Permalänk

Ryzen build strular, Hjälp!

Hejsan

Jag har köpt mig ett uppgraderingspaket som består av:
* ASUS PRIME X370-PRO - ATX / X370
* AMD Ryzen 7 1700 - 8C/16T, 3,0/3,7GHz, 4MB L2, 16MB L3 cache, 65W
* Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3000MHz / DDR4 / CL15 / CMK16GX4M2B3000C15

Mitt grafikkort är ett Asus GTX 1060 6GB, och mitt PSU är ett Corsair 750W, jag byggde ihop allt smärtfritt, och datorn boota som den ska, sedan installerade jag W10 från en USB sticka. Men när jag sedan kommer in i Windows miljö så efter ungefär 2-3 min så blir skärmen svart och tagentbord och mus slocknar, men datorn är fortfarande igång, fläktarna snurrar. Datorn förlorar liksom signal till skärmen, jag har prövat det mesta. Man hinner inte ens installera några drivrutiner om det nu är problemet, Och nu börjar jag tappa tålamodet, saker som jag testat är:

Tagit ut Ram minnena och satt i dom igen
Tagit ut Grafik kortet och satt i det igen
Provat att ta en Clear CMOS, även tagit ut batteriet 2 minuter.
Installerat om Windows 10, hjälper inte, blir samma sak igen.
Uppdaterat Bios
Dubbel kollat så alla kablar sitter rätt på moderkortet.
Har även testat grafikkortet i en annan dator och det funkar perfekt där.
Testade att dra ut nät kablen och la Nvidia drivrutinerna på ett USB minne för att installera dom, men det gick halvvägs sen förlorade jag signal igen.
Jag kör ingen alls överklockning, default inställningar i BIOS.
Har även testat att byta HDMI uttag, och även testat med en DVI kabel.

Jag har googlat en del om problemet, inte hittat något med just dom komponenter jag har.

Någon som varit med om något liknande som löst problemet, uppskattar all hjälp, ångrar mig bittert att jag inte tog ett Intel uppgraderingspaket istället, verkar vara mycket bekymmer med Ryzen bygge visst.

Permalänk
Medlem

Har inte byggt dom nya AMD men hört från kompisar att oftast är det minnena som ställer till det prova andra slott eller ta ut ett och testa jag förmodar att du ställt in dom i bios på xmp

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Finns det något minnestest i BIOS? Kan ju vara en idé att testa om den går igenom. Alternativt testa en sticka åt gången och se om det blir någon skillnad.

Det var ju lite tjafs med minneskompabilitet i början, men du har ju uppdaterat BIOS så det blir inte vara problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Har inte byggt dom nya AMD men hört från kompisar att oftast är det minnena som ställer till det prova andra slott eller ta ut ett och testa jag förmodar att du ställt in dom i bios på xmp

Jag har inte testat att satt dom i andra slots, men är ingen stjärna precis när det gäller bios inställningar, vad menar du med Xmp?

Permalänk
Medlem

@Vincent78: man sätter farten manuellt . Annars klarar inga moderkort den hastigheten det heter xmp på intel borde heta samma

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med min Ryzen build som jag byggde för ett tag sen. Testade allt men lyckades inte lösa problemet förens jag körde memtest och såg att minnet var kasst.

Tror nästan jag har exakt samma paket ram som dig så skulle rekommendera det för att utesluta åtminstonde.

Kanske är ett corsair problem?

Edit: Kollade och jag hade exakt samma. 1 / 2 stickor var otroligt trasig och visade upp tusentals fel efter bara några sekunder i memtest. Tycker dina problem låter väldigt bekanta.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent78:

Hejsan

Jag har köpt mig ett uppgraderingspaket som består av:
* ASUS PRIME X370-PRO - ATX / X370
* AMD Ryzen 7 1700 - 8C/16T, 3,0/3,7GHz, 4MB L2, 16MB L3 cache, 65W
* Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3000MHz / DDR4 / CL15 / CMK16GX4M2B3000C15

Mitt grafikkort är ett Asus GTX 1060 6GB, och mitt PSU är ett Corsair 750W, jag byggde ihop allt smärtfritt, och datorn boota som den ska, sedan installerade jag W10 från en USB sticka. Men när jag sedan kommer in i Windows miljö så efter ungefär 2-3 min så blir skärmen svart och tagentbord och mus slocknar, men datorn är fortfarande igång, fläktarna snurrar. Datorn förlorar liksom signal till skärmen, jag har prövat det mesta. Man hinner inte ens installera några drivrutiner om det nu är problemet, Och nu börjar jag tappa tålamodet, saker som jag testat är:

Tagit ut Ram minnena och satt i dom igen
Tagit ut Grafik kortet och satt i det igen
Provat att ta en Clear CMOS, även tagit ut batteriet 2 minuter.
Installerat om Windows 10, hjälper inte, blir samma sak igen.
Uppdaterat Bios
Dubbel kollat så alla kablar sitter rätt på moderkortet.
Har även testat grafikkortet i en annan dator och det funkar perfekt där.
Testade att dra ut nät kablen och la Nvidia drivrutinerna på ett USB minne för att installera dom, men det gick halvvägs sen förlorade jag signal igen.
Jag kör ingen alls överklockning, default inställningar i BIOS.
Har även testat att byta HDMI uttag, och även testat med en DVI kabel.

Jag har googlat en del om problemet, inte hittat något med just dom komponenter jag har.

Någon som varit med om något liknande som löst problemet, uppskattar all hjälp, ångrar mig bittert att jag inte tog ett Intel uppgraderingspaket istället, verkar vara mycket bekymmer med Ryzen bygge visst.

Testa med en RAM sticka åt gången. Har haft samma CPU och moderkort och ett 1080TI som fungerade klockrent. Bara minnena som jag hade var Samsung baserade B-die.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Jag hade liknande problem med min Ryzen build som jag byggde för ett tag sen. Testade allt men lyckades inte lösa problemet förens jag körde memtest och såg att minnet var kasst.

Tror nästan jag har exakt samma paket ram som dig så skulle rekommendera det för att utesluta åtminstonde.

Kanske är ett corsair problem?

Edit: Kollade och jag hade exakt samma. 1 / 2 stickor var otroligt trasig och visade upp tusentals fel efter bara några sekunder i memtest. Tycker dina problem låter väldigt bekanta.

Tack för alla tips, detta låter ju ganska trovärdigt, så värt ett försök, ska köra en memtest imorgon. Är helt slut i skallen nu, suttit med detta sedan man kom hem från jobb, behöver lite sömn så felsöker jag igen i morgon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ok ny dag och nya tag att felsöka, har gjort lite ändringar i bios, jag testade att sätta CAS_LATENCY till 16 istället för 15 och det verkade lite stabilare, nu tappar den inte lika mycket kontakt med video signalen (bara hänt en gång hittils), har även igång ett memtest nu som har varit igång en timme utan några fel. Nu har jag ett annat problem som är märkligt, nu har jag lyckats att att installera lite drivrutiner från asus hemsida, men felet är nu att när jag laddar ner Grafikdrivrutinen för mitt GTX 1060 så misslyckas installationen av det. Har även gått in i enhetshanteraren och försökt där igenom men det misslyckas även där.

Innan jag byggde denna dator så hade jag en uppgraderad version av Windows 10 från en 7:a, och nu när man byter hårdvara (moderkort) så måste man köpa en ny licens, tror ni att det kan ha något samband att den inte vill installera grafikdrivrutinen, att man måste ha installerat lite uppdateringar från Windows update vilket jag inte kan om jag inte köper en licens, men att slänga ut 1000kr till för en licens och så är det inte det som är problemet.

Någon som har några funderingar vad man kan göra, känns ändå som jag lyckats komma en bit i felsökningen.

Verkar som man kan installera uppdateringar för W10 även om man inte har någon licens, ska testa och uppdatera Windows och sen installera Grafikdrivrutinen

Permalänk
Medlem

Som en skrev!! Testa med ett minne.
Uppdatera din SSD också

Lite svårt att byta cpu eller moderkort....

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Har nu haft burken igång i 1,5 timme och än sålänge flyter det på, har gjort lite Windows uppdateringar och fått rätt på Grafikdrivrutinen, prövat en runda PUBG och det funka bra, får hålla tummarna att det flyter på nu. Kan man kanske sova en natt utan att ligga och oroa sig 😀 Fy satan vad dator bygge kan ställa till det för hälsan, orolig mage och tankar bara snurrar i planeten på en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Vincent78: man sätter farten manuellt . Annars klarar inga moderkort den hastigheten det heter xmp på intel borde heta samma

"AMP up you RAM"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hämta drivrutiner direkt från Nvidia istället. Eller låt Windows självt installera dem åt dig, efter att du avinstallerat dem.

Kan även vara bra att köra nedan utility emellan:
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Angående Windows-licens, så beror det lite på vad det är för licens du använde. Var det en "riktig" (dvs inte OEM) så har du två alternativ; testa funktionen i Windows 10 att automatiskt återaktivera, eller ring Microsofts telefontjänst.

Funktionen når man efter man fått felmeddelandet efter man gjort ett försök att aktivera.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av FubbHead:

Hämta drivrutiner direkt från Nvidia istället. Eller låt Windows självt installera dem åt dig, efter att du avinstallerat dem.

Kan även vara bra att köra nedan utility emellan:
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Angående Windows-licens, så beror det lite på vad det är för licens du använde. Var det en "riktig" (dvs inte OEM) så har du två alternativ; testa funktionen i Windows 10 att automatiskt återaktivera, eller ring Microsofts telefontjänst.

Funktionen når man efter man fått felmeddelandet efter man gjort ett försök att aktivera.

Jag lät Windows själv installera dom, och det funkar kanon nu. Licensen jag hade innan var en OEM, så jag fick hosta upp 1300:- för en licens, men det är lungt så länge burken bara rullar så är jag nöjd.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tack för länken, har installerat dom nu

Permalänk

@Vincent78: Hade exakt samma problem men med mitt ryzen 1600 bygge.. va minnena som var boven i dramat. Väldigt känsligt om vart dom sitter på moderkortet. Så 20sekunder i manualen är värt det... även fast jag kastade iväg min och 1 dygn senare fick jag igång det. skratt..

Permalänk
Skrivet av orangehaw:

@Vincent78: Hade exakt samma problem men med mitt ryzen 1600 bygge.. va minnena som var boven i dramat. Väldigt känsligt om vart dom sitter på moderkortet. Så 20sekunder i manualen är värt det... även fast jag kastade iväg min och 1 dygn senare fick jag igång det. skratt..

Japp det stämmer, jag fick ändra slots och nu flyter det på, så jäkla skönt att man fick ordning på detta. Tackar så hemskt mycket för alla tips och förslag från er alla, uppskattar det mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent78:

Jag lät Windows själv installera dom, och det funkar kanon nu. Licensen jag hade innan var en OEM, så jag fick hosta upp 1300:- för en licens, men det är lungt så länge burken bara rullar så är jag nöjd.

köp licens från g2play nästa gång, kostar runt 300...

Permalänk
Skrivet av axello:

köp licens från g2play nästa gång, kostar runt 300...

Forskade lite i det, var visst blandande omdömen om det, vissa hade haft strul med nycklar dom köpt och vissa funkade det galant för, säkert inga problem att köpa därifrån, jag ska testa det nästa bygge, men kände bara att jag orka inte med mer krångligheter så jag tog det med Microsoft denna gång 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent78:

Forskade lite i det, var visst blandande omdömen om det, vissa hade haft strul med nycklar dom köpt och vissa funkade det galant för, säkert inga problem att köpa därifrån, jag ska testa det nästa bygge, men kände bara att jag orka inte med mer krångligheter så jag tog det med Microsoft denna gång 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag har sett det med, har köpt flera windows 10 pro-licenser från dom under dom senaste två åren utan problem som tur är!

Permalänk
Medlem

Brukar funka fint, dock kan man behöva gå genom Microsofts telefontjänst för att aktivera.

Visa signatur

-- FubbHead