Ryzen 1800x, crosshair vii hero, senaste bios = fick ställa ned timings.

Permalänk
Medlem

Ryzen 1800x, crosshair vii hero, senaste bios = fick ställa ned timings.

Hej! Jag vet inte om fler än mig har märkt av liknande i t.ex. pc spel som destiny, rainbow six siege.

Problem: Efter uppdaterat till bios 1701, startade upp spelen en kväll och märkte av en hel del väldigt korta men jämna fryslagg, stuttering. Hände var 4 sekund i spelet när man snurrade runt med sin gubbe. Då märktes ett annorlunda stuttering.

Började min genomsökning med att ställa ned all min OC. Började med cpu i flera olika lägen med olika OC. Fungerade fin fint i spelen vid flera omstarter.

Gick till minnen, ställe in mina trident Z g-skill till dess inställning från kartong. 14-14-14-14-34. 3200mhz
Då kom stuttering tillbaka.

Om jag sätter dem i 15-15-15-15-36 3200mhz
Inga problem alls. Bara en liten notis att detta skedde efter uppdatering från 1401 till 1701, ifall du har upplevt liknande, testa ändra minne timings.

ps. ursäktar ifall jag inte postade denna rätt ifall det finns en särskild "hjälp" tråd.
kanske är mina minnen som börjar knasa? hähä

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, jag har upplevt stuttering med alla 3 Ryzen-builds och jag provade aldrig att köra såpass "höga" timings.

Jag tycker det är ovanligt få som har upplevt stuttering, kul att du lyckades få fram det samt hitta felet!

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Inaktiv

Upplevde detta på mina 2 ryzen byggen ochså.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av odesjord:

Hej! Jag vet inte om fler än mig har märkt av liknande i t.ex. pc spel som destiny, rainbow six siege.

Problem: Efter uppdaterat till bios 1701, startade upp spelen en kväll och märkte av en hel del väldigt korta men jämna fryslagg, stuttering. Hände var 4 sekund i spelet när man snurrade runt med sin gubbe. Då märktes ett annorlunda stuttering.

Började min genomsökning med att ställa ned all min OC. Började med cpu i flera olika lägen med olika OC. Fungerade fin fint i spelen vid flera omstarter.

Gick till minnen, ställe in mina trident Z g-skill till dess inställning från kartong. 14-14-14-14-34. 3200mhz

Inga problem alls. Bara en liten notis att detta skedde efter uppdatering från 1401 till 1701, ifall du har upplevt liknande, testa ändra minne timings.

ps. ursäktar ifall jag inte postade denna rätt ifall det finns en särskild "hjälp" tråd.

Du menar höja timings?
Ha du rensat bios fullständigt, alltså tagit bort strömmen och sedan startat om och sedan gått in i bios/UEFI och gjort om inställningen av XMP?
Har du någon överklockning på CPU:n? Den kanske throttlar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av odesjord:

Har du någon mer info om detta? T.ex. om du fortfarande kan framkalla stuttering och få bort det?

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Har du någon mer info om detta? T.ex. om du fortfarande kan framkalla stuttering och få bort det?

Ok, läste det du skrev. Ja stuttering kommer tillbaka när jag sätter minnen i dess riktiga inställning 14-14-14-14-34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du menar höja timings?
Ha du rensat bios fullständigt, alltså tagit bort strömmen och sedan startat om och sedan gått in i bios/UEFI och gjort om inställningen av XMP?
Har du någon överklockning på CPU:n? Den kanske throttlar?

Ja, precis. Skrev lite fel där. Nej det har jag inte testat faktiskt. Tog bort strömmen japp och resetta bios. Ändå kommer det tillbaka i 14-14-14-14-34.

Kollade cpu, ingen throttling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odesjord:

Ja, precis. Skrev lite fel där. Nej det har jag inte testat faktiskt. Tog bort strömmen japp och resetta bios. Ändå kommer det tillbaka i 14-14-14-14-34.

Kollade cpu, ingen throttling.

Men alltså, det kanske är just det där jag har råkat ut för varje bygge jag har provat..

Det går alltså inte lösa med högre spänning på vissa utvalda komponenter eller så? Enda fixen är att köra högre timings?

Visa signatur