Död pixel efter att ångerrätten gått ut, någon ide att försöka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Som jag skrev tidigare, reklamera skärmen.

Skrivet av Ipzen:

Precis som ovanstående säger, Du borde ha rätt att reklamera skärmen, Sen köper du bara en ny istället.

Ring konsumentombudsmannen och fråga om råd annars, de borde kunna svara på om du har rätt till reklamation eller inte.

Hur ska jag kunna reklamera och få rätt när Acer tydligt specat att det inte räknas som ett fel??

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv

Skärmen var dyr och då förstår jag att TS vill ha en riktig. Jag tror dessutom inte inte är några som helst problem för tillverkaren att upptäcka de flesta pixelfelen och det gör de väl, men de tillåter dem finnas på billigare skärmar av den typen. -Det var ingen 24"som TS köpte.

Angående Pixellotteriet så var det väldigt vanligt med fel innan, nu har tillverkningen blivit så bra så att ytterst få drabbas. Vad som hände förr var att alla tusentals drabbade fick bita i det sura äpplet, förhoppningsvis har detta ändras. TS för väl försöka så gott som de kan, men jag kan förstå att Webbhallen inte vill ta tillbaka en skärm som de i sin tur inte kan reklamera. Lite kompensation hade dock ej varit fel, åtminstone så att deras prispålägg för skärmen försvinner, men det blir ändå ett litet hån emot kunden då jag som kund skulle vilja ha typ halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hur ska jag kunna reklamera och få rätt när Acer tydligt specat att det inte räknas som ett fel??

Dom kan säga vad dom vill men lagen är lagen. Dom måste bevisa att skärmen fungerar som den ska.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BengaBang:

Dom kan säga vad dom vill men lagen är lagen. Dom måste bevisa att skärmen fungerar som den ska.

Nu är inte Arn lagen, men:
https://m3.idg.se/2.1022/1.206904/pixelgaranti--sa-funkar-det

I ett fall som refereras till på ARNs webb hade en kund reklamerat en datorskärm med en död pixel. Nämnden höll med butiken om att felet var inom marginalen och att skärmen fortfarande kunde sägas fungera. Kunden behövde här visa att han drabbades mycket av den felaktiga pixeln. Så även om bevisbördan för orsaken till felet låg på butiken så blev det upp till kunden att visa att felet var allvarligt nog. Det kunde inte kunden göra, så någon ny tv blev det inte.

Nu har TS en lysande pixel och dessa är 100 gånger mer störande än en svart, så ta foton etc och visa hur mycket den stör.

Permalänk
Medlem

Reklamera den. Är inte ett garantiärende. Vill de inte det så kontaktar du ARN.
Du kan tom kontakta kommunens konsumentvägledare innan du reklamerar så vet du exakt vad du har rätt till.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Acers 2-pixelregel är GARANTI.
Vi rekommenderar en REKLAMATION.

En vit pixel är något åtminstone jag skulle driva långt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu är inte Arn lagen, men:
https://m3.idg.se/2.1022/1.206904/pixelgaranti--sa-funkar-det

I ett fall som refereras till på ARNs webb hade en kund reklamerat en datorskärm med en död pixel. Nämnden höll med butiken om att felet var inom marginalen och att skärmen fortfarande kunde sägas fungera. Kunden behövde här visa att han drabbades mycket av den felaktiga pixeln. Så även om bevisbördan för orsaken till felet låg på butiken så blev det upp till kunden att visa att felet var allvarligt nog. Det kunde inte kunden göra, så någon ny tv blev det inte.

Nu har TS en lysande pixel och dessa är 100 gånger mer störande än en svart, så ta foton etc och visa hur mycket den stör.

Nu hänvisar jag inte till ARN utan Konsumentköplag (1990:932) 16§. Vad jag vet så har inte ARN någon som helst juridisk ställning och besluten är bara att ignorera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Reklamera den. Är inte ett garantiärende. Vill de inte det så kontaktar du ARN.
Du kan tom kontakta kommunens konsumentvägledare innan du reklamerar så vet du exakt vad du har rätt till.

Skrivet av talonmas:

Acers 2-pixelregel är GARANTI.
Vi rekommenderar en REKLAMATION.

En vit pixel är något åtminstone jag skulle driva långt.

Känner lite både och, visst den syns vid mörk skärm men tänker inte på den 80% av tiden. Känns som en reklamation kommer ta lång tid och blir då utan skärm. Jag hade velat att Webhallen bara sagt: Klart vi byter ut skärmen! Men det verkar inte hända. För mig blir dock lite en princip sak också.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione:
Du kan ju iallafall säga att du vill ha tillbaka någon tusenlapp för att den inte är 100%

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en isostandard om pixelfel och om inget annat anges så antas enligt praxis klass 2 gälla. Bra skärmar följer klass 1 eller så anger tillverkaren egna villkor, men branschpraxis är klass 2 om inget annat anges så om tillverkare/säljare inte vill reklamera en skärm som faller inom klass 2 så är det nog närmast obefintlig chans att få rätt om man bråkar vidare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

En liten uppdatering. Acer har ingen 100% pixelgaranti på denna skärmen, alltså är det enligt dom inget fel på skärmen och dom byter därför inte ut den. Webhallen säger att dom kan tänka sig att kolla på den men att det mest troligt inte kommer vara någon ide. Skickar inte in skärmen och riskerar att den hanteras dåligt och kommer tillbaka i sämre skick när det inte verkar vara någon ide.

Det jag fortfarande stör mig på är hur det kan få vara såhär med skärmar.

Nisse köper skärm för 6000kr, får 1 död pixel men detta räknas som normalt.

Bosse köper samma skärm för 6000kr och får ingen död pixel.

Jag tycker det är sjukt att man kan lägga samma peng och behöva lita på turen. Jävla lotteri är vad det är.

Det enda som kan ändra på detta är att konsumenter enbart köper skärmar från företag med nolltolerans!

Jag har fått en död pixel på min Z35. Den är nog fortfarande under garanti och möjligt de har nolltolerans på denna modell. Ej kollat upp. Men det är en svart pixel och jag måste leta efter den för att märka av den. Då sitter den ganska centralt men lågt. Grejen är den att jag har haft tur och inte fått en som cloudar som en idiot så det är sjukt riskabelt att byta ut den med clouding lotteriet. Detta är ca 20 ggr störande än en död pixel men det är ju olika vad vi stör oss på. Har inga erfarenhet av lysande pixlar men det låter ju bra mycket mer störande. Vore trevligt med nolltolerans men förutom det att hur mycket clouding som helst inte tillåts. Clouding garanti skulle jag värdesätta mycket mer än pixelgaranti.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Kan någon förklarar varför det inte 100% garanti mot pixlar??? även fast det är EN pixel, är det ju ändå störande som f*n.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Kevlarheart: det finns ZBD (Zero Bright Dot) garanti på Asus skärmar

+ High end-modellerna kommer ofta med en ZBD-policy

men oftast är de high end modellerna jag bytte min Asus ROG Swift PG348Q 34. Har även en Acer 34 och den har inte ZBD garanti.

Tyvärr hjälper detta inte trådskaparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Kan någon förklarar varför det inte 100% garanti mot pixlar??? även fast det är EN pixel, är det ju ändå störande som f*n.

Det är inte speciellt svårt att förstå och har förklarats många gånger förut. Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att garantera 100% funktionalitet hos fyra miljoner pixlar på en 1440p panel under tre års tid. För att bekosta denna pixelgaranti så hade skärmarna istället behövt kosta dubbelt så mycket och kunder hade då gnällt på att det var för dyrt. Däremot är det helt fritt fram att inte köpa skärmar som inte lämnar pixelgaranti.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@Jaxione
Som så många personers sagt REKLAMERA. Tillverkarens garanti har inget med reklamationsrätten att göra. Så reklamera och säg att du är beredd att anmäla till ARN.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Jag har en 1 månad gammal Acer Predator XB271HUA skärm som naturligtvis nu efter att ångerrätten gått ut fått en död pixel som lyser vitt på svart bakgrund. Acers pixelpolicy säger att man måste ha minst två ljusa pixlar för att pixelgarantin ska gälla. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Är det bara att bita ihop eller tror ni man kan få den utbytt?

Mvh J

Antar att du köpt den hos en handlare och då är Konsumentköplag (1990:932)(Konsumentköplagen)(KKL) tillämplig 1§

Sen kan man aldrig veta hur det går från fall till fall men undersök dessa lagrum, både 20§ och 20a§. jag vet dock inte om man anser att döda pixlar är fel i varan men kolla upp det.

20§ KKL "Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.

Om köparen underlåter att i rätt tid hämta eller ta emot en vara som hålls tillgänglig för hans räkning, svarar säljaren dock inte för försämring som inträder därefter och som beror enbart på varans egen beskaffenhet.

Uppkommer en försämring av varan efter avlämnandet, skall varan anses felaktig om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott."

20a§ KKL "Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Vid köp av byggnadsdelar som är avsedda att utgöra en huvudsaklig del av ett en- eller tvåbostadshus gäller vad som sägs i första stycket fel som visar sig inom två år efter avlämnandet. Lag (2004:553)."

Sen har du alltid rätt att reklamera men kolla upp om dessa lagrum kan vara tillämpliga eller inte, du har väl knappast något att förlora på det? Läs dock hela lagen, det kan finnas lagrum som är tillämpliga som jag inte tog med just nu, samt kolla även efter om det finns domtolspraxis. Läs även i förarbetena som finns till lagen och lagrummen.

Permalänk
Inaktiv

Det är rätt vanligt att folk använder ångerrätten istället för reklamationsrätten för att det är jobbigt att reklamera. Mycket enklare att ångra, men jobbigt för nästa stackare som får produkten. I det här case:t så köper jag alltid skärmar på webbshop för att kunna lämna tillbaka skärmen om jag skulle få en med ljusa pixlar. Det första jag gör är att köra ett pixeltestningsprogram för att se att inga pixlar lyser. Är det döda pixlar så kan jag acceptera detta.

Förstår inte varför @Xinpei ber TS att åberopa garanti när TS uppenbarligen har sagt att Acer har 2 ljuspixlars limit innan det blir ett garantiärende. Det är tämligen meningslös att be TS gå igenom en garantiprocedur helt i onödan.

Permalänk
Medlem

Jag förstår din frustration och en ljus pixel stör ganska mycket mer än en pixel som har subpixelfel eller är heldöd (svart). Tyvärr tror jag inte du har mycket att komma med mot Acer, dom följer en standard som tillåter denna typen av fel utan att hela produkten ska klassas som trasig. Jag är av den uppfattningen att skärmar borde säljas med vilken ISO standard (och klass) som följs lika naturligt utskrivet i spec som uppdaterings frekvens och annat men så är det tyvärr inte idag. Du kan möjligen ha något gentemot återförsäljaren då ISO standard som sägs följas inte framgår på återföräsljares hemsida eller på den Acer sida (och garanti dokumentation här på) som återförsäljare länkar till men det är något du bör ta med en konsumentvägledare.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Skrivet av Naga:

Det är inte speciellt svårt att förstå och har förklarats många gånger förut. Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att garantera 100% funktionalitet hos fyra miljoner pixlar på en 1440p panel under tre års tid. För att bekosta denna pixelgaranti så hade skärmarna istället behövt kosta dubbelt så mycket och kunder hade då gnällt på att det var för dyrt. Däremot är det helt fritt fram att inte köpa skärmar som inte lämnar pixelgaranti.

Ja jo det kan jag förstå. men någon slags garanti första månaden borde iaf finnas. Hur svårt kan det vara att kontrollera skärmen vid tillverkning tex?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BengaBang:

Nu hänvisar jag inte till ARN utan Konsumentköplag (1990:932) 16§. Vad jag vet så har inte ARN någon som helst juridisk ställning och besluten är bara att ignorera.

ARNs beslut är inte tvingande ur rättslig mening men de fattas av personer med erfarenhet från bland annat rättsväsendet och utgår alltid från rådande lagrum och praxis. Deras beslut har såpass tyngd att de ofta jämställs med faktiska rättsfall och blir etablerad branschpraxis. Att då säga att deras beslut "bara är att ignorera" då det passar dig bättre i det här fallet blir tämligen absurt.

Skrivet av Kevlarheart:

Ja jo det kan jag förstå. men någon slags garanti första månaden borde iaf finnas. Hur svårt kan det vara att kontrollera skärmen vid tillverkning tex?

Naturligtvis sker en funktionskontroll hos tillverkaren, hurpass grundlig den är och vad som sållas ut kan naturligtvis variera. I TS fall dök felet dock upp efter en viss tids användning och skulle därmed antagligen inte ha upptäckts trots en gedigen kontroll i fabrik.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Bara hävda svensk konsument lag.

Dom får inte erbjuda sämre än vad lagen säger. Då gäller lagen. Bara trycka upp lagboken hårt i nyllet så brukar dom vika sig snabbt.

