likadan produktnyckel

Permalänk
Medlem

likadan produktnyckel

Hej

Tänkte installera om win 10 på frugans laptop och eftersom det är en win 7 oem dator från början så fixade jag fram nya produktnyckel. jag använde nirsoft programmet och det gick bra.
Så då kollade jag för skojs skull min egen dator som från början är win 7 med köpt produktnyckel och det visar sig att det är samma nyckel till båda datorerna, varför är det så? Kan det verkligen vara så? Behöver jag göra nåt för installera om frugans dator?

/sunfire

Permalänk
Medlem

Om det var installerat Windows 10 så behövs det inte tas fram eller ange någon nyckel vid ominstallation..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Win 10 använder samma nyckel om du uppdaterat eftersom aktiveringen inte är knuten till nyckeln utan till moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om det var installerat Windows 10 så behövs det inte tas fram eller ange någon nyckel vid ominstallation..

Även om det var win 7 installerat från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Win 10 använder samma nyckel om du uppdaterat eftersom aktiveringen inte är knuten till nyckeln utan till moderkortet.

Vad jag menar är att det var samma nyckel på två olika datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Även om det var win 7 installerat från början?

Ja det spelar ingen roll, en Windows 7 uppdaterad till Windows 10 behöver inte anges någon nyckel på vid en ominstallation av windows 10 igen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Vad jag menar är att det var samma nyckel på två olika datorer

Windows 10 använder någon form för "place holder" som nyckel, när man har uppgraderat från 7/8.1 till Windows 10. Jag vet inte om det samma är sant för köpta Windows 10 licenser. Men att uppgraderade datorer har samma "nyckel" är fullt normalt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Windows 10 använder någon form för "place holder" som nyckel, när man har uppgraderat från 7/8.1 till Windows 10. Jag vet inte om det samma är sant för köpta Windows 10 licenser. Men att uppgraderade datorer har samma "nyckel" är fullt normalt.

Ok det visste jag inte, trodde alla datorer hade egen nyckel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja det spelar ingen roll, en Windows 7 uppdaterad till Windows 10 behöver inte anges någon nyckel på vid en ominstallation av windows 10 igen.

Ok då vet jag det 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Ok då vet jag det 👍

Du behöver inte ange någon nyckel den till hör "datorn " tills du loggar in med ett Microsoft konto.
Om du loggar in med ett sådant konto så tillhör din nyckel det kontot för att det ska bli lättare att åter aktivera ditt Windows med din nyckel du äger.

Permalänk
Medlem

Så jag kan använda en licens till alla mina datorer? Så länge jag loggar in med samma Microsoft konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Så jag kan använda en licens till alla mina datorer? Så länge jag loggar in med samma Microsoft konto.

Inte samtidigt tror jag, men du kan flytta den till en ny dator utan strul.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SexMachine:

Nej, men alla som använde uppdateringserbjudandet från tidigare winversioner som var berättigade till det har fått samma nyckel då aktiveringen inte är knuten till nyckeln utan hårdvaran om du uppdaterat till win 10. Har man däremot gjort en ren installation med en retaillicens så har man en unik nyckel.
Har du uppdaterat så använder du egentligen win 10 via uppdateringserbjudandet med din win 7-8 licens och eftersom aktiveringen då är knuten till hårdvaran så använder de samma nyckel till uppdaterade datorer så installationen förenklas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När tillverkara förinstallerar operativsystem använder de ofta samma produktnyckel. Dock bör datorn ha en OEM nyckel för windows påklistrad (åtminstone om de följer licensavtalen). Ibland kan den vara lite svår att hitta, på bärbara datorer sitter de ibland under batteriet osv.

Alla OEM-nycklar är knuten till hårdvara och skall endast säljas med själva hårdvaran.
Retail-nyklar är däremot personliga nyklar och inte knutna till hårdvaran.

Från windows 8 så sparas windows-nyckeln i UEFI/BIOS.
Själva installationen av windows 10 kollar om det finns en windows 10 nyckel i UEFI/BIOS.
Om det finns en nyckel så frågar inte installationen efter en nyckel, saknas nyckel ska du använda din befintliga windows 7/8 nyckel.
Efter detta skall du ha fått en windows 10 nyckel via update-erbjudanet i ditt UEFI/BIOS.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |