Nvidia Quadro M2000 vs. M620/FirePro

Permalänk
Medlem

Nvidia Quadro M2000 vs. M620/FirePro

Hej,

Skulle behöva lite tips och råd om cad-kort för en kunds räkning då jag inte har någon koll. De har tidigare beställt en arbetsstation med xeon-processor, 16gb ram utrustad med ett m2000-kort som de varit nöjda med. Skulle beställa två nya maskiner av samma modell, men tyvärr var den slut och var beställningsvara med 2v leveranstid.

Hos andra leverantörer verkar det bara finnas med M620 och dessutom dryga 3000:- dyrare. Är det stor skillnad mellan dessa två kort? Vilka FirePro-kort skulle ha motsvarande prestanda så jag kan kika på som ev. alternativ?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Frågan är om programmen ens har någon större nytta av grafikkorten eller om vanliga gamingkort fungerar lika bra eller bättre. sådant är väldigt upp till vilket cad program etc. Enorma skillnader emellan olika program.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Frågan är om programmen ens har någon större nytta av grafikkorten eller om vanliga gamingkort fungerar lika bra eller bättre. sådant är väldigt upp till vilket cad program etc. Enorma skillnader emellan olika program.

Ja, jag har ingen aning faktiskt. De arbetar uteslutande i Auto-CAD och gör emellanåt lite enklare 3D.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Autocad har ingen nytta vad jag vet av ett "Cad" kort

Grafikkort som Quadro P6000 som kostar upppåt 70k blir slagna av konsumentkort för en bråkdel av priset.

Utöver det är autocad väldigt dåligt trådat utan drar nästan bara nytta av 1 tråd som då gärna får vara väldigt snabb. (visst det finns delar som är flertrådade i det men mycket är inte det tyvärr)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okey, well inget av korten jag pratade om finns med i någon av graferna och det handlar om i princip lägsta delen cad-kort. Vad jag tycker mig kunna se är M620 verkar vara hyfsatmycket långsammare än M2000M.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rent teoretisk hastighet i single precision är m2000m ca 30% snabbare. men jag menade mest på att du får troligen väldigt mycket mer prestanda av ett "gamingkort" för samma peng som ett cadkort i just autocad.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det är bokstavligen riktigt usla drivrutiner till spelgrafikkort och det är den stora skillnaden som folk märker.

Men när du skriver de Xeon så är frågan varför? Är de ute efter att ha hög kvalite eller något och kör med ECC minne? Då hör ett vettigt grafikkort till.

Annars majoriteten kör konsumentdritt av rubbet, men det beror som sagt på vad man jobbar med.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte sätta ett gamingkort i en strikt CAD-burk oavsett prestanda. Det handlar snarare om att ha drivrutiner som supportas av tillverkaren vid eventuella problem. Jag skulle även, om möjligt, undvika att plötsligt byta från Nvidia till AMD (och vice versa).

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.