"Garanti kan aldrig ge dig sämre rättigheter än lagen
Villkoren i garantin kan aldrig ge dig sämre rättigheter än vad konsumentlagstiftningen gör. Om du exempelvis köpt en vara med tre månaders garanti har företaget fortfarande kvar sitt ansvar enligt lag när garantitiden gått ut."

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

"När är varan felaktig?
Din vara är till exempel felaktig om:
Den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med företaget, till exempel vad gäller mängd eller kvalitet.
Bruksanvisning saknas.
Företaget inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om, till exempel att cykeln inte har en pakethållare.
Företaget har installerat varan och installationen är felaktig.
Den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris, ålder och andra förutsättningar."

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lag...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Bara hävda svensk konsument lag.

Dom får inte erbjuda sämre än vad lagen säger. Då gäller lagen. Bara trycka upp lagboken hårt i nyllet så brukar dom vika sig snabbt.

"Garanti kan aldrig ge dig sämre rättigheter än lagen
Villkoren i garantin kan aldrig ge dig sämre rättigheter än vad konsumentlagstiftningen gör. Om du exempelvis köpt en vara med tre månaders garanti har företaget fortfarande kvar sitt ansvar enligt lag när garantitiden gått ut."

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

"När är varan felaktig?
Din vara är till exempel felaktig om:
Den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med företaget, till exempel vad gäller mängd eller kvalitet.
Bruksanvisning saknas.
Företaget inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om, till exempel att cykeln inte har en pakethållare.
Företaget har installerat varan och installationen är felaktig.
Den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris, ålder och andra förutsättningar."

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lag...

Fast förstår ändå inte riktigt hur jag ska vinna detta då Acer ju så fint upplyst mig om att det minsann får finnas upp till 2 ljusa döda pixlar utan att det anses som fel. ARN har ju även dom varit tydliga i detta och dömmer rätt för företagen angående pixelfel. Jag kan försöka reklamera men pratar just nu med Webhallen om möjliga alternativ, det sista jag vill är att behöva skicka in skärmen och vara utan den i flera veckor för att sen få tillbaka den utan att dom gjort något.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione: läs igen det fet markerade.

"Den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris, ålder och andra förutsättningar."

På en billig skärm kanske man kan acceptera ett pixelfel på men inte en ny svindyr premium skärm!

Det står vad DU kunnat förutsätta och inte tillverkaren.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Fick svar av Webhalllen nu. Jag kan skicka in skärmen på bedömning och jag citerar "Om den döda pixeln bedöms som extremt störande så kan det vara så att skärmen byts ut ändå, trots att det inte är 100% pixelgaranti.

Så då ska jag alltså skeppa iväg min i övrigt fina skärm med postnord igen och den kommer till slut hamna på Webhallens reklamationsavdelning där DOM ska bedöma om pixeln är störande eller inte.

Vet i fasiken hur jag ska göra, känns sådär att skeppa iväg skärmen och vara utan den i upp till 14dagar för att någon annan ska bedömma om det är extremt störande. Kan tom bli så att den kommer tillbaka i sämre skick.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Kan någon förklarar varför det inte 100% garanti mot pixlar??? även fast det är EN pixel, är det ju ändå störande som f*n.

Du kan ha 100% garanti mot döda pixlar, men då på en dyrare skärm, man betalar för "kvaliten" och indirekt får betala för den garantin.

Har själv skärmar från Dell
Störde mig på att jag hade ett IPS glow jag ansåg vara ojämnt, på en vanlig 2000:- IPS skärm hade det aldrig varit garanti.
Skillnaden här var att Dell skickade ut ett bud, med en ny skärm direkt till mig, lät mig behålla den gamla tills jag såg vilken jag trivdes bäst med, och bad mig sen skicka tillbaka den ena av dem när det passade mig, med fraktsedel jag fick från dem.

Det är lite som att köpa en Lada från Ryssland (deras budgetmärke) även fast den är ny, kan du inte förvänta dig att dörrarna är monterade med samma precision och passform som din grannes Mercedes, och att det nog är garanti då du tycker att lacken inte är så blank som den borde vara på en ny bil.

Skärmen "fungerar", den ger bild, utefter prisnivå så är pixelfel inte något som anses påverka "funktionen" på skärmen.
Det finns skärmar att köpa för 999:- nya, och där är det både döda pixlar, värdelösa färger, knastriga knappar och ostadigt stativ. Men den är fortfarande inte trasig.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

@Bellerefon:

Bra svar! förstår precis hur du tänker och håller med!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering. En jävligt tråkig sådan. Acer bad mig skicka in skärmen på reparation för att fixa den döda pixeln. Nu två veckor senare så fick jag tillbaka skärmen. Dom har inte gjort ett skit förutom att ha förstört den......Blir så jävla förbannad, fenan ovanpå foten är avbruten i fästena och den är repad. Vad gör jag nu? Tycker fan dom borde skicka en ny till mig omgående

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

En liten uppdatering. En jävligt tråkig sådan. Acer bad mig skicka in skärmen på reparation för att fixa den döda pixeln. Nu två veckor senare så fick jag tillbaka skärmen. Dom har inte gjort ett skit förutom att ha förstört den......Blir så jävla förbannad, fenan ovanpå foten är avbruten i fästena och den är repad. Vad gör jag nu? Tycker fan dom borde skicka en ny till mig omgående

Låter precis som min upplevelse med min X34 monitor, Fick skicka in den 3ggr innan jag fick en ny skärm. Varje gång den kom tillbaka var den bara värre än vad den var när den skickades in.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

En liten uppdatering. En jävligt tråkig sådan. Acer bad mig skicka in skärmen på reparation för att fixa den döda pixeln. Nu två veckor senare så fick jag tillbaka skärmen. Dom har inte gjort ett skit förutom att ha förstört den......Blir så jävla förbannad, fenan ovanpå foten är avbruten i fästena och den är repad. Vad gör jag nu? Tycker fan dom borde skicka en ny till mig omgående

Riktigt tråkigt att den kom tillbaka i värre skick, det är inte OK.
Ofta har företagen en "skicka in 3 gånger innan man får en ny" policy. Så jag gissar att det är nästa stopp nu...

Dock har jag personligen väldigt svårt för de övriga klagomålen. Har man köpt en produkt med en viss garanti så har man sen inte riktigt rätt att klaga när den är vad som är utlovat...
Som med allt är det lite ett lotteri, jag kan tex inte klocka min processor lika mkt som snittet, inte kunde jag lämna tillbaka den för det!

Har ni någon förståelse vad skillnaden är i att garantera 100% felfri mot att där får vara 1 pixel död för tillverkaren? Det är inte X antal lösa dioder, det ett stort block med dem. 1 trasig, ja då slänger vi alla...
Genom att då köra lite lägre standard kan man pressa priser som just Acer gillar att göra.

Jag säger inte att det tvunget är rättvist att en får en felfri och en får en med död pixel. Men det var det man betalade för, så vad är där mer att säga? Betala lite mer när du väl köper något och köp mindre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Riktigt tråkigt att den kom tillbaka i värre skick, det är inte OK.
Ofta har företagen en "skicka in 3 gånger innan man får en ny" policy. Så jag gissar att det är nästa stopp nu...

Dock har jag personligen väldigt svårt för de övriga klagomålen. Har man köpt en produkt med en viss garanti så har man sen inte riktigt rätt att klaga när den är vad som är utlovat...
Som med allt är det lite ett lotteri, jag kan tex inte klocka min processor lika mkt som snittet, inte kunde jag lämna tillbaka den för det!

Har ni någon förståelse vad skillnaden är i att garantera 100% felfri mot att där får vara 1 pixel död för tillverkaren? Det är inte X antal lösa dioder, det ett stort block med dem. 1 trasig, ja då slänger vi alla...
Genom att då köra lite lägre standard kan man pressa priser som just Acer gillar att göra.

Jag säger inte att det tvunget är rättvist att en får en felfri och en får en med död pixel. Men det var det man betalade för, så vad är där mer att säga? Betala lite mer när du väl köper något och köp mindre?

Så du tycker jag får skylla mig själv lite att jag lagt 6000kr på en skärm med en död pixel mitt i skärmen och sen efter att Acer sagt att dom ska reparera den få tillbaka den repad och trasig utan åtgärd? Hade jag bara lagt 10.000kr istället så hade detta aldrig hänt, att jag inte tänkte på det innan........

Vet inte hur mycket du tycker att man ska behöva betala för en skärm för att man ska vara berättigad till garanti och en support som inte ljuger.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar