Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Mario Odyssey suger, tyvärr. Och detta kommer ifrån en Mario fanboy sen 15-20 år tillbaka. Spelet var inte alls vad jag ville ha och vad jag förväntade mig ifrån Nintendo. Istället för en spelupplevelse som skulle vara i veckor, kanske t.o.m. månader, så fick jag några dagar.
Hoppas det kommer fler spel som passar dig under 2018.

Exakt det du säger.
Generellt så varar är inte spelen på switchen tillräckligt länge, känns lite som mobilspel(för 600 kr). Zelda tog mig 10 sittningar(20t-25t) att klara och det är det största spelet på Switchen?
Kommer ihåg när jag fick pokémon blue till gameboy color, tog hela Julen att klara, var dock 12 bast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibzon23:

Exakt det du säger.
Generellt så varar är inte spelen på switchen tillräckligt länge, känns lite som mobilspel. Zelda tog mig 10 sittningar(20t-25t) att klara och det är det största spelet på Switchen?
Kommer ihåg när jag fick pokémon blue till gameboy color, tog hela Julen att klara, var dock 12 bast.

Är lite skillnad på att klara av main story i Zelda och att hitta alla shrines skulle jag vilja påstå. Jag menar, det är svårt att säga att man har "klarat ut" Zelda (och andra open world-spel för den delen) innan man klarat alla relevanta main quests. Typ hitta alla memories, alla shrines (parentes på korok seeds)

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

Ser ut som att Squenix kanske börjar satsa lite mer framöver: https://gematsu.com/2017/11/square-enix-switch-want-proactive...

Har inte kommit något Wars-spel på länge nu. Inte ens 3DS fick något. Sony kommer publicera en klon till Switch nästa år så vi har iallafall den att se fram emot.

https://www.gamespot.com/articles/sony-is-publishing-nintendo...

https://www.youtube.com/watch?v=5IzryzEBGyA

Tiny Metal är försenat skulle ha kommit idag släpps 21 Dec.

Raji: An Ancient Epic är ett spel som finns på kickstarter det är en Square Enix Collective som verkar trevligt demo finns på steam.

Permalänk
Medlem

Funderar på vilka spel jag skall köpa förutom Zelda och Mario vid inköpet av Switchen. Skyrim spelade jag aldrig när det kom, så det har jag funderat på. Älskade Morrowind när det begav sig, men vart inte riktigt impad av Oblivion, spelade det knappt dock.
Har även funderat på Doom. Är multiplayer läget bra? Jag älskar Quake-like multiplayer med snabba team deathmatches och CTF.
Ge gärna tips på mindre spel från Nintendoshopen också

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Är lite skillnad på att klara av main story i Zelda och att hitta alla shrines skulle jag vilja påstå. Jag menar, det är svårt att säga att man har "klarat ut" Zelda (och andra open world-spel för den delen) innan man klarat alla relevanta main quests. Typ hitta alla memories, alla shrines (parentes på korok seeds)

Räknade naturligvis med alla shrines och main quests resten fanns det inte tillräckligt med incitament att göra, tyckte inte jag iaf.
100% klarar folk på 33t speedruns.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Gibzon23:

Räknade naturligvis med alla shrines och main quests resten fanns det inte tillräckligt med incitament att göra, tyckte inte jag iaf.

Rätt ordentlig skillnad på speedrun och casual play.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibzon23:

Tog du alla shrines på 20ish timmar? God damn.. googlade du fram dem eller hittade du själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Slog till på en Pro Controller nyss från ICA för 649:- orkar inte vänta på Black Friday
Har lirat +200tim BOTW och runt 45tim Mario med Joy-Con Grip så ska bli spännande att testa
Pro Controllen

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Raji: An Ancient Epic är ett spel som finns på kickstarter det är en Square Enix Collective som verkar trevligt demo finns på steam.

https://www.youtube.com/watch?v=tbAlRzvfBRw

Oj, så pass. Hoppas spelet blir bra när det anländer, bra sugen.

Får kika efter jobbet, sitter på mobilen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thornblom:

Funderar på vilka spel jag skall köpa förutom Zelda och Mario vid inköpet av Switchen. Skyrim spelade jag aldrig när det kom, så det har jag funderat på. Älskade Morrowind när det begav sig, men vart inte riktigt impad av Oblivion, spelade det knappt dock.
Har även funderat på Doom. Är multiplayer läget bra? Jag älskar Quake-like multiplayer med snabba team deathmatches och CTF.
Ge gärna tips på mindre spel från Nintendoshopen också

Skyrim är värd en närmare titt, det jag håller på och spelar mest för stunden. Gillade inte riktigt Oblivion men älskade Skyrim. Föredrar även Morrowind före Oblivion.

