Dator dör totalt efter sekunder av spelande

Permalänk
Medlem

Dator dör totalt efter sekunder av spelande

Tja, min dator dör efter att jag spelat en kort kort stund.
Det börjar med att skärmen blir svart och sen går alla fläktarna på full kraft tills den dör.
Detta är ett problem jag haft i nästan ett år men inte pallat ta tag i mer.

Innan jag "gav upp" så böt jag ut mitt tidigare nätagg mot ett SuperNova G2 750,
utan att problemet löste sig. Trodde inte att felet låg där men garantin hade ändå utgått.
Jag har tidigare felsökt genom att prova ett annat grafikkort som jag vet fungera,
samt kollat att temperaturerna på gpu låg inom det normala. Körde med temp-monitor
i spelen och under den lilla tid jag hade på mig att kolla så såg inget konstigt ut, hann inte
ens gå över 50 grader om jag minns rätt. Inget extremt alltså.
Har även köpt nya ramminnen och uteslutit att någon av minnesportarna spökar.
Har också installerat om windows. Har ordentlig kylning i chassit (Define S), och har kollat
i BIOS att fläktarna går igång som dom ska och ligger på ordentliga varvtal.
Processorkylaren är en Dark Rock 3 som jag vet är monterad ordentligt,
samt haft temp-monitor precis när jag gick in i spelen, och kollat att temperaturerna
såg normala ut och kollat att fläkten gick igång. Tempsen ser bra ut även där, hinner inte
bli speciellt varmt innan datorn ger sig. Den dör även när jag ska spela mindre tunga spel
såsom TrackMania och Firewatch, har prövat att sänka upplösning och inställningar.
Inte för att jag tror att det kan vara nåt där, men har även prövat att byta kabel till skärmen.
Vet att processorn jag har egentligen hör till Z87-chipset men läste på online ordentligt innan
jag köpte moderkortet och det ska inte vara några som helst problem.
Allt är köpt nytt förutom grafikkortet, som jag redan vet att det inte är där felet ligger.
Har alltid använt ESD-armband när jag pysslat med datorn.

Asus Z97A
i7 4770K
Asus GTX 780Ti DCII
Corsair Vengeance LP DDR3
850 Pro 256gb
Windows 10

Vad kan det vara för fel? Är det dags att prova ett annat moderkort? Annan CPU?
Need Help!

Tack på förhand!

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Avstängd

Kortslutning någonstans?

Uppdatera moderkortets bios?

Jag hade liknande problem, dator tvärdog för mig varje jag startade ett spel..var så att en metallregel hade lossnat på grafikkortet och denna regel låg mot moderkortet..så fort grafikkortet fick lite extra ström på begäran så blev det kortslutning, så kolla om något ledande ligger mot nåt som det inte ska ligga mot.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kortslutning någonstans?

Uppdatera moderkortets bios?

Jag hade liknande problem, dator tvärdog för mig varje jag startade ett spel..var så att en metallregel hade lossnat på grafikkortet och denna regel låg mot moderkortet..så fort grafikkortet fick lite extra ström på begäran så blev det kortslutning, så kolla om något ledande ligger mot nåt som det inte ska ligga mot.

Uppdatera moderkortets BIOS har jag inte gjort, det ska jag pröva. ty

Tror it grafikkortet kortsluter, då jag provade en kompis helt nya kort och
det hände exakt samma sak när jag körde igång spel.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Avstängd

Kanske kan vara en distans som inte tar i ordentligt på moderkortet också, detta kan orsaka kortslutning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Jag hade problem med ett vatten block. Backplaten var beklädd med ett tunt lager neopren för att undvika kortslutning men löd "pinnarna" på mitt MB stack rakt igenom neoprenet och orsakade kortslutning. Datorn fungerade ändå men det luktade bränt gummi...

Kan vara en distans för mycket under moderkortet som VadSaDu säger. Bäst att ta bort MB och dubbelkolla.

Om du har en effekt mätare så kan du se hur mycket watt datorn drar och se om det är rimligt.

Tycks som du har gjort en grundlig felsökning.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Ok, får montera bort moderkort och titta efter, tack. För att att klargöra, ni menar asså distanserna som man monterar i chassit innan man monterar moderkortet i det? Dom guld/mässing-färgade?
Tar och uppdaterar BIOS också så har jag det uteslutet, det är ju trots allt så att CPUn hör hemma i Z87-chipset så är ju inte omöjligt att det är det som bråkar. Borde ha tänkt på det mkt tidigare. Kom på att har ett AsRock Z87-moderkort jag också borde pröva att flytta över allt till, inte hundra på att det fungerar dock men tror det.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk

Precis. I om det sitter en distans för mycket så kommer den att träffa moderkortet på fel ställe.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Avstängd

''För att att klargöra, ni menar asså distanserna som man monterar i chassit innan man monterar moderkortet i det? Dom guld/mässing-färgade?''

