Permalänk
Medlem

8GB 1333mhz VS 16GB 1333mhz

Jag har just nu 8gb minnen i min dator. Det va de billigaste jag kunde hitta när jag byggde datorn. Idag så hittade jag 4x4 Kingston HyperX med kylning.

Blir det nån skillnad överlag?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

Vad använder du datorn till?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Vad använder du datorn till?

Jag spelar och kör 2x skärmar där jag multi-taskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

@Frantz3n: Mer minne är alltid bra att ha, om inte annat så använder OS:et det till att cacha saker så att datorn känns lite rappare. Men du kommer troligtvis inte få nämnvärt bättre prestanda i t.ex. spel så länge som dina 8GB räckt till tidigare, för minnena du tittar på ligger ju på samma frekvens.

Vill du ha bättre prestanda bör du kolla på snabbare minnen istället, men prestandaökningen man får av det brukar sällan vara värt att köpa nya minnen för (det handlar om några enstaka procent). Men hittar du några billiga begagnade minnen på säg 1866 MHz eller snabbare så kan det vara en ok uppgradering.

Att minnena har "kylning" (antar du menar kylfläns?) spelar ingen större roll för övrigt, DDR3-minnen har i regel inget behov av extra kylning så länge som man kör normala frekvenser. Stora kylflänsar är mest en nackdel då, eftersom de kan bli i vägen för processorkylaren.

Permalänk
Medlem

Förstår jag rätt; du har hittat mer minne och undrar om datorn blir bättre om du stoppar in det?

Klart det är bättre med mer minne.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Se om du kan få tag i samsung minnen med hch9 kretsen (1333mhz). Billiga minnen som överklockar sjukt bra har 8x4gb i min burk och dom kör alla i 2133mhz

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/708298-Sams...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | Ryzen-3800x | Phanteks PH-TC14PE | 32gb Crucial Ballistix | GTX 1080 | Corsair AX860 | Samsung 850 evo m.2 500gb

Permalänk
Medlem

Alltid spännande när folk föreslår snabbare minnen.
https://www.youtube.com/watch?v=D_Yt4vSZKVk

Mer GB är alltid bra mhz spelar otroligt liten roll.

RGB dock där pratar vi mist 10% mer effekt ;P

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Jag har just nu 8gb minnen i min dator. Det va de billigaste jag kunde hitta när jag byggde datorn. Idag så hittade jag 4x4 Kingston HyperX med kylning.

Blir det nån skillnad överlag?

Är datorn någorlunda modern så är det 2x8Gb du bör välja, inte 4x4GB men om du "bara hitta" 4x4GB så testa.

Men annars det finns spel idag som vill ha mer än 8GB för att flyta optimalt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Frantz3n: Mer minne är alltid bra att ha, om inte annat så använder OS:et det till att cacha saker så att datorn känns lite rappare. Men du kommer troligtvis inte få nämnvärt bättre prestanda i t.ex. spel så länge som dina 8GB räckt till tidigare, för minnena du tittar på ligger ju på samma frekvens.

Vill du ha bättre prestanda bör du kolla på snabbare minnen istället, men prestandaökningen man får av det brukar sällan vara värt att köpa nya minnen för (det handlar om några enstaka procent). Men hittar du några billiga begagnade minnen på säg 1866 MHz eller snabbare så kan det vara en ok uppgradering.

Att minnena har "kylning" (antar du menar kylfläns?) spelar ingen större roll för övrigt, DDR3-minnen har i regel inget behov av extra kylning så länge som man kör normala frekvenser. Stora kylflänsar är mest en nackdel då, eftersom de kan bli i vägen för processorkylaren.

Tack för väldigt bra info! Nu har jag lärt mig 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faffa:

Se om du kan få tag i samsung minnen med hch9 kretsen (1333mhz). Billiga minnen som överklockar sjukt bra har 8x4gb i min burk och dom kör alla i 2133mhz

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/708298-Sams...

Vill inte köpa nya minnen, eftersom jag ska köpa 1080 på black friday 😇

Visa signatur