Permalänk
Medlem

Ny workstation - 10-20k

Hej Sweclockers.
Jag är på jakt efter en ny laptop och skulle behöva lite tips.
Främst kommer jag använda den till video och bildredigering samt CAD och eventuellt lite gaming när det finns tid.
Har kikat lite på Dell XPS 15 9560 (varianten med 4k skärm). Dock blev jag lite tveksam efter att läst många trådar om problem med den.

Tidigare har jag suttit med en MacBook Pro 15" Mid 2015. Nu har den klappat ihop och jag känner att prestandan i den inte riktigt räckte till alla gånger. Dessutom vill jag övergå till Windows helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Thinkpad t470p kom i april med mobil Kaby lake (i7-7700HQ) och 940mx, jag kör den på jobbet och är nöjd. Endast 8Gb, men det går ju att åtgärda, och endast 2560x1440, vilket kanske är för lite för dig dock.

Edit: Kan tillägga att jag har inte använt graffet till något professionellt utan kan mest utvärdera "vanligt" desktoparbete samt kortare perioder av casual spelande. Men kylningen verkar räcka till när graffet är belastat, inte farligt högljudd, varmluften blåser rakt åt vänster dock (som hos många andra maskiner) vilket har viss betydelse om du som jag är vänsterhänt och använder mus.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX