Hur ska jag sätta mina radiatorer för bäst luftflöde?
Hej!
Det är såhär att jag ska bygga ihop en ny dator snart, väntar bara på två komponenter som inte finns i lager än. Det är såhär att jag kommer ha två vattenkylda komponenter, min processor och mitt grafikkort. Jag har en fråga angående hur jag ska sätta de två radiatorerna för bästa resultat samt hur jag ska rikta fläktarna i mina resterande två fläktplatser i chassit.
Till att börja med så är det här grafikkortet jag har beställt: GTX 1080Ti Vattenkyllt
Samt vattenkylaren för processorn: Deepcool vattenkylare
Här är även chassit jag har köpt: Phanteks chassi
Chassit stödjer en 360mm radiator i fronten, så där har jag ju inget val. Dock har grafikkortet en mindre 120mm radiator som jag skulle kunna sätta antingen i toppen eller baksidan av chassit. Vad skulle ni rekommendera där? Jag känner ju att jag borde tillsammans med de två radiatorerna ha en fläkt som bara blåser in ren luft i chassit och kyler moderkortet och en som drar ut luft? Skulle man kunna sätta radiatorn för grafikkortet uppe i chassit, en fläkt som blåser in luft bredvid radiatorn i toppen (det finns två fläktplatser i toppen) och sedan en bak i chassit som blåser ut luft? Eller gör detta att den varma luft som radiatorn till grafikkortet blåser ut då direkt tas upp av den fläkten som blåser in luft och all varm luft kommer tillbaka in i chassit?
Borde jag tänka på något hur jag väljer att sätta radiatorerna också, alltså om fläktarna ska vara riktade närmare mot moderkortet eller utåt från chassit?
Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta på bästa sätt, vad är era åsikter och tips?