Z170 PRO GAMING Problem med minne efter senaste bios versionen

Permalänk
Medlem

Z170 PRO GAMING Problem med minne efter senaste bios versionen

Hej.

Installerade nyligen den senaste versionen av bios(3501) och efter det så kan jag inte boota in i windows.

Trots "Load Optimized Defaults" så blir skärmen bara svart efter omstart.

Minnena jag har och som alltid funkat tidigare är 4 x 8gb Kingston Hyper X Fury 2666mhz. (HX426C15FBK4/32)
Nu funkar de endast med 1 eller 2 stickor. De är listade i QVL men listningen ser konstig ut på just denna modell. Se bild nedan.

Bild på QVL

Vad kan jag göra för att få igång datorn igen? Både 1 och 2 stickor samtidigt funkar med XMP vilket det gjorde med alla fyra förut.

Mvh

Emil

Visa signatur

// (+_+)@=(^@)

Permalänk
Inaktiv

Provat att rensa minnet?(clear cmos)
Skulle det vara ett fel i själva bios version så kommer det antagligen en ny bios version som fixar det
Skulle ha kontaktat Asus support om du inte får det att funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgemil:

Hej.

Installerade nyligen den senaste versionen av bios(3501) och efter det så kan jag inte boota in i windows.

Trots "Load Optimized Defaults" så blir skärmen bara svart efter omstart.

Minnena jag har och som alltid funkat tidigare är 4 x 8gb Kingston Hyper X Fury 2666mhz. (HX426C15FBK4/32)
Nu funkar de endast med 1 eller 2 stickor. De är listade i QVL men listningen ser konstig ut på just denna modell. Se bild nedan.

Bild på QVL

Vad kan jag göra för att få igång datorn igen? Både 1 och 2 stickor samtidigt funkar med XMP vilket det gjorde med alla fyra förut.

Mvh

Emil

Testa med 2400Mhz eller 2133Mhz eller gå tillbaka (om det går) till tidigare bios.
En mindre spänningshöjning kan också hjälpa för att kompensera spänningsfallet som ofta blir med 4 stickor jämfört med två..

Dock fenomenet i sig är inte ovanligt är alltid lite lotteri om det ska funka eller inte, när man kör 4 stickor och med OC hastighet som 2666

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Provat att rensa minnet?(clear cmos)
Skulle det vara ett fel i själva bios version så kommer det antagligen en ny bios version som fixar det
Skulle ha kontaktat Asus support om du inte får det att funka

Skrivet av ggustavsson:

Testa med 2400Mhz eller 2133Mhz eller gå tillbaka (om det går) till tidigare bios.
En mindre spänningshöjning kan också hjälpa för att kompensera spänningsfallet som ofta blir med 4 stickor jämfört med två..

Dock fenomenet i sig är inte ovanligt är alltid lite lotteri om det ska funka eller inte, när man kör 4 stickor och med OC hastighet som 2666

Har resetat bios ett antal gånger. Tillslut fick jag igång dem igen genom att både sänka hastigheten (2133) samt att höja volten rätt mycket så nu startar datorn iaf.

Får försöka höja frekvenserna successivt samt prova sänka volten en aning och se om jag kan hitta någon sweet spot.

Tack för tips iaf!

Visa signatur

// (+_+)@=(^@)