Exakt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

Ok, får montera bort moderkort och titta efter, tack. För att att klargöra, ni menar asså distanserna som man monterar i chassit innan man monterar moderkortet i det? Dom guld/mässing-färgade?
Tar och uppdaterar BIOS också så har jag det uteslutet, det är ju trots allt så att CPUn hör hemma i Z87-chipset så är ju inte omöjligt att det är det som bråkar. Borde ha tänkt på det mkt tidigare. Kom på att har ett AsRock Z87-moderkort jag också borde pröva att flytta över allt till, inte hundra på att det fungerar dock men tror det.

Yes det stämmer, borde vara 8 stycken distanser i ditt chassi som sitter inskruvade i chassit som moderkortet sedan fästs i.

Permalänk
Medlem

Inser nu att jag totalt glömt skriva att datorn fungerar i skrivbordsläge.
Den fungerar att surfa med och köra spotify och kolla film osv, klarar av att ha väldigt många grejer på g samtidigt utan problem förutom just spel.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Inaktiv

Testa olika program som PassMark BurnInTest där du hårdtestar olika saker. Börja för med fullskaligt test flera timmar, varför inte över natten?. Om det failar, så testa delarna var för sig. Har du förresten intern gpu, spela då på den för att utesluta gpun.

Man kan diskutera vilka testprogram som är bäst eller meningslösa, men rekommenderat är att alltid köra ett sådant flera timmar efter större förändring i hårdvaran om man har datorn till något vettigt.

Permalänk
Medlem

@GFriberg: Om du har testat med annan GPU och det fungerar i desktop låter det ju som att problemet uppstår via ditt moderkort när GPU:n lastas eftersom du har bytt de övriga delarna inkl PSU. Vad får du för felkoder i loggen efter krascherna?

Edit: Detta program http://www.resplendence.com/whocrashed_os är användbart för att läsa ut information vid crasher.

Permalänk

Har du kopplat in dom två 4x4 kontakterna från PSU till moderkortet? Kopplas in uppe till vänster om CPUn. Vet inte vad som händer om man missar det men jag kan tänka mig att datorn startar ändå men att det kraschar vid hög belastning på CPUn pga volt dropp.

Lite långsökt men ändå...

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Testa olika program som PassMark BurnInTest där du hårdtestar olika saker. Börja för med fullskaligt test flera timmar, varför inte över natten?. Om det failar, så testa delarna var för sig. Har du förresten intern gpu, spela då på den för att utesluta gpun.

Man kan diskutera vilka testprogram som är bäst eller meningslösa, men rekommenderat är att alltid köra ett sådant flera timmar efter större förändring i hårdvaran om man har datorn till något vettigt.

Ok, låter smart. Jag har aldrig använt nåt sånt program förutom 3D Mark FireStrike nån gång rätt längesen. Vadå kan man t.ex testa enbart grafikkort, processor och ramminnen för sig alltså separata tester? Tack!

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

@GurraBiffen: Om du har testat med annan GPU och det fungerar i desktop låter det ju som att problemet uppstår via ditt moderkort när GPU:n lastas eftersom du har bytt de övriga delarna inkl PSU. Vad får du för felkoder i loggen efter krascherna?

Edit: Detta program http://www.resplendence.com/whocrashed_os är användbart för att läsa ut information vid crasher.

Aldrig kollat felkoder, ännu en grymt tips. Felkoder samlas alltså in och man kan se dom i programmet när man startat om datorn efter krasch?

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Har du kopplat in dom två 4x4 kontakterna från PSU till moderkortet? Kopplas in uppe till vänster om CPUn. Vet inte vad som händer om man missar det men jag kan tänka mig att datorn startar ändå men att det kraschar vid hög belastning på CPUn pga volt dropp.

Lite långsökt men ändå...

Ja det har jag, rätt säker på att alla kontakter i mobot sitter för ja lyssnar alltid efter domdär tillfredsställande klicken man får när man trycker dit kablarna.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GFriberg:

Ok, låter smart. Jag har aldrig använt nåt sånt program förutom 3D Mark FireStrike nån gång rätt längesen. Vadå kan man t.ex testa enbart grafikkort, processor och ramminnen för sig alltså separata tester? Tack!

Ja man kan köra olika tester. Tyvärr är verkligheten inte så schysst så man alltid får det svar som man vill ha.

Gör man ett ramminnestest så säger detta att ramminnet ej fungerar som de ska, orsaken till felet kan vara allt ifrån ramminne, cpu, moderkort, nätaggregat. Att grafikkortet skulle orsaka detta fel är osannolikt, speciellt om man kör testet utanför windows. Samma sak gäller cputestet.

Men dessa tester ger en ledtrådar när man felsöker, grafikkort brukar vara något som är bland de enklare sakerna att utesluta.

Det jag menar med att "verkligheten inte är så schysst", så även om man kör dessa tester i 100 dagar i sträck utan fel, så betyder det ej att systemet är stabilt för helt andra saker än att just köra denna test. Likaså om testet enbart kraschar i grafiktestet, så betyder det inte att felet är i gpun eller strömförsörjningen till denna.
Man får försöka använda sig av sannolikheter, beroende på vilka resultat man får från olika tester så statistisk sett borde det vara vissa fel. -Med statistisk så syftar jag för oss konsumenter på sunt förnuft. Failar ett ramminnestest, så visst GPUn skulle kunna vara orsaken, men av typ en miljon såna fel så är det högst en gång som felet var gpun.. (en siffra dragen från min bak som det heter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

Aldrig kollat felkoder, ännu en grymt tips. Felkoder samlas alltså in och man kan se dom i programmet när man startat om datorn efter krasch?

Ja exakt, efter att datorn kraschat och bootat om så öppnar du programmet och trycker på en knapp som heter analyze. Den går då igenom logg/dump och extraherar informationen överskådligt i programmet. Du får felkod och även en tolkning av vad den innebär så att du slipper googla etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja man kan köra olika tester. Tyvärr är verkligheten inte så schysst så man alltid får det svar som man vill ha.

Gör man ett ramminnestest så säger detta att ramminnet ej fungerar som de ska, orsaken till felet kan vara allt ifrån ramminne, cpu, moderkort, nätaggregat. Att grafikkortet skulle orsaka detta fel är osannolikt, speciellt om man kör testet utanför windows. Samma sak gäller cputestet.

Men dessa tester ger en ledtrådar när man felsöker, grafikkort brukar vara något som är bland de enklare sakerna att utesluta.

Det jag menar med att "verkligheten inte är så schysst", så även om man kör dessa tester i 100 dagar i sträck utan fel, så betyder det ej att systemet är stabilt för helt andra saker än att just köra denna test. Likaså om testet enbart kraschar i grafiktestet, så betyder det inte att felet är i gpun eller strömförsörjningen till denna.
Man får försöka använda sig av sannolikheter, beroende på vilka resultat man får från olika tester så statistisk sett borde det vara vissa fel. -Med statistisk så syftar jag för oss konsumenter på sunt förnuft. Failar ett ramminnestest, så visst GPUn skulle kunna vara orsaken, men av typ en miljon såna fel så är det högst en gång som felet var gpun.. (en siffra dragen från min bak som det heter)

Ok, tror jag förstår. Får se om jag blir tvungen att ge mig på detta, ska börja med att prova programmet som svaj rekommenderade. Ty!

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Ja exakt, efter att datorn kraschat och bootat om så öppnar du programmet och trycker på en knapp som heter analyze. Den går då igenom logg/dump och extraherar informationen överskådligt i programmet. Du får felkod och även en tolkning av vad den innebär så att du slipper googla etc.

Ok, låter ju som precis vad som behövs i min sits. Tack så mkt!

edit: Men är det säkert att programmet hinner samla in några felkoder
när datorn totaldör som min gör? För jag får ingen bluescreen eller nåt,
skärmen blir kolsvart och datorn låter som ett jaktplan..

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

Ok, låter ju som precis vad som behövs i min sits. Tack så mkt!

edit: Men är det säkert att programmet hinner samla in några felkoder
när datorn totaldör som min gör? För jag får ingen bluescreen eller nåt,
skärmen blir kolsvart och datorn låter som ett jaktplan..

Programmet samlar inte in något utan hämtar informationen från operativsystem när det analyserar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja man kan köra olika tester. Tyvärr är verkligheten inte så schysst så man alltid får det svar som man vill ha.

Gör man ett ramminnestest så säger detta att ramminnet ej fungerar som de ska, orsaken till felet kan vara allt ifrån ramminne, cpu, moderkort, nätaggregat. Att grafikkortet skulle orsaka detta fel är osannolikt, speciellt om man kör testet utanför windows. Samma sak gäller cputestet.

Men dessa tester ger en ledtrådar när man felsöker, grafikkort brukar vara något som är bland de enklare sakerna att utesluta.

Det jag menar med att "verkligheten inte är så schysst", så även om man kör dessa tester i 100 dagar i sträck utan fel, så betyder det ej att systemet är stabilt för helt andra saker än att just köra denna test. Likaså om testet enbart kraschar i grafiktestet, så betyder det inte att felet är i gpun eller strömförsörjningen till denna.
Man får försöka använda sig av sannolikheter, beroende på vilka resultat man får från olika tester så statistisk sett borde det vara vissa fel. -Med statistisk så syftar jag för oss konsumenter på sunt förnuft. Failar ett ramminnestest, så visst GPUn skulle kunna vara orsaken, men av typ en miljon såna fel så är det högst en gång som felet var gpun.. (en siffra dragen från min bak som det heter)

Om datorn totaldör efter några sekunder av just spel så låter det dock lite som GPU fel - förmodligen i strömförsörjning av den. Dvs när nånting går igång som börjar dra ström så bryter moderkortet eller PSU.

Å andra sidan så säger OP att alla fläktar går igång på max, vilket inte riktigt skulle matcha att PSU bryter strömmen... Då skulle allting bara tvärdö.

I det här fallet tror jag på moderkort eller ram fel om alla fläktarna kopplade till det plötsligt kör på max.

Sidnot: Beror förstås på vad som menas med max fläktar. Om det är *klick*, sen fläktarna på max, sen dör datorn så låter det som en automatisk reboot och fail att posta. Det är exakt så mitt 980Ti betedde sig innan det dog helt. Det var ju dock bara typ 5 försök (kom in i windows alldeles utmärkt, men i spel så dog datorn efter nån minut). Sen brann det upp lol.

Permalänk
Avstängd

Kört en Cmos reset (Bios reset)? Ingen överklockning? Låter ju som det saknas ström någonstans !

Och du är säker på att du inte överbelastar en PSU rail ? Ren gissning men har den fler än en rail så borde du dela/balansera lasten om du inte redan kollat det? Kanske inte gör så mycket men kan alltid kolla att du inte kopplat allt till en rail och den andra är helt obelastad

Kör en minnessticka ,Byt om samma skulle inträffa bara för att kolla så ram/slot är okej. Har sett en del skumma fel relaterat till att det varit dålig kontakt i en ramminnesslott.

Skulle nog plocka ut Moderkort och montera ihop den på bordet med det absolut minsta som behövs för att boota, Dvs 1 grafikkort ,Ett minne,En hårddisk!Plugga in alla kontakter på moderkortet, Inkluderar 24+4 eller om du har 2st 4pols strömkontakter på moderkortet?

Cpu sockeln är hel? Menar LGA delen på moderkortet,inga böjda klor eller vad man ska kalla det?

Hur länge fungerade datorn innan den började bete sig såhär? Från och med dag 1?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Wiruz:

Skulle nog plocka ut Moderkort och montera ihop den på bordet med det absolut minsta som behövs för att boota, Dvs 1 grafikkort ,Ett minne,En hårddisk!Plugga in alla kontakter på moderkortet, Inkluderar 24+4 eller om du har 2st 4pols strömkontakter på moderkortet?

Han kan köra utan gfx kort med det moderkortet så han kanske ska prova det först (efter att han har kontrollerat distanserna).

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Hejsan GurraBiffen,

Så datorn verkar vara känslig vid last?
Har du tagit en titt i händelseloggarna?
Nästa gång den krashar, ta en titt i händelseloggarna. Det kan finnas information där som kan leda dig vidare.

En annan sak du kan göra är att försöka ta reda på vid vad för slags last den krashar, CPU eller GPU. Prova köra något GPU benchmark program, tex Unigine Heaven. Om datorn krashar då är det något knas med grafikkortet. Prova att ta loss och återmontera grafikkortet, köra DDU och återinstallera drivrutiner.
Om du inte får en krash kör ett CPU-stresstest, tex Prime95. Om du får krash här, prova att återmontera kylaren.

Permalänk
Medlem

Möjligt MB problem

Jag har haft liknande problem som dig med ett Asus MB tidigare.
Felsökte, uppgraderade men inget hjälpte. Till slut så märkte jag att om jag fysiskt tryckte lite på MB (med ESD-skyddat verktyg) så fungerade det.
Någonstans i något lager på MB så glappade när spänningen varit på någon minut.
Kan förklara varför det fungerar i ett läge och inte i ett annat.
Man kan också prova med kylspray och se om det fungerar längre tid då.
/Loopy

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

Tja, min dator dör efter att jag spelat en kort kort stund.
Det börjar med att skärmen blir svart och sen går alla fläktarna på full kraft tills den dör.
Detta är ett problem jag haft i nästan ett år men inte pallat ta tag i mer.

Asus Z97A
i7 4770K
Asus GTX 780Ti DCII
Corsair Vengeance LP DDR3
850 Pro 256gb
Windows 10

Vad kan det vara för fel? Är det dags att prova ett annat moderkort? Annan CPU?
Need Help!

Tack på förhand!

Du kan ju även testa att stänga av HyperThreading i bios/uefi, då det har visat sig att det finns en bugg som kan orsaka fel och krascher under hård last med HyperThreading påslaget i vissa av Intels nyare processorer.

Tror inte det är bekräftat för just din arkitektur, men det är ju värt ett försök iaf:
https://www.pcworld.com/article/3021023/hardware/how-to-test-...
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?94263-MAIN-MERGED-I...