Har ingen input om DOOM och MP personligen. Väl värt att följa tråden då den dels är väldigt aktiv samt mycket diskussion om spel med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UniMatrixZ:

Slog till på en Pro Controller nyss från ICA för 649:- orkar inte vänta på Black Friday
Har lirat +200tim BOTW och runt 45tim Mario med Joy-Con Grip så ska bli spännande att testa
Pro Controllen

Bra pris det, riktigt trevlig kontroller.

Jag hade gärna sett en delad Pro-kontroller som man kunde montera direkt i Switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra pris det, riktigt trevlig kontroller.

Jag hade gärna sett en delad Pro-kontroller som man kunde montera direkt i Switchen.

Yes helt ok pris faktiskt.

Delad Pro Kontroller det hade varit nått det

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

@anon5930: Men oj! Är student själv och är väldigt sugen på en switch! På vilken butik var den nere på så låga priser?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acce22:

@anders190: Men oj! Är student själv och är väldigt sugen på en switch! På vilken butik var den nere på så låga priser?

Tror Clas Ohlson.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibzon23:

Exakt det du säger.
Generellt så varar är inte spelen på switchen tillräckligt länge, känns lite som mobilspel(för 600 kr). Zelda tog mig 10 sittningar(20t-25t) att klara och det är det största spelet på Switchen?

Där håller jag inte med dig det minsta. Zelda BotW spelade jag under en halvårsperiod, oftast några timmar varje dag, tills jag tröttnade (då hade jag klarat av main questen och tagit kanske 70-80 Shrines av... 120?).
Jag har njutit av varenda sekund i den spelvärlden och önskar ibland att jag kunde radera spelet ur minnet så att jag kan få uppleva det som om det var första gången igen.

Jämfört med den upplevelsen var Mario... meh.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Den finns på Ica-hemma.

Själva Switchen när Clas Ohlson sänkte priset i september. Dubbla studenterbjudanden + rabattkod. Cår någon här som köpte då, minns tyvärr inte vem.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

Själva Switchen när Clas Ohlson sänkte priset i september. Dubbla studenterbjudanden + rabattkod. Cår någon här som köpte då, minns tyvärr inte vem.

Oj det blev fel trodde de menade pro kontrollen. Den billigaste var med studentrabatt på CO ja. Vilket var över 10 år sedan jag var student så det kunde inte jag använda. Sorry för missförståndet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

De som är sugna på Rayman Legends, är på rea på amazon
https://www.amazon.fr/Rayman-Legends-Definitive-Nintendo-Swit...

Har inte handlat från .fr , har de också fri frakt vid köp över ett visst belopp? Får det till €36 inkl. frakt annars och då är det billigare via SimplyGames (hoppas att de också kommer ha rea på fredag ): http://www.simplygames.com/p/rayman-legends---definitive-edit...

( £28,35 < €36,2 | ca 316:- vs 358:- )

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Aha, jag trodde Tiny Metal var folket bakom Tiny Troopers som finns på iOS bland annat (rätt bra spel f.ö.) lite samma stil.

Kan ju finnas en anknytning, jag har inte tittat så mycket närmare på utvecklarna av spelet. Hoppas det blir bra bara.

Skrivet av Tiamat:

https://www.youtube.com/watch?v=tbAlRzvfBRw

Såg helt okej ut faktiskt.

Upptäckte förresten denna nu under kvällen, jag tycker den ser rätt intressant ut även om jag misstänker att den inte riktigt är vad jag är ute efter:

Kan vara jag som missat den med innan. Hittade lite videor som listar kommande spel och jag har missat en hel del.

Skrivet av UniMatrixZ:

Yes helt ok pris faktiskt.

Delad Pro Kontroller det hade varit nått det

Oh ja, kanske lite krångligare att ladda i standard-dockan men då jag själv ändå mest använder min handhållen så hade det varit en acceptabel kompromiss.

Skrivet av Tiamat:

Oj det blev fel trodde de menade pro kontrollen. Den billigaste var med studentrabatt på CO ja. Vilket var över 10 år sedan jag var student så det kunde inte jag använda. Sorry för missförståndet.

Sånt som händer, bägge produkter diskusterades samtidigt så lätt hänt.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Schn3id3r:

Har inte handlat från .fr , har de också fri frakt vid köp över ett visst belopp? Får det till €36 inkl. frakt annars och då är det billigare via SimplyGames (hoppas att de också kommer ha rea på fredag ): http://www.simplygames.com/p/rayman-legends---definitive-edit...

( £28,35 < €36,2 | ca 316:- vs 358:- )

Har inte sett att de har fri frakt på franska Amazon eller spanska har handlat för mer än 40 Euro men inte fått fri frakt.
Väntar på min Ninjago med den exklusiva Lego gubben från Amazon.fr

Permalänk
Medlem

La precis en beställning på en sådan här
https://www.aliexpress.com/item/Bevigac-Portable-Hard-Shell-C...

Perfekt när man behöver ta med sig alltihop eller bara vill långtidsförvara allt den dagen man börjar tröttna på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibzon23:

Exakt det du säger.

Håller inte med om Zelda alls. Tog mig 80 timmar, var inte i närheten av att ha plockat alla shrines, har ingen aning om vad jättedrakarna gör i världen, fick pyngel av lynels (sp?) och duckade för dem genom hela spelet, och hade kunnat spela lika länge till om jag inte ramlat ner på slutfighten av misstag när jag gjorde en annan quest (med bildminnena av Zelda, fick aldrig reda på vad det handlade om egentligen).

Så jag spelade färdigt spelet med känslan av att det fanns mer kvar att göra än jag hade när jag började!
Men jag kände mig ändå ganska färdig.

Har spelat ett par "vanliga" PC RPGer sedan dess och de känns väldigt platta i jämförelse. Och framför allt, inte tillnärmelsevis så levande och kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Håller inte med om Zelda alls. Tog mig 80 timmar, var inte i närheten av att ha plockat alla shrines, har ingen aning om vad jättedrakarna gör i världen, fick pyngel av lynels (sp?) och duckade för dem genom hela spelet, och hade kunnat spela lika länge till om jag inte ramlat ner på slutfighten av misstag när jag gjorde en annan quest (med bildminnena av Zelda, fick aldrig reda på vad det handlade om egentligen).

Så jag spelade färdigt spelet med känslan av att det fanns mer kvar att göra än jag hade när jag började!

Har spelat ett par "vanliga" PC RPGer sedan dess och de känns väldigt platta i jämförelse. Och framför allt, inte tillnärmelsevis så levande och kul!

Helt klart. Köpte Witcher 3 före sommaren och har haft svårt att komma in i det. Blir för långt mellan gångerna jag hinner spel att varje gång jag plockar upp spelet känns det krångligt och bökigt.

Zelda däremot får jag spela hos tjejen nån gång i månaden eller två, och varje gång känner jag mig direkt som hemma både i mekaniken och i spelets värld. Vet inte hur många timmar jag lagt ner men det är då säkert 50, och jag har mycket kvar att göra. Jag njuter av att bara strosa runt och upptäcka saker. Man kan finkamma kartan och se nåt konstigt mönster, åka dit och ge sig fan på att det finns nåt intressant där att ta del av.

Witcher 3 är säkert fenomenalt bra om man verkligen får sjunka in i det, men jag spelar för att koppla av och då är Zelda helt perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Skrivet av Lidodido:

Helt klart. Köpte Witcher 3 före sommaren och har haft svårt att komma in i det. Blir för långt mellan gångerna jag hinner spel att varje gång jag plockar upp spelet känns det krångligt och bökigt.

Zelda däremot får jag spela hos tjejen nån gång i månaden eller två, och varje gång känner jag mig direkt som hemma både i mekaniken och i spelets värld. Vet inte hur många timmar jag lagt ner men det är då säkert 50, och jag har mycket kvar att göra. Jag njuter av att bara strosa runt och upptäcka saker. Man kan finkamma kartan och se nåt konstigt mönster, åka dit och ge sig fan på att det finns nåt intressant där att ta del av.

Witcher 3 är säkert fenomenalt bra om man verkligen får sjunka in i det, men jag spelar för att koppla av och då är Zelda helt perfekt.

Det blir ju naturligtvis vad man gör det till. Jag tyckte om Zelda, skulle inte säga att det hade samma påverkan på mig som tidigare Zelda spel men helt klart ett bra spel.
Jag tyckte att spelet var lite för enkelt vilket gjorde att jag inte kände att det fanns tillräkligt med incitament att utforska världen mer än vad som behövdes för att klara spelet. Ingen direkt belöning, varken ingame eller känslomäsigt för mig som spelare. Världen var vacker men var populerad med rätt tråkiga och generiska monster. Shrines var ett roligt element, det var dock 20% av dem som jag tyckte gav mig en utmaning mekaniskt/mentalt (vatten templet i ocarina of time tog mig längre tid att klara än över 50 shrines i BoTW).

Som ett Zelda fan måste jag ställa BoTW i relation till tidigare spel inom världen. Systemet de implementerat med vapen var rent av skit. Det roliga med Zelda serien var ju att hitta nya gadgets och vapen som öppnade upp nya zoner.

Witcher 3 dras upp i jämförelse, vad som gör det spelet bättre i mina ögen är att det blir så svårt som du vill att det ska vara. Det går att klara rätt enkelt men du kan välja att göra de svårare delarna om du vill. I BoTW kände jag mig låst till en svårighetsgrad som var konstant genom spelet. Lynels var ju löjligt enkla ex. https://www.youtube.com/watch?v=pzQ2BHt5SyA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibzon23:

Som ett Zelda fan måste jag ställa BoTW i relation till tidigare spel inom världen. Systemet de implementerat med vapen var rent av skit. Det roliga med Zelda serien var ju att hitta nya gadgets och vapen som öppnade upp nya zoner.

