Skrivet av Pepsin:
Fast det är ganska stor skillnad på Windows 8 och 10. Startmenyn i Windows 10 fungerar ju ungefär som i 7:an, och man kan bläddra bland innehållet "inline" precis som i Win7. Windows 8 var nog bland det sämsta Microsoft designat sedan Microsoft Bob, men det var också utvecklat för att döda PC-marknaden eftersom Microsoft skulle satsa på mobila enheter istället. Känns nästan lite skadeglatt att det misslyckats nu med tanke på den tortyr man utsattes för med Win8.
Startmenyn kör jag Classic Start i båda alternativen hemma, så det gör mig inte så mycket längre. Men visst Windows 10s startmeny är lite bättre. Du kan dock inte anpassa den som du vill. Du kan inte ha 10 senaste programmen lätt tillgängliga där. Du kan inte fästa program i menyn, utan måste fästa dem i platta delen, vilket är mer anti-mus vänligt.
Men största problemet är detta "dubbla av allt"... som är ännu värre i Win 10, där man kan gå in i en inställning... fibbla runt, hittar inte det man ville. Sen gå in i kontrollpanelen, och vips.. där var inställningen. Men sen måste man istället göra omvänt på andra delar. Eller när man klickar på en "länk" i Inställningar och plötsligt poppar kontrollpanelen upp.
Och jag kan fortfarande krascha en del av dessa saker, på sätt som inte borde gå.
Skrivet av Pepsin:
Jag minns Windows 9x/XP tiden när man försökte organisera sin startmeny så man kunde klicka sig fram genom alla undermenyer, och det var inte optimalt det heller. Ofta orkade man inte bry sig, så det byggdes bara på med program direkt under "Alla program" tills den tog upp flera spalter. Sen när man skulle hitta något... Start, Alla program, hmm, la jag nu Outlook under "Office" under "Nyttoprogram" eller direkt under "Internet"? Hmm..O...Varför hittar jag inte Office? AHA, det heter "Microsoft Office". Få se nu, ligger Crimson Skies under "Simulator" eller "Action"? Nehepp, det låg under "Microsoft Games". Sen råkade man peka en halv sekund på något annat med muspekaren och då fälldes alla undermenyer ihop så man fick börja om från början....
Mjo vi har kommit långt från den tiden. Detta är ju varför möjligheten att fästa saker i startmenyn och även i Vista och senare, i aktivitetshanteraren blev så smidigt. Problemet med aktivitetsfältet är att man envisats om att en pytte ikon är bästa sättet att representera ett program som kanske har flera olika dokument öppet.
Så man får ställa om det på alla nya OS, så att man ser vf programmen är...
Men visst, gamla startmenyn var inte bra så. Dock gick det att sätta andra delays på den, som gjorde att man kunde "missa" menyn ett tag och undermenyer inte fälldes samman.
Mao, man är självklart tvungen att tweaka lite för att få allt rätt oavsett.
Skrivet av Pepsin:
Så personligen tycker jag sökfunktionen är det bästa som hänt i Windows. När man lagrar mer och mer data och har fler program och spel än någonsin behövs nya sätt att hitta informationen. System som fungerade med en 6 GB hårddisk och ett tiotal program fungerar inte idag, det blir ohanterbart.
Och... detta har funnits sedan Vista.
Problemet är att folk inte fattat detta. Att trycka Start (mus/tangbordet) och skriva gör jag på Win 7 också... inget problem. Skillnaden är att den faktiskt hittar vf man söker på... istället för nån obskyr sida på internet. Testa skriv "skrivare" i din Win 10 sök... och försök hitta enheter och skrivare, eller lägg till en skrivare med möjligheter att välja egna inställningar (tex en nätverksskrivare). Win 7 hittar den direkt... Win10 hittar allt möjligt skit utom det.
Så problemet är snarare att folk tror Win 10 har tillfört något nytt... det har det inte. De har bara tagit bort alla gamla sätt att göra saker på. Och många gamla sätt var faktiskt smidigare när man väl kunde dem.
En sak dock Win 8/10 ska ha beröm för är högerklicksmenyn på start knappen. Den är kanon. Och den kan man konfigurera dit med Classic Start också. Så visst finns det fördelar med nyare... men tyvärr är det fåtal nya saker, men många förstörda saker. Så min kritik är inte mot att man lägger till en hel ny modern UI i sig... utan att man gör det på bekostnad av kontrollpanelen (rent allmänt menat).
Om de hade låtit Win 7 vara exakt det, och haft ett läge man kan välja... "detta är en skrivbordsdator/laptop utan touch" *poff* så är allt optimerat för det. Och sen en "detta är en surfplatta/laptop med touch" *poff* Och allt är optimerat för det, och kanske fler lägen mellan. Och sedan bara lägg till möjligheten att få det att sam-existera. Då hade du fått ett OS som faktiskt är smidigt och kan anpassas för all olika behov.
PS. Jag har en Win 7 version hemma som med pagefil och lite enkla program får plats på en 8GB USB minne/SD kort/CF kort osv. Så... typ 5-6GB install + lite program. Så... sliter man ut onödigt skit från MS då kan faktiskt även moderna OS bli smidiga igen. Problemet är all bloatware och skit som ska med idag. DS