Microsoft Edge kommer till IOS och Android

Permalänk
Medlem

Ytterligare en Chromium och WKWebView/WebKit-läsare. Finns hur många som helst i dagsläget, är det inte bättre läge att börja lägga till dessa funktioner som extensions/addons nu eller samarbeta med andra?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Tjae... jag kan tänka mig att prova på Android luren. Kör näst intill endast Edge på PC numera - tycker det fungerar superbra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Trevligt! Använder Windows Mobile och ser ingen anledning att byta till något annat. Hoppas bara att Edge blir bättre än vad Office paketet på respektive plattform är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Firefox kommer självdö när kommande uppdateringar landar. Många extension som inte kommer fungera vilka är Firefox hjärta.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok? kör bara adblocker så klarar mig.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Firefox kommer självdö när kommande uppdateringar landar. Många extension som inte kommer fungera vilka är Firefox hjärta.

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen så kör jag inte så många tillägg, har bara sex stycken, men inget av tilläggen har haft några problem med att uppdatera. Jag tror inte att Firefox kommer att dö efter "kvantum" uppdateringen, utan tvärtemot kanske till och med få fler användare.

Permalänk
Medlem

Säger nej till virus i telefon och dator..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

MS edge kan vara hur bra det vill men det ser så fruktansvärt ut att jag inte står ut med att använda skiten ändå, chrome all the way för mig och möjligen firefox ibland.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

En sak som edge gör bra i mobil version som ingen annan verkar fattat är att adress fältet ska vara längst ner på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

Är jag en av de få som ser fram emot detta?

Använder flitigt Edge på min SP3, finns inte någon annan webbläsare som slår dess mjukhet och responsivitet, speciellt vid touchscenarion.

Ska bli spännande att se hur det tar sig på Android. Känns som att the browser wars are starting again... and it's gonna be good. Firefox Quantum är också på g... kommer bli en rolig höst!

Permalänk
Medlem

Låter bra. Det behövs större variation bland webläsarna, och det känns ju konstigt att det är MS som är underdogen. Sen är det väl synd om det är chromium/webkit som ska användas som grund.

Jag är så gammal att jag tycker att Opera 12 var höjden av webläsare, och jag körde på Windows, Linux Mint och OSX + Opera mini i telefonen. Bokmärken synkat och bra.

De här nya webläsarna, utan menyer och med (få) inställningar gömda nånstans där man aldrig hittar dem, har jag inte riktigt lyckats ta till mig. Opera är rätt ok på MacOS, skulle dock gärna se en utmaning från Edge även i MacOS, men det är väl långt bort kanske...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur Edge ser ut men det känns segt att använda jämfört med Chrome.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kan du inte använda Windows store netflixsppen till det? Den kör jag med när ja använder datorn för att få ut 5.1 ljud. Kanske funkar i Edge med.

Problemet jag personligen har med Netflixappen är dess gränssnitt och funktionalitet; Netflixwebben är bättre på i princip alla punkter (exempelvis mycket bättre översikt och möjlighet att få fram info på ett avsnitt/film UTAN att automatiskt starta uppspelning av det).

Så Edge får duga. Tills vidare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@mrqaffe: Det är en viss skillnad att spionera på folk för att sälja egna produkter, jämfört med att som affärside´ sälja uppgifter om vanor / uppgifter till andra företag. Båda är förkastliga.

Google säljer inte uppgifter om användare. Jag vet inte varför det har blivit en grej att påstå detta. Om målet är att kritisera Google eller exempelvis Facebook (som har liknande modell) så bör man göra det på rätt och korrekt sätt. Att sprida lögner och falsk information hjälper ingen.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KraDox:

Personligen så kör jag inte så många tillägg, har bara sex stycken, men inget av tilläggen har haft några problem med att uppdatera. Jag tror inte att Firefox kommer att dö efter "kvantum" uppdateringen, utan tvärtemot kanske till och med få fler användare.

Bara det att föregående person inte förstår att det är en tillfällig övergång eftersom den gamla platformen för tillägg inte fungerar för de nya idéerna. Tanken är att tillägg i Firefox skall fungera på alla system från datorn till plattan vare sig det är android eller ios. Foxen finns numera även på iOS sedan Apple godkände appen. Samtidigt om man ser på vad som verkligen händer som är nytt så är MS fortfarande efter även fast MS har introducerat sin Edge. Chrome har inte heller den förändrats utan många står stilla med nytt även fast det är mycket kvar innan det finns en perfekt webbläsare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Bara det att föregående person inte förstår att det är en tillfällig övergång eftersom den gamla platformen för tillägg inte fungerar för de nya idéerna. Tanken är att tillägg i Firefox skall fungera på alla system från datorn till plattan vare sig det är android eller ios. Foxen finns numera även på iOS sedan Apple godkände appen. Samtidigt om man ser på vad som verkligen händer som är nytt så är MS fortfarande efter även fast MS har introducerat sin Edge. Chrome har inte heller den förändrats utan många står stilla med nytt även fast det är mycket kvar innan det finns en perfekt webbläsare.

Firefox för iOS stödjer inte tillägg och kör inte Gecko. Största fördelen när WebExtensions börjar bli klart (det är det absolut inte i 57) är ju att det blir enklare att bygga extensions/tillägg som fungerar över flera webbläsare utan att man behöver göra två (eller fler) helt separata versioner. WebExtensions är ju en egen variant av Chromes APIer för tillägg, och då det mesta bygger på Blink/Chromium och t.o.m. Edge tilläggsstöd bygger delvis på Chromes APIer så blir det enklare att skriva och underhålla tilläggen. De arbetar mot att standardisera mer, även om det fortfarande finns massor skillnader mellan webbläsarna.

Permalänk
Skrivet av mpat:

OBS att det bara är gränssnittet och synkningen av bokmärken osv som kommer att vara Edge. Renderingen är från Safari på iOS och baserad på Chromium på Android.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer inte helt !!

Renderingen kommer på Android ske med MS egna då Android är öppet att köra eget på..

Ios är låst till safari så där blir det safari .. bara det Apple tillåter får köras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

Stämmer inte helt renderingen kommer på Android ske med sin egen renderar i MS stil Android är tillåtet att köra eget.. Ios är låst till safari så där blir det bara de Apple tillåter

De kör Chromium på Android, egenbyggd men fortfarande Chromium. Blink/Chromium är inte Microsofts projekt och används inte av Edge någon annan stans. De kör inte Safari på iOS de kör WKWebView, på Android kör de inte inbyggda biblioteken för samma sak men de kör fortfarande Chromium som du försökte säga att de inte kör. De lär knappast satsa på att utveckla Chromium, det är vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Trevligt! Använder Windows Mobile och ser ingen anledning att byta till något annat. Hoppas bara att Edge blir bättre än vad Office paketet på respektive plattform är!

Oh! Jag är inte ensam som användare av Windows Mobile!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det har visserligen inget med webbläsaren att göra, och i Chrome kan du också välja att surfa i inkognito läge. Med tanke på att många önskar begränsa informationen om sig, skulle jag tro att Edge också kommer att ha liknande funktionalitet.

Kort sagt: surfar du på nätet söker alltid någon nyttja de spår du lämnar, antingen för rent statistiska ändamål eller som en del i en affärsverksamhet. Google är stort, men är ändå bara en av en mängd aktörer på marknaden som tjänar pengar på annonsering.

I ett vidare perspektiv är annonsering på nätet en nödvändighet för att många företag ska kunna nå ut och därigenom också skapa jobb. Att lämna vissa spår efter sig kan även som privatperson ha den fördelen att du åtminstone slipper för dig helt oväsentlig reklam. Sen så är det så att du hade knappast haft många sidor med kvalitet och tillräckligt nyhetsvärde om det inte vore för att det också finns en marknad. Så om du är kategoriskt emot är det så får du välja lite av en Stallman-hållning till nätet, och det är inget fel i det om man står för det och inte kräver att få äta kakan och ha den kvar.

Man kan ju ändå bli trackad server side dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Firefox för iOS stödjer inte tillägg och kör inte Gecko. Största fördelen när WebExtensions börjar bli klart (det är det absolut inte i 57) är ju att det blir enklare att bygga extensions/tillägg som fungerar över flera webbläsare utan att man behöver göra två (eller fler) helt separata versioner. WebExtensions är ju en egen variant av Chromes APIer för tillägg, och då det mesta bygger på Blink/Chromium och t.o.m. Edge tilläggsstöd bygger delvis på Chromes APIer så blir det enklare att skriva och underhålla tilläggen. De arbetar mot att standardisera mer, även om det fortfarande finns massor skillnader mellan webbläsarna.

Det är vad jag ville mena att tanken är att göra det enklare. Tror budskapet gick fram.

Borde inte Mozilla kunna komma runt webkit eller är den allt för låst. För det är ju Linux om jag förstått det hela rätt.
Aldrig använt Mac så jag vet inte hur det ligger till där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det är vad jag ville mena att tanken är att göra det enklare. Tror budskapet gick fram.

Borde inte Mozilla kunna komma runt webkit eller är den allt för låst. För det är ju Linux om jag förstått det hela rätt.
Aldrig använt Mac så jag vet inte hur det ligger till där.

Nu låter du ännu mer förvirrad. MacOS och iOS är inte relaterat till Linux överhuvudtaget utan härstammar från Nextstep (som har rötter i mitten av 80-talet) och kärnan är en Mach/BSD-hybrid som kallas XNU. Mac har ingenting med iPhone/iPads situation att göra, Apple tillåter inte att man använder en egen motor i webbläsare i iOS, tvOS eller watchOS och Firefox på MacOS eller Edge på MacOS (sista finns inte) var det inte frågan om. iOS tillåter inte att du använder egen motor, och framförallt så skulle de inte publicera något med egen motor i App Store om du så skulle lyckas bygga ett program som går förbi restriktionerna. Det är enbart Android som tillåter att man kör egen layoutmotor och dylikt bland de mobila plattformar du kan köpa idag. På iOS använder de inte WebKit och bygger webbläsaren på utan WKWebView eller UIWebView som använder WebKit i sin tur. Safari kan göra mycket mer än något som måste finna sig i begränsningarna som finns i WKWebView och UIWebView som har begränsningar som Apple själva såklart inte har, Safari får ju köra privata apier.

Permalänk
Medlem

Körde med Edge ett tag på min surface pro, men skiten tvärdog iom någon uppgradering och hänger sig, tappar nätverket. Laddar inte sidor och beter sig som rena rama skräpet - vilket jag anser att den är.
Näe, håller mig till Chrome och Firefox, inget MS för surf så som app? Aldrig i livet att jag slösar bandbredd eller utrymme på det skräpet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

Stämmer inte helt !!

Renderingen kommer på Android ske med MS egna då Android är öppet att köra eget på..

Ios är låst till safari så där blir det safari .. bara det Apple tillåter får köras

MS hade kunnat köra sin egen renderingsmotor på Android, men planerar enligt uppgift inte att göra det nu. Sannolikt är den alltför beroende av Windows i dagsläget - IE/Edge har inte gått på något annat än Windows sen IE6, och det är några år sen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Fick betan idag, spontant rullar det på bra. (Android)