Finns det någon riktigt bra gamingskärm 2017?

Permalänk

Finns det någon riktigt bra gamingskärm 2017?

När jag läser recensioner om både välvda och vanliga spelskärmar så handlar det mycket om backlight bleeding och ghosting, pixeldöd och andra negativiteter så jag vågar inte betala mellan 7000-12000 på ren chansning. Är det ingen av bildskärmarna i det högre prisskiktet som faktiskt är väl värd pengