Fel fläktmodell levererad, känd butik vägrar byta ut och svarar ej på försök till att lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Fel fläktmodell levererad, känd butik vägrar byta ut och svarar ej på försök till att lösa problemet.

Hej Swecs,

En liten varnings finger, är kanske bara den person på känd butiks kundtjänst som nog inte gör sitt jobb som ska eller liknande, men det hjälper ju inte att man har bra priser och annat när man tills slut får strul och butik vägrar hjälpa till. Hänger inte ut butiken ännu.

Kort version: Köpt fläkt med specifik version nr från butik som ej stämmer med rätt modell, butik vägrar byta ut mot rätt modell.

Följande har hänt, sammanfattat bäst man kan:

Cirka April i år ville en bekant att jag ska hjälpa till lite med att piffa upp hans datorn, så utöver enklare justeringar så bytte jag ut hans äldre fläktar mot andra billiga bra fläktar för sitt pris (Fläkt "F", Version nr 2 enligt orders tillverkar nr, nämner inte fläkt då enklare lista ut butik)

V2, till skillnad från V1, har en väsentlig skillnad emellan som gör fläkten mycket mer prisvärd, och V1 finns ej listad online i butiken. Butikens fläktsida nämner inget om vilken version det är, har ingen info utom generella specs, men där tillverkarens artikel nr är för V2.

Jag kände inte till först att det fanns olika versioner, grundspecs var viktigaste, beställde 2 st, och till min förvåning finns i paketet, en V1 och en V2. Då jag löste det på ett enkelt sätt med min bekant, så ville jag inte "störa" butiken med något så trivialt, kontaktade kundtjänst, påpekade felet till dem , och dem sa att dem ska ta hand om det i framtiden och tackade för infot.

Framåt en månad, beställer jag själv samma fläkttyp för mig, och i tro att allt är fixat, ser jag att jag fått blandat igen, V1 och V2. Jag får tillfälle att gå förbi butik fysiskt för att byta ut mot V2, personal har nämnt att det är inte första gången, men att det är nog den sista batchen och att dem nu bara har V2. Bytt ut, och framåt igen, ska beställa fler. Vad får jag ? Nu bara V1, ingen V2. Samma fläktsida hos butik, med samma tillverkarnr som referar till V2 och jag får V1. Tredje gången gillt, hoppas lösa det igen.

Får då igen ta mig till närmaste butik, påpeka igen, personal bad hemskt mycket om ursäkt för alla besvären, nämnt att andra kommit med samma problem, och frågade om jag ville ta återköp eller kontakta kundtjänst för att byta ut till V2. Min magkänsla sa till mig att lämna tillbaka fläktarna.

Kontaktar kundtjänst gällande problemet, och dem oöppnade fläktar jag redan i butik lämnat tillbaka har dem inga problem att ta tillbaka (ångerrätt, hallå ?), men när jag påpekar att jag har V1 öppnade/ samt oöppnade(dock efter 2 veckor) och några monterade som jag nu med tanke på detta som hänt, velat få utbytt mot rätt V2, så " Tyvärr har det passerat lite väl lång tid för att kunna åtgärda detta ".

Visst kan jag reklamera och är inom 6 månader men jag vill ju hellre se butiken stå för sitt misstag och rätta till det, inte skulle dem vilja att motsatsen händer, att man beställer grafikkort X V1 och får V2 ( som kanske är dyrare, mindre marginal, bättre eller annan bättre skillnad), och dem skulle vilja be mig montera ur det ur datorn efter viss tid och lämna tillbaka till dem i utbyte mot V1. Tydligen enligt lag så kan butiken fakturera en under X antal år om man får fel produkt, men vänder man sig till butiken för liknande problem så är under ett halvår tydligen för lång tid. Svarade tillbaka med lite feedback och min önskan att kanske få ett par fläktar som komp eller annat, slipper man åka till bekant, montera ur, lämnade tillbaka, få nya, montera igen och allt annat besvär. Inget svar alls från butik.

Mer sammanfattat, nära nog:
Köp 1: Beställt V2, får blandat, väljer att inte göra stor sak av det.
Köp 2: Beställt V2, får blandat, byter ut V1 mot V2, har kvar V1 monterat sedan tidigare, fine.
Köp 3: Beställt V2, får V1, gör återköp och bestämmer mig för att försöka göra något gällande Köp 1 med V1, butik vägrar byta dem.

Fläktarna är inte direkt dyra, min bekant är nöjd, mina andra V2 fungerar finfint, likaså V1, det handlar mer om principen då tillåter man detta en gång, så visar man ju att det är "ok" och nästa gång det händer med dyrare saker så har man liksom inte mycket att säga till om, förutom reklamation mm.

Vad tycker ni, ska man nämna butik och låta dem får dålig cred för deras kundtjänsts agerande över fel fläktmodeller, eller ska man bara glömma det hela och ha det i åtanke nästa gång man handlar hos dem ?

Dela med er gärna av liknande händelser och hur det löst sig !

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att det här låter som ett tråkigt strulbeteende som butiken borde ha slutat med för länge sedan.

Om du fått något annat än det du köpt så borde du ju kunna reklamera detta med hänvisning till att produkten inte uppfyller de utlovade specifikationerna och yrka på prisavdrag eller hävning av köpet. Vad är det som skiljer denna "V1" mot "V2"?

Permalänk
Hedersmedlem

Alla gånger du har bett dem om hjälp verkar du ha fått bra sådan av dem. Varför får du då en magkänsla som säger att du ska lämna tillbaka fläktarna den här gången?

Du säger att du har lämnat tillbaks alla V1 du har fått, har du ännu fler liggande hemma? Ångerrätten gäller i två veckor, har det gått längre tid än så tycker jag det är helt logiskt att butiken nekar dig att använda den. Speciellt om de är öppnade och använda.

Det är ju inget fel på fläktarna i sig, mer att du har fått en vara som du säger inte motsvarar artikeln på deras hemsida. Jag vet inte om det täcks av en reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tycker att det här låter som ett tråkigt strulbeteende som butiken borde ha slutat med för länge sedan.

Om du fått något annat än det du köpt så borde du ju kunna reklamera detta med hänvisning till att produkten inte uppfyller de utlovade specifikationerna och yrka på prisavdrag eller hävning av köpet. Vad är det som skiljer denna "V1" mot "V2"?

Håller med, jag verkar ju inte vara den enda enligt personal i butik, samtidigt som att varje gång man påpekat så har inget gjorts online för att se till att det inte händer igen. Köper man över disk så kan man påpeka direkt, medan vid beställning online, ska man behöva påpeka att man ska ha " rätt " tillverkarmodell känns som att dem borde ha bättre koll på det dem säljer. Har lite tid kvar innan 6 månader så får se lite vad man får för svar från alla, kanske butik har en undercover som känner igen sig och plötsligt hör av sig innan man hänger ut dem hehe

Jag nämner inte ännu skillnaden då man kan lista ut enkelt fläktmodell och möjligtvis butik, men är en skillnad som sparar pengar, installation och inte minst gör dem utmärkta till ett annat användningsområde utöver PC kylning.

Skrivet av Andreaz1:

Alla gånger du har bett dem om hjälp verkar du ha fått bra sådan av dem. Varför får du då en magkänsla som säger att du ska lämna tillbaka fläktarna den här gången?

Du säger att du har lämnat tillbaks alla V1 du har fått, har du ännu fler liggande hemma? Ångerrätten gäller i två veckor, har det gått längre tid än så tycker jag det är helt logiskt att butiken nekar dig att använda den. Speciellt om de är öppnade och använda.

Det är ju inget fel på fläktarna i sig, mer att du har fått en vara som du säger inte motsvarar artikeln på deras hemsida. Jag vet inte om det täcks av en reklamation.

Första köp, har jag inte lämnat tillbaka alla V1, är endast den senaste två gångerna jag lämnat tillbaka V1.

Den gånger jag fått hjälp med att lämna tillbaka/få V1 utbytt mot V2 har varit i butik, där dem även sett detta problem, medan kundtjänst online är dem som inte hjälpt till alls. Precis, tidigare haft lite fläktar liggandes ( redo utifall någon behöver några ), och då paketen på V1 och V2 är identiska med en liten skillnad man knappt skulle märka av ( tills man tittar efter det) + olika tillverkar nr, så likaså med kanske att grafikkort, hur många jämför liksom version nr eller etikett på det dem köper, om produkten visuellt ser nästan exakt likadana ut ?

Gällande ångerrätt , vill jag bara göra återköp, håller med, men här stämmer inte produkten med det som jag beställt enligt artikel nr online, är det man reagerar på. Nja svårt att förklara magkänslan, bara glad att man visade sig ha rätt i det.

Enligt din tankesätt, är då ok att du köper grafikkort X hos butik Y, där V2 har fixade problem med thermal pads över VRM jämfört med V1, 2 veckor går och du får höga temps, och i tillhörande app ser att butik Y sålt dig V1, du påpekar det men då det gått över 2 veckor, vill dem inte göra något ? Och är då ok att företaget inte vill ge dig V2 då grafikkortet annars fungerar som det ska ?

Inget personligt eller påhopp, vill bara förstå hur du tänkt.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Det är ett sk köprättsligt fel, dvs att informationen som lämnats inte stämmer överens med produktens eller tjänstens egenskaper eller beskrivning. Köprättsliga fel kan reklameras.

"Om konsument tror sig ha ett ursprungligt fel kan han anmäla felet (reklamera) till säljaren.
Alla fel som anmäls inom 2 månader från att konsumenten upptäckt dem anses anmälda i tid. Även en längre
tid kan accepteras, t ex pga semester."
"Stämmer inte beskrivning och information eller den inte lämnats är det ett (köprättsligt) fel som kunden kan
reklamera."
http://www.elektronikbranschen.se/wp-content/uploads/2011/04/...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gunior:

Enligt din tankesätt, är då ok att du köper grafikkort X hos butik Y, där V2 har fixade problem med thermal pads över VRM jämfört med V1, 2 veckor går och du får höga temps, och i tillhörande app ser att butik Y sålt dig V1, du påpekar det men då det gått över 2 veckor, vill dem inte göra något ? Och är då ok att företaget inte vill ge dig V2 då grafikkortet annars fungerar som det ska ?

Det är ju som problemen EVGA hade med sina Pascalkort för några månader sen. Det beror ju på, om det inte står någonstans på produktsidan att det är V2 jag köper så tror jag faktiskt inte att jag har något att säga till om om jag skulle få en gammal V1. Att kortet är dåligt konstruerat från tillverkaren känns väl i så fall inte som återförsäljarens problem.

Du säger ju dock att det står på produktsidan att det är V2 du köper. Om det stämmer även för de V1:orna så borde ju återförsäljaren ha något ansvar i att de har skickat dig fel vara, men du har ju även ett visst ansvar att kontrollera och reklamera det tämligen omedelbart i mitt tycke. Hade jag beställt grafikkort V2 men fått V1 hade jag kontaktat återförsäljaren direkt, jag hade ju inte öppnat förpackningen och använt kortet i flera veckor först. Då kan jag förstå att de knorrar, det hade jag också gjort om jag var den som tog emot det samtalet.

Jag vet inte exakt hur det fungerar men personen ovan verkar ju ha mer koll på reglerna och du verkar ju ha rätten på din sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är ju som problemen EVGA hade med sina Pascalkort för några månader sen. Det beror ju på, om det inte står någonstans på produktsidan att det är V2 jag köper så tror jag faktiskt inte att jag har något att säga till om om jag skulle få en gammal V1. Att kortet är dåligt konstruerat från tillverkaren känns väl i så fall inte som återförsäljarens problem.

