Hur lågt kan man egentligen gå på processor fronten om man endast ska lirar spel i 4k?

Permalänk

Hur lågt kan man egentligen gå på processor fronten om man endast ska lirar spel i 4k?

Har fått en liten intressant tanke på senaste tiden. Man har ju sett massor med benchmarks där det helt enkelt jämnar ut sig ju högre upplösningen blir och processorn blir mindre relevant och det krävs mer på grafikkorts fronten. Hur lågt kan man egentligen gå på processor fronten om man endast ska lirar spel i 4k? Hur mycket pengar kan man spara på cpun och istället lägga på grafikkortet?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Det är lika jobbigt för en CPU att leverera 60 fps i 1080p som att levera 60 fps i 4K.

Den stora frågan som bör besvaras först är ju vilken GPU du använder i 4K, därefter kan man bedömma om en i7-8700k är overkill eller inte.
GTX 1080 Ti SLI? Kan vara vettigt att köpa en i7:a.
GTX 1070? Köp en billig i5:a (8400) eller Ryzen 5:a. (1600).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Det är lika jobbigt för en CPU att leverera 60 fps i 1080p som att levera 60 fps i 4K.

Den stora frågan som bör besvaras först är ju vilken GPU du använder i 4K, därefter kan man bedömma om en i7-8700k är overkill eller inte.
GTX 1080 Ti SLI? Kan vara vettigt att köpa en i7:a.
GTX 1070? Köp en billig i5:a (8400) eller Ryzen 5:a. (1600).

Hur tänkte du där?
Om du skall köra 4K är det enbart GPU:n som är den springande punkten, såvida du har en R5 eller i5 CL i grunden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hur tänkte du där?
Om du skall köra 4K är det enbart GPU:n som är den springande punkten, såvida du har en R5 eller i5 CL i grunden.

Med all respekt, du kanske ska läsa om vad jag skrev?
Att grafikkortet är det viktigaste i 4K är precis vad jag skrev.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@warmerspy: Nja jag kan inte hålla med om att det jämnar ut sig vid 4K. Däremot kan jag säga att det jämnar ut sig vid 60 Hz och 4K som kanske är högst relevant i skrivande stund då det är den begränsning vi ligger på just nu. Men vem vet vad som sker inom närmaste framtiden. Det kanske blir aktuellt med 75 och 90Hz 4K och 3840 x 1600 skärmar, eller 120 och 144Hz 3440 x 1440p skärmar. Då börjar du märka av användningen av antalet kärnor i ett flertal spel.

Jag sitter på en 3840 x 1600 (60 Hz) skärm och i spel som Destiny 2 använder datorn generellt någonstans på 6-8 kärnor på ~20% användning med VSYNC On och därmed 60 FPS. Men släpper jag loss på VSYNC och låter datorn producera så mycket frames den kan så ger den ungefär 100 FPS vid denna upplösning. Men här kommer det intressanta, då använder Destiny 2 10-12 kärnor mellan 20-35% användning.

Och låt oss inte prata om spel som Vermintide. Utan VSYNC använder spelet alla 18 kärnor och 50% på alla och levererar runt 130 FPS. Spelet är väldigt CPU intensivt och påminner om Left4Dead där man dödar horder av fiender.

Men som sagt, vi är inte där än med datorskärmar men spel och CPU användningen kommer att komma ikapp ganska snart när vi väl får sådana skärmar.

Så ja, med andra ord så är det ju helt upp till dig hur pass långt ner i skalan du vill gå vad gäller processorer. I ditt fall tycker jag du ska lägga större krut på grafikkortet men samtidigt tycker jag inte att du ska försumma processorn. Du behöver inte köpa en monster processor men jag tycker kanske att du ska åtminstone införskaffa exempelvis en 6 kärnig / 12 trådar 8700K eller något liknande. Personligen hade jag aldrig gått lägre än så.

Frågar du mig så är det viktigaste inte att du har en processor som precis kan leverera 60 FPS utan en processor som kan hantera massiva drops... så att du faktiskt ligger på 60 FPS eller högre så kontinueligt som möjligt. Men som sagt, välj en processor som bäst passar din budget men skapa ingen illusion för dig själv att det billigaste skulle räcka i år framöver. För där tror jag du skulle kunna bli besviken.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hittar ingen som har gjort såna här experiment men till och med G4560 klarar sig ganska bra i 4K. Dock behöver du ju monster-GPU för att klara 4K i 60FPS vilket inte riktigt är logiskt att para ihop med en G4560.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Med all respekt, du kanske ska läsa om vad jag skrev?
Att grafikkortet är det viktigaste i 4K är precis vad jag skrev.

Men att skriva att det är lika mycket jobb för processorn är en sanning med modifikation, då den ska skicka mer info till 4k än den de fakto behöver till en lägre upplösning, så det är väsentligt att inte ha en för usel CPU, om du vill ha denna höga upplösning.
Du uteslöt det sista jag skrev som ju också var en viktig del i det jag ville framföra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Men att skriva att det är lika mycket jobb för processorn är en sanning med modifikation, då den ska skicka mer info till 4k än den de fakto behöver till en lägre upplösning, så det är väsentligt att inte ha en för usel CPU, om du vill ha denna höga upplösning.

Hur menar du att processorn måste skicka mer info vid högre upplösning? Koden som körs på processorn arbetar ju i regel med ett koordinatsystem som är oberoende av upplösningen, och sen är det grafikkortets uppgift att rastrera grafiken till enskilda pixlar. Så upplösningen ska inte påverka mängden data processorn behöver skicka till grafikkortet, åtminstone inte med moderna spel där grafiken baseras på shaders.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Hur menar du att processorn måste skicka mer info vid högre upplösning? Koden som körs på processorn arbetar ju i regel med ett koordinatsystem som är oberoende av upplösningen, och sen är det grafikkortets uppgift att rastrera grafiken till enskilda pixlar. Så upplösningen ska inte påverka mängden data processorn behöver skicka till grafikkortet, åtminstone inte med moderna spel där grafiken baseras på shaders.

Så varför är det då skillnad på CPU:ers FPS när man utesluter GPU:n påverkan? Eller hur menar du?
Lägg märke till vad jag skrev i mitt första inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

pröva en pentium duocore för 500 spänn och se om det går. flaskar antagligen varken 1070 eller 1060 6gb om du försöker driva 4k med dem då de knappast lär orka mer än 30 fps ändå... beror ju helt på spel då förståss

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Man måste ju betrakta problemet som att GPU resp. CPU som är två förändringsfaktorer som tillsammans multipliceras och ger oss FPSen. Att notera är att GPUer idag är flaskhslsen i 9/10 fall, ännu mer i 4k när processorns arbete är detsamma men grafikkortet måste utföra ett 4 gånger större arbete. Detta gör att processorns kräm har en fjärdedel så stor inverkan som den hade i 1080p.

-> CPU spelar roll, om något minimal, men kommer med största sannolikhet flaskas av GPU mycket tidigare vilket ger oss en tidig point of deminishing returns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Sedan hedenhös så har ju spelmotorer "fuskat" med detaljer som blir för små för att se korrekt på skärmen (<ett par pixlar).
Med 4x så många pixlar så flyttas ju gränsen för vad som måste renderas.
Så 4k blir tyngre än 2k, även för CPU'n.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Completely gpu limited. At 4k it has become a gpu benchmark, and is no longer processor comparable

https://youtu.be/-oRLSotvcpA?t=428

Permalänk
Medlem

att spela i 4K så funkar det med nästan vilken som. Då dagens 4K skärmar endast kan köras i 60Hz. Jag har en 8350 cpu. sedan kör jag 3 st Fury X som grafikkort. Att leverera 60HZ det klarar alla ryzen och alla I3 och snabbare.

Här handlar det mer om grafikkort än CPU för att få en bra upplevelse.

Din CPU funkar utan problem som du har idag.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Cherrypicking on point (y)

Nästan del, Dota 2.
stor skillnad i 4k mellan 1700 och 7700k

https://youtu.be/-oRLSotvcpA?t=612

"And the CPU is clearly the limiting factor here".

Resterande spel är lite upp och ned, men ingen större skillnad.

Poängen var, citera enbart en del av hela deras test och säga att det är GPU begränsat känns lite dumt, för det är inte det dom säger alls. Utan det var helt enkelt så i just det spelet du valde, vilket är lätt att se då nästa (dota 2) är helt tvärtom.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Cherrypicking on point (y)

Nästan del, Dota 2.
stor skillnad i 4k mellan 1700 och 7700k

https://youtu.be/-oRLSotvcpA?t=612

"And the CPU is clearly the limiting factor here".

Resterande spel är lite upp och ned, men ingen större skillnad.

Poängen var, citera enbart en del av hela deras test och säga att det är GPU begränsat känns lite dumt, för det är inte det dom säger alls. Utan det var helt enkelt så i just det spelet du valde, vilket är lätt att se då nästa (dota 2) är helt tvärtom.

Besserwisser, tittade inte på hela testet, dom borde påpekat att för just det spelet var det inte cpu beroende, istället så sa dom at vid 4k så spelar cpun ingen roll. Överlag vid 4k har inte cpun någon signifikant effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Så varför är det då skillnad på CPU:ers FPS när man utesluter GPU:n påverkan? Eller hur menar du?

Självklart kommer det skilja mellan CPU:er om man tar bort GPU:n ur ekvationen. Jag menar att en CPU inte behöver jobba mer i t.ex. 720p@60Hz än 4K@60Hz, eftersom koden som körs på CPUn i regel är oberoende av upplösningen. Det finns så klart undantag, men när det gäller 3D-grafik i allmänhet så arbetar man i ett koordinatsystem på processorn och låter grafikkortet sköta rastreringen.

Skrivet av Jalle64:

Lägg märke till vad jag skrev i mitt första inlägg.

Ja, när grafikkortet flaskhalsar så blir så klart processorn mindre viktig så länge som den klarar av att hänga med grafikkortet. Vad jag skrev vad bara ett svar på ditt påstående att CPUn måste skicka mer data vid högre upplösning.

Skrivet av Svensktiger:

Sedan hedenhös så har ju spelmotorer "fuskat" med detaljer som blir för små för att se korrekt på skärmen (<ett par pixlar).
Med 4x så många pixlar så flyttas ju gränsen för vad som måste renderas.
Så 4k blir tyngre än 2k, även för CPU'n.

Vad man brukar göra är att minska detaljrikheten på objekt som är långt borta, ofta med flera steg baserat på avståndet från spelaren. Men vad jag vet så görs detta på GPUerna med shaders nu för tiden, då de är mycket bättre på det. Att räkna ut hur många pixlar varje objekt tar upp på skärmen med CPUn vore smått galet, CPUn skulle i så fall behöva göra en stor del av arbetet som GPUn ändå gör.