Permalänk
Medlem

Hjälp, Vilken sladd skall jag klippa?

Jag hade tänkt göra något för att tysta mitt sågverk till CPU fläkt.

Jag har inhandlat transistor och potentiometer efter detta kopplingsschema: http://www.clarre.com/fanreg.htm

Nu undrar jag vilken sladd som är + och vilken som är minus på min fläkt. Det är en Intel fläkt. En grön, en gul och en svart sladd. Jag skulle inte vilja förstöra datorn så jag vore tacksam för lite hjälp. Sedan undrar jag vad man skall göra med den tredje sladden. Antar att det är en sladd som är till för kontrollera varvtalet, tror ni datorn säger ifrån när jag sänker varvtalet?.

Är tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Tror inte att fancontrollern är till för att användas till CPU fläkten.

Annars om du kan få tag på en potentiometer så kan du ju mäta dig fram till vilken som är + GND och som du nämner varvtalskontrollen.

Vad jag anser att man ska göra för att tysta ner CPU fläkten är att köpa en ny som är tyst...

Visa signatur

P4 HT 3.0GHz <-> 512Mb DDR <-> 200Gb HHD <-> Readeon 9800XT <-> 17"

Permalänk
Medlem

det är väll klart att man kan använda sig av en kontroller för processorn. När den indlar så behöver den ju inte he en maxloadad fläkt eller när man ska sova så kan man dra ner volymen.

Sitter faktiskt med en exakt lika dan fläkt här. Kostade 35:- på kylning ska se vad jag kan åstakomma.
Ska bara hitta en strömkälla.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Men nu har jag ju köpt potentiometer och transistor.
Jag har inga andra fläktar att tysta ner så, något bra måste man väl kunna göra.

Permalänk
Medlem

Har konstaterat att jag tappat bort min eltång och att det är gul som ät + och svart -

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Nog ska det gå bra alltid..

Men bli inte för nöjd med tystnaden så att du tystar den för mycke.. Lätt att det blir väldigt väldigt varmt då!

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredde
Nog ska det gå bra alltid..

Men bli inte för nöjd med tystnaden så att du tystar den för mycke.. Lätt att det blir väldigt väldigt varmt då!

Hur varmt tror ni jag vågar ha?
Nu när fläkten går för fullt ligger tempen på 41 grader.
Det är en Amd Thunderbird 900Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ei
Har konstaterat att jag tappat bort min eltång och att det är gul som ät + och svart -

Tack för hjälpen.
Hoppas tången kommer fram.

Tror ni det är ok om jag låter den gröna sladden sitta kvar?

Permalänk
Medlem

Min duron 1300 idlar i 35-38 o loadar i 45 så det e lugnt. Din klara säkert 55+ utan problem

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ei
Min duron 1300 idlar i 35-38 o loadar i 45 så det e lugnt. Din klara säkert 55+ utan problem

Jag vågar inte gå över 50 grader.

tack för din hjälp.
Fläkten blev jättetyst.
Nackdelen med detta ingrepp var att jag upptäckte hur fruktansvärt mycket min hårddisk låter. Men den laddar ju inte konstant som tur är.

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp, Vilken sladd skall jag klippa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plumsis
Jag hade tänkt göra något för att tysta mitt sågverk till CPU fläkt.

Jag har inhandlat transistor och potentiometer efter detta kopplingsschema: http://www.clarre.com/fanreg.htm

Nu undrar jag vilken sladd som är + och vilken som är minus på min fläkt. Det är en Intel fläkt. En grön, en gul och en svart sladd. Jag skulle inte vilja förstöra datorn så jag vore tacksam för lite hjälp. Sedan undrar jag vad man skall göra med den tredje sladden. Antar att det är en sladd som är till för kontrollera varvtalet, tror ni datorn säger ifrån när jag sänker varvtalet?.

Är tacksam för all hjälp.

Fan, när jag läste tråden trodde jag det var en bomb du skulle desarmera :(.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hjälp, Vilken sladd skall jag klippa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsKall
Fan, när jag läste tråden trodde jag det var en bomb du skulle desarmera :(.

Det var så jag tänkte när jag skrev rubriken.
Lite måste man ju få leka med orden för att få folk intresserade av sin tråd. Vet inte om det lyckades så bra.

Permalänk
Medlem

Hehe, det e ju nästa samma sak. Man vill ju inte koppla allt åt helvete. Dock så testade jag kablar i burken medans den gick hehe. Och tången dök upp, hade flytt till den stora verktygslådan där den inte hör hemma.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk

skulle tro att den gröna kabeln är den som matar moderkortet med en rpm signal? alltså berättar hur snabbt fläkten snurrar...