Dual Channel funkar inte, använda två ramstickor endå?

Permalänk

Dual Channel funkar inte, använda två ramstickor endå?

Hej jag ska köpa ett moderkort som det inte fungerar att köra ram i dual Channel, alltså slot 1 fungerar men inte slot 3, går det endå att köra ett ram minne på 8GB i slot 1 och ett ram minne på 8GB i slot 2? Det blir inte dual Channel men det borde väl fungera iaf?

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Medlem

Går det inte köra i slot 2 och 4?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Går det inte köra i slot 2 och 4?

Nej tror inte de, han skrev nu att det är bara slot 1 och slot 2 som fungerar, går de enda att köra två ramstickor? Utan att de bli strul

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk

Jag kör så.

Köpte ett beg mobo här på swec med 2 trasiga minnesplatser
Kör slot 3 och 4

Inga problem.
Märker ingen skillnad mot moderkortet jag hade innan

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skrivet av kalle@anka:

Jag kör så.

Köpte ett beg mobo här på swec med 2 trasiga minnesplatser
Kör slot 3 och 4

Inga problem.
Märker ingen skillnad mot moderkortet jag hade innan

Okej låter bra, körde du dual Channel innan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför vill man köpa ett defekt moderkort till att börja med? Är det något väldigt ovanligt kort?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Varför vill man köpa ett defekt moderkort till att börja med? Är det något väldigt ovanligt kort?

Håller på att bygga ihop en billig dator till surf å kanske nå lättare flash spel till dottern, så jag hitta ett billigt moderkort i samma stad jag bor i som va väldigt billigt så varför inte liksom om det fungerar annars? Har ju redan en CPU och ram minnen som skulle passa till det moderkortet

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Beror det på skadade sockelpinnar till CPUn så kanske fler är skadade och det finns problem med andra funktioner också (som PCIe). Undersök iaf detta innan köp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Beror det på skadade sockelpinnar till CPUn så kanske fler är skadade och det finns problem med andra funktioner också (som PCIe). Undersök iaf detta innan köp.

Okej bra att veta tack, ska kolla upp de innan, kanske är dumsnål å köpa ett moderkort som inte fungerar riktigt när man tänker efter lite, kan ju som sagt vara mer fel på moderkortet än att två ram slot inte fungerar hmmm!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Okej låter bra, körde du dual Channel innan?

Begagnad elektronik, som har kända fel redan innan köp, måste vara nästan gratis enligt mitt tycke...

Men:
OM slot 1 och 2 verkligen är helt felfria,
(och det inte bara är så att eventuella problem är mer sällsynt förekommande på de slottarna)
så är det bara att köra!
(Naturligtvis måste du kolla att allt annat fungerar, som sagts av andra postare.)

Off topic:
Har du verkligen ett Hiper nätagg i din rigg??
Byt ut det snarast! Det är bara frågan om när det kommer att haverera, och ta andra komponenter med sig i döden.

Googla tex: "hiper psu dead"

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

OM slot 1 och 2 verkligen är helt felfria,
(och det inte bara är så att eventuella problem är mer sällsynt förekommande på de slottarna)
så är det bara att köra!

Off topic:
Har du verkligen ett Hiper nätagg i din rigg??
Byt ut det snarast, det är bara frågan om när det kommer att haverera, och ta andra komponenter med sig i döden.

Googla tex: "hiper psu dead"

Okej ja då kör jag nog på det moderkortet isf. Haha ja jag har ett Hiper nätaggregat nu, det är många många år nu, kanske bäst å byta ut de då

Visa signatur