Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Är detta samhällstjänst?

https://www.youtube.com/watch?v=qmyECzRS78o

Inte? Dags att sluta betala skatt för polisen då.

Det där är Magnus Schmitz en skådespelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag har aldrig startat en brand, och således aldrig varit i kontakt med brandkåren. Varför ska jag BEHÖVA stå för brandkåren i min skatt som icke användare?

Jag har aldrig i mitt vuxna liv gjort ett läkarbesök eller haft någon typ av operation. Varför ska jag BEHÖVA stå för sjukvård i min skatt som icke användare?

Jag har aldrig varit med om ett brott, och således aldrig varit i kontakt med polisen. Varför ska jag BEHÖVA stå för poliskostnader i min skatt som icke användare?

Jag har aldrig ägt en bil, och åker aldrig buss, bil, eller taxi. Åker endast pendel, tunnelbana och tåg, dvs. endast rälsburet. Varför ska jag BEHÖVA stå för vägkostnader i min skatt som icke användare?

Att samhället VÄLJER att ha dessa tjänster, varför ska jag BEHÖVA stå för dem som icke användare?

Tack för en ny insyn på det hela och att få mig se hur fyrkantigt jag ser på detta.

Läkarbesök är oundvikligt.
Polisen ser till att ingen kommer in i ditt hem när du ligger och sover.
Vägkostnaden gör att du kan gå till affären utan att vricka foten på vägen eller behöva kämpa över lergropar så du kan ta dig till din pendel.
Dessa är permanenta fungerande rullande saker som alltid funnits i samhället och behövs för att ha ett fungerande samhälle.

Försök hitta något liknande här om radiotjänst:
Du hade inte vetat hur många ben en tusenfoting har om inte SVT visat det på TV.
Delfiner är en av världens smartaste djur.
What? Vad påverkas VI (samhället) av detta? - Som inte en lärobok kan lösa?
Det enda Radiotjänst tillför i vårat vardagsliv är att vi ska ha något att diskutera om på dagarna.
Sen ultimat: Tack för att SVT har nyheter för döva.

Dessa saker har med livet och oss människor att göra med - med helt ärligt - vart går underhållning in här? Det är något vi människor anser bara är behövligt men inget som vi skulle ta skada av att vara utan.

Edit:
Brandkåren glömde jag, Mjo, men att tack vare din betalning så slipper elden spridas till ditt hus eller din bil.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Det var ju inte direkt det som var poängen med mitt inlägg.
Den väsentliga skillnaden mellan mitt påstående och dina liknelser är att våra vägar och sjukvård är politiskt neutrala, till skillnad från vår s.k. "public service".

Om du syftade på att du inte vill ha en politiskt vinklad public service så kan jag bara hålla med, tjänsten skall vara politisk neutral. Jag däremot syftade i ditt inlägg på att du väljer att inte ta del av detta. Det är inte inte alltid men kan välja om man ska bidra eller inte och det var det jag menade med mina jämförelser.

Skulle du acceptera skatten om den i ditt tycke var politisk neutral?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Det där är Magnus Schmitz en skådespelare.

My bad. Poängen kvarstår dock, eftersom det går att leta fram "riktiga" poliser som gör samma sak, och har varit omskriven i media.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Tack för en ny insyn på det hela och att få mig se hur fyrkantigt jag ser på detta.

Läkarbesök är oundvikligt.
Polisen ser till att ingen kommer in i ditt hem när du ligger och sover.
Vägkostnaden gör att du kan gå till affären utan att vricka foten på vägen eller behöva kämpa över lergropar så du kan ta dig till din pendel.
Dessa är permanenta fungerande rullande saker som alltid funnits i samhället och behövs för att ha ett fungerande samhälle.

Försök hitta något liknande här om radiotjänst:
Du hade inte vetat hur många ben en tusenfoting har om inte SVT visat det på TV.
Delfiner är en av världens smartaste djur.
What? Vad påverkas VI (samhället) av detta? - Som inte en lärobok kan lösa?
Det enda Radiotjänst tillför i vårat vardagsliv är att vi ska ha något att diskutera om på dagarna.
Sen ultimat: Tack för att SVT har nyheter för döva.

Dessa saker har med livet och oss människor att göra med - med helt ärligt - vart går underhållning in här? Det är något vi människor anser bara är behövligt men inget som vi skulle ta skada av att vara utan.

Kör en till klipp-och-klistra från mitt tidigare inlägg:

Det ligger i allas intresse att behålla en befolkning så utbildad och objektiv som möjligt.
Det ligger i allas intresse att ha minst en aktör på marknaden som inte får vinkla, vrida eller vända på fakta, statistik och nyheter.
Det ligger i allas intresse att ha en objektiv, kritisk granskare av vårt samhälle.
Det ligger i allas intresse att ha en objektiv kunskapsbas gällande samtliga delar av vårt samhälle.

Jag får helt enkelt klippa och klistra mitt tidigare inlägg:

1) Ett politiskt obundet och oberoende medie, som inte styrs av reklam, vinstintressen eller andra typer av intressen, som är bunden till objektivitet och kan bli fälld för partiskhet (https://www.journalisten.se/nyheter/falls-partiskhet-efter-sd...) som inte kan bli nedtystad eller påverkad av externa parter.

2) Ett granskande objekt vars journalister, programledare och anställda kan, får och vågar kritiskt granska samtliga delar av samhället, oavsett vem som står på andra sidan.

3) Ett utbildande medie med ett enormt urval för utbildning till folket i alla åldrar och samhällsklasser, allt ifrån dokumentärer till utbildningsprogram för barn och tonåringar, där känsliga ämnen och tabun tas upp, till samhällskritiska program.

4) En kanal där viss nöje som anses vara viktig för folket (fotbolls-VM, OS etc) kan ges ut till hela folket utan krav på abbonemnag hos privata företag.

Ser man inte hur dessa fyra punkter tillsammans skapar en fristad för yttrande- och pressfrihet, som i sig är en grundsten för en fri demokrati, samt skapar en plattform för ett utbildat landsfolk, ja då kan jag tyvärr inte förklara det på något annat sätt och således inte hjälpa till för att förstå vad det är som gör tjänsten till en fundamental del i en fri demokrati.

Sedan kan jag lägga till att SVT's material används flitigt i skolorna för undervisning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

1) Ett politiskt obundet och oberoende medie, som inte styrs av reklam, vinstintressen eller andra typer av intressen, som är bunden till objektivitet och kan bli fälld för partiskhet (https://www.journalisten.se/nyheter/falls-partiskhet-efter-sd...) som inte kan bli nedtystad eller påverkad av externa parter.

Stämmer inte då SVT inte alls är oberoende och de har visst reklam bl a för melodifestivalen.
http://esckaz.com/2016/ESC_630.jpg
Och med sponsorer.
http://escreporter.com/wp-content/uploads/2015/11/sponsors-eu...

Skrivet av Mithras:

2) Ett granskande objekt vars journalister, programledare och anställda kan, får och vågar kritiskt granska samtliga delar av samhället, oavsett vem som står på andra sidan.

Ett program som granskar finns även på andra kanaler eller på nätet där vem som helst kan rapportera och ge kritik på samtliga delar av samhället.

Skrivet av Mithras:

3) Ett utbildande medie med ett enormt urval för utbildning till folket i alla åldrar och samhällsklasser, allt ifrån dokumentärer till utbildningsprogram för barn och tonåringar, där känsliga ämnen och tabun tas upp, till samhällskritiska program.

Du menar fina propaganda dokumentärer om t ex Carl Bildt där man i princip bara hyllade honom och vågade inte ställa svåra frågor som borde ha ställts. Så där åkte det samhällskritiska rakt ner i papperskorgen.

Skrivet av Mithras:

4) En kanal där viss nöje som anses vara viktig för folket (fotbolls-VM, OS etc) kan ges ut till hela folket utan krav på abbonemnag hos privata företag.

TV 4 har inget krav på abonnemang så ser inga problem med att hålla det på TV4 då.

Skrivet av Mithras:

Ser man inte hur dessa fyra punkter tillsammans skapar en fristad för yttrande- och pressfrihet, som i sig är en grundsten för en fri demokrati, samt skapar en plattform för ett utbildat landsfolk, ja då kan jag tyvärr inte förklara det på något annat sätt och således inte hjälpa till för att förstå vad det är som gör tjänsten till en fundamental del i en fri demokrati

edit: Du kan ju annars kika på USA om du vill veta vad som händer när objektiviteten tas ur spel helt och där all media består av privata aktörer med särintressen. FOX News, CNN, CNBC..... Skapar endast ett korkat folk med snedvridna verklighetsuppfattningar.

Men SVT är ju precis som CNN, MSNBC m.m då de tar och använder dessa som källor vid rapporteringar och många gånger bara rapporterar det som nyhetsredaktionerna i USA rapporterat om.

Jag själv anser mig vara åt vänsterhållet i många frågor men jag skulle aldrig i min vildaste fantasi anse att SVT är oberoende och objektiv.

Det enda sättet du kan göra ett försök till att hitta oberoende och objektiv nyhetsrapportering är om du själv kollar på ett flertal olika nyhetsrapporteringar från både vänster och höger och sedan får en större bild utav vad som hänt, och sedan kan du dra dina egna slutsatser.
Men även då kan du inte få en 100% objektiv och oberoende nyhetsrapportering, så det du talar om är en omöjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

@tEan:

Sjunkande skutan? Låt mig gissa, du röstar på SD och väntar ivrigt på systemkollapsen.

Ehh nej,lämnat banan-republiken för längesen,så har inte röstat på över 15 år,Skulle vägra att betala en krona i skatt till det där misslyckade samhällsprojektet.Systemkollapsen kommer,men skulle inte säga att jag väntar ivrigt.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Tack för en ny insyn på det hela och att få mig se hur fyrkantigt jag ser på detta.

Läkarbesök är oundvikligt.
Polisen ser till att ingen kommer in i ditt hem när du ligger och sover.
Vägkostnaden gör att du kan gå till affären utan att vricka foten på vägen eller behöva kämpa över lergropar så du kan ta dig till din pendel.
Dessa är permanenta fungerande rullande saker som alltid funnits i samhället och behövs för att ha ett fungerande samhälle.

Försök hitta något liknande här om radiotjänst:
Du hade inte vetat hur många ben en tusenfoting har om inte SVT visat det på TV.
Delfiner är en av världens smartaste djur.
What? Vad påverkas VI (samhället) av detta? - Som inte en lärobok kan lösa?
Det enda Radiotjänst tillför i vårat vardagsliv är att vi ska ha något att diskutera om på dagarna.
Sen ultimat: Tack för att SVT har nyheter för döva.

Dessa saker har med livet och oss människor att göra med - med helt ärligt - vart går underhållning in här? Det är något vi människor anser bara är behövligt men inget som vi skulle ta skada av att vara utan.

Edit:
Brandkåren glömde jag, Mjo, men att tack vare din betalning så slipper elden spridas till ditt hus eller din bil.

Tänk lite längre. Utan någon form av opartisk nyhetsbevakning eller samhällsbetjäning som kan konkurrera med den kommersiella blir det till slut som i USA. Är du säker på att du skulle vilja få vansinnigt vinklade nyheter varje dag utan någon någorlunda sansad motpart?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Stämmer inte då SVT inte alls är oberoende och de har visst reklam bl a för melodifestivalen.
http://esckaz.com/2016/ESC_630.jpg
Och med sponsorer.
http://escreporter.com/wp-content/uploads/2015/11/sponsors-eu...
Ett program som granskar finns även på andra kanaler eller på nätet där vem som helst kan rapportera och ge kritik på samtliga delar av samhället.
Du menar fina propaganda dokumentärer om t ex Carl Bildt där man i princip bara hyllade honom och vågade inte ställa svåra frågor som borde ha ställts. Så där åkte det samhällskritiska rakt ner i papperskorgen.
TV 4 har inget krav på abonnemang så ser inga problem med att hålla det på TV4 då.

Men SVT är ju precis som CNN, MSNBC m.m då de tar och använder dessa som källor vid rapporteringar och många gånger bara rapporterar det som nyhetsredaktionerna i USA rapporterat om.

Jag själv anser mig vara åt vänsterhållet i många frågor men jag skulle aldrig i min vildaste fantasi anse att SVT är oberoende och objektiv.

Det enda sättet du kan göra ett försök till att hitta oberoende och objektiv nyhetsrapportering är om du själv kollar på ett flertal olika nyhetsrapporteringar från både vänster och höger och sedan får en större bild utav vad som hänt, och sedan kan du dra dina egna slutsatser.
Men även då kan du inte få en 100% objektiv och oberoende nyhetsrapportering, så det du talar om är en omöjlighet.

Jag har inte sagt att de inte har reklam, jag har sagt att de inte är beroende av dem. Otrolig skillnad.

Att en oberoende kanal ska vara kritiska och inte alltid är det, är två olika saker. Att tjänsten inte har fungerat som den ska till 100%, det kan absolut kritisera som sig bör. Att SVT inte alltid objekiva, det ska kritiseras med rätt. Skillnaden är ju att SVT faktiskt fälls om de finnes inte ha varit objektiva (Se SD fallen).
Att säga att en tjänst är onödig för att den inte fungerar till 100%, det är bara korkat. Hela vår sjukvård går på knäna, dags att skita i det totalt då?

Att dessutom låtsas som att "program som granskar finns även på andra kanaler eller på nätet där vem som helst kan rapportera och ge kritik på samtliga delar av samhället." skulle på något sätt vara en vedertagen sanning är ännu löjligare. Det bör te sig ganska självklart att vilken privatägd kanal som helst, TV som YouTube, har en mycket, mycket, mycket högre risk att bli vriden, att lägga ner undersökningar, att inte våga vara kritiska, att inte vara objektiva i sina undersökningar om de är i beroendeställning till den som ska granskas eller om det överhuvudtaget ligger en intressekonflikt mellan finansiären och dem själva. Det hela blir bara värre av det faktum att privatägda kanaler inte är bundna av någon som helst lag att faktiskt presentera fakta eller statistik för sina påståenden, såtillvida att de inte gör sig skyldiga till direkt förtal.

Sedan håller jag med dig helt om att man, som en kritisk individ, bör ta till sig nyheter från flera fronter. Själv läser jag Aftonbladet, SVD, DN och DI för att skapa mig en bild av nyheterna, och läser gärna samtliga ledare för olika perspektiv. Även om många av dem är skrattretande (Lena Mellin, badbollarnas urmoder). Det ändrar dock inte faktum att en halvfungerande SVT/UR är oändligt mycket bättre än ett icke-existerande SVT/UR ur ett samhällsperspektiv. Det ska vara fan till att vi ska förvandlas till ett USA 2.0 där samtliga mediekanaler endast arbetar för sina egna intressen utan någon som helst intresse för sanning, fakta, data, objektivitet eller samhällsnytta.

Det bör te sig självklart att samtliga organisationer, företag och juridiska personer alltid kommer att arbeta för sin finaniärs intresse. Vi som folk behöver minst en organisation som endast har det svenska folket som finansiärer, istället för en privat ägare.

ps. TV4 är varken en must-carry kanal (dvs kanaler utan krav på abbonemang) eller ägd av folket. Det är en privatägd kanal som ägs av Bonniers.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Radolov:

Nej, Internet kostar förstås inte mer p.g.a detta, och de 20% har nog tillgång till det. De andra 10% vet jag inte så mycket om, men det rimmar rätt bra med de 10% som inte använder Internet alls (notera att det inte innebär en ekvivalens mellan de två grupperna). Du får gärna rätta mig om jag har fel, men man behöver väl inte ha Internet eller abonnemang för att man ska få in SVT1, SVT2, TV4, Kanal6?

Bara för att metro finns tillgänglig en bit från ens bostad betyder det inte att man går dit och läser den, speciellt om SVT finns tillgänglig som man är fostrad till att lita på i skolan. Samtidigt betyder det inte att man tittar på TV4 eller SVT för den delen heller. Att alla skulle crosschecka eller faktagranska nyheter är ju också en grov överdrift.

Det kan ju gå hur bra som helst att informera befolkningen om aktuella händelser. Det kan ju också utnyttjas i ett dåligt syfte och det är den delen jag vill belysa, faran med att få majoriteten av all sin information från statlig media.

Den här faran ä mindre än någonsin. Förr när internet inte fanns att tillgå och gratistidningar inte existerade och andra TVkanaler inte finck sända hur som helst i marknätet så hade public service en mer betydande roll. Ja bibliotekens utbud gav en del kokurrens till detta då man kunde få tag i andra gratis tidsskrifter där och det användes faktiskt en hel del. Samhället var inte i totalt förfall då heller men visst var det mycket mer begränsat än det är nu.
Men idag när internet är så tokigt tillgängligt överallt så är det tvärt om så att beroendet och inflytandemängden från public service drastiskt har gått ned. Ja visst kan man alltid få in kanal 4, SVT, SR och reklamkanalerna även utan internet, men det är alltså inte bara public service detta gäller och det är inte längre heller huvudarenan för informationsflödena i samhället. Internet är helt enkelt så viktigt som huvudbärare av informationsflöden att det är tillgången till Internet som avgör hur bra tillgång till all möjlig övrig information vi kan ta del av.

Men man kan väl säga såhär. De privata aktörerna som sänder radio och TV har väl knappast erbjudit ett fullgott alternativ när det kommer till samhällsgranskning och nyhetsrapportering. Att bara leva på vad reklamradio och kanal 6 berättar om omvärlden går såklart, men det läggs inge vidare krut på bra journalistik där. Jag vill nog kalla alternativen som direkt misslyckade. Eller ja, det är inte helt rättvist för kanal4 har en riktig nyhetsredaktion och kör nyheter men på radiosidan och de andra kanalerna är det typ tomt.
Vidare tycker jag faktiskt att public service gör ett toppenjobb i att producera material om omvärlden som faktiskt är bra. Att det i teorin skulle kunna vara kass är inte samma sak som att det faktiskt är kass.
Ett bra exempel på kvalitativa produktioner från svensk public servicec är europapodden i P1. Lyssnar man på den så kanske man kan svara på en så enkel fråga som vad den högsta ledaren i EU heter. Eller iaf denne persons titel. Något som skrämmande många vårt land faktiskt inte kan svara på...

Aja. Duger inte alternativen så finns ju internet ändå. De 10% som inte använder nätet har fortfarande möjlighet att köpa tidningar i pappersform och kolla på tv4 om de önskar samhällsanalys. Det går ju. Är man missnöjd med utbudet från privata aktörer så skäll på de privata aktörerna som inte varit hungriga nog på marknaden

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Många på detta forum inser nog inte mycket SVT ses på av Sveriges befolkning. Bara senaste mätningen från MMS en slumpmässig vecka 36 2017 når svt1 + svt2 ut till 54,4 procent av hela befolkningen.

http://mms.se/wp-content/uploads/_dokument/rapporter/tv-titta...

Då räknar vi heller inte in SR, detta är bara TV.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

My bad. Poängen kvarstår dock, eftersom det går att leta fram "riktiga" poliser som gör samma sak, och har varit omskriven i media.

Mjo men det är fortfarande en helt annan fråga. Att det medverkar i Pridetåget har med helt andra saker att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pjkw:

Vi lever i en demokrati, deal with it.
Visst är brandkår kanske mer essentiell än SVT men pengar till föreningsliv då (hur många knypplingsföreningar finns det?), pengar till sportevenemang (vad kostar ett derby i en storstad?).. the list goes on.
Dom du valt in i regeringen anser att detta är i allmänhetens intresse.

Finner din kommentar oerhört komisk då vi faktiskt inte fått lov att utöva någon demokrati i denna frågan.

Vill du tala om fler saker som skatten inte borde gå till så visst.
Sportföreningar m.m bör inte finansieras genom skatt utan gå tillbaka som man gjorde förr med bingolott försäljning, majblommor etc för mindre klubbar.
Antar att du menar säkerheten i derby? Detta ingår i polis samhällstjänsten, inte i sportklubbar.

Sen så är det rätt svårt att bli beskylld för att ha valt in någon i en regering när man inte har röstat på något parti då jag inte anser att det finns ett parti jag kan rösta på idag?

Men visst dagens problem är ju skapat utav alla som gått och röstat, de har ju egentligen ingenting att gnälla om då de uppenbarligen stödjer systemet med att gå och rösta vart 4:e år på ett paket de inte håller med om i alla frågor.

Jag å andra sidan kan gnälla hur mycket jag vill då jag inte har ställt upp och röstat igenom politikerna som orsakat problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Mjo men det är fortfarande en helt annan fråga. Att det medverkar i Pridetåget har med helt andra saker att göra.

Nu vet jag inte var Pride kom in. Poängen är att ingen samhällsnyttig organisation arbetar till 100% med deras essentiella frågor. Att poängtera att "Sången om Stockholm" inte är världens mest kritiska program att visa, är ett löjligt argument i debatten.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Blir tvingad o betala en TV-licens och man kollar aldrig på TV längre sänds ändå skit. :/ Demonstrationståg utanför riksstadshuset kanske är de dags nu?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
SpelClockers

Om allabolag stämmer så genererar radiotjänst 150miljoner per år och SVT 5 miljarder.

7.7 miljoner skattebetalare x 1300kr är 10.010.000.000kr. 20% betalar mindre och 10% inget så bör det ändå bli över 8 miljarder, det är lite konstigt att det ska kosta mer utan snigeln på ögat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tänk lite längre. Utan någon form av opartisk nyhetsbevakning eller samhällsbetjäning som kan konkurrera med den kommersiella blir det till slut som i USA. Är du säker på att du skulle vilja få vansinnigt vinklade nyheter varje dag utan någon någorlunda sansad motpart?

Och det är inte redan så här i Sverige?
Att vi ska enbart förlita oss på SVT, att allt SVT lägger ut, säger, visar osv. har inga vinklingar eller partiska sidor?
Tror inte Expressen eller Aftonbladet och ännu mindre Nyheter24 bryr sig vad eller hur dom skriver så länge alla klickar på länkarna.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag fick ju som du kanske svar från en som tyckte att sjukvård inte alls är samhällsviktigt utan något som man ska bekosta själv, så min poäng kvarstår: Vad som är viktigt och inte att betala för är individuellt och det är inte så att kreti och pleti har förstånd nog att avgöra det, uppenbarligen. Samtliga riksdagspartier, även SD, som brukar kalla SVT för PK-maffia, är ju för förslaget. Är SD också dumma i huvudet då eller?

Nu är det ju så att våra förfäder kämpade för införandet av ett välfärdssamhälle och utformandet av det, att man tycker sjukvård borde vara som i USA ja det kan man tycka, men majoriteten av Svenska folket har redan röstat/kämpat för vad dem ville ha gällande hur vårt samhälle är utformat (Välfärd, skatter etc).

Att jämföra samhällsfunktioner som Sjukvård, Utbildning och Brandkår med SVT/UR är korkat, SVT/UR är inget man någonsin behöver, däremot "behöver" jag städade trottoarer, vägunderhåll, sjukvård, utbildning mm.

Sen vad som händer bakom stängda dörrar inom politiken kan vi bara spekulera om, vad de olika partierna kohandlar om vet vi inte.

Det som retar upp folk som inte vill betala för SVT/UR är att man inte har något val utan blir tvingad att betala för något som ses som nöje och inte en nödvändighet, inte vidare demokratiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Och det är inte redan så här i Sverige?
Att vi ska enbart förlita oss på SVT, att allt SVT lägger ut, säger, visar osv. har inga vinklingar eller partiska sidor?
Tror inte Expressen eller Aftonbladet och ännu mindre Nyheter24 bryr sig vad eller hur dom skriver så länge alla klickar på länkarna.

Man får förlita sig på precis vad man vill såklart, men det behövs alltid en motpart till den rent kommersiella sidan.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kör en till klipp-och-klistra från mitt tidigare inlägg:

Det ligger i allas intresse att behålla en befolkning så utbildad och objektiv som möjligt.
Det ligger i allas intresse att ha minst en aktör på marknaden som inte får vinkla, vrida eller vända på fakta, statistik och nyheter.
Det ligger i allas intresse att ha en objektiv, kritisk granskare av vårt samhälle.
Det ligger i allas intresse att ha en objektiv kunskapsbas gällande samtliga delar av vårt samhälle.

Jag får helt enkelt klippa och klistra mitt tidigare inlägg:

1) Ett politiskt obundet och oberoende medie, som inte styrs av reklam, vinstintressen eller andra typer av intressen, som är bunden till objektivitet och kan bli fälld för partiskhet (https://www.journalisten.se/nyheter/falls-partiskhet-efter-sd...) som inte kan bli nedtystad eller påverkad av externa parter.

2) Ett granskande objekt vars journalister, programledare och anställda kan, får och vågar kritiskt granska samtliga delar av samhället, oavsett vem som står på andra sidan.

3) Ett utbildande medie med ett enormt urval för utbildning till folket i alla åldrar och samhällsklasser, allt ifrån dokumentärer till utbildningsprogram för barn och tonåringar, där känsliga ämnen och tabun tas upp, till samhällskritiska program.

4) En kanal där viss nöje som anses vara viktig för folket (fotbolls-VM, OS etc) kan ges ut till hela folket utan krav på abbonemnag hos privata företag.

Ser man inte hur dessa fyra punkter tillsammans skapar en fristad för yttrande- och pressfrihet, som i sig är en grundsten för en fri demokrati, samt skapar en plattform för ett utbildat landsfolk, ja då kan jag tyvärr inte förklara det på något annat sätt och således inte hjälpa till för att förstå vad det är som gör tjänsten till en fundamental del i en fri demokrati.

Sedan kan jag lägga till att SVT's material används flitigt i skolorna för undervisning.

Okej, så t ex enligt din punkt (1) så får man då anta att SVT anställer för att korrekt fylla ut alla olika partier?
Om jag inte minns fel var det för nått år sedan nån stor grej av detta som florerade runt på Facebook, vill minnas att det var typ S+V som hade 2/3 av alla anställda.

(4), jag och väääldigt många av mina vänner är totalt ointressrade av sport. Vuxa människor som springer efter en boll som ska in i en bur. Säkert svindyra licenskostnader. För min del så kan Public Service gärna fimpa -all- sport.

Sen verkar det klockrent med anställda som jagar minderåriga på sugardaddysajter (obs, ironi!).

Så som sagt, vi har alla olika åsikter. Jag ser det inte som en demokrati att klänga fast vid gamla påhitt.
Helt enkelt, börja med en folkomröstning kring hur vi vill att Public Service ska se ut:
1) Brhåll som i dag
2) Skala ner
3) Lägg ner

Vinner 1/2, fine då får man finna sig i att demokratin ville ha det kvar och jag betalar gladeligen det på skatten.
Problemet jag har är att SVT1/2 hänger kvar sen en tid när.... 1&2 var det enda som sändes via TV.
Jag tycker att hela diskussionen har fastnat i HUR man ska betala det, inte OM/VAD vi ska betala för.

Jag menar, jag har öht inte någon mottagning utav tv i mitt hem.
Så för mig och min sambo är ju punkt 1-4 som du skriver om helt inaktuella, vi tillgodogör oss ju inte den informationen via den kanalen. Så då får man väl döma ut oss och hela vårt sätt att leva, när vi valt att inte lägga av vår tid att titta på SVT 1 & 2.
Jag skulle säga att det största problemet jag har är att SVT/SR i min mening INTE passar in på dina punkter 1-4. Ansåg jag att dom gjorde det skulle jag gladeligen betala. Men som sagt, jag känner inte ett förtroende kring att dom utför sitt arbete på ett bra sätt.
Utöver det så känner jag till en del personer som jobbar inom SVT, och dom är HORRIBELT överbetalda. Därav att jag är sjukt less på att skattepengar ska gå till att betala höginkomsttagare.

Sist men inte minst, jag är trött för att man redan betalar så utahelvete med skatt. Jag betalar 54% marginalskatt på min inkomst, helt sjukt att man redan lägger så mycket i skatt. Sen har vi moms på det man sedan konsumerar för sina skattade pengar. Kemikalieskatt. Biltullar. Vägtrafikskatt. Fastighetsskatt. Vinstskatt. Gåvoskatt som dom förvisso avskaffade.
Snart kommer väl det senaste, skatt på skatten!
Nånstans blir det nog, och ska man börja skala av, så fimpar jag hellre SVT än polisen eller sjukvården

Skrivet av Sir Hitman:

Om allabolag stämmer så genererar radiotjänst 150miljoner per år och SVT 5 miljarder.

7.7 miljoner skattebetalare x 1300kr är 10.010.000.000kr. 20% betalar mindre och 10% inget så bör det ändå bli över 8 miljarder, det är lite konstigt att det ska kosta mer utan snigeln på ögat.

Det är en uppställning i den här stilen jag efterfrågar. Nån som orkar/kan vaska fram EXAKT vad som gäller idag, och EXAKT hur det kommer motsvaras av det nya skatteförslaget.

Permalänk
Medlem

Satan vad dåligt en del har i lön 30% av de som jobbar har under 130`000kr i årslön (130`000=ca 74kr/h min grabb 15år fick 86kr/h som sommarjobbare)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara ha en kanal som sänder "samhällsnyttig" information ett antal timmar om dagen.
Allt annat som kostar mycket pengar kan de lägga på en kanal som inte finansieras av skatt eller TV avgift, t.ex. mello, vm-rally (det enda jag tittar på), rallycross, OS och andra nöjen.
Nöje är inte något som ska skattefinansieras och det skulle dra ner kostnaderna för alla involverade. Vill man ha underhållning så betala för det själv då, det finns 100 tjänster för specifikt dina behov som kostar mindre är denna avgift och kommer ge bättre utbud för det du är intresserad av.
Om man tycker om kärnan i verksamheten eller inte så är det en bättre lösning.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kan vi inte bara ha en kanal som sänder "samhällsnyttig" information ett antal timmar om dagen.
Allt annat som kostar mycket pengar kan de lägga på en kanal som inte finansieras av skatt eller TV avgift, t.ex. mello, vm-rally (det enda jag tittar på), rallycross, OS och andra nöjen.
Nöje är inte något som ska skattefinansieras och det skulle dra ner kostnaderna för alla involverade. Vill man ha underhållning så betala för det själv då, det finns 100 tjänster för specifikt dina behov som kostar mindre är denna avgift och kommer ge bättre utbud för det du är intresserad av.
Om man tycker om kärnan i verksamheten eller inte så är det en bättre lösning.

Precis det jag menar med mina inlägg ovan, du sammanfattade det på ett klockrent sätt!

Permalänk
Medlem

50% rabatt, fantastiskt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

Kan vi inte bara ha en kanal som sänder "samhällsnyttig" information ett antal timmar om dagen.
Allt annat som kostar mycket pengar kan de lägga på en kanal som inte finansieras av skatt eller TV avgift, t.ex. mello, vm-rally (det enda jag tittar på), rallycross, OS och andra nöjen.
Nöje är inte något som ska skattefinansieras och det skulle dra ner kostnaderna för alla involverade. Vill man ha underhållning så betala för det själv då, det finns 100 tjänster för specifikt dina behov som kostar mindre är denna avgift och kommer ge bättre utbud för det du är intresserad av.
Om man tycker om kärnan i verksamheten eller inte så är det en bättre lösning.

Jag har gärna en nyhetssite som inte är reklamfinansierad också. Som SVT nyheter. Win på den! Och en del radio. P1 har rätt mycket matnyttigt. Vad som sedan är nöje är ju en värderingsfråga. Jag tycker europapodden, ekonomiekot och filosofiska rummet är matnyttigt (och bra), men det skulle ju kunna klassas som nöje alltihop ;).

Men visst känns det rimligt att inte behöva finansiera sportsändningar/musikevenemang, humorTV och liknande med skattepengar. Där håller jag med helt. Låt folk välja själva vad de nöjeskonsumerar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Sedan håller jag med dig helt om att man, som en kritisk individ, bör ta till sig nyheter från flera fronter. Själv läser jag Aftonbladet, SVD, DN och DI för att skapa mig en bild av nyheterna, och läser gärna samtliga ledare för olika perspektiv. Även om många av dem är skrattretande (Lena Mellin, badbollarnas urmoder). Det ändrar dock inte faktum att en halvfungerande SVT/UR är oändligt mycket bättre än ett icke-existerande SVT/UR ur ett samhällsperspektiv. Det ska vara fan till att vi ska förvandlas till ett USA 2.0 där samtliga mediekanaler endast arbetar för sina egna intressen utan någon som helst intresse för sanning, fakta, data, objektivitet eller samhällsnytta.

Och det är det här SVT bör gå ut med i sin sista sändning med statliga medel, läs nyheter från flera fronter och förlita dig inte på en nyhetskälla.
Uppenbarligen att bli serverad nyheter på silverfat ifrån en enda nyhetsredaktion skapar en falsk bild av hur saker och ting egentligen är.

Och på tal om USA som alltid hängs ut som något negativt så finns det nya mediealternativ som är beroende utav sina subscribers istället för att vara beroende av storföretag, subscribers som betalar själva sålänge de anser att de är objektiva i sin nyhetsrapportering t ex. TYT (The Young Turks).

Permalänk
Medlem

Hela förslaget känns overkligt.
Ok att man vill göra om hela modellen men innebär detta i praktiken att ALLA oavsett om man har en TV eller inte MÅSTE betala för något man inte använder?
Detta är så sjukt att jag blir mållös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Och det är det här SVT bör gå ut med i sin sista sändning med statliga medel, läs nyheter från flera fronter och förlita dig inte på en nyhetskälla.
Uppenbarligen att bli serverad nyheter på silverfat ifrån en enda nyhetsredaktion skapar en falsk bild av hur saker och ting egentligen är.

Och på tal om USA som alltid hängs ut som något negativt så finns det nya mediealternativ som är beroende utav sina subscribers istället för att vara beroende av storföretag, subscribers som betalar själva sålänge de anser att de är objektiva i sin nyhetsrapportering t ex. TYT (The Young Turks).

Menar du att SVT och SR "skapar en falsk bild av hur saker och ting egentligen är"?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Nu är det ju så att våra förfäder kämpade för införandet av ett välfärdssamhälle och utformandet av det, att man tycker sjukvård borde vara som i USA ja det kan man tycka, men majoriteten av Svenska folket har redan röstat/kämpat för vad dem ville ha gällande hur vårt samhälle är utformat (Välfärd, skatter etc).

Att jämföra samhällsfunktioner som Sjukvård, Utbildning och Brandkår med SVT/UR är korkat, SVT/UR är inget man någonsin behöver, däremot "behöver" jag städade trottoarer, vägunderhåll, sjukvård, utbildning mm.

Sen vad som händer bakom stängda dörrar inom politiken kan vi bara spekulera om, vad de olika partierna kohandlar om vet vi inte.

Det som retar upp folk som inte vill betala för SVT/UR är att man inte har något val utan blir tvingad att betala för något som ses som nöje och inte en nödvändighet, inte vidare demokratiskt.

Fast det är ju samma sak med vård/skola/omsorg och annat. Alla har olika syn på vad som anses nödvändigt. Det finns ju till exempel de som tycker att det är väldigt onödigt med bistånd till fattiga länder, men det är man med pch betalar ändå, vare sig man vill eller inte.

Sen är det inte heller relevant "vad folk har kämpat för". Tycker jag att det är skit så står jag knappast i tacksamhetsskuld till någon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Menar du att SVT och SR "skapar en falsk bild av hur saker och ting egentligen är"?

Om du endast använder SVT och SR som din enda nyhetskälla så tycker iallafall jag att du borde vara orolig för att chanserna att bli lurad ökar markant.