Permalänk

Nätverksdragning

Hej. Är på gång att få fiber. Dosan sitter på väggen, men inte indraget än. Ska bygga nätverk i huset, men blir tokig på alla switshar och patchar. Har fiberboxen på boendevåningen. Vill dra upp en kabel på vinden från den, där jag sen kan splitta och gå ner till alla rum och sätta uttag. Vad behöver jag ha. Tacksam för all hjälp i detta pussel.

Permalänk
Medlem

du kommer förmodligen behöva en router (om du inte redan har fått en av din ISP)
Utöver kabel och nätverksuttag så kommer du behöva en switch. Switchen agerar för nätverket som en grenkontakt gör för ström (enkelt talat..) Den switchen skulle jag placera på vinden förutsatt att det inte är jättefuktigt där uppe, och du kan få dit el.

Ditt nätverk bör i slutändan se ut ungefär:

fiberkonverter -> router -> switch ->datorer

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

du kommer förmodligen behöva en router (om du inte redan har fått en av din ISP)
Utöver kabel och nätverksuttag så kommer du behöva en switch. Switchen agerar för nätverket som en grenkontakt gör för ström (enkelt talat..) Den switchen skulle jag placera på vinden förutsatt att det inte är jättefuktigt där uppe, och du kan få dit el.

Ditt nätverk bör i slutändan se ut ungefär:

fiberkonverter -> router -> switch ->datorer

Jag hade avslutat kablarna från uttagen i en patchpanel. Visst, det går att klämma rj-45 kontakter på solid installationskabel, men det är inget jag skulle ha gjort i annat än undantagsfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Men hur blir kabeldragningen då? En kabel fiberbox till router, en kabel router till switch, ? Kabel switch till patchpanel och x kablar patchpanel till uttag i det berörda rummen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Jag hade avslutat kablarna från uttagen i en patchpanel. Visst, det går att klämma rj-45 kontakter på solid installationskabel, men det är inget jag skulle ha gjort i annat än undantagsfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ArneAnka77:

Men hur blir kabeldragningen då? En kabel fiberbox till router, en kabel router till switch, ? Kabel switch till patchpanel och x kablar patchpanel till uttag i det berörda rummen.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut vore en patchpanel den bästa lösningen. glömde det helt.

En patchpanel är där du terminerar kablarna från uttagen. En patchpanel är därmed en rad med uttag, och uttagen är som en utspridd patchpanel.

Du sätter en patchpanel på vinden som du kopplar uttagen till. sedan drar du en patchkabel mellan switchen och portarna å switchen.

återkommer med bild.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Absolut vore en patchpanel den bästa lösningen. glömde det helt.

En patchpanel är där du terminerar kablarna från uttagen. En patchpanel är därmed en rad med uttag, och uttagen är som en utspridd patchpanel.

Du sätter en patchpanel på vinden som du kopplar uttagen till. sedan drar du en patchkabel mellan switchen och portarna å switchen.

återkommer med bild.

Kan man sätta routern efter uttaget eller är det dumt. Tänkte fiberbox-switch-patchpanel-uttag-router. Bara för att få routern med centrerad i huset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArneAnka77:

Kan man sätta routern efter uttaget eller är det dumt. Tänkte fiberbox-switch-patchpanel-uttag-router. Bara för att få routern med centrerad i huset

Skickades från m.sweclockers.com

nej du kan inte sätta routern efter uttaget, då det är den uppgift att skicka rätt trafik till rätt uttag.

Antar att du vill sätta den efter för att få bättre wifi täckning?

Då är det Access punkter du är ute efter. och dom ska sitta efter uttaget. (Går att configurera routrar så dom agerar access punk)(Notera att en konsument "Trådlös router" egentligen är en låda som innehåller en router, switch, access punkt, dhcp server och brandvägg (m.m)))

creds för mad paint skillz?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

nej du kan inte sätta routern efter uttaget, då det är den uppgift att skicka rätt trafik till rätt uttag.

Antar att du vill sätta den efter för att få bättre wifi täckning?

Då är det Access punkter du är ute efter. och dom ska sitta efter uttaget. (Går att configurera routrar så dom agerar access punk)(Notera att en konsument "Trådlös router" egentligen är en låda som innehåller en router, switch, access punkt, dhcp server och brandvägg (m.m)))

https://i.imgur.com/oEw8p2L.png

creds för mad paint skillz?

Grym ritning 😊 Fårstår dig mycket väl. Men om man sätter ett dubbeluttag i rummen. Måste man dra dubbla kablar dit då? Tänkte vid tv:n blir det Box och Apple tv. Och vilka kablar ska jag använda mellan de olika enheterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArneAnka77:

Grym ritning 😊 Fårstår dig mycket väl. Men om man sätter ett dubbeluttag i rummen. Måste man dra dubbla kablar dit då? Tänkte vid tv:n blir det Box och Apple tv. Och vilka kablar ska jag använda mellan de olika enheterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Sätter du dubbeluttag så måste du dra två kablar ja. Som tidigare nämnt så är det switchar som är nätverkets förgreningsuttag. ska du ha väldigt många enheter på ett ställe kan det vara värt att dra ett uttag, och sätta en till switch där som man kopplar in alla enheter i.

Beroende på budget och var du ska dra kablarna så är det lite olika.

Mellan patch panel och uttag ska det vara installationskabel. Den kabeln har solida kärnor.
Ska du dra den vid eller nära starkström så rekommenderar jag sköldade kablar.

beroende på budget skulle jag säga cat 6 för att vara framtidssäkert, men annars duger cat5e.

mellan router, switch, patchpanel samt dator och uttag ska det vara så kallade pacthkablar. det är kablar i färdiga längder med färdiga rj-45 kontakter på och dom har inte solida kärnor.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...
Där har du alla kablar du behöver.
Kjell benämner sköldade kablar som FTP och osköldade för UTP.
Solid = installationskabel
cat5e = 1 gigabit/s
cat6 = 10 gigabit/s

la till länk till kjell
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Sätter du dubbeluttag så måste du dra två kablar ja. Som tidigare nämnt så är det switchar som är nätverkets förgreningsuttag. ska du ha väldigt många enheter på ett ställe kan det vara värt att dra ett uttag, och sätta en till switch där som man kopplar in alla enheter i.

Beroende på budget och var du ska dra kablarna så är det lite olika.

Mellan patch panel och uttag ska det vara installationskabel. Den kabeln har solida kärnor.
Ska du dra den vid eller nära starkström så rekommenderar jag sköldade kablar.

beroende på budget skulle jag säga cat 6 för att vara framtidssäkert, men annars duger cat5e.

mellan router, switch, patchpanel samt dator och uttag ska det vara så kallade pacthkablar. det är kablar i färdiga längder med färdiga rj-45 kontakter på och dom har inte solida kärnor.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...
Där har du alla kablar du behöver.
Kjell benämner sköldade kablar som FTP och osköldade för UTP.
Solid = installationskabel
cat5e = 1 gigabit/s
cat6 = 10 gigabit/s

Tack swehunter. Du har vart till stor hjälp. Kommer nog att bli bra till slut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade satt upp ett uttag vid inkommande fiber som går till den första eller sista platsen i patchpanelen och haft både switch och router på samma ställe. Eventuellt får du bättre wifi-täckning därifrån också om du har en wifi-kapabel router.

Annars kan du sätta upp ett uttag centralt i huset och koppla in en accesspunkt där.

fiber <-> uttag <-> patchpanel (port 1 eller 24) <-> router <-> switch <=> patchpanel (port 1-23/2-24) <=> uttag i huset

<-> en kabel
<=> flera kablar

Om mitt svammel är svårfattat så kan jag ge mig på att prova mina gimp-skillz.

Permalänk
Medlem

Så länge du bara ska ha internet via fiberkonvertern och inga mer separata tjänster räcker det med 1 kabel därifrån. Den drar du upp på vinden. Där placerar du en router. Om uttagen i routern inte räcker till skaffar du en switch och kopplar efter routern.

För wifi, beroende på dina krav på prestanda och husets storlek. Antingen kör man på wifit som är i routern, eller borrar men ner en kabel centralt i taket och sätter en accesspunkt. Om huset är större sätter du två accesspunkter jämnt fördelat.

Angående den fasta installationen sätter du en patchpanel eller patch-box. Skillnaden är att panelen installeras i 19" rack och boxen skruvas direkt på väggen. Sedan drar du kabel för fast installation och sätter uttag där du behöver dem. Tänk på att de inte får dras med elkablar.

Tänk på att ta hjälp av gamla rör för telefoni, garderober och murstockar när du gömmer kablar. Ett tips jag fått är att ta upp doshål vid golvet där uttaget ska placeras, ett nästan vid taket och därifrån borra upp till vinden. Sedan trycker man ner ett VP-rör från vinden i hålet mellan gips och isolering till uttaget. Täcker det övre hålet med doslock. Men kolla först efter horisontella reglar. Fast vill man inte hålla på att trixa så mycket och det bara är 1 kabel kan man klamra den i ett hörn, ser inte så illa ut om färgen på väggen matchar kabeln något sådär rätt.

Permalänk
Medlem

Se till att köpa cat 6 grejer, för det skiljer så fruktansvärt lite prismässigt mot cat 5e, håll dig även undan från skärmat för det är betydligt besvärligare

Permalänk

Tack alla för era råd. Ska ta dessa och fundera ut den bästa lösningen för mig. Kan komma nån mer fråga under resans gång

Skickades från m.sweclockers.com