GTX 1060 mini vs "vanlig"?

Permalänk
Medlem

GTX 1060 mini vs "vanlig"?

Hejsan!

Sitter just nu och planerar en framtida hackintosh som skall inhandlas så fort coffee lake är släppt.
Det kommer bli någon i5-cpu och allt ska byggas in i ett litet itx-chassi, förhoppningsvis något på under 11L.
Just nu finns det ett GTX 1060 6GB mini för 2500kr vilket känns som ett rätt bra pris, men då undrar jag såklart, är det någon nackdel med att köpa miniversionen av ett grafikkort?

Som jag har förstått det så kanske det låter lite mer iom att det bara har en fläkt? Finns det några andra nackdelar?

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Avstängd

Ja det låter nog mera, och bör inte överclockas.

Finns en review här:
http://tekeverything.com/zotac-1060-mini-review/

"When overclocking you will have to max out the fan resulting in a ridiculous amount of noise. I wouldn’t recommend overclocking unless you game with headphones. It really is that loud."

"This is a fairly powerful card, with a relatively small Aluminum cooler. There are no heat pipes, so cooling can be a challenge."

Permalänk
Medlem

har mini varianten från zotac och om du absolut inte måste köra i mini format så kan jag tyvärr inte riktigt rek den pga värme/ljud nivå

Permalänk
Relik 📜

Precis som andra sagt. Mini-kort har en enda fördel – storleken. Kan man kapa det kravet är större alltid* bättre, då mer massiva kylare leder bort värmen effektivare och kan ge lägre ljudnivå.

* givetvis finns det tillverkare som misslyckas även med större kort. Generalisera mera!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!
Lite som jag misstänkte då, jag får leta efter ett litet chassi med plats för fullstort grafikkort.

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem

Köpte ett https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... 12-09-2017 på NetOnNet för 3149:-. Inte prisvärt med hänsyn till prestanda/krona men... det är galet tyst i full load och throttlar inte. Har det monterat i ett Fractal Design Core 500 m-itx tillsammans med en Ryzen 1300x och systemet är både tyst och presterar över min förväntan.

Vad som är prisvärt är subjektivt. Skulle aldrig köpa grafikkortet för 1 år sedan fast liknande kort var 500:- billigare, men idag när jag har intresse av att spela nyare spel med hög grafikprofil är det mycket prisvärt för mig.