Windows Phone går i graven

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

"Renodlade" PC är döda, samt vad är en renodlad pc? MS DOS? Windows 95? Windows 3.11? Windows Millenium?

Samtliga du nämnde+Windows 7. "Döda" vet jag inte om de är, eller någonsin kommer bli men om man ska ha "hybrid" mobil/stationär OS typ Windows 10 får man gärna ha ett bra och genomtänkt gränssnitt och inte försöker fördumma ner allting. Då ska du se att många inte kommer ha emot de förträffliga mobila/"hybrid" OSen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

"Renodlade" PC är döda, samt vad är en renodlad pc? MS DOS? Windows 95? Windows 3.11? Windows Millenium?

Windows 7 var ett renodlat OS för desktop PC. Inget öht anpassat för Windows phone, inget inställningar, eller dubbletter av saker bara för att touch skulle vara bättre. Windows 8/10 har ju fortfarande spridda skurar mellan kontrollpanel och Intställningar, så det är allt annat än optimerade för något av dem... det är... en halvdan mellanväg.

Finns en hel del av oss som vill ha tillbaka detta renodlade OS, fritt från touch sjukan. Och om nu Windows hela koncept med en Windows telefon får i graven, hoppas jag Modern UI skulle följa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Synd, men inte oväntat.
Antar dock att MS fortfarande vill satsa på plattor och pekskärmar så att vi får stå ut med Windows 8-gränssnittet många år framöver. :-/ Jag är kanske för gammal, men jag har kört Windows 8 sedan första allmänna betan, och sedan Windows 10, jag har kört det på allvar och utan "fixarprogram" typ start8 etc. Sedan har jag på vissa datorer varit tvungen att fixa startmenyn så att de blivit användbara (classic shell) men jag har verkligen givit Windows 8 chansen tycker jag. Jag har kört Windows till och från sedan Windows _2_ (vilket var uselt), men jag "fattar" fortfarande inte Windows 8/10. Omöjligt att hitta det man letar efter, oavsett om det gäller inställningar eller program. Måste söka med windowsknappen hela tiden, men det bygger ju på att man vet vad man letar efter... Samtidigt som jag började använda Windows 7 (som jag tycker är bra) började jag använda OSX parallellt, både dual-boot med windows och på separata datorer, och jag finner att jag är mer och mer i OSX (eller MacOS). Kör Windows 10 virtuellt från MacOS ibland, då alla program inte finns till Mac, men, jösses, jag fattar som sagt inte Windows 10 alls. Jag är nog för gammal, har fyllt 40 och fattar inte musiken kidzen lyssnar på heller. Det går utför. /rant off

Fast det är ganska stor skillnad på Windows 8 och 10. Startmenyn i Windows 10 fungerar ju ungefär som i 7:an, och man kan bläddra bland innehållet "inline" precis som i Win7. Windows 8 var nog bland det sämsta Microsoft designat sedan Microsoft Bob, men det var också utvecklat för att döda PC-marknaden eftersom Microsoft skulle satsa på mobila enheter istället. Känns nästan lite skadeglatt att det misslyckats nu med tanke på den tortyr man utsattes för med Win8.

Jag minns Windows 9x/XP tiden när man försökte organisera sin startmeny så man kunde klicka sig fram genom alla undermenyer, och det var inte optimalt det heller. Ofta orkade man inte bry sig, så det byggdes bara på med program direkt under "Alla program" tills den tog upp flera spalter. Sen när man skulle hitta något... Start, Alla program, hmm, la jag nu Outlook under "Office" under "Nyttoprogram" eller direkt under "Internet"? Hmm..O...Varför hittar jag inte Office? AHA, det heter "Microsoft Office". Få se nu, ligger Crimson Skies under "Simulator" eller "Action"? Nehepp, det låg under "Microsoft Games". Sen råkade man peka en halv sekund på något annat med muspekaren och då fälldes alla undermenyer ihop så man fick börja om från början....

Så personligen tycker jag sökfunktionen är det bästa som hänt i Windows. När man lagrar mer och mer data och har fler program och spel än någonsin behövs nya sätt att hitta informationen. System som fungerade med en 6 GB hårddisk och ett tiotal program fungerar inte idag, det blir ohanterbart.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Senaste mobila OS från Microsoft kallas Win10. Microsoft har haft dominans på OS marknaden alldeles för länge nu. Dags för nya aktörer. Vi skulle behöva en "mjukvaru Musk". Önskar också att Vulcan tar över mer och mer.

Varför är det ingen som skapar en användarvänlig modulär OS med en kärna som är snabb där allt annat runt omkring installeras efter önskemål istället för att tvinga på en massa saker som aldrig används. Vi behöver evolution/revolution på OS marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Jag trodde att det hette Windows Mobile?

rörigt värre...

Windows Mobile fram till 2010 som sedan ersattes av Windows Phone som var ett helt nytt OS som sedan Windows Phone 8 bygger på NT-kärnan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det inte tvärtom? Windows Phone som inte uppdateras efter W8 och Windows Mobile som uppdateras. Oavsett vilket, har gått från W8 till W10 v1703 och trodde jag skulle få v1710 om någon vecka och framåt. Trist!
Har haft Android 1.6 och fram tror det 3 eller 4. Blää!
Använder min Lumia 550 som en nano-surfplatta med mobilt bredband. Behändig och Edge som jag annars hatar på PC (kör Firefox) är i den helt underbar. Vem behöver appar det är bara att surfa som med min lilla W10-surfplatta (8'') eller en pek-PC.

Permalänk
Inaktiv

Har haft några Windows lurar och de har varit helt ok, dock har jag saknat flera appar jag använder.
vet inte hur det varit på senare tid nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ja, de har ju tvingat på oss en hoper saker bara för att det skall se likadant ut på PC som på mobil. Nu när det visade sig att det inte hjälpte att tvinga på folk saker som de inte vill ha, och deras mobiler går i graven, kanske vi äntligen kan få ett OS som är anpassat för tangentbord och mus?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Är det windows phone eller windows 10 mobile de skrotar? Stor skillnad på om jag ska bry mig eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

De får fan skylla sig själva. Inget incentiv överhuvudtaget för utvecklare att utveckla appar till WP. Synd, väldigt synd.

Nja det kan jag inte helt hålla med dig om. Vad jag iafall hörde hjälpte de till med flera finansiella åtgärder iafall i början av WP eran.

Sedan tyvärr som redan är skriver så föll ju systemet just på app brist då själva WP enligt mig var helt underbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nja det kan jag inte helt hålla med dig om. Vad jag iafall hörde hjälpte de till med flera finansiella åtgärder iafall i början av WP eran.

Sedan tyvärr som redan är skriver så föll ju systemet just på app brist då själva WP enligt mig var helt underbart.

Nu vet jag inte vad du menar med "början av WP eran" men vet av personlig erfarenhet att det inte fanns några incentiv när jag själv satt med en Lumia 920 och tyckte att det var skoj att utveckla appar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Inte det minsta oväntat. Jag vet att det finns många fans av det här just här på Sweclockers. Men på det stora hela, redan från starten, det hade precis 0 chans att ta sig på konsumentmarknaden och skälen var många. Icke tilltalande design, överflöd av information (folk kollar i regel en grej i taget, det blir overload med blinkande fyrkanter överallt), alla senare förvirrande hopp (WP 7, WP 8, W10 mobile) osv.

Själv så ser jag det här också som en dödsstöt för deras appar på desktop/laptop. Nu finns rejält mindre incitament för dem. Den stora idén var ju "convergence" och samma basala app överallt. Det sket sig.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Sållar mig till skaran som tycker detta är riktigt tråkigt. Jag hade en windows phone (Lumia 920) och tyckte den var skitbra, med undantag för att snapchat togs bort från butiken då trejepartsappar blev bannade. Byggkvalitén från Nokia var grym och OS:et var väldigt rappt. Batteritiden var väldigt bra. Visuellt var det lättmanövrerat och tydligt men aldrig imponerande (uppskattar dock detta). Motsatsen till emoji IOS. Min personliga åsikt är att Android och windows phone 8 var jämnvärdiga med IOS som något jag aldrig skulle vilja komma tillbaka till.

Skulle säga att en av huvudanledningarna till varför Windows phone inte slog igenom hos breda massan var 1) Såg inte lika snyggt ut som IOS eller android 2) deras rykte av tidigare mobil OS 3)Reklam 4)Apputbud.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Med den där bilden samt det ord som framstår mest kommer antagligen nästa Windows att få namnet "One"

Sedan kommer One X, dvs 9. Allt för att förbrylla användarna med namnen. Det bästa hade varit om de skippade numren helt så småningom så det bara hette Microsoft Windows.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Utseendet är givetvis en smaksak. Jag tycker de är fula för att allt är så fyrkantigt... Alltså det känns som de försökt göra allt så fyrkantigt som det bara går. OK att det kanske går ihop med designspråket i övrigt då det mesta på hemskärmen också är fyrkantigt, men jag tycker det är fult.

Lägg därtill att hemskärmen är så fullsmetad så det känns klaustrofobiskt. Ingen härlig luft alls utan bara tätt tätt packat allting. Skitdåligt tycker jag.

Största problemet med apparna tycker jag var att de "stora" apparna alltid kom sent till plattformen eller inte alls, och då skulle det tydligen vara så att man var hänvisad till "tredjepartsappar" vilket ju fick hela plattformen att kännas B.

Det känns extra märkligt eftersom det är Microsoft somn var ansvariga för plattformen. Herre gud ge bara folk någon miljon så de släpper sin populära app på plattformen liksom! Men nej... Varför ska man göra det som är logiskt när man kan tjura och vara envis för?

Att Microsoft inte slängde pengar på plattformen är lite fel. Varit på flertal utvecklar konferanser där Microsoft mer eller mindre bad om utvecklare och gjorde olika events där bästa appen skulle få pengar från Microsoft. Summan minns jag dock inte.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det är förhoppningsvis inte mer sant än när man sa att Windows Phone lades ned, då var det till förmån flr Windows 10m.

Inget officiellt men rykten och läckor säger att en Surface Phone kan komma till nästa sommar. Gissningsvis är det varumärket Surface man väljer att jobba vidare med.

https://www.windowslatest.com/2017/10/07/surface-phone-new-de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Windows 7 var ett renodlat OS för desktop PC. Inget öht anpassat för Windows phone, inget inställningar, eller dubbletter av saker bara för att touch skulle vara bättre. Windows 8/10 har ju fortfarande spridda skurar mellan kontrollpanel och Intställningar, så det är allt annat än optimerade för något av dem... det är... en halvdan mellanväg.

Finns en hel del av oss som vill ha tillbaka detta renodlade OS, fritt från touch sjukan. Och om nu Windows hela koncept med en Windows telefon får i graven, hoppas jag Modern UI skulle följa med.

Otroligt vad bakåtsträvande vissa ska vara. Kom igen, det är 2017, inte 2007. Kontrollpanelen är bland det sämsta Microsoft skapat, rörigt och svårt att navigera även om du kör med läget "små ikoner". Windows settings är betydligt mer genomtänkt och blir bättre och bättre ju mer som flyttas över från kontrollpanelen (som i stort sätt är borttagen i 1709).

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är förhoppningsvis inte mer sant än när man sa att Windows Phone lades ned, då var det till förmån flr Windows 10m.

Inget officiellt men rykten och läckor säger att en Surface Phone kan komma till nästa sommar. Gissningsvis är det varumärket Surface man väljer att jobba vidare med.

https://www.windowslatest.com/2017/10/07/surface-phone-new-de...

Intressant när vissa talar om att de kan lägga ner Surface till 2019.

Permalänk
Medlem

Synd, för det var ett överlägset OS flöt smidigt även på budgetlurar. Gillade även sökknappen (som förlorade sin funktion iom WP10). Skulle använt det fortfarande om bara apparna fanns där (och att det kom nya flaggskepp regelbundet).

Och att desktop i Win10 skulle vara borta är en rätt tråkig diskussion. En vanlig vecka ser jag inte röken av Metro GUI, bara som hastigast när jag trycker på startknappen för att stänga av datorn. Rent påhitt av folk som bara letar efter något att klaga på (kanske för att imponera på sina P12-kompisar kanske?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Är det inte tvärtom? Windows Phone som inte uppdateras efter W8 och Windows Mobile som uppdateras. Oavsett vilket, har gått från W8 till W10 v1703 och trodde jag skulle få v1710 om någon vecka och framåt. Trist!
Använder min Lumia 550 som en nano-surfplatta med mobilt bredband. Behändig och Edge som jag annars hatar på PC (kör Firefox) är i den helt underbar. Vem behöver appar det är bara att surfa som med min lilla W10-surfplatta (8'') eller en pek-PC.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Windows_Mobile

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Navicula:

.....
Vem som än marknadsförde Lumia lyckades verkligen inte bra. Det är riktigt synd att dessa små monster till telefoner går i graven </3 Och alla pantade medelsvenssons som tror att Android och Apple har lättare OS har fel. Det är mycket lättare att ge en Lumia till en människa med noll erfarenhet. De lär sig windows phone snabbare än något annat - mormor nära 80 och små barn kan inte ha fel

Håller med till 100%, min mor som är teknikanalfabet fick en Lumia 640 XL av mig när hennes gamla Galaxy S4 gick i graven och det tog ca 10 sekunder för henne att förstå Windows Mobile.

Förhoppningsvis så kommer Microsoft att fortsätta på företagsspåret och släppa telefoner med fulla Windows 10 som sedan dockas så man har en full Windows-dator när man kommer hem eller till arbetet.

Det är iaf känslan när man får när de släpper Windows 10 till ARM (Qualcomm till en början).

Oerhört många arbetsplatser ger idag de anställda en laptop som dockas när de är på arbetsplatsen och sedan kan tas med i fältet, det vore mycket smidigare om det fanns en enhet på 5-6" som de anställda kunde ha fickan och som dockas när de är på jobbet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Att Microsoft inte slängde pengar på plattformen är lite fel. Varit på flertal utvecklar konferanser där Microsoft mer eller mindre bad om utvecklare och gjorde olika events där bästa appen skulle få pengar från Microsoft. Summan minns jag dock inte.

Inte så jag menar.

Snarare så att t. ex Spotify, SVT play, Facebook osv (som exempel) absolut inte är appar som är så obskyra så det spelar ingen roll om de finns på plattformen eller ej, utan det är ju appar som bara ska finnas, kosta vad det kosta vill. Men de och många andra appar fanns inte alls eller så kom de sent. Det var ju en anledningarna till att folk inte ville ha plattformen. Har man inte officiellt stöd från dessa nyckelappar så är man i princip en döfödd plattform,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tror Microsoft skulle satsa en del på nostagli. Det är ungefär 20 år sedan Windows 98 släpptes. Kanske skulle satsa på att släppa en mobiltelefon med Windows 98 och en Pentium cpu där man har full stöd för alla spel från denna eran? Det skulle bli köp av mig iaf.

Med ett tillägg kan man även få stöd för voodoo/glide.

Permalänk

Väldigt väntat, kör en Windows Phone Lumia 550 som jag köpte för 699kr över ett år sedan. Apputbudet än idag är kasst, men nu finns det äntligen officiell bankID och Steam authentication.

Det värsta är absolut den bristfälliga konfigurationen hos både system och appar, man får nästan ingen kontroll över sin telefon. Finns ingen aktivitetshanterare som man kan stänga program helt utan allt man har tidigare kört fortsätts att köras tills RAM-minnet behöver tömmas. Misslyckat projekt från början till slut. Microsoft måste lära sig att lyssna på sina kunder.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Jo att det skulle försvinna begrep man ju ganska tidigt typ när det lanserades, av samma anledning som att Windows 8 blev avskytt.

Med Windows 8 förstod MS ungefär vad som ogillades, och Windows 10 föddes som inte är perfekt eller ens lika användarvänligt som Windows 7, men ljusår bättre än Windows 8.x.

Windows OS på mobilerna förändrades inte, så var dömt redan vid lansering..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vet inte hur många mobila os från microsoft som inte funkat och gått i graven.

Har fortfarande en gammal Xperia X1 med Windows Mobile liggandes någonstans.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fast det är ganska stor skillnad på Windows 8 och 10. Startmenyn i Windows 10 fungerar ju ungefär som i 7:an, och man kan bläddra bland innehållet "inline" precis som i Win7. Windows 8 var nog bland det sämsta Microsoft designat sedan Microsoft Bob, men det var också utvecklat för att döda PC-marknaden eftersom Microsoft skulle satsa på mobila enheter istället. Känns nästan lite skadeglatt att det misslyckats nu med tanke på den tortyr man utsattes för med Win8.

Startmenyn kör jag Classic Start i båda alternativen hemma, så det gör mig inte så mycket längre. Men visst Windows 10s startmeny är lite bättre. Du kan dock inte anpassa den som du vill. Du kan inte ha 10 senaste programmen lätt tillgängliga där. Du kan inte fästa program i menyn, utan måste fästa dem i platta delen, vilket är mer anti-mus vänligt.

Men största problemet är detta "dubbla av allt"... som är ännu värre i Win 10, där man kan gå in i en inställning... fibbla runt, hittar inte det man ville. Sen gå in i kontrollpanelen, och vips.. där var inställningen. Men sen måste man istället göra omvänt på andra delar. Eller när man klickar på en "länk" i Inställningar och plötsligt poppar kontrollpanelen upp.

Och jag kan fortfarande krascha en del av dessa saker, på sätt som inte borde gå.

Skrivet av Pepsin:

Jag minns Windows 9x/XP tiden när man försökte organisera sin startmeny så man kunde klicka sig fram genom alla undermenyer, och det var inte optimalt det heller. Ofta orkade man inte bry sig, så det byggdes bara på med program direkt under "Alla program" tills den tog upp flera spalter. Sen när man skulle hitta något... Start, Alla program, hmm, la jag nu Outlook under "Office" under "Nyttoprogram" eller direkt under "Internet"? Hmm..O...Varför hittar jag inte Office? AHA, det heter "Microsoft Office". Få se nu, ligger Crimson Skies under "Simulator" eller "Action"? Nehepp, det låg under "Microsoft Games". Sen råkade man peka en halv sekund på något annat med muspekaren och då fälldes alla undermenyer ihop så man fick börja om från början....

Mjo vi har kommit långt från den tiden. Detta är ju varför möjligheten att fästa saker i startmenyn och även i Vista och senare, i aktivitetshanteraren blev så smidigt. Problemet med aktivitetsfältet är att man envisats om att en pytte ikon är bästa sättet att representera ett program som kanske har flera olika dokument öppet.
Så man får ställa om det på alla nya OS, så att man ser vf programmen är...

Men visst, gamla startmenyn var inte bra så. Dock gick det att sätta andra delays på den, som gjorde att man kunde "missa" menyn ett tag och undermenyer inte fälldes samman.

Mao, man är självklart tvungen att tweaka lite för att få allt rätt oavsett.

Skrivet av Pepsin:

Så personligen tycker jag sökfunktionen är det bästa som hänt i Windows. När man lagrar mer och mer data och har fler program och spel än någonsin behövs nya sätt att hitta informationen. System som fungerade med en 6 GB hårddisk och ett tiotal program fungerar inte idag, det blir ohanterbart.

Och... detta har funnits sedan Vista.

Problemet är att folk inte fattat detta. Att trycka Start (mus/tangbordet) och skriva gör jag på Win 7 också... inget problem. Skillnaden är att den faktiskt hittar vf man söker på... istället för nån obskyr sida på internet. Testa skriv "skrivare" i din Win 10 sök... och försök hitta enheter och skrivare, eller lägg till en skrivare med möjligheter att välja egna inställningar (tex en nätverksskrivare). Win 7 hittar den direkt... Win10 hittar allt möjligt skit utom det.

Så problemet är snarare att folk tror Win 10 har tillfört något nytt... det har det inte. De har bara tagit bort alla gamla sätt att göra saker på. Och många gamla sätt var faktiskt smidigare när man väl kunde dem.

En sak dock Win 8/10 ska ha beröm för är högerklicksmenyn på start knappen. Den är kanon. Och den kan man konfigurera dit med Classic Start också. Så visst finns det fördelar med nyare... men tyvärr är det fåtal nya saker, men många förstörda saker. Så min kritik är inte mot att man lägger till en hel ny modern UI i sig... utan att man gör det på bekostnad av kontrollpanelen (rent allmänt menat).

Om de hade låtit Win 7 vara exakt det, och haft ett läge man kan välja... "detta är en skrivbordsdator/laptop utan touch" *poff* så är allt optimerat för det. Och sen en "detta är en surfplatta/laptop med touch" *poff* Och allt är optimerat för det, och kanske fler lägen mellan. Och sedan bara lägg till möjligheten att få det att sam-existera. Då hade du fått ett OS som faktiskt är smidigt och kan anpassas för all olika behov.

PS. Jag har en Win 7 version hemma som med pagefil och lite enkla program får plats på en 8GB USB minne/SD kort/CF kort osv. Så... typ 5-6GB install + lite program. Så... sliter man ut onödigt skit från MS då kan faktiskt även moderna OS bli smidiga igen. Problemet är all bloatware och skit som ska med idag. DS

Permalänk
Medlem

köpte ny telefon i torsdags, och gick därmed ifrån WP, Haft HTC, Nokia, och senast microsoft alla med windows. så 6 år, men tyvärr så va inte stabiliteten den bästa. Apputbudet struntade jag i, behöver inte snapchat. men apparna fungerade inte ens som de skulle. och det blev jag knäpp på.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av guttag:

Otroligt vad bakåtsträvande vissa ska vara. Kom igen, det är 2017, inte 2007. Kontrollpanelen är bland det sämsta Microsoft skapat, rörigt och svårt att navigera även om du kör med läget "små ikoner". Windows settings är betydligt mer genomtänkt och blir bättre och bättre ju mer som flyttas över från kontrollpanelen (som i stort sätt är borttagen i 1709).

Testa att använda kontrollpanelen på samma sätt du gör med Startmenyn i Windows 10... SÖK!

Och varför är det alltid bakåtsträvande när man faktiskt vill ha något enhälligt som fungerat i 20 år? Det måste bytas, för du klarar inte av att söka? Eller är det för att det är 20 år gammalt, och "måste förnyas" oavsett vad det blir? Eller du insåg inte att denna funktion funnits sedan 2007 (och vista)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Jag trodde att det hette Windows Mobile?

rörigt värre...

Skrivet av Hank Solo:

Windows Mobile fram till 2010 som sedan ersattes av Windows Phone som var ett helt nytt OS som sedan Windows Phone 8 bygger på NT-kärnan.

Skrivet av pjb:

Skrivet av Pellepelikan:

Är det windows phone eller windows 10 mobile de skrotar? Stor skillnad på om jag ska bry mig eller inte.

Nuvarande mobila OS heter Windows 10 Mobile och det är det OS de nu officiellt medgett att de lägger ner/skrotar.
Windows Phone skrotade de tidigare i år vilket framgår av Sweclockers artikeln som det länkas till i den här artikeln.

Det heter alltså Windows 10 Mobile, artikelns rubrik är fel och Microsoft lägger ner Windows 10 Mobile.

Trist värre tycker jag som nöjd användare av HTC Radar, Lumia 920 och MS Lumia 950.