Permalänk
Inaktiv

Tillverka egen pin till datorladdare?

Jag har en HP Envy 14 Spectre som är cirkus 5 år gammal där min andra HP-original-laddare nu har gått sönder.

Kruxet med just den här modellen är att INGA "pirat"-laddare från t ex clas ohlson passar i denna dator. Den har en väääldigt speciell diameter på pluggen som bara återfinns på HP's originalladdare, som kostar runt 900kr(fortfarande).

Detta är som sagt den andra laddare som gått sönder under åren och jag tror knappt datorn i sig är värd 900kr, även om jag fortfarnade vill köra den.

Nu till min fråga: Finns det någon här som har "tillverkat" en egen plugg till en laptopladdare? Jag beställde en laddare från aliexpress med rätt volt/ampere, men där pluggen är 3mm för tjock. Kan jag bara slipa ner denna? Hur farligt är det?

Någon med erfarenhet?

Laddaren i fråga ser ut så här, om någon tror att dom har bättre google-fu än mig!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

några alternativ kan vara att byta ut motsvarande kontakt till något som är enklare att få passa ihop med egen laddare, eller mickla ihop något med hopplockade delar från gamla laddaren det där ovanliga pin-kontakten kanske.

Visa signatur

Cooltek w2, Seasonic 520w, i7 4790k, Crucial 16 gb & GTX 980 ti

Permalänk
Medlem

Kanske köpa en ny orginal?

Verkar kosta 600kr om du tycker det är värt...

https://parts.hp.com/hpparts/Search_Results.aspx?mscssid=F195...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av anon237522:

Jag har en HP Envy 14 Spectre som är cirkus 5 år gammal där min andra HP-original-laddare nu har gått sönder.

Kruxet med just den här modellen är att INGA "pirat"-laddare från t ex clas ohlson passar i denna dator. Den har en väääldigt speciell diameter på pluggen som bara återfinns på HP's originalladdare, som kostar runt 900kr(fortfarande).

Detta är som sagt den andra laddare som gått sönder under åren och jag tror knappt datorn i sig är värd 900kr, även om jag fortfarnade vill köra den.

Nu till min fråga: Finns det någon här som har "tillverkat" en egen plugg till en laptopladdare? Jag beställde en laddare från aliexpress med rätt volt/ampere, men där pluggen är 3mm för tjock. Kan jag bara slipa ner denna? Hur farligt är det?

Någon med erfarenhet?

Laddaren i fråga ser ut så här, om någon tror att dom har bättre google-fu än mig!

https://h30434.www3.hp.com/t5/image/serverpage/image-id/79258i30294E524406C25E?v=1.0
https://pisces.bbystatic.com/image2/BestBuy_US/images/products/5461/5461025_sa.jpg
Tack på förhand!

ta isär pluggen på din gamla laddare. kolla hur den är trasig, fotografera hur den är kopplad brukar ju vara 2 ledare ibland är det nåt motstånd och 2-3 lödpunkter på pluggen.

använd Lödkolv för att få ledarna att sitta okej igen.
plastlim & krympslang med lim finns på Kjell&co
använd en multimeter att mäta att det inte är glapp..

har nog gjort så en 20-30ggr.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644