Tiden fryses - för att återupptas efter 1-3 sekunder

Permalänk
Medlem

Tiden fryses - för att återupptas efter 1-3 sekunder

Kan någon hjälpa mig att förstå vad det är för fel med min jobbdator? Ungefär 3-4 ggr/minut fryser allt jag gör under 1-3 sekunder för att sedan återupptas, vad det än är = välja något från en drop down lista, skriva en mening, klicka ned/upp ett fönster, se på video (bilden (ej ljudet) fryser för att sedan återupptas) osv.

Säg att jag skriver denna mening just nu. Mitt i meningen kan allt frysa och inga bokstäver syns på skärmen, trots att jag fortsätter att skriva på tangentbordet. Efter ca 3 sekunder syns allt det jag skrivit på en gång. Förstår ni vad jag menar?

Jag trodde att jag hade för många program öppna samtidigt men hade bara anteckningar, Firefox samt Word öppna. Startade också om datorn för att rensa RAM-minnen men samma problem kvarstår.

Observera att detta är jobbdatorn och inte datorn i signaturen. Specs för jobbdatorn är:
CPU: i5 4440 @ 3.10 GHz
RAM: 12 GB
System: Windows 8 64-bit
GPU: NVIDIA GeForce GTX 770

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem och kunde hitta i event viewer att det berodde på en inställning i power options, har för mig om att det var inställningen att sätta datorn i viloläge efter en viss tid.
Fick slå av till att aldrig gå ner i viloläge och då slutade problemen.
Om inte det hjälper dig så skulle jag börja kolla i event viewern när det händer för att se vad datorn gör vid frysningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nassepuh:

Hade liknande problem och kunde hitta i event viewer att det berodde på en inställning i power options, har för mig om att det var inställningen att sätta datorn i viloläge efter en viss tid.
Fick slå av till att aldrig gå ner i viloläge och då slutade problemen.
Om inte det hjälper dig så skulle jag börja kolla i event viewern när det händer för att se vad datorn gör vid frysningarna.

Vet ej vad jag ska titta efter i loggboken (event viewer). Där finns något som heter Kernel-EventTracing som visar fel 45 ggr senaste 7 dagarna samt 4 ggr de senaste 24 timmarna. Vad är Kernel-EventTracing?

Har hur som helst stängt av ALL energisparfunktioner, dvs. inget viloläge efter en viss tid, hårddiskar är alltid på, skärmen är alltid på osv. Ingen förbättring vad jag märker, datorn fortsätter att frysa i skrivande stund.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Idag fungerar allt som det ska och inga frysningar har uppstått. Jag har inte gjort något speciellt, tror ni att det kan vara hårddisken som håller på att paja?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Sker det oavsett program? Har haft problem tidigare med att det t.ex. fryser på Skype och Chrome, men aldrig i andra webbläsare.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Mekanisk disk eller SSD? Är det mekanisk så misstänker jag den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Sker det oavsett program? Har haft problem tidigare med att det t.ex. fryser på Skype och Chrome, men aldrig i andra webbläsare.

Ja, oavsett program. Allt från webbläsare, i utforskaren, Word osv.

Skrivet av Trebsor:

Mekanisk disk eller SSD? Är det mekanisk så misstänker jag den.

Mekanisk disk. Bör nog göra en total backup för säkerhetsskull.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Vänta lite...det tycks bara vara Firefox. Provade att göra exakt samma sak i Internet Explorer utan problem och utan frysningar. Vad betyder det? Kommer att jobba i Internet Explorer så länge men vill ha en fungerande Firefox.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Behöver verkligen hjälp. Det här börjar bli riktigt eländigt

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Installera om firefox?
Använd en annan webbläsare?

Permalänk
Medlem

LÖSNING:

Problemet är nu LÖST:

Det handlade om ett dåligt Firefox addon (tillägg). En av Youtube video downloader (hade 3 olika). Tog bort alla tre eftersom jag numera inte laddar ned Youtube-videor och nu funkar allt som det ska. Fram tills dess så var det ett elände, Firefox hakade upp sig bokstavligen 1 gång varje 5 sekunder och frös i 5-10 sekunder. Ni kan tänka er vilken frustration.

Nu är det i alla fall skönt att det är löst och att allt flyter på som det ska.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.