Hur är Bredbandsbolaget nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Med protocol menar jag att lagring av kundinformation samt begäran att få ut informationen ser likadan ut.

Fast är det verkligen så? Så vitt jag vet (har åtminstone aldrig hört någon kund eller annan säga motsatsen) så skiljer sig Bahnhof från andra genom att vara väldigt restriktiva med vad de lämnar ut på begäran, och håller ned loggning på lägsta möjliga lagliga nivå. Kan hända att det finns fler ISP:er som gör på samma sätt, det vet jag inte. BBB (dvs Telenor) och Telia sägs det vara väldigt enkelt att få ut loggar från av vad jag hört, de verkar inte ens försöka.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Hade lite strul vid flytten (från bbb till bbb på stadsnät) men sen har det funkat bra (med undantag för nån enstaka hicka). Övervägde bahnhof men orkade inte byta från bbb.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Så länge det fungerar är alla lika bra, men du märker vilka leverantörer som är seriösa efter du haft strul.

BBB skulle jag inte rekommendera till någon.

Har haft så mycket problem med dålig support och dåligt bemötande sedan vi fick problem med ADSL samtidigt som BBB skulle leverera fiber. Vet inte hur många gånger jag blivit lovad återkoppling från diverse chefer, projektansvariga, etc. ingen ringer upp och meddelar vad de lovar.

kontenta till dagsdatum: 2 månader utan ADSL, utan någon ersättning från BBB mer än att "vi inte behövde betala för de månader tjänsten inte fungerade". inget erbjudande om 4g sticka, ingen annan lösning under tiden. att vi var utan adsl i 2 månader beror på att deras undermåliga underleverantör hade grävt av ett vattenrör och orsakat kortslutning i 30m telekabel.
Fibern skulle vara installerad 1/6 blev vi lovade när vi tecknade avtal, vi har fortfarande inte fått det installerat. med lite tur kanske det är klart i slutet på oktober.

Så kort svar. ALDRIG bredbandsbolaget.

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle aldrig ta ett fiber abb med bindningstid. Känns uråldrigt.
Vi kan beställa en massa leverantörer via q-market och jag tror ingen av dom har bindningstid (1 månads uppsägningstid har dom flesta).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figgeduni:

Får man den utlovade hastigheten?

Har 250/100 från BBB sedan en vecka tillbaka (vår fiber blev klar då). Valde dem pga ett grupperbjudande till de i vårt område som köpt en fiberanslutning, vi betalar 249 kr/mån om vi bionder oss i 12 månader. Bredbandskollen visar att jag har utlovad hastighet

Skrivet av Figgeduni:

Hur är supporten?

Har läst mycket om bedrövligt långa kötider men har själv kommit fram på 2-4 minuter vid mina tre samtal med dem. Först för att beställa, behövde göra det via telefon för att få kampanjen. Fick även ringa supporten för att jag inte fick någon IP-adress, visade sig vara en miss från dem när de lade upp mitt abonnemang och det löste sig på någon minut. Har ringt support en gång till i ett annat ärende och även då kom jag fram snabbt. Över förväntan på svarstiden alltså.

Skrivet av Figgeduni:

Hur är "uptimen" på bredbandet?

100% under min första vecka...

Skrivet av Figgeduni:

Nå andra kommentarer om varför jag ska byta/stanna?

Ideologiska skäl..?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Mitt bredband från bredbandsbolaget har varit nere i 7 dagar efter 3 dagar lyckas jag få ur dem att det beror på en switch. Så lång tid tar det inte att byta ut en switch och konfigurera den. Jag har börjat fundera på att säga upp bredbandsbolaget men alternativen är adsl eller net1 mobila bredband då de har monopol på fibernätet här. Så nej jag är inte nöjd. Sen har bredbandet ibland försvunnit och man får ringa dem så det aktiveras igen. Bredbandsbolaget blir sämre och sämre efter att Telenor tagit över konstigt nog klarar sig Ownit än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Låter som folk har väldigt varierande erfarenhet när det gäller BBB. Dom håller på att installera fiber som ska vara klart vecka 46 i alla fall.

Blir osäker vad jag ska välja, Telia eller BBB då en del har haft ganska hög svarstid hos BBB och det är ju inte acceptabelt om man ska spela spel på nätet.

Jag har haft runt 36 - 40 ms med ADSL men har läst att en del har fått 100 ms med fiber även om hastigheten samt att routern har varit kass man får av BBB

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Låter som folk har väldigt varierande erfarenhet när det gäller BBB. Dom håller på att installera fiber som ska vara klart vecka 46 i alla fall.

Blir osäker vad jag ska välja, Telia eller BBB då en del har haft ganska hög svarstid hos BBB och det är ju inte acceptabelt om man ska spela spel på nätet.

