Inet, nätagget räcker inte, kan jag byta?

Permalänk

Inet, nätagget räcker inte, kan jag byta?

Tjena!

Köpte ett bequiet agg hos er för någon dagsen. stoppat in det i burken och allt funkade som det skulle med ett tillfälligt 260X från AMD

har grejerna i sign och datorn under max last ligger precis på gränsen till att jag våga använda burken. under skattade effekt behovet något.

grejerna är dom i sign. FX 8350, 280X, någon HDD, ljudkort som av någon anledning kräver en 6 pin ström m.m

Är det möjligt att byta in det mot ett bättre +pengar eller är det kört iom att jag redan stoppat det i burken(misstänker det är så)?

Till övriga som kanske läser detta, är det möjligt att köra två nätagg och splitta lasten? har ett Delta/antec agg på 380W

tack på förhand

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Du har ju möjlighet att packa upp och testa produkten, så det bör gå för sig, Inet har normalt bra kundservice : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Aeig: Det går nog inte längre. datorn stängde av sig ytterligare en gång. agget blev ganska varmt och nu vill det inte funka längre.

jag är lite mildt chockad faktiskt. agget var ju speccad till 20 samt 24 ampere på båda linorna.

det är typ 500W. och jag har grejerna i sign som inte varit klockade. borde inte varit några problem då alla temps höll sig i schack innan jag satte mig och spelade.

så mycket ström borde inte en FX 8350, två diskar samt ett 280X dragit?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

läste lite snabbt guru3d, dom skrev

AMD R9 280X - On your average system the card requires you to have a 550 Watt power supply unit.

så kanske ditt är lite för klent ? linorna räcker inte till att driva kortet och resten tillräckligt då.

byt till ett på 6-700W så ska det funka ok då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

läste lite snabbt guru3d, dom skrev

AMD R9 280X - On your average system the card requires you to have a 550 Watt power supply unit.

så kanske ditt är lite för klent ? linorna räcker inte till att driva kortet och resten tillräckligt då.

byt till ett på 6-700W så ska det funka ok då.

De överdriver alltid med ett par hundra watt..de räknar med att alla sitter på skit aggregat sen 2006..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Nätagget ska räcka till om det inte är trasigt.

Kan något vara felkopplat?

Du har inte råkat återanvända modulära kablar från något annat agg?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

läste lite snabbt guru3d, dom skrev

AMD R9 280X - On your average system the card requires you to have a 550 Watt power supply unit.

så kanske ditt är lite för klent ? linorna räcker inte till att driva kortet och resten tillräckligt då.

byt till ett på 6-700W så ska det funka ok då.

Skrivet av FatherOfThree:

Nätagget ska räcka till om det inte är trasigt.

Kan något vara felkopplat?

Du har inte råkat återanvända modulära kablar från något annat agg?

nätagget är inte modulärt så det kan inte stämma. enl spec på agget ska där vara 32A tillgängligt på tolv volten.

Mitt 280X Vapor X har två 8 pin och är fabriks-överklockat. hur mycket vet jag ej, så jag var tvungen att använda en 6 pin adapter till ljudkortet för att få det att rulla(bör inte vara några problem där heller.

sen hade vi ju mina två diskar.

Jag misstänker att fläkten i agget inte kunde hålla det tillräckligt svalt, effektiviteten gick ner och något trippa i agget? typ någon säkring eller overcurrent kanske.

när agget är i pluggat så lyser moderkortet upp men kan inte starta datorn(jag kan starta den med det andra agget jag har liggande, fick byta ut gpu också då)

det har fått ligga ett tag så jag tänkte testa det igen. det verkar ju inte direkt trasigt då moderkortet lyser upp som det ska.

har köpt nått EVGA 650W guld agg istället som har alla kontakter etc så jag slipper använda adapter nu så det speler egentligen inte så stor roll.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Administrativ avgift

@SwedenVirre: Agget bör vara nog med W din dator överlever på ett 450W , att nätagget saknade alla kontakter du vill kan du inte skylla INET för....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Känns som fel last på ett relativt klent nätaggregat. FX 8350 och 280X är inte direkt strömsnåla, detta på ett 400W budget-nätaggregat. Inget jag skulle chansa på!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

@andra94: Va? jag skyller inte inet på detta. om något bör jag ju skylla mig själv för att jag la typ 600 spänn på ett agg som kanske inte skulle klarat av lasten.

kändes som att 400W skulle vara tillräckligt för att driva dessa grejerna. ang det där med kontakterna så handlar det om en 4 pin 12v på detta moderkortet(den är egentligen inte nödvändig där sitter 8+4 pin för cpu) och mitt ljudkort som av någon anledning asus tyckte att "ja men vi sätter en 6 pin speccad för 75W på ett ljudkort!"

datorn borde inte kommit upp i den effekten? Liksom hallå det är 400W! det är absurt om ett system drar så mycket med bara ett grafikkort.

farsans i5 4460 och r9 280 drar typ 230-250W vid lätt spelande och det är från väggen. jag tippade att min skulle dra vid liknande förhållande 300W max(med lite marginal)

@saturday_sun:

men det var inget "budget agg" det var ett 400W för lite över 600 spänn + frakt. borde varit nog för systemet kan man tycka.

jag menar det är ett enkelt grafikkort, 2 diskar, ett ljudkort och ett 280x. det är inte något 4 gpu monster direkt. jag körde quad fire 3870 512MB förr på ett Corsair HX 520 med ett 9800GT(55nm som är lite strömsnålare) som physX och det rulla utan problem i 1,5 år tills jag uppgradera grafikkorten.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd

@SwedenVirre: Prislappen säger inget om nätaggregatet, ett nätaggregat kan kosta 1000kr men fortfarande tillhöra budgetsegmentet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014: Mjo men Jhonnyguru prisade agget väldigt bra för att hantera i princip alla laster med riktigt bra betyg. agget klarade i många fall 80+ guld även när det pushades 500W+ från väggen

sen det där med budget och inte budget kan jag tycka att 400W agg som ligger över 600 spänn inte är budget? det är mer mellan klass då det finns upp till 550W(550W för te.x 549kr är budget i mina ögon)

aja nog om det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre
Du har använt ett för klent nätagg. 280X drar mycket ström redan i standardutförande och VaporX är en av de hårdast fabriksöverklockade varianterna, upp från 850MHz till 1100MHz. Ditt system drar runt 40 ampere på 12V som mest och du bör ha ett nätagg på 600W. Ditt nuvarande system drar möjligtvis mer än vad ditt gamla quadfire 3870-system gjorde, för du hade nog ingen strömhungrig Bulldozer till den.

https://outervision.com/b/wIGks3

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

@GilbertG: Jo det är sant. hade en clockad i7 920.

3870 var rätt strömsnåla på sin tid, så det var väl därför det funka.

Aja, har köpt nytt agg så det är ju löst. blev ett 650 så jag bör nog klara mig!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre
Ah okej, då drog nog ditt gamla system lite mer ändå. Lite turligt att det gick med det agget då, men den var väl bra. 3870 är väldigt strömsnål, specad till blott 105W TDP.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian