Vilket vattenkylt 1080 ti hade ni valt?

Permalänk
Medlem

Vilket vattenkylt 1080 ti hade ni valt?

Som rubriken lyder.

Det finns riktigt få recensioner på dessa kort, och att hitta dom jämsides finns inte alls. så detta är ett riktigt svårt val.

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

@Fc-inter: Om det är vattenblock för custom loop så är det generellt Asus Poseidon, MSI Seahawk EK X och Zotac Arctic Storm som gäller. I det här fallet hade jag valt antingen Seahawk EK X eller Zotac Arctic Storm då de har vad jag skulle kalla riktiga eller fullblodiga vattenblock. I mitt personliga fall så äger jag ett MSI Seahawk EK X av anledningarna att MSI brukar köra med military grade components, att EK vattenblock är riktigt robusta samt att portarna är riktade norr och söder. Dessutom sitter portarna mer åt höger på MSI kortet.

På Zotac Arctic Storm så sitter portarna uppe i toppen och sedan rakt ut (det finns inga riktade neråt). Detta kan göra viss ruttning svårare. Portarna sitter också mer åt vänster vilket kan göra det svårt för eventuella SLI konfigurationer. SLI bryggan kan ta i akryltoppen med portarna på vissa vattenblock.

Vad gäller Asus Poseidon så är det egentligen inga större fel på själva kylningen i sig. Men den ligger någonstans mellan ett fullblodigt vattenblock och en hybridkylning (AIO). Och köper man ett sådant kort så är man troligtvis ute efter den bästa vattenkylningen som finns. Då är inte Poseidon det absolut bästa valet då vattenblocket inte täcker GPUn, VRAM och VRM fullständigt. Den gör det till viss del men inte hela vägen. Dessutom har grafikkortet två fläktar som ökar kortets egna ljudnivå. Fläktarna måste också räknas på grafikkortets Power Target när de väl är igång, vilket betyder att du har ett kort som eventuellt klockar ner sig mer oftare än de MSI och Zotac varianterna.

Utöver detta så finns ju Gigabyte Waterforce, EVGA Hybrid SC2 och MSI Seahawk. Här är det värt att tänka på hur grafikkorten ger pumpen och radiatorfläkten sin ström. Om de går direkt via kortet så kan du kontrollera hastigheten via Afterburner, men du får då räkna med de in i power target. Detta är fallet med EVGA iallafall. Jag vet inte hur det är med Gigabyte Waterforce. MSI Seahawk kör med en Corsair lösning varpå de komponenterna drivs med en egen PWM kabel (som jag förstått det men kan ha fel).

Annat som är värt att tänka på mellan dessa tre hybrid kort är vilken VRAM och VRM kylning de har. GPUn kommer vara vattenkyld på alla tre så där kommer du få bra temperaturer, men hur det är med VRAM och VRM kan skilja sig mellan korten. Här får du kolla upp korten mer.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Har ett Gigabyte Aorus 1080 TI waterforce AIO som är knäpptyst och idlar på ca 25c och maxar på runt 50c, är supernöjd med kortet. ligger på runt +2100MHz/ utan speciell OC

MSI -> Gigabyte
Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb [Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5950x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd, fortfarande 2025!
Nytt skal lianli V3000 med rads men utan något annat än