Styra 12V-pump med raspberry pi via relä

Permalänk
Inaktiv

Styra 12V-pump med raspberry pi via relä

Tjena!

Jag sitter och labbar lite med min Raspberry Pi, och har nu kommit så långt att jag vill testa styra en vattenpump till en växt här i min lilla mancave.

Eftersom jag är nybörjare på el så tänkte jag kolla här vad ni tror om detta innan jag kopplar in det.

Jag har en raspberry pi, ett 5V Relä samt en breadboard och lite kablar. Enligt vissa guider jag hittat så bör Reläet isolera 12V-linan från raspberry pi, dock har jag hittat andra guider som säger att jag även bör använda transistorer och dioder för att förhindra att raspberry Pi tar skada.

Hur ska jag koppla detta för att på ett säkert sätt kunna styra 12V-pumpen från min raspberry pi?

Raspberry Pi kommer att få sin el från en 5V väggladdare, och 12V-pumpen från en 12V väggladdare. Räcker det att separera dom med reläet eller kommer min raspberry pi att gå sönder? Hur bör jag koppla med motstånd/transistorer om detta krävs?

Tack på förhand!

Bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon237522:

Tjena!

Jag sitter och labbar lite med min Raspberry Pi, och har nu kommit så långt att jag vill testa styra en vattenpump till en växt här i min lilla mancave.

Eftersom jag är nybörjare på el så tänkte jag kolla här vad ni tror om detta innan jag kopplar in det.

Jag har en raspberry pi, ett 5V Relä samt en breadboard och lite kablar. Enligt vissa guider jag hittat så bör Reläet isolera 12V-linan från raspberry pi, dock har jag hittat andra guider som säger att jag även bör använda transistorer och dioder för att förhindra att raspberry Pi tar skada.

Hur ska jag koppla detta för att på ett säkert sätt kunna styra 12V-pumpen från min raspberry pi?

Raspberry Pi kommer att få sin el från en 5V väggladdare, och 12V-pumpen från en 12V väggladdare. Räcker det att separera dom med reläet eller kommer min raspberry pi att gå sönder? Hur bör jag koppla med motstånd/transistorer om detta krävs?

https://image.ibb.co/nCbUWk/raspberry.png

Tack på förhand!

Du har tänkt helt rätt, kör på!

Dina reläer ersätter transistorer (som hade varit en annan möjlig lösning), och med separat strömförsörjning så behövs inget mer skydd mellan relärna och Raspberryn.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av misiler:

Du har tänkt helt rätt, kör på!

Dina reläer ersätter transistorer (som hade varit en annan möjlig lösning), och med separat strömförsörjning så behövs inget mer skydd mellan relärna och Raspberryn.

Tack för svar! Jag testar nu, hör av mig om jag inte dött av en stöt!

Grymt galleri. Jag såg att du kört med glassäkring som extra säkerhet. Finns det någon mer anledning till detta än att nätagget kanske inte höll måttet? Något jag bör ta med i beaktande? Jag använder väggladdare inköpta i Sverige.

Permalänk
Medlem

@anon237522: Vet faktiskt inte om väggladdare har inbyggd säkring, brand kan därför vara en risk om du råkar kortsluta sekundärsidan (dvärgbrytarna på primärsidan lär inte lösa för en kortis på sekundären nämligen). Så ja jag rekommenderar starkt en säkring utifall att.

Permalänk
Skrivet av anon237522:

Tjena!

Jag sitter och labbar lite med min Raspberry Pi, och har nu kommit så långt att jag vill testa styra en vattenpump till en växt här i min lilla mancave.

Eftersom jag är nybörjare på el så tänkte jag kolla här vad ni tror om detta innan jag kopplar in det.

Jag har en raspberry pi, ett 5V Relä samt en breadboard och lite kablar. Enligt vissa guider jag hittat så bör Reläet isolera 12V-linan från raspberry pi, dock har jag hittat andra guider som säger att jag även bör använda transistorer och dioder för att förhindra att raspberry Pi tar skada.

