Beslutsångest: Vilken 8TB extärn disk?

Permalänk
Medlem

Beslutsångest: Vilken 8TB extärn disk?

Har beslutsångest då jag ska välja en ny 8TB backup USB disk för min HP Microserver. Vilken skulle ni välja och varför?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv

En vanlig 8TB hårddisk i en vanlig USB enclosure. WD Red/Seagate Ironwolf kostar väl 2800 kr. Har för mig att Seagate använder SMR (shingled magnetic recording) i sina externa hårddiskar och att WD använder vanliga WD Red i sina externa hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har beslutsångest då jag ska välja en ny 8TB backup USB disk för min HP Microserver. Vilken skulle ni välja och varför?

Jag köpte 5st 8TB diskar av Seagate Ironwolf. Dom låter lite mera än WD Red men dom ska enligt folk vara lite snabbare. I mitt fall var det priset som avgjorde. Jag skulle aldrig köpa en "desktop" hårddisk idag. Det är endast NAS klassade diskar som jag skulle köpa. Jag vill ha tillförlitlighet. Så hög som möjligt. Behöver jag prestanda är det ändå SSD som gäller.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

En vanlig 8TB hårddisk i en vanlig USB enclosure. WD Red/Seagate Ironwolf kostar väl 2800 kr. Har för mig att Seagate använder SMR (shingled magnetic recording) i sina externa hårddiskar och att WD använder vanliga WD Red i sina externa hårddiskar.

Skrivet av radx:

Jag köpte 5st 8TB diskar av Seagate Ironwolf. Dom låter lite mera än WD Red men dom ska enligt folk vara lite snabbare. I mitt fall var det priset som avgjorde. Jag skulle aldrig köpa en "desktop" hårddisk idag. Det är endast NAS klassade diskar som jag skulle köpa. Jag vill ha tillförlitlighet. Så hög som möjligt. Behöver jag prestanda är det ändå SSD som gäller.

En intärn hårddisk + usb enclosure är dyrare dock men ska fundera på saken då finns det ju alternativ att välja exakt den disken man föredrar.

USB disken ska endast användas som offline backup så den kopplas in då och då. Bland färdiga USB disk alternativ så var det främst följande alternativ:

- Seagate Backup Plus Hub 8TB 218€

- Lacie Porche Design P9233 8TB - 219€

- WD My Book 8TB - 249€

WD:n hade jag redan valt bort dock eftersom med lite sökning kom jag fram till att det är automatiskt hårdvaru kryptering påsatt på den vilket är problem ifall disken el. kretskorten strula och du ska t.ex. ta bort disken ur lådan så kommer du ej åt filerna då de är krypterade. Dock WD Red diskarna t.ex. jag gillar är ju inte speciellt billiga när det gäller 8TB versionen.

Seagate Backup Plus igen så kör både med SMR disk Seagate Archive drive, men har även läst att för vissa har det varit en annan disk, så det tycks variera. SMR skulle jag ju helst undvika.

Porche Design P9233 då igen står att det ska vara hela 7200 rpm specs och 16MB cache på dem på deras hemsida, någon Seagate disk borde det ju vara i den men hittar inte någon som försökt öppna just på 8TB varianten och sagt vad det är för disk. Lär va väldigt enkelt att öppna dessa dock utan att behöva förstöra nånting. Billig är ju den på endast 219 € och är billigast just hos den ÅF som finns där jag bor. I jämförelse kostar ju t.ex. en WD Red 8TB 280 € som billigast men vanligare att den är runt 300 € hos de flesta ÅF och sen någon usb enclosure till så blir det ungefär 100 € / 1000 kr mera. Har många andra planerade inköp och hårddisk och speciellt en offline backup disk sådan hör inte till det som jag skulle vilja satsa alltför mycket pengar i.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ser ingen större problem med med seagates 8TB archive-diskar så länge man inte håller på med stora poster slumpmässig skrivning i över 30 GB poster utan vilopauser.

Seagates Archive-disk är ändå gjord för just archive-användning i serverhalls-klass för 24/7-drift och 180TB/år användning och inte i desktop-klass 8h/5 dgr/v och max 55 TB/år.

Har 8 st sådana diskar (4 i nas, 4 i backup-disk), då jag köpte så fort dem kom ut för över 2 år sedan (ingen havererad hittills trots att de i NAS snart är 20000 timmar gamla), så det är av egen erfarenhet - inte läst på webben.

För backup och archive (och även som mediafil-lager i en NAS) så skriver man oftast linjärt i stora poster och då är det inga som helst bekymmer med seagates Archive-diskar trots att det är SMR-disk, och den är snabb i jämförelse med en lite äldre WD-book-disk (WD-green 4 TB) och kan toppa uppemot 210 MB/s vid kontinuerlig både läsning och skrivning (ytterdiameter-skrivning) - och alla riktigt stora diskar som lanseras idag är SMR till en början - även HGST:s 12 och 14 TB-diskar som lanseras nyligen

- PMR-diskar kommer som en, kanske 2 generation senare för samma storlek (när SMR har klivit vidare mot ännu större storlekar) när skrivhuvud-tekniken hinner ifatt. Sedan tror jag att man blir allt duktigare på att dölja verkan av SMR så att det liknar mer och mer PMR-diskar i beteende med liknande tekniker som används i SSD.

---

tillägg: Lacie är en del av Seagate numera - du kan utgå ifrån att det sitter Seagate-diskar i dem och exakt vilken disk bör framgå av vilken SMART-program som helst (typ crytsaldisk info mfl.) - man behöver inte öppna lådan. Seagate döljer inte vilka diskar som används även om man frågar genom en USB mot en extern disk - det är annan sak med extern WD-disk.

Crypto-chipet i externa WD-diskar sitter i USB/SATA-konvertern - som extra kort på de flesta 3.5" diskarna och allt för ofta direkt på diskens kontrollerkort på WD:s externa 2.5" diskar (tex Passport och Passport Ultra) - skiter sig dom så är det kört att rädda data från disken om man är privatperson.

Dock, kryptoskyddet är inte speciellt starka i dessa då vid säkerhetsanalyser så har det hittats otaliga svagheter av sådan karaktär att det kan inte vara annat än beställda svagheter illa dolt i form av slarvigt skriven kod, och det är många olika angreppsvägar så även om man 'stänger' en av dem, så finns halvdussin vägar till in om man vet om dem - ett känt fel är att slumptalsgenerator i dessa för att generera en ny kryptonycken är uppseendeväckande dåliga (dvs. vissa kombinationer dyker aldrig upp oavsett tid) och därmed är faktiska räknerymden (key-space) mindre om man skall prova olika nycklar när någon 3-ställig bokstavs-organisaition från valfritt land skall hacka upp en disk... - obs sjäva AES-krypteringen är OK och närmast omöjlig att knäcka, det är nyckelhanteringen kring detta som man ger sig på!!

Nöjer man sig med inbyggda skyddet trots den urusla slumptalsgenerator och att samma salt används var gång från winprogrammet som adminstrerar krypteringen så är rekommendationen att när man skapar nyckeln så byter man krypto minst 3 gånger på disken - på några modeller så sparades den gamla kryptonyckeln på en sektor på disken och därmed kunde myndigheterna 'låsa upp' en disk som nyligen blev omkrypterad och man kunde läsa gammal data på disken...

Permalänk
Medlem

Man blir avundsjuk då man ser hur det finns flertal USB HDD alternativ som endast säljs i USA av någon anledning.

Finns WD Easystore 8TB (ingen hårdvaru kryptering) som tycks innehålla en WD Red oftast och kostar endast $179 när det är rabatt med jämna mellanrum, annars $199. En vanlig Red disk kostar ju betydligt mer och det går också enkelt att ta bort disken ur lådan och använda den på så sätt....

Hade varit perfekt alternativ för mig tyvärr då jag tycker WD "book" designen är den bästa, sen att den skulle ha varit billigast skulle ju ha gjort valet super enkelt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Du menar den 'gamla' WD Book designen ??? Den nya som ser 2-delad ut, tycker jag är hemsk och skall man ha den 'gamla' designen (som är OK även i mina ögon) så skall man numera titta på WD element istället.

Permalänk
Medlem

Extern*
Intern*

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB