Hur ska jag sätta mina radiatorer för bäst luftflöde?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag sätta mina radiatorer för bäst luftflöde?

Hej!

Det är såhär att jag ska bygga ihop en ny dator snart, väntar bara på två komponenter som inte finns i lager än. Det är såhär att jag kommer ha två vattenkylda komponenter, min processor och mitt grafikkort. Jag har en fråga angående hur jag ska sätta de två radiatorerna för bästa resultat samt hur jag ska rikta fläktarna i mina resterande två fläktplatser i chassit.

Till att börja med så är det här grafikkortet jag har beställt: GTX 1080Ti Vattenkyllt
Samt vattenkylaren för processorn: Deepcool vattenkylare
Här är även chassit jag har köpt: Phanteks chassi

Chassit stödjer en 360mm radiator i fronten, så där har jag ju inget val. Dock har grafikkortet en mindre 120mm radiator som jag skulle kunna sätta antingen i toppen eller baksidan av chassit. Vad skulle ni rekommendera där? Jag känner ju att jag borde tillsammans med de två radiatorerna ha en fläkt som bara blåser in ren luft i chassit och kyler moderkortet och en som drar ut luft? Skulle man kunna sätta radiatorn för grafikkortet uppe i chassit, en fläkt som blåser in luft bredvid radiatorn i toppen (det finns två fläktplatser i toppen) och sedan en bak i chassit som blåser ut luft? Eller gör detta att den varma luft som radiatorn till grafikkortet blåser ut då direkt tas upp av den fläkten som blåser in luft och all varm luft kommer tillbaka in i chassit?

Borde jag tänka på något hur jag väljer att sätta radiatorerna också, alltså om fläktarna ska vara riktade närmare mot moderkortet eller utåt från chassit?

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta på bästa sätt, vad är era åsikter och tips?

Permalänk
Medlem

Klassisk välbeprövad standarkonfiguration: insug i front, utblås bak och i toppen. Kan inte bli fel (för det mesta).
Fläktar ska pressa igenom luft så välj fläktar med konstant statiskt tryck.
För ännu bättre verkningsgrad (om plats finns) är att använda krage (shroud) mellan fläkt och radiator.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Som ovan så insug front och utblåst bak/top är bäst då värme stiger så behöver man inte tvinga luften på fel håll.
Det man får tänka på när man blåser genom en radiator är att den stryper luftflödet en del så jag skulle tro att 360 fram, 120 bak/top och en extra fläkt bak/top är nog.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Klassisk välbeprövad standarkonfiguration: insug i front, utblås bak och i toppen. Kan inte bli fel (för det mesta).
Fläktar ska pressa igenom luft så välj fläktar med konstant statiskt tryck.
För ännu bättre verkningsgrad (om plats finns) är att använda krage (shroud) mellan fläkt och radiator.

Skrivet av Mac83:

Som ovan så insug front och utblåst bak/top är bäst då värme stiger så behöver man inte tvinga luften på fel håll.
Det man får tänka på när man blåser genom en radiator är att den stryper luftflödet en del så jag skulle tro att 360 fram, 120 bak/top och en extra fläkt bak/top är nog.

Men med radiatorerna är det väl tänkt att man ska sätta dem så att de blåser värmen från vätskekylningen ut från chassit och inte in i det eller?

Permalänk
Medlem

@qwinoa: När du vattenkyler hela eller större delen av datorn så kommer du märka att dess interna luftcirkulation och värmebeteende förändras ofantligt mycket kontra vanlig luftkylning. Med vattenkylning, vare sig med AIO, single eller dual loop, så isolerar du större delen av värmen till vattnet och radiatorerna. Temperaturen i chassit kommer öka när grejerna belastas, ja, men inte i samma utsträckning som med luftkylning.

Anledningen till detta är att du tänker köra med ett vattenkylt grafikkort. Ett vanligt grafik och i synnerlighet en med eftermarknadskylning dumpar näst intill 100% av sin värme i chassit och kan också därmed orsaka en intern temperaturförändring på näst intill 4-7 grader. Denna extra värme värmer upp allt annat. Men med en AIO eller custom loop så försvinner en större mängd av dessa grader. Detta ger dig stor möjlighet till hur du kan montera två eller flera radiatorer samt in- och utsug då du blir mindre beroende av att få ut så mycket intern temperatur som möjligt.

Ett vattenkylt system är väldigt beroende av den externa rumstemperaturen samt den interna chassitemperaturen. Kör man enbart vattenkylning på CPUn så brukar jag rekommendera att man front eller bottenmonterar radiatorn eftersom man annars suger in större mängder av varmluft från det luftkylda grafikkortet igenom CPU radiatorn. Men vattenkyler man båda två så spelar det inte så stor roll var någonstans radiatorerna sitter i relation till varandra. Däremot är det samma princip som gäller, alla radiatorer fungerar absolut bäst när de drar in kall luft genom sig.

Så ja, vill du optimera luftflödet och därmed utnyttja alla fläktplatser men även optimera slangdragning så kan jag nog rekommendera att du sätter grafikkortets AIO radiator (120mm) där bak. CPU radiatorn kan du sätta antingen i toppen eller fronten... fast i ditt fall så blir det fronten då chassit endast tar en 360mm radiator där. Sätt även två 140mm i toppen så får du ut den lilla mängd värme dina komponenter kommer generera.

Om du vill så kan du experimentera med den bakre AIO radiatorn genom att ha båda radiatorerna som insug. Men för det så kan du eventuellt behöva skaffa ett fläktfilter där. Med en sådan setup så får du insug där fram och även där bak, samt utsug i toppen. Då får båda radiatorerna frisk kalluft.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@qwinoa: När du vattenkyler hela eller större delen av datorn så kommer du märka att dess interna luftcirkulation och värmebeteende förändras ofantligt mycket kontra vanlig luftkylning. Med vattenkylning, vare sig med AIO, single eller dual loop, så isolerar du större delen av värmen till vattnet och radiatorerna. Temperaturen i chassit kommer öka när grejerna belastas, ja, men inte i samma utsträckning som med luftkylning.

Anledningen till detta är att du tänker köra med ett vattenkylt grafikkort. Ett vanligt grafik och i synnerlighet en med eftermarknadskylning dumpar näst intill 100% av sin värme i chassit och kan också därmed orsaka en intern temperaturförändring på näst intill 4-7 grader. Denna extra värme värmer upp allt annat. Men med en AIO eller custom loop så försvinner en större mängd av dessa grader. Detta ger dig stor möjlighet till hur du kan montera två eller flera radiatorer samt in- och utsug då du blir mindre beroende av att få ut så mycket intern temperatur som möjligt.

Ett vattenkylt system är väldigt beroende av den externa rumstemperaturen samt den interna chassitemperaturen. Kör man enbart vattenkylning på CPUn så brukar jag rekommendera att man front eller bottenmonterar radiatorn eftersom man annars suger in större mängder av varmluft från det luftkylda grafikkortet igenom CPU radiatorn. Men vattenkyler man båda två så spelar det inte så stor roll var någonstans radiatorerna sitter i relation till varandra. Däremot är det samma princip som gäller, alla radiatorer fungerar absolut bäst när de drar in kall luft genom sig.

Så ja, vill du optimera luftflödet och därmed utnyttja alla fläktplatser men även optimera slangdragning så kan jag nog rekommendera att du sätter grafikkortets AIO radiator (120mm) där bak. CPU radiatorn kan du sätta antingen i toppen eller fronten... fast i ditt fall så blir det fronten då chassit endast tar en 360mm radiator där. Sätt även två 140mm i toppen så får du ut den lilla mängd värme dina komponenter kommer generera.

Om du vill så kan du experimentera med den bakre AIO radiatorn genom att ha båda radiatorerna som insug. Men för det så kan du eventuellt behöva skaffa ett fläktfilter där. Med en sådan setup så får du insug där fram och även där bak, samt utsug i toppen. Då får båda radiatorerna frisk kalluft.

Tack för det utförliga svaret, det hjälpte mycket! Så du säger alltså att de resterande två fläktplatserna jag kommer ha lediga i toppen av chassit efter att ha installerat alla vattenkylare ska jag ha båda satta så att de blåser ut eventuell varm luft som bildas i chassit? Alltså ingen fläkt som ensam blåser in ren kall luft i chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Men med radiatorerna är det väl tänkt att man ska sätta dem så att de blåser värmen från vätskekylningen ut från chassit och inte in i det eller?

Om man kan så tycker jag att man ska ha det som utblås ja, men i ditt fall har du ju inget val om du vill ha en 360 radiator och den kommer inte bli speciellt varm och inte luften från den heller, jag har en 240 i fronten men min temp inne i lådan blir bara ca 31 grader ändå så det är inte mycket, däremot så kommer 120 radiatorn till grafikkortet bli betydligt varmare eftersom den är så liten så den är bra att ha som utblås.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Tack för det utförliga svaret, det hjälpte mycket! Så du säger alltså att de resterande två fläktplatserna jag kommer ha lediga i toppen av chassit efter att ha installerat alla vattenkylare ska jag ha båda satta så att de blåser ut eventuell varm luft som bildas i chassit? Alltså ingen fläkt som ensam blåser in ren kall luft i chassit?

Låt oss se om jag kan exemplifiera vad det är jag försöker förmedla. Jag får använda min egen dator som exempel. I mitt vattenbygge så har jag 4 st radiatorer som vattenkyler grafikkortet, processorn samt även VRM på moderkortet. I datorn så har jag sensorer som läser av både temperaturen innuti chassit samt även vattentemperaturen. De brukar följa varandra ganska bra med någon grad hit och dit. Idle på båda brukar kunna vara 25 grader och load brukar kunna ligga på ~32 grader.

Mina 4 radiatorer är monterade i botten, fronten, sidan samt toppen. Toppen blåser ut luft (samt även bakfläkten) men resterande är insug. Den nedre radiatorn är 360mm, den främre och sidan är båda på 240mm och den i toppen är på 480mm. Kan du gissa vilken av dessa fyra radiatorer som känns varmast att ta på under belastning? Det är faktiskt den stora toppradiatorn. Visserligen är den först i loppen men vattentemperaturen i hela loopen är generellt detsamma så ordningen har inte så står påverkan.

Men man kan ju undra varför den är något varmare än de andra? Troligtvis beror det på att den blåser ut luft medan de andra suger in den kallare rumstemperaturen. Eftersom jag har så stora och många radiatorer samt fläktar så blir toppradiatorn enbart hudvarm som varmast, och de andra tre radiatorer brukar vara kalla som metall. Och med tack vare att de är så kalla så blåser de inte in någon varmluft alls.

Visst bidrar alla radiatorer litegrann till den interna temperaturen, men med ett helt vatttenbygge (och även luft) så är det mycket kretskorten (PCB) som orsakar mycket värme. Men ju kallare dessa blir tillsammans med själva chippen så får du en generellt kallare dator.

Så ja, det jag försöker säga är att ju kallare radiatorerna är från början när luften passerar genom dem och in i chassit, ju kallare blir det innuti chassit. Du får mindre konsekvens att ha radiatorer som insug är utsug. Och det som kyler vattnet och hela vattenbygget är radiatorerna. Det kan därför vara bättre att låta den svalare rumstemperaturen kyla radiatorerna än den generellt varmare interna chassiluften.

Det finns inga rätt eller fel... utan bara bra eller dåliga resultat. Därför kan jag rekommendera dig att prova dig fram för att se vad som passar ditt chassi bäst.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Har exakt likadant grafikkort och kör en 360mm radiator i mitt phantek Enthoo chassi. Det som fungerar bäst för mig är radiator till CPU i fronten. Till vårt underbara grafikkort sätter jag där bak som utsug och i toppen utsug fläktar som tar ut övrig varm luft. Fungerar underbart, skicka PM om du har frågor ang kortet

//Jimmy

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

@Nephitis
@Dr.Mabuse:

Jag kapar tråden bara så där lite grand, och bifogar en bild på hur jag installerat min radiator. Det jag undrar, funderar över är att, så som jag satt radiatorn där fram i mitt chassi så suger fläktarna in luft framifrån och trycker det sedan genom radiatorn.

Skulle det vara vettigare att byta plats på fläktar och radiator så att radiatorn kommer längre fram och fläktarna således istället drar luften in igenom radiatorn

Fläkten radiatorn från Gpu så trycker den luften ut bakåt, så som den kommer förmonterad.

Lådan Nano S är ju liten som den är, dock så har jag inte märkt att jag har högre temps på 7700k än 60-64 vid spelande, sen toppar ju den o svajar som alla 7700k lite grand. (skall delida den i nära framtid)
då jag kör den stabilt på 4.8 med 1.2v.
bild

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Skulle det vara vettigare att byta plats på fläktar och radiator så att radiatorn kommer längre fram och fläktarna således istället drar luften in igenom radiatorn

Det går faktiskt inte att svara på. Einstein kanske kan räkna ut vilket alternativ som är bäst om han hade tillgång till data om effekt och luftflöde i förhållande till varvtal. Push kan vara en grad svalare vid högre varvtal och pull en grad högre vid lägre varvtal. Var gränsen går beror på fläkten konstruktion. Ligger du inte på marginalen så borde det inte spela någon roll. Men Corsair har kanske redan tänkt på det när de förmonterade fläktarna?

Vill du vara 100% säker så kör du push-shroud-rad-shroud-pull Det kan ge 1-3 grader beroende på varvtal.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Jag tänker så här:
Sätter han radiatorn i fronten får han ju kall luft igenom radiatorn.
Det är det viktigaste för grafikkortet.
Sätter du radden i toppen kommer den ju kylas med varm luft inifrån burken.
Eftersom grafikkortet behöver mer kylning hade jag satt dess radiator på bästa stället sen CPU radden
antingen bak eller i topp då den oftast går svalare.

Det är lite pest eller kolera men prioriterar man grafikkortets kylning brukar det gå bra.
Sen hade det ju vart guld om man kan sätta båda raddarna på inblås. Exempel en i front och en i botten om
man har möjlighet.
Blåsa in varm luft i burken spelar inte så stor roll här då du kyler både graffe och cpu med kall luft utifrån.
Då blir ju kall luft in genom båda radiatorerna. Tempen håls låg och inne luften blir inte så varm som man tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

@Nephitis
@Dr.Mabuse:

Jag kapar tråden bara så där lite grand, och bifogar en bild på hur jag installerat min radiator. Det jag undrar, funderar över är att, så som jag satt radiatorn där fram i mitt chassi så suger fläktarna in luft framifrån och trycker det sedan genom radiatorn.

Fläkten radiatorn från Gpu så trycker den luften ut bakåt, så som den kommer förmonterad.

Lådan Nano S är ju liten som den är, dock så har jag inte märkt att jag har högre temps på 7700k än 60-64 vid spelande, sen toppar ju den o svajar som alla 7700k lite grand. (skall delida den i nära framtid)
då jag kör den stabilt på 4.8 med 1.2v.
bild
https://i.imgur.com/z4HZaPT.jpg

Jag tycker du ska prova.
Det tar 5 min att ändra och testa sedan.
Jag hade satt radiatorn närmast chassit och fläkt på insida som suger in luften genom radiatorn och fronten.
Testa och återkom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det går faktiskt inte att svara på. Einstein kanske kan räkna ut vilket alternativ som är bäst om han hade tillgång till data om effekt och luftflöde i förhållande till varvtal. Push kan vara en grad svalare vid högre varvtal och pull en grad högre vid lägre varvtal. Var gränsen går beror på fläkten konstruktion. Ligger du inte på marginalen så borde det inte spela någon roll. Men Corsair har kanske redan tänkt på det när de förmonterade fläktarna?

Vill du vara 100% säker så kör du push-shroud-rad-shroud-pull Det kan ge 1-3 grader beroende på varvtal.

Det är klart, bara inbillade mig det fanns någon sån där #detta funkar bäst#
Men jag inser att jag får göra test fär att se själv, just på mitt bygge, hur det blir, beroende på setup, och i just min låda, då alla är olika, men tackar för tid o svar

Skrivet av Superthug:

Jag tycker du ska prova.
Det tar 5 min att ändra och testa sedan.
Jag hade satt radiatorn närmast chassit och fläkt på insida som suger in luften genom radiatorn och fronten.
Testa och återkom!

Som svar ovan
Du har ju rätt, det tar faktiskt inte lång tid att skruva ur o byta o testa, så får bli fallet även här,
jag återkommer i tråden med mina resultat efter helgen, så får vi se, tackar även dig för tid o svar

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem

@Blacksheep: Ja såg först efter att han hade skrivit i princip samma