Flukterande hastighet med modem, inget problem med mobilen

Permalänk

Flukterande hastighet med modem, inget problem med mobilen

Hej!
Jag har skaffat mobilt bredband från Tele2 med en ZTE MF831 som sitter i en Linksys WRT1900AC, flashad med ROOTer. Oftast har jag "bra" hastighet via modemet (15-25 mbit) men kvällstid blir det ofta segt som sirap och jag brukar ligga på 0,5-2 mbit vilket gör att all form av streaming-tittande blir väldigt otillfredsställande. Men om jag samtidigt mäter hastigheten med mobilen (naturligtvis utan wifi) får jag bra hastighet (ca 20mbit).
Jag drar slutsatsen att något är galet med min utrustning, men det känns ändå konstigt eftersom det allt som oftast ges en bra hastighet. Pga att jag kan "felsöka" med mobilen känns det inte som om felet ligger hos Tele2.

Någon som har några tips? Är modemet kasst? Är kombon kass? Har varit inne på att införskaffa antenn, men eftersom jag får skithastigheter med modemet samtidigt som mobilen ger mig bra hastigheter är jag tveksam till att det skulle hjälpa här.

Permalänk
Medlem

Har du kollat om du får samma låga hastighet från telefonen om du har den på samma plats som du har routern? Eller, testa att flytta routern lite.

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Har du kollat om du får samma låga hastighet från telefonen om du har den på samma plats som du har routern? Eller, testa att flytta routern lite.

Det jag gjort, var det så otydligt?

Citat:

Men om jag samtidigt mäter hastigheten med mobilen (naturligtvis utan wifi) får jag bra hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldetron:

Det jag gjort, var det så otydligt?

Då platsen spelar så stor roll för det trådlösa så är det en helt relevant fråga och ja, det var väldigt otydligt skrivet för hur du genomförde mätningen. En sak till att testa: Har du många andra nät i luften vad telefonen ser vid den plats som du har routern? Testa att isf byta kanal för wifi.

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Då platsen spelar så stor roll för det trådlösa så är det en helt relevant fråga och ja, det var väldigt otydligt skrivet för hur du genomförde mätningen. En sak till att testa: Har du många andra nät i luften vad telefonen ser vid den plats som du har routern? Testa att isf byta kanal för wifi.

OK, för förtydligande så mäter jag inom 1-2 m från routerns placering med telefonen.
Jag har bara 5 st andra nätverk i närheten men det kan ju vara värt att testa ändå. Testar och återkommer.
Det skulle ju kunna vara så att jag missat någon conf i ROOTer men jag vet inte vad det isf skulle kunna vara.

Permalänk

Ingen skillnad. Har testat att köra modemet direkt i en laptop på samma ställe där jag samtidigt mätte med telefonen. Telefonen fick via 4g ca 30 Mbit, modemet mäktade med 2mbit.
Tror ni modemet är defekt eller är det så här dåligt? Det är ett ZTE mf 831 om ja inte nämnde det innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldetron:

Ingen skillnad. Har testat att köra modemet direkt i en laptop på samma ställe där jag samtidigt mätte med telefonen. Telefonen fick via 4g ca 30 Mbit, modemet mäktade med 2mbit.
Tror ni modemet är defekt eller är det så här dåligt? Det är ett ZTE mf 831 om ja inte nämnde det innan.

Hmm, eller om det är någon skillnad mellan abonnemangen? Går det att (hyfsat) enkelt testa med annat kort och se om det hänger ihop?

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Hmm, eller om det är någon skillnad mellan abonnemangen? Går det att (hyfsat) enkelt testa med annat kort och se om det hänger ihop?

I abonnemanget ingår det ett datakort och ett vanligt sim så det är de jag använder mig av. Men det kan ju helt klart vara värt att testa med simkortet i modemet. Testar och återkommer!