varför spelar min rullbandspelare in så lågt?

Permalänk
Medlem

varför spelar min rullbandspelare in så lågt?

Prövade att spela in lite mp3:or på min rullbandspelare (Sony TC-399). Lite retrofeeling sådär...

Har inte spelat in på den förut, bara lyssnat på diverse band av olika hastigheter och olika storlekar...

Hittade ett trevligt gammalt AGFA Magneton PE 21 LP-band (4½ tums) som jag fann vara tomt, så det passade bra.

Satte fast bandet och surrade fast tapen på tomspolen, kollade VU-mätarna (i Source-läge) så att musiken från datorn inte slog över utan höll sig på peak-nivå (precis vid rött, mätaren går från -0-100% och sen 0 - +3 som e rödmarkerat). Jodå, såg bra ut...

Höll ner REC-flipprarna för L- och R-kanal och satte vredet i PLAY-läge. Gick till datorn och tryckte på play på Winamp.

Såg fint ut ju, rullbandspelaren lyste snyggt i REC-läge och peakade mkt bra.

Efter 4 och en ½ låt i höghastighetsläge (19 cm tape per sekund) var bandet slut. OK. Surrade fast bandet på spolen igen och backade tillbaka.

Så satte jag på play och lyssnade på resultatet via hörlursuttaget/via line out. Och nu kommer problemet.

Ljudet är svagt, man hör knappt alls vad jag spelat in. Peakmätarna (när den står i Tape-läge) slår knappt över 20%, helt stick i stäv med vad jag ställde in när jag spelade in (och vad den visade).

Försökte flera gånger för jag tänkte att nåt var knas, men hur jag än beter mig får jag inte upp ljudnivån på bandet.

Så...

Någon retrokung som kan förklara vad jag gör för fel eller vad som är knas med bandaren?

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk

Kan det vara så att bandet är gammalt och aningens avmagnetiserat?

Isf blir det svagare ljud..

Permalänk
Medlem

Ja det kan det vara.

Kan man ge dess magnetiska egenskaper tillbaka?

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Öh... fann felet. Ehm. Iaf det felet...

Om man sätter input-vredet för högt så verkar man dista ingången och därmed låser sig bandaren i urlågt läge = knappt nåt hörs. Tydligen ska man inte ställa monitormätarna efter Source-läget utan efter Tape-läget (vilket betyder att man alltså inte kan för-kolla innan man börjar spela in som jag trodde).

Vad värre är att de verkar som om trimpottarna för inputten verkar utslitna (spelar jag in så måste jag ställa högerpotten mkt högre och det är mkt osäkert/glappigt/fräsigt vid vridning), gäller förresten när jag lyssnar på band också. Betyder det att typ playhuvudet e slitet/felpositionerat eller nåt... ? ... Fenomenet uppstår även när man försöker spela in input, men även när man spelar av andras band.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Nu snor jag din tråd lite här men jag måste bara fråga var du har fått tag på din rullbandspelare nånstans? Jag skulle tycka det var skitskoj att ha en sån gammal goding hemma

Tänkte om du vet ett speciellt ställe eller om man får gå via annonsguiden eller nåt för att hitta.

thx

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk
Medlem

Hittade min TC-399 på en loppisaffär i Norrköping, betalade väl 300:- för den. För en vecka sen köpte jag 17 band för 100:-.

Annonsguiden har en del bandare. Bra märken är typ Sony ... men akta dig för Luxor och Grundig (har upplevt en sunkig mono-grundig, urk).

Du ska ha en som klarar så många hastigheter som möjligt (Sonys klarar alla 3... 4,75 cm/s, 9,5 cm/s och 19,5 cm/s) och klarar stereo. Akta dig för monobandare (2/4-kanal ska de vara).

Kolla även vendolin.se. Kan även säga att jag har en 8 kanalig studiobandare till försäljning för 7 papp.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Det skulle vara skoj att modda en gammal vanlig kasettbanspelare så att den surrar i dubbla hastigheten... slänga dit ett litet svänghjul m.m. så att man får en riktigt "hård" sak. byta belysning och annat skulle inte vara fel det heller...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE