Är det dumt att ställa en NAS här ?

Permalänk
Medlem

Är det dumt att ställa en NAS här ?

Hej!
Funderar på att bygga en Freenas med 4 diskar i ett Fractal R5 chassi. Bor litet så jag vet inte riktigt var jag ska ställa den. Tänkte först ovanpå en bokhylla i hallen men där kommer den synas mycket (och höras lite). Tänkte då på golvet i skafferiet, men undrar om det är för trångt i utrymmet? För lågt i tak? Givetvis ska jag ta bort en del av sakerna bak i utrymmet så att det blir lite luft kring chassit, men nasen kommer inte att stå ensam. Det kommer att ha 12 cm fritt i överkant.

Värmeproblem?
Brandrisk på grund av dålig cirkulation?

Tänkte borra hål i väggen bakom sandpappren och dra ut serverns strömkabel och RJ45 där.

Permalänk

Köp en liten NAS med två diskar i istället? Jag har en stående vid soffan där den inte syns. Den hörs bara om man läser eller skriver till den, och då låter det inte speciellt högt.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Borra ett 140 hål och montera en fläkt så borde det ju vara lugna puckar?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilstar:

Köp en liten NAS med två diskar i istället? Jag har en stående vid soffan där den inte syns. Den hörs bara om man läser eller skriver till den, och då låter det inte speciellt högt.

Nej. Vill ha fyra stycken. 😀

Skrivet av Fissure:

Borra ett 140 hål och montera en fläkt så borde det ju vara lugna puckar?

Det är tillräckligt med macGyver i lägenheten för att nåt sånt ska vara attraktivt. Dessutom är en milt susande fläkt det sista jag vill höra när jag i stillhet dricker mitt morgonkaffe.

Jag hade hoppats på råd från folk som har provat liknande lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Välj så strömsnåla komponenter som det bara går, i övrigt skulle jag säga att det bara är att tuta och köra. Håll lite koll på temperaturerna bara. Montera diskarna med 1 fack mellanrum mellan varje och se till att ha fläktar som ventilerar dom så bör det inte vara några problem.

Du har ju för övrigt datorn i en plåtlåda med allt annat än brandglada ämnen så brand behöver du inte vara speciellt orolig över heller.

(EDIT: Jag har kör flertalet datorer i garderober osv med ungefär samma utrymme som du har. Återigen, skaffa komponenter som drar så lite ström som möjligt bara. Detta förutsätter som nämns i inlägget nedan, att primära syftet är fillagring och inte CPU-tunga kontinuerliga laster.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

I min gamla lgh hade jag två småNASar, Xbox htpc och starkare i en Ikea bestå (med luckor). Denna hade jag satt lite strypta fläktar i och ingenting va nånsin mer än ett par grader över rumstemp.
I nya lgh är det bara en NAS och stärkare kvar men inga fläkta och efter en stund med stärkaren igång rapporterar NASen ca 45-50 grader.
ska din NAS bara va ett fillager kan det där utrymmet möjligen funka om du bara ser till att det finns möjlighet till nån slags cirkulation men ska den stå och jobba och va plexserver eller nåt skulle jag fundera på en mer ventilerad plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv servern i en garderob och det fungerar över förväntan. 25-26 grader i skåpet med 23 grader i rummet. Har 5mm glipa på dörren så helt tätt är där inte.

Servern är en i5 fyrkärning 6xxx något med 2st 4TB red och 1TB äldre WD black. Cpun rapporterar 31 grader i typ idle och diskarna 33. Kör filserver, router och lite övervakning

Permalänk
Medlem

@Napoleongl: Om du redan har chassit? Är det ju inte så mycket att dividera om, men varför ett stort dator chassi om du bara skall ha NAS?
Kör nått mini chassi som precis rymmer diskarna.
Varför fyra diskar?
Idag finns det ganska stora diskar. Varför inte en 10 Terra?
Vill du köra raid-0? Ett par 6 Terra?
Vill du köra raid-5? kanske du landar på fyra diskar. Men med disk kapacitet kontra pris, låter fyra diskar mycket för en hemma-NAS.

I alla fall, så skulle du kunna smacka upp ett mini chassi på väggen bakom sandpapperna och fortfarande kunna nyttja större delen av utrymmet till lagring av prylar, istället för att ta upp platsen med ett data-chassi. Nöjer du dej tex med två diskar finns det små datorlådor som mäter mindre än 20x20cm som är 5-6cm tjocka. Ett par 6 terra diskar i raid-0 och Free-NAS från ett usb minne för operativsystemet.
När jag körde NAS, höll USB pinnen ett par år, sedan vart det häng, USB-stickan ville inte mer, i med en ny, på med en backupp och man var igång igen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Varför fyra diskar?

Därför att jag har snöat in på zfs och self-healing för mitt fotografi- och musikbibliotek. Och ett stort chassi just för att kunna ha mycket luft mellan diskarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade en Synology med 2-diskar i en stängd, men ganska rymlig, skåp i en bokhylla och det blev fort varmt. Rekommenderar att ha mycket öppet till omvärlden så luft kan ta sig in och ut.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Hade tidigare min NAS med nas4free i fläktskåpet över köksspisen. Tyckte det var oanvänt utrymme. Gick precis in stående på högkant på 2 konsoler :). Fronten nedåt och borrat hål i skåpets tak där värmen blåstes ut.
Fractal Design Array R2 med 4 diskar och OS på usb-sticka.
Funkade utmärkt. Mycket luft mellan diskarna i all ära, men enligt mig så ökar ju flödet i ett litet chassi. Inte mer luft från fläkten, men mer luft per cm^3

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@guermantes: "zfs och self-healing" låter som en bra grej. Du behöver mao par med diskar. (Raid-0.)
Ett stort chassi gör det lättare att hålla diskar svala. Med bra cirkulation hålls diskar svala i stor som liten låda.
Flera diskar skapar mera värme.

Lycka till med projektet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!