Permalänk

Misslyckad Clockning

Hej! Jag försökte öka min base clock på min i7 7700k kaby lake processor och något gick snett för jag fick upp massa försök osv där jag bara stängde av datorn och gick in i bios. Bios hängde sig och jag fick starta om igen och lyckades sätta ändra tillbaka. Nytt problem. Tempen stack iväg och hamnar på 100 grader in game. 80 grader i bf menyn^^ 55-65 grader i bios.... har jag missat något? Går det att fixa? Hjälper det att delida den?

Permalänk

Skrev fel. Graderna gick ner med 10e^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@ChrisRJohansson:
Vet du hur man överklockar?
Finns en massa guider på Youtube.
Det tar ofta tid att hitta en stabil överklockning,med hyfsat bra temp.
Delidd kommer ju hjälpa förstås.
Men är viktigt att veta vad det innebär.
Finns ju risk man förstör den helt,om man inte har 100% koll vad man sysslar med.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

@ChrisRJohansson:
Vet du hur man överklockar?
Finns en massa guider på Youtube.
Det tar ofta tid att hitta en stabil överklockning,med hyfsat bra temp.
Delidd kommer ju hjälpa förstås.
Men är viktigt att veta vad det innebär.
Finns ju risk man förstör den helt,om man inte har 100% koll vad man sysslar med.

Självklart men har inte delid en innan men saken är att när jag gick tillbaka till original så går tempen upp i 100grader in game på Bf1. Innan låg den på 70-80 grader. Har jag bränt processorn då? Är ganska ny på misslyckande fronten^^ processorn har alltså aldrig varit delid och är inte men kan det hjälpa?

Permalänk
Medlem

Har du laddat standardinställningar i BIOS? ("Load defaults" eller liknande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisRJohansson:

Hej! Jag försökte öka min base clock på min i7 7700k kaby lake processor och något gick snett för jag fick upp massa försök osv där jag bara stängde av datorn och gick in i bios. Bios hängde sig och jag fick starta om igen och lyckades sätta ändra tillbaka. Nytt problem. Tempen stack iväg och hamnar på 100 grader in game. 80 grader i bf menyn^^ 55-65 grader i bios.... har jag missat något? Går det att fixa? Hjälper det att delida den?

Vad kör du för kylning?

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem

Testa först att återställa CMOS innan du fortsätter. Det gör du genom att dra ur batteriet som sitter på moderkortet en stund.

Stäng av datorn. Dra ur alla sladdar. Tryck på startknappen på datorn så laddar du ur en del av den ström som kan finnas kvar i systemet. Sen väntar du 30 sekunder eller nått för att vara på den säkra sidan.

Sen kan du börja ta ut batteriet ur moderkortet. Se till att hela tiden att ta i chassit medans du pillar inuti datorn. Bara ta tag i chassit titt som tätt medans du arbetar så minskar du chansen för ESD-skador.

Ta ur batteriet i några minuter. Låt oss säga 5 minuter för att vara på den säkra sidan. Sen stoppar du i det igen och trycker in alla kablar igen och startar upp precis som vanligt. Du har nu återställt alla BIOS-inställningar till default.

Du kanske har stallt in något tokigt av misstag. Lika bra att starta om med default-inställningar och kolla om problemen kvarstår

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Testa först att återställa CMOS innan du fortsätter. Det gör du genom att dra ur batteriet som sitter på moderkortet en stund.

Stäng av datorn. Dra ur alla sladdar. Tryck på startknappen på datorn så laddar du ur en del av den ström som kan finnas kvar i systemet. Sen väntar du 30 sekunder eller nått för att vara på den säkra sidan.

Sen kan du börja ta ut batteriet ur moderkortet. Se till att hela tiden att ta i chassit medans du pillar inuti datorn. Bara ta tag i chassit titt som tätt medans du arbetar så minskar du chansen för ESD-skador.

Ta ur batteriet i några minuter. Låt oss säga 5 minuter för att vara på den säkra sidan. Sen stoppar du i det igen och trycker in alla kablar igen och startar upp precis som vanligt. Du har nu återställt alla BIOS-inställningar till default.

Du kanske har stallt in något tokigt av misstag. Lika bra att starta om med default-inställningar och kolla om problemen kvarstår

Tusen Tack! 😊

Permalänk

Jag plockade bort min vattenkylning och kyl pastan va stel skulle kalla det för bränd. Fick med den med dukase liquid chassit. Använd inte den pastan. Ligger mycket bättre nu i grader men tror pastan kostade min processor kanske?

Permalänk
Medlem

Du vet att du skall ha ett så tunt lager pasta som möjligt utan att det blir luft mellan CPU och kylare?

Pasta är sämre värmeledare än metall. Bättre än luft.

Tunnare = bättre. Men det måste täcka så du har kontakt.

Att en pasta skulle bränna och skada din CPU låter osannolikt, om du inte lagt på extremt tjockt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Du vet att du skall ha ett så tunt lager pasta som möjligt utan att det blir luft mellan CPU och kylare?

Pasta är sämre värmeledare än metall. Bättre än luft.

Tunnare = bättre. Men det måste täcka så du har kontakt.

Att en pasta skulle bränna och skada din CPU låter osannolikt, om du inte lagt på extremt tjockt.

Men det hände för graderna gick ner brutalt^^ ligger på 35-40 grader nu vanligt och Bf1 ultra på 60 grader ^^