Du säger ju dock att det står på produktsidan att det är V2 du köper. Om det stämmer även för de V1:orna så borde ju återförsäljaren ha något ansvar i att de har skickat dig fel vara, men du har ju även ett visst ansvar att kontrollera och reklamera det tämligen omedelbart i mitt tycke. Hade jag beställt grafikkort V2 men fått V1 hade jag kontaktat återförsäljaren direkt, jag hade ju inte öppnat förpackningen och använt kortet i flera veckor först. Då kan jag förstå att de knorrar, det hade jag också gjort om jag var den som tog emot det samtalet.

Jag vet inte exakt hur det fungerar men personen ovan verkar ju ha mer koll på reglerna och du verkar ju ha rätten på din sida.

Därav mitt exempel, folk kommer ihåg bara man nämner sådant problem hehe trots att jag inte nämnde EVGA.

Det står varken V1 eller V2, står inte heller att det finns flera versioner, däremot står endast det artikel nr som referar till V2. Första gången visste jag inte om att det fanns olika, så ville av good will från min sida inte göra hela världens grej av att det blivit lite fel med en fläkt ( för att inte tala om för min bekant att butik X gjort fel så han blir sur och aldrig köper igen från dem, så butiken får tacka mig för det... )

Fläktarna kan vara konstruerande som dem vill, däremot jag som konsument vill ju inte bli vilseledd att jag köper V2 ( alla köp efter första) och få antingen blandat med V1 eller enbart V1. Oftast brukar äldre modeller reas ut lite men här kanske verkar butik X försökt sig med att bli av med V1 som V2, till kanske Sven Svensson som skulle inte märka någon skillnad, och det är inte ok, för min del iallafall.

Nu hjälper det inte att min vän flyttat längre bort och är inte värt besväret att gå skruva ur osv, vilket jag redan påpekade till butik, dvs, jag vill inte reklamera och göra så för att jävlas, och med tanke på att jag köpt åt andra diverse saker och är därav en " bra kund ", så hoppades man få lite bra kundservice för ett fel som är deras ändå till att börja med och mycket billigt att komma undan med.

Att inte få mer svar tillbaka, hjälper ju inte heller i detta, så givit dem tid och bestämt mig för att dela med mig av detta.

Visst har man ett köpansvar, men ser något likadant ut som liknande versioner/produkter och du köper nytt, hur ofta bekräftar man som konsument att man fått rätt produkt i rätt paket genom att titta på modellnr, version nr osv. direkt på själva produkten ? Om som EVGA, butik X säljer kort utan pads under infot att det är modellen med pads, och enda sättet att veta att du fått rätt är inte via hemsidan eller emballage, utan att direkt titta på version nr på etikett på PCB, så verkar som man inte kan längre lita på det man köper till viss del.

Hade det varit så enkelt att första gången byta ut den V1 fläkt min vän fick, så hade jag gjort det ,men jag var på plats, hade hämtat paketen från posten och öppnade tillsammans och jag upptäckte det då. Dem andra gångerna påpekade jag det till butik och bytte, med samma svar att det ska inte hända igen, och trots det därefter har hänt flertal gånger och inte enbart med mig.

Nu har det gått långt tid för dem som du påpekat, men likaså, hade jag köpt ett RX 570, får paket och det trots RX 570 emballage, blivit fel i fabrikspaketering och jag får ett RX 580, har jag moralen att gå tillbaka och nämna, istället för att butiken ( för att inte tala om schyssta kunder) ska lida för det. Så nu när omvända händer, så får jag kolla en extra gång om jag köper något med olika versioner från dem. Som ovan nämnt tidigare, att man behandlar en bra kund på det sättet för sitt misstag ang. en billig fläkt, lagligt eller ej, är inte schysst. Tack för din återkoppling hittills !