Jag har haft runt 36 - 40 ms med ADSL men har läst att en del har fått 100 ms med fiber även om hastigheten samt att routern har varit kass man får av BBB

BBB är billigare och tänker på din integritet. Därför har de hoppat på Bahnhof-tåget och valt att inte ge ut uppgifter om t.ex fildelare utan en eventuell dom i domstol. Telia däremot har inte uttalat sig i ämnet, så det går väl att tänka att de följer upphovsrättsmaffians ord.. Sen är Telia oftast dyrare. Sen beror det var du bor i Sverige när det gäller pingen med BBB. Där jag bor har jag väldigt låg ping till de flesta spelservrar runt i Europa, samt runt 120 på amerikanska Battlefield-servrar. Dock kan jag påpeka att det är just routern man får av BBB som ger högre ping. När jag bytte den mot en 1000/1000 switch i 300 kronors-klassen från ZyXEL så fick jag ut runt 100Mbit/s mer, och pingen sänktes enormt.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

BBB är billigare och tänker på din integritet. Därför har de hoppat på Bahnhof-tåget och valt att inte ge ut uppgifter om t.ex fildelare utan en eventuell dom i domstol. Telia däremot har inte uttalat sig i ämnet, så det går väl att tänka att de följer upphovsrättsmaffians ord.. Sen är Telia oftast dyrare. Sen beror det var du bor i Sverige när det gäller pingen med BBB. Där jag bor har jag väldigt låg ping till de flesta spelservrar runt i Europa, samt runt 120 på amerikanska Battlefield-servrar. Dock kan jag påpeka att det är just routern man får av BBB som ger högre ping. När jag bytte den mot en 1000/1000 switch i 300 kronors-klassen från ZyXEL så fick jag ut runt 100Mbit/s mer, och pingen sänktes enormt.

Ok, inte för att jag fildelar eller laddar ner piratprogram så mig behöver dom inte ge sig på, men å andra sidan kan det vara skönt att slippa känna sig övervakad ^^. Kan du länka till den du har så jag vet exakt vilken du använder?

Denna verkar annars intressant och har fått bra betyg http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202956-a...

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, inte för att jag fildelar eller laddar ner piratprogram så mig behöver dom inte ge sig på, men å andra sidan kan det vara skönt att slippa känna sig övervakad ^^. Kan du länka till den du har så jag vet exakt vilken du använder?

Denna verkar annars intressant och har fått bra betyg http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202956-a...

Använder mig utav en ZYXEL GS-108B V3 8-Port

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Tack för länken

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

De är bra så länge det inte krånglar.
Mitt ADSL från BBB är dock r*vdyrt.. 409:- / månad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

De är bra så länge det inte krånglar.
Mitt ADSL från BBB är dock r*vdyrt.. 409:- / månad..

Samma här. Inte ens värt 409kr. Om någon månad så borde vi ha fiber färdigt.

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Bredbandsbolagets (BBB) fiber och email suger

Fick BBB's fiber installerad i början av 2017. Första två månaderna var jag tveksam om deras email med Outlook fungerar, så jag körde via gamla operatören Glocalnet (systerbolag till BBB). Nu i slutet av mars fick jag bekräftat av BBB's kundtjänst att deras utgående server fungerar INTE. Så man kan inte skicka email från Outlook. Deras WEB-mail skulle dock fungera - MEN inte heller den skickar iväg alla mail. Mailen försvinner från utkorgen, men mottagaren får inte dem. Helt otroligt dåligt.

En annan sak är att under den senaste månaden har vi haft TRE olika avbrott, dvs fibern har inte fungerat alls. Varje avbrott har varat i snitt TVÅ dygn.

Telenord äger Open Universe, BBB (och Glocalnet). Så här sitter man i rävsaxen och kan inte byta operatör till någon annan mer pålitlig.

Tänk två gånger innan du väljer BBB - eller någonting som har med Telenor att göra.

Permalänk

Själv betalar jag och min familj för 100/100 hos BBB, men vi får ut 200/200. Har aldrig haft något problem och supporten har varit bra de två gånger vi behövt prata med dem.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Medlem

Någon update på BBB i dagsläget?
Hur levererar dom, är det värt att skaffa?

Det är via fiber jag tänker på.

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/chockbeskedet-...

Hur lidande blir deras support av detta? 8 månader med omotiverad personal, låter som en mardröm?

Permalänk
Medlem

Jag har inte direkt haft något att göra med dem förutom att mitt ADSL fungerar som det ska. Fortfarande dyrt.. 409:- / mån för 8/1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theCube:

Någon update på BBB i dagsläget?
Hur levererar dom, är det värt att skaffa?

Det är via fiber jag tänker på.

Jag har BBB via stadsnätsfiber (Österåker/Zitius) efter att först ha haft Blixtvik och sedan Bahnhof. Rent tekniskt fungerar alla leverantörer lika bra i stadsnäten eftersom de bara säljer kapacitet i ett nät de varken driftar eller äger. Min erfarenhet är att de är lika dåliga på problemlösning och alla har utkontrakterad kundtjänst som inte skulle känna igen en router ens om den slog dem i skallen. De har en A4 att läsa ifrån där de 3 översta raderna är "har du startat om routern?"

Om du hänger på SC har du säkerligen bättre kunskaper än vad de har...

Det finns bara ett urvalskriterium för val av ISP via fiber: bandbredd per krona!

Permalänk
Medlem

Har just fått reda på att mitt bbb (250/100), ingår i hyran från och med nu. He he "myser"

Har varigt kund i över 15år, och är mycket nöjd med bbb.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av politby:

Jag har BBB via stadsnätsfiber (Österåker/Zitius) efter att först ha haft Blixtvik och sedan Bahnhof. Rent tekniskt fungerar alla leverantörer lika bra i stadsnäten eftersom de bara säljer kapacitet i ett nät de varken driftar eller äger. Min erfarenhet är att de är lika dåliga på problemlösning och alla har utkontrakterad kundtjänst som inte skulle känna igen en router ens om den slog dem i skallen. De har en A4 att läsa ifrån där de 3 översta raderna är "har du startat om routern?"

Om du hänger på SC har du säkerligen bättre kunskaper än vad de har...

Det finns bara ett urvalskriterium för val av ISP via fiber: bandbredd per krona!

Skrivet av XripperX:

Har just fått reda på att mitt bbb (250/100), ingår i hyran från och med nu. He he "myser"

Okej jag förstår. Det låter ju ändå lovande.

Hur har detta med domen påverkat tror ni? Att dom har spärrat vissa sidor.

Har ni ändrat DNS så är det löst bara?

Permalänk
Medlem

Inga spärrade sidor jag vill besöka så inte brytt mig men man kan komma åt tex tpb även utan att byta dns själv.
Domen var verkligen inte ens värd pappret den skrevs på.

Permalänk
Medlem

Så undrar nu, hur ser de ut med BBB?
Fungerar jättebra för mig.
Får man den utlovade hastigheten?
Får ut ca 270/110 från mitt 250/100 så mycket väl godkänt.
Hur är supporten?
De få gånger jag behöver kontakta dom så har dom varit tillmötesgående och vänliga. Jag har dessutom haft tekniker hemma som gjort sitt jobb snabbt och bra, och det kostade mig inte en krona. Det var det inkommande nätverksuttaget som var trasigt i lägenheten.
Hur är "uptimen" på bredbandet?
Väldigt lite nertid.
Nå andra kommentarer om varför jag ska byta/stanna?
Nej, då jag personligen inte haft någon annan ISP så tänker jag inte kommentera detta, är iallafall jättenöjd med BBB och jag kommer stanna där.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Fråga: Brukar de begära att få tillbaka sin router när man säger upp eller brukar de strunta i det? Vet att de har rätt att begära tillbaka den, men gör de det?

Tänker specifikt på Technicolor 799 Xtream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanderer of:

Fråga: Brukar de begära att få tillbaka sin router när man säger upp eller brukar de strunta i det? Vet att de har rätt att begära tillbaka den, men gör de det?

Tänker specifikt på Technicolor 799 Xtream.

Dom begär tillbaka utrustningen som du lånar av dom. Skickar du inte tillbaka så skickar dom en faktura på värdet av routern.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Jag kan inte få BBB fiber trots att jag har det indraget. Tydligen enbart för Telias fiber

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Får ut 280/112 för mitt 250/100, aldrig varit nere vad jag har märkt (Haft det i ca 1-2 månader). Har aldrig behövt kontakta supporten så kan inte uttala mig om det men utifrån mitt perspektiv och mina erfarenheter så har det fungerat perfekt!

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem

Hej Allesammans!

Har nyss flyttat och kan få BBB fiber.

Ringt o snackat med BBB får 250 mbit samt kanalpaket T2 -Flex för 328kr/mån.

Är det en bra deal? Digitalbox och router samt inga extra avgifter.

Förhandlade till mig gratis viasat premium i 6 mån också utan bindningstid också.

Permalänk
Medlem

BBB är ett jäkla skämt sist jag ahde dom. Hade dom i 6 år nånting till hösten 13 då jag bytte till Bahnhof. Har haft ett tillfälle då det legat nere under nån timme, visade sig senare bero på Eon och inte min leverantör.
BBB däremot...herregud vart ska man börja. Fick aldrig ut den hastighet man skulle, kunde ligga under 50% av kapaciteten och supporten ansåg att det var ett ok resultat. Detta var innan jag hade tv från dom inkopplat vilket så klart drar kapacitet. Men för enbart bredbandet?
Flera gånger i veckan kunde det ligga nere, i timmar och ibland dagar till och från.
....

Hur dom är nu vet jag inte, jag bytte i samband med det omfattande problemen dom hade runt jul och efter årsskiftet. Då störningarna var så omfattande att kötiderna till supporten tog timmar, som längst satt jag i 7!H. Var massa skriverier om dom i media och på facebook etc.

Hur dom är nu kan jag inte svara på, men jag sätter då aldrig min fot där igen frivilligt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akrobaten:

Hej Allesammans!

Har nyss flyttat och kan få BBB fiber.

Ringt o snackat med BBB får 250 mbit samt kanalpaket T2 -Flex för 328kr/mån.

Är det en bra deal? Digitalbox och router samt inga extra avgifter.

Förhandlade till mig gratis viasat premium i 6 mån också utan bindningstid också.

Har du bara dom och välja på, är ju problemet löst.
Har haft BBB i snart 2 år, 1 avbrott, 250/100 hastighet.