Hur ska jag koppla detta för att på ett säkert sätt kunna styra 12V-pumpen från min raspberry pi?

Raspberry Pi kommer att få sin el från en 5V väggladdare, och 12V-pumpen från en 12V väggladdare. Räcker det att separera dom med reläet eller kommer min raspberry pi att gå sönder? Hur bör jag koppla med motstånd/transistorer om detta krävs?

https://image.ibb.co/nCbUWk/raspberry.png

Tack på förhand!

Det enda jag kan tänka mig ev kan behövas skulle isf va en diod parralellt med spolarna på relärna kopplat bakvänt så att det leder ström från minspolen på spolen till plussidan för att jämna ut ev spikar när relät slår

Men om du köper ett färdigbyggt styrkort borde det vara utrustat med det tycker man.

Kan dock inte sätta fingret på vad denna typ av koppling kallas vet att de har ett namn.

Hur som hälst lämpligt att ha för att skydda utgången på din rpi så den inte blir spikad bakvägenvarje gång relät slår av.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan dock inte sätta fingret på vad denna typ av koppling kallas vet att de har ett namn.

Det heter flyback-diod på svengelska i alla fall, men om det även finns ett rent svenskt namn har jag inte koll på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det enda jag kan tänka mig ev kan behövas skulle isf va en diod parralellt med spolarna på relärna kopplat bakvänt så att det leder ström från minspolen på spolen till plussidan för att jämna ut ev spikar när relät slår

Men om du köper ett färdigbyggt styrkort borde det vara utrustat med det tycker man.

Kan dock inte sätta fingret på vad denna typ av koppling kallas vet att de har ett namn.

Hur som hälst lämpligt att ha för att skydda utgången på din rpi så den inte blir spikad bakvägenvarje gång relät slår av.

Skrivet av perost:

Det heter flyback-diod på svengelska i alla fall, men om det även finns ett rent svenskt namn har jag inte koll på.

Tack för era svar! Precis det jag läst lite om men inte riktig greppat hur jag ska koppla in den. Jag har några LED-dioder, kan dessa fungera?

Permalänk
Skrivet av anon237522:

Tack för era svar! Precis det jag läst lite om men inte riktig greppat hur jag ska koppla in den. Jag har några LED-dioder, kan dessa fungera?

Inte led ska vara likriktardioder.
T.ex.
1N4007

Och de ska sitta kopplade mellan benen för spolen på reläerna men färdiga kort bör ju ha detta tycker man.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

@anon237522:

Hade vart coolt om du kunde köra med en powerpack för PI då har du lite el backup om det funkar?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@jcrew:

Hade vart coolt om du kunde köra med en powerpack för PI då har du lite el backup om det funkar?

Och ett 12v battteri plus en bilbatteriladdare?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

GPIO på RPi är dock 3.3v så egentligen borde du boosta den till de 5V som reläet vill ha. Det kan dock i praktiken fungera ändå men det kan också gå sönder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det enda jag kan tänka mig ev kan behövas skulle isf va en diod parralellt med spolarna på relärna kopplat bakvänt så att det leder ström från minspolen på spolen till plussidan för att jämna ut ev spikar när relät slår

Men om du köper ett färdigbyggt styrkort borde det vara utrustat med det tycker man.

Kan dock inte sätta fingret på vad denna typ av koppling kallas vet att de har ett namn.

Hur som hälst lämpligt att ha för att skydda utgången på din rpi så den inte blir spikad bakvägenvarje gång relät slår av.

Frihjulsdiod

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

GPIO på RPi är dock 3.3v så egentligen borde du boosta den till de 5V som reläet vill ha. Det kan dock i praktiken fungera ändå men det kan också gå sönder...

Tror inte detta är någon fara, har själv kört 5v-relä med en Pi utan problem. De flesta 5v-logik reagerar om inspänningen är over 2.5V(hälften alltså). 3.3 > 2.5 så Inga problem.
Men det kanske är pålitligare att köra med 5v om spänningen skulle dippa lite av någon anledning.
Men det är ganska märkligt att Pi har 3.3v då det känns som att de flesta tillbehören är gjorda för 5v, här är ju arduino bättre då den har 5v på sina pinnar.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Och ett 12v battteri plus en bilbatteriladdare?

Varför inte då blir det en mindre UPS. hehe

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jensa86:

GPIO på RPi är dock 3.3v så egentligen borde du boosta den till de 5V som reläet vill ha. Det kan dock i praktiken fungera ändå men det kan också gå sönder...

Skrivet av bardbard:

Tror inte detta är någon fara, har själv kört 5v-relä med en Pi utan problem. De flesta 5v-logik reagerar om inspänningen är over 2.5V(hälften alltså). 3.3 > 2.5 så Inga problem.
Men det kanske är pålitligare att köra med 5v om spänningen skulle dippa lite av någon anledning.
Men det är ganska märkligt att Pi har 3.3v då det känns som att de flesta tillbehören är gjorda för 5v, här är ju arduino bättre då den har 5v på sina pinnar.

Tjena!

Som jag förstått det så driver du reläet med 5V från raspberry Pi och endast switchar den med 3,3V GPIO? Jag kanske fått det helt bakvänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon237522:

Tjena!

Som jag förstått det så driver du reläet med 5V från raspberry Pi och endast switchar den med 3,3V GPIO? Jag kanske fått det helt bakvänt?

Ja det stämmer, lite tankevurpa från min sida. Du kopplar in reläet på 5v-pinnen(som ej går att "styra") och GND. Sen kopplar du 3.3v(som går att styra) till "switchpinnen".
Min text ovan var nog lite allmänt och just inte enbart om reläet att jag finner det märkligt att det är 3.3v på pajens GPIO.
Däremot har jag aldrig stött på någon begränsning på att det är på detta sättet.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

Inte led ska vara likriktardioder.
T.ex.
1N4007

Skrivet av Undie:
Skrivet av bardbard:

Tack för era svar! Jag gjorde en ny skiss här, var ska dioden in emellan här? Är det mellan + från pumpen och NO?

En annan fråga. Den "jumpern" som finns förinstallerad på reläet, den ska bort om man vill ha ett isolerat relä antar jag?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@anon237522: Du behöver ingen diod, den sitter på reläkortet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Undie:

@jcrew: Du behöver ingen diod, den sitter på reläkortet.

Nu har jag kopplat in och testat lite, och resultatet är lite märkligt.

När jag kopplar som schemat ovan och tar bort bygeln mellan COM/GND så kan jag inte slå på reläet. Om jag däremot sätter på bygeln igen så fungerar det fint. Vet du vad bygeln har för funktion? Strömsätter jag nu min pump genom raspberry pin? Bygeln är märkt COM/GND som sagt, och jag har på andra sidan kortet kopplat in VCC(5V) och GND redan.

Permalänk
Medlem

@anon237522: COM och GND ska inte blandas (enligt hur din ritning ser ut) då de tillhör två separat galvaniskt avskiljda kretsar.

Din koppling ser spontant rätt ut, har du en multimeter och kan mäta kontinuitet mellan kontakterna på relät så du vet att relät drar?
Sen kan du koppla på last där.

Permalänk
Inaktiv

@Undie: Om jag testat kontinuiteten så piper det när reläet öppnar och slutar när det stängs.

Jag testade även mäta VDC på den och den ligger stadigt på runt 9V vilket är rätt då jag testar med ett 9V-batteri istället för 12V-väggladdaren.

Vad kan man dra för slutsatser av det här? Fungerar det som vi tänkt?

Permalänk
Medlem

@anon237522: Den ska ju pipa när relät sluter, annars har du förväxlat NO med NC.

När relät sluter så leder COM-NO (pumpen startar, din multimeter piper, etc.)

Permalänk
Medlem

Är nybörjare på allt sånt här så en dum fråga, men hur kopplar man själva pumpen när den endast har en sladd för en adapter? Skalar man bara sladden då? Har köpt den här pumpen som verkar vara av samma typ: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/utvecklingskit/....