Fel fläktmodell levererad, känd butik vägrar byta ut och svarar ej på försök till att lösa problemet.
Hej Swecs,
En liten varnings finger, är kanske bara den person på känd butiks kundtjänst som nog inte gör sitt jobb som ska eller liknande, men det hjälper ju inte att man har bra priser och annat när man tills slut får strul och butik vägrar hjälpa till. Hänger inte ut butiken ännu.
Kort version: Köpt fläkt med specifik version nr från butik som ej stämmer med rätt modell, butik vägrar byta ut mot rätt modell.
Följande har hänt, sammanfattat bäst man kan:
Cirka April i år ville en bekant att jag ska hjälpa till lite med att piffa upp hans datorn, så utöver enklare justeringar så bytte jag ut hans äldre fläktar mot andra billiga bra fläktar för sitt pris (Fläkt "F", Version nr 2 enligt orders tillverkar nr, nämner inte fläkt då enklare lista ut butik)
V2, till skillnad från V1, har en väsentlig skillnad emellan som gör fläkten mycket mer prisvärd, och V1 finns ej listad online i butiken. Butikens fläktsida nämner inget om vilken version det är, har ingen info utom generella specs, men där tillverkarens artikel nr är för V2.
Jag kände inte till först att det fanns olika versioner, grundspecs var viktigaste, beställde 2 st, och till min förvåning finns i paketet, en V1 och en V2. Då jag löste det på ett enkelt sätt med min bekant, så ville jag inte "störa" butiken med något så trivialt, kontaktade kundtjänst, påpekade felet till dem , och dem sa att dem ska ta hand om det i framtiden och tackade för infot.
Framåt en månad, beställer jag själv samma fläkttyp för mig, och i tro att allt är fixat, ser jag att jag fått blandat igen, V1 och V2. Jag får tillfälle att gå förbi butik fysiskt för att byta ut mot V2, personal har nämnt att det är inte första gången, men att det är nog den sista batchen och att dem nu bara har V2. Bytt ut, och framåt igen, ska beställa fler. Vad får jag ? Nu bara V1, ingen V2. Samma fläktsida hos butik, med samma tillverkarnr som referar till V2 och jag får V1. Tredje gången gillt, hoppas lösa det igen.
Får då igen ta mig till närmaste butik, påpeka igen, personal bad hemskt mycket om ursäkt för alla besvären, nämnt att andra kommit med samma problem, och frågade om jag ville ta återköp eller kontakta kundtjänst för att byta ut till V2. Min magkänsla sa till mig att lämna tillbaka fläktarna.
Kontaktar kundtjänst gällande problemet, och dem oöppnade fläktar jag redan i butik lämnat tillbaka har dem inga problem att ta tillbaka (ångerrätt, hallå ?), men när jag påpekar att jag har V1 öppnade/ samt oöppnade(dock efter 2 veckor) och några monterade som jag nu med tanke på detta som hänt, velat få utbytt mot rätt V2, så " Tyvärr har det passerat lite väl lång tid för att kunna åtgärda detta ".
Visst kan jag reklamera och är inom 6 månader men jag vill ju hellre se butiken stå för sitt misstag och rätta till det, inte skulle dem vilja att motsatsen händer, att man beställer grafikkort X V1 och får V2 ( som kanske är dyrare, mindre marginal, bättre eller annan bättre skillnad), och dem skulle vilja be mig montera ur det ur datorn efter viss tid och lämna tillbaka till dem i utbyte mot V1. Tydligen enligt lag så kan butiken fakturera en under X antal år om man får fel produkt, men vänder man sig till butiken för liknande problem så är under ett halvår tydligen för lång tid. Svarade tillbaka med lite feedback och min önskan att kanske få ett par fläktar som komp eller annat, slipper man åka till bekant, montera ur, lämnade tillbaka, få nya, montera igen och allt annat besvär. Inget svar alls från butik.
Mer sammanfattat, nära nog:
Köp 1: Beställt V2, får blandat, väljer att inte göra stor sak av det.
Köp 2: Beställt V2, får blandat, byter ut V1 mot V2, har kvar V1 monterat sedan tidigare, fine.
Köp 3: Beställt V2, får V1, gör återköp och bestämmer mig för att försöka göra något gällande Köp 1 med V1, butik vägrar byta dem.
Fläktarna är inte direkt dyra, min bekant är nöjd, mina andra V2 fungerar finfint, likaså V1, det handlar mer om principen då tillåter man detta en gång, så visar man ju att det är "ok" och nästa gång det händer med dyrare saker så har man liksom inte mycket att säga till om, förutom reklamation mm.
Vad tycker ni, ska man nämna butik och låta dem får dålig cred för deras kundtjänsts agerande över fel fläktmodeller, eller ska man bara glömma det hela och ha det i åtanke nästa gång man handlar hos dem ?
Dela med er gärna av liknande händelser och hur det löst sig !