Svartskärm och fullt fläktpådrag på GPU

Permalänk

Svartskärm och fullt fläktpådrag på GPU

Har problem med att någonting i datorn stökar vilket leder till svartskärm och att GPU-fläkten kutar upp i 100%. Jag hade samma problem för ett par månader sedan och misstänkte att det helt enkelt var grafikkortet (GTX 770) som började ge upp. Till en början skedde det bara när jag startade ett spel, men så småningom gick det inte ens att logga in i Windows.

Jag installerade därför mitt gamla grafikkort (Radeon 6870) och har inte haft några problem förrän idag när jag plötsligt fick svartskärm igen och fullt fläktpådrag på kortet medan jag tittade på Youtube.

Jag blir då lite misstänksam över att två grafikkort på nästan tre månader fallerar på samma sätt. Båda korten var visserligen gamla så var det sannolikt bara en oturlig slump?

Kan det vara PSU:n?

Mitt system:

CPU - Ryzen 5 1600
Moderkort - Gigabyte X370 GA-AX370-Gaming 5
RAM - G.Skill 3200MHz 16GB (F4-3200C16D-16GTZKW)
PSU - Corsair RM650 650W
GPU - GTX 770, därefter Radeon 6870
OS - Windows 10

Permalänk
Medlem

Testa grafikkorten i någon annan dator?
Ja chansen finns ju att det är nätagget, fast det behövs felsökas mer innan man vet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har tyvärr ingen annan dator att testa i.

Går det att testa nätagget på något vis?

Permalänk
Medlem

Finns en sån här du använda för att testa nätagget

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

@ghollghost: Tackar

Blir att köpa en sån imorgon.

Permalänk

Då har jag köpt en nätaggregatstestare. Den piper och visar LL på +12V2 när jag har 24p och 4/8p inkopplade. Instruktionerna suger men efter lite googlande fick jag lära att LL innebär för dålig/ingen spänning, alltså inget bra.

Enligt denna artikel så ska moderkortskablarna stödja hela spänningsspannet som nätaggregatet kan ge.

Citat:

The motherboard power connectors plugged into the power supply tester support the entire range of voltages that your PSU can deliver, including +3.3 VDC, +5 VDC, +12 VDC, and -12 VDC.

If any voltage reads "LL" or "HH" or if the LCD screen does not light up at all, the power supply is not working properly. You'll need to replace the power supply.

Så, trasigt nätagg. Problemet löst tänkte jag. Men för säkerhets skull testade jag nätaggregatstestaren med ett gammalt nätaggregat som jag inte har haft problem med tidigare, och den visar då samma fel. Jag testade sedan men en arbetskamrats gamla nätagg och även den visar samma fel. Då börjar man ju undra om jag har fått en defekt testare

Nu har jag iaf. felanmält aggregatet hos Inet och förhoppningsvis är det inget annat som är sketet, som moderkortet.

Permalänk
Inaktiv

Provat köra minnen utan överklockning, disable xmp?
Alternativt cpun utan överklockning om du har klockat den.

Instabilt Ryzen system brukar visa sig som black screen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Då börjar man ju undra om jag har fått en defekt testare

Det där är en typisk nätaggstestare som man kan köpa för en bråkdel av priset på eBay direkt från Kina (t.ex. här), så kvalitén lär inte vara den bästa.

En nätaggstestare är användbar om man måste testa många nätagg, men ska man bara felsöka ett nätagg så är det troligtvis bättre att skaffa en billig multimeter och mäta själv istället (se Wikipedia för diagram över pinnarna). En multimeter är ju dessutom användbar för att mäta annat.

Sen får man också tänka på att ett nätagg kan visa bra värden när det är obelastat, men sen går det åt skogen när man drar igång datorn och belastar det. Det finns också fel som inte syns på en nätaggstestare/multimeter som t.ex. för mycket rippel. Så att mäta på ett obelastat nätagg är användbart för att se om nätagget definitivt är trasigt, men för att se om det faktiskt fungerar korrekt krävs betydligt dyrare utrustning.

Permalänk
Medlem

vissa nätag kräver också en liten belastning för att spänningarna ska bli rätt. Jag använde stora motstånd för det på AT agg på gamla tiden, man fick låg spänning på +2V utan +5V last då.
Var ju strul när haswell kom för vissa agg klarade inte så låga laster.

Permalänk

@anon200632: Inget i systemet är överklockat, inkl. minnen. Körde f.ö. Memtest tidigare idag och datorn klarade det utan anmärkning.

@perost: Att testa aggregatet under belastning hade ju varit prima men man har ju tyvärr inte utrustningen för det
Får nog överlåta resten av felsökningen till Inet ändå och hoppas att man har rätt.

Kan komponenter f.ö. ta skada av ett fallerande nätagg av den här kalibern? Den ska ju ha diverse över- och undervoltsskydd mm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hockey Stick:

@Decimal: Inget i systemet är överklockat, inkl. minnen. Körde f.ö. Memtest tidigare idag och datorn klarade det utan anmärkning.

@perost: Att testa aggregatet under belastning hade ju varit prima men man har ju tyvärr inte utrustningen för det
Får nog överlåta resten av felsökningen till Inet ändå och hoppas att man har rätt.

Kan komponenter f.ö. ta skada av ett fallerande nätagg av den här kalibern? Den ska ju ha diverse över- och undervoltsskydd mm.

Så du ha xmp profilen på off då.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Så du ha xmp profilen på off då.

Disabled, ja. Jag skulle ha varit tydligare
Hastigheten ligger därför på 2133 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Det är alltid möjligt, men osannolikt.