Google Pixelbook är Chromebook i premiumsegmentet

Permalänk

Vet många som använder Chromebooks just för den lilla attackytan ChromeOS har. Rätt konfigurerad så är det en väldigt säker dator. Är man nu van vid detta så kanske man vill ha en lite bättre dator än standard chromebook-utbudet som mest består av billiga plastiga dussinvaror..

Permalänk

Varför går det inte att köpa den i sverige för? Jag blir så tröt på google. först pixel telefonen och nu deras chromebook.

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Så 10 000 för att betala räkningar, kolla youtube, surfa och spela bejeweled?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är problemet? Har man råd så köper man väl hellre kvalité eller? Klart är man van vid saker som bara duger och inte mer så vet man inte vad man går miste om, men bara så du vet så håller en premiumdator längre precis som en dyrare bättre telefon håller längre. Är ju inte bara prestandan man betalar för heller, utan batteritid, skärm, tangentbord... Jämför dessa med en dator för halva priset. Inte alla som köper av dessa orsaker dock, finns ju alltid dom som köper pga status osv.

10 000 anser jag inte är stora summor för något man förmodligen använder varenda dag. Tänk förr när datorerna var betydligt dyrare samt inte alls användes i närheten till den grad det gör idag. Förutsett att du faktiskt har den i ett par år då. Köper man nytt varje år, då kan vi snacka slöseri med stålar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Om man nu inte vill ha Windows varför köper man inte bara en vanlig laptop och installerar valfritt Linux-distro på den? Som jag själv har gjort förövrigt, Ubuntu GNOME3 är fantastiskt, jag rekomenderar. Eller Linux Mint för den som inte vill ha för drastisk förändring från Windowsmiljön.

Linux kan du installera på denna också om du inte vill ha varken Windows eller Chrome OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Linux kan du installera på denna också om du inte vill ha varken Windows eller Chrome OS

Jo visst, men det känns ju lite som att köpa en Macbook för att installera Linux på. Hela poängen med Chromebook/Pixelbook är ju dess lättdrivna operativsystem för sämre hårdvara, annars är det ju bara vilken dator som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vem skulle lägga 10k på en dator med handikappat OS? Rätta mig om jag har fel men finns det något program i hela världen på ChromeOS som drar nytta denna hårdvara? Jag gråter blod av bara tanken att någon köper denna och allt dom kan göra är att spela candycrush i högupplöst skärm.

Om man nu inte vill ha Windows varför köper man inte bara en vanlig laptop och installerar valfritt Linux-distro på den? Som jag själv har gjort förövrigt, Ubuntu GNOME3 är fantastiskt, jag rekomenderar. Eller Linux Mint för den som inte vill ha för drastisk förändring från Windowsmiljön.

Man kan väl tänka sig detta kanske:

https://www.linux.com/learn/how-easily-install-ubuntu-chromeb...

Installera Ubuntu på den och möjlighet att switcha med tangentbordsgenväg.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Har en snikig chromebook idag som fyller mina behov perfekt: det är i princip en surfplatta men med tangentbord och som inte blir varm och utan fläkt som bullrar. Ni pratar om Windows osv men behöver jag en riktig dator så har jag det också. Dock börjar prestandan sina i Chromebooken så med 10 öppna flikar så går det seeeeegt. Vet nån om den här är fläktlös?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LDA $D012

Permalänk
Medlem

Google skjuter sig i foten med allt dom gör. Ingen försäljning av Pixelmobilerna i Sverige som förövrigt är lite väl dyra. Och att slopa hörlursuttaget är bra märkligt också efter att dom hånade Apple till förra generationen med iPhones. Komiskt.
Och Chromebooks för 10 papp. För att surfa, betala räkningar, kolla Youtube och använda appar. För den prissumman så ska det finnas Windows på den...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jo visst, men det känns ju lite som att köpa en Macbook för att installera Linux på. Hela poängen med Chromebook/Pixelbook är ju dess lättdrivna operativsystem för sämre hårdvara, annars är det ju bara vilken dator som helst.

Nä poängen är väl att ha ett lättdrivet enkelt operativ för folk som inte gör mer än att surfa på sina datorer. Behöver inte vara sämre hårdvara. Det är en premium surfmaskin helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jo visst, men det känns ju lite som att köpa en Macbook för att installera Linux på.

Rekommenderas varmt, begagnad macbook pro med kde neon är väldans trevligt.
Grym skärm med ett vettigt operativsystem.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på min andra Chromebook och Google Pixelbook blir min tredje. Innan jag skaffade min första Chromebook tänkte jag precis som ni att det är helt sjukt att köpa en dator som är så låst. Men sen dess använder jag den i mitt jobb varje dag. Oslagbart bra! Snabb att starta och aldrig nåt krångel med uppdateringar och sånt. Sen har jag fler windowsdatorer (som jag kan fjärrstyra från chromebooken) för dom 4 procent av uppgifterna jag inte kan göra på Chromebooken! Men som kontors och mötesdator är den grym!