Permalänk
Medlem

Magicmirror Gymnasiearbete 2017

Hej och välkommen till min bygglogg där jag kommer att visa processen för mitt gymnasiearbete.

Jag har valt att bygga en så kallad "Magicmirror" där mitt mål är att den ska kunna förenkla min morgon och ge mig och min familj all den information man behöver för att få möjligheten till att ha en bra dag.

Att göra lista
akuta saker som ska göras

  • Rita klart ramen i sketchup

  • Printa ut ett skal till raspberryn

saker som behövs göras

  • Hitta moduler

  • Rita upp spegeln i sketchup

saker som ska göras som inte är akuta

  • Planera material till ramen

  • glas skriva eller plastfilm till speglen

Avklarade saker

  • Skaffa raspberry pi

  • få en rullande demo hemma med en skärm

  • köpa en dht22 sensor till temperatur avläsning

  • slakta skärmen från sitt chassi

Min lista med moduler

SL public transport
Traffic
Default newsfeed
YR väder
Dht22 sensor

Update 09-26

har nu slaktat skärmen från sitt chassi och blivit av med den stora plastramen runt om.

Detta kan nog bli riktigt bra tillslut //E

Permalänk
Medlem

Resarverad post för framtiden

Permalänk
Medlem

Bästa tips jag kan ge är att välja en ordentlig spegel, dvs glas. Gärna med ljusgenomföring mellan 10-20% (mindre än 10% är ingen höjdare vid normal rumsbelysning, över 20% så kommer skärmens bakgrundsbelysning lysa igenom allt för mycket).

Pilkington MirroView borde de flesta glasmästare kunna ta hem (i valfri skuren storlek), det kostar en slant men ger en bättre slutfinish!

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Oh, intressant, detta har jag också haft funderingar på att göra, följer och ser hur det blir

Permalänk
Medlem

Update 09-28
små framsteg har gjorts idag
skärmen som var separerad från sitt chassi har jag tagit bort metall kanten på så jag kommer enklare kunna bygga ramen runt om.

Raspberry pi är flashad och klar med raspbian och moduler ska installeras.
Mer om det kommer senare.

Funderar lite på vad jag ska ha för träslag på ramen funderar på något ljus och "lätt" träslag
@Broberg ska kolla lite mer ang ditt glas tips har inte kommit dit ännu dock.

får mer och mer förhoppningar om att den kan blir riktigt bra tillslut /E

Permalänk

Skriver för att följa tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopplaren:

Skriver för att följa tråden

Trevligt trevligt välkommen på resan

Permalänk
Medlem

Update 02/10-17

nu efter en massa strul med ssh och connection refused så har jag en fungerande demo, väntar fortfarande på en sensor så jag kan mäta innetemperaturen.

Skärmen visar nu
SL tider från min buss station.
resetid för alla i hushållet till sina jobb/skola (dock inte på lördag/söndagar)
och ett simpelt rss flöde från DI,sweclockers,SVT och Svd

liten kort update

Att ansluta med Real VNC från datorn till RPi är bland det bästa jag har gjort. sjukt nöjd över att jag "hittade" den möjligheten.

Permalänk
Inaktiv

Alltid roligt att se sådant här företagande!

Följer loggen

Permalänk
Medlem

Tips är annars att köra på laptopskärm. Dom är tunna så du slipper bygga så tjock ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Tips är annars att köra på laptopskärm. Dom är tunna så du slipper bygga så tjock ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Infinity edge mirron ^^ niiice!

Kanske inte är så störande med TS skärm om han har glas som täcker över hela. Hade kört minimalistisk ram. 2mm aluminium runt hela.

Permalänk
Medlem

Håller på med en MagicMirror jag med, har kommit lika långt som du.
Jag har dock inte funderat så mycket kring ramen utan håller på att undersöka de olika möjligheterna till själva spegeln. (glas, plexi osv) Kommer följa tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Tips är annars att köra på laptopskärm. Dom är tunna så du slipper bygga så tjock ram.

Skickades från m.sweclockers.com

hade dock inte en slaktbar laptop hemma men hade en skärm och den hade dessutom usb portar så jag kan driva raspberryn på skärmen direkt. sen så gör det nog inget att den är lite tjock. det får bli lite sisodär förstagången tycker jag. kan ju hända om det råkar trilla fram en laptopskärm så kanske jag överger min "tjockis" skärm och börjar om

Skrivet av Mögel:

Håller på med en MagicMirror jag med, har kommit lika långt som du.
Jag har dock inte funderat så mycket kring ramen utan håller på att undersöka de olika möjligheterna till själva spegeln. (glas, plexi osv) Kommer följa tråden!

Fan va kul. ska förbi lokala glasfirman och tänkte be dom om råd och tips ang glas.

Vad kör du för moduler ? PM:a gärna om du undrar ngt elr så:)

Permalänk
Medlem

Efter en långtid av skrivande på själva arbetet så tänkte jag idag ta tag i själva bygget.
Startar upp skärmen och den är totalt förstörd får börja leta ny skärm då

Permalänk
Medlem

@EBurkis:

Inte någon kontakt som börjat glappa? Det där ser inte ut som en spräckt lcd.

Permalänk
Medlem

@foxzox7: kollat igenom allt och den verkar vara utom räddning.