Just detta är något man hört från de som spelat (och gillat) de äldre Zelda-spelen. Men det går ju tvärs emot tanken i BotW, där man ju klättrar upp på något högt, ser sig omkring, och sedan tar sig någonstans som verkar intressant!
Vilket jag verkligen gillade, i kombination med att jag upptäckte hur världen fungerade. Att sedan vapnen verkade vara gjorda av bräckligt glas, tja, det kunde jag leva med, jämfört med att se hur monstren betedde sig i olika situationer, eller mitt sökande efter fiskespön innan jag listat ut tre, fyra andra sätt att få tag på firrarna, och så vidare.
Man fick en del stöd i början, och sedan seglade man ut i vida världen.
Ungefär som när man var nitton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibzon23:

Det blir ju naturligtvis vad man gör det till. Jag tyckte om Zelda, skulle inte säga att det hade samma påverkan på mig som tidigare Zelda spel men helt klart ett bra spel.
Jag tyckte att spelet var lite för enkelt vilket gjorde att jag inte kände att det fanns tillräkligt med incitament att utforska världen mer än vad som behövdes för att klara spelet. Ingen direkt belöning, varken ingame eller känslomäsigt för mig som spelare. Världen var vacker men var populerad med rätt tråkiga och generiska monster. Shrines var ett roligt element, det var dock 20% av dem som jag tyckte gav mig en utmaning mekaniskt/mentalt (vatten templet i ocarina of time tog mig längre tid att klara än över 50 shrines i BoTW).

Witcher 3 dras upp i jämförelse, vad som gör det spelet bättre i mina ögen är att det blir så svårt som du vill att det ska vara. Det går att klara rätt enkelt men du kan välja att göra de svårare delarna om du vill. I BoTW kände jag mig låst till en svårighetsgrad som var konstant genom spelet. Lynels var ju löjligt enkla ex. https://www.youtube.com/watch?v=pzQ2BHt5SyA

Jo jag håller med om att Zelda saknar en hel del utmaning jämfört med tidigare tempel. Beastsen är inte heller på samma nivå, men att hitta ny gear, hitta fountains för att uppgradera dessa samt att samla rätt material för att kunna köpa uppgraderingarna gav mig nog mycket incitament för att utforska världen på ett sätt som gynnar spelandet. Att alla skills som behövdes för att lösa pussel fanns tillgängliga från starten gillade jag skarpt. Istället för "Nu har jag fått ett par magnetiska skor, alltså kommer de flesta pussel hädanefter bygga på dessa skor" så fick man alltid tänka på alla verktyg man hade i sin arsenal.

Att Witcher 3 kan vara både lättare och svårare är väl en sak, men just nu stör jag mig på att det är för *krångligt*. Då menar jag menyer, kontrollscheman osv. Det kanske blir bättre när man får sätta sig in i det ordentligt, men när ska jag hinna göra det när jag knappt hinner spela nån gång i veckan och då tvingas se spelandet snarare som ett besvär än ren njutning? Zelda kan jag plocka upp när som helst och bara luta mig bak och njuta med, och därför passar det mig bättre. Sen håller jag med om att det finns svagheter i utmaning och så, men för mig personligen rycks jag trots det med på ett sätt som många andra spel inte lyckas med.

Permalänk
Medlem

MediaMarkt har NBA 2K18 (449:- ), Cars 3: Driven to Win (299:- ) och Lego Ninjago (399:- ) nedsatta nu. Kollade inte så noga men såg ut att vara "billigast på Prisjakt".

https://www.mediamarkt.se/sv/search.html?query=754312bf02b_17...

La till annonserade priser direkt i inlägget.
Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

Elgiganten har aviserat följande priser på spel till Switch under BF (tror priserna börjar gälla imorgon kl. 20).

FIFA18 - 399:-
Mario Kart 8 Deluxe - 379:-
Pokkén Torunament DX - 499:-
Super Mario Odyssey - 499:-

https://www.elgiganten.se/cms/black-friday-gaming/erbjudanden...
(välj "Spel" för enklast överblick)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Elgiganten har aviserat följande priser på spel till Switch under BF (tror priserna börjar gälla imorgon kl. 20).

FIFA18 - 399:-
Mario Kart 8 Deluxe - 379:-
Pokkén Torunament DX - 499:-
Super Mario Odyssey - 499:-

https://www.elgiganten.se/cms/black-friday-gaming/erbjudanden...
(välj "Spel" för enklast överblick)

Hittar inte Mario Kart alls där, är det borttaget?

Permalänk

Halloj, någon som sett bra pris på SD kort till switchen på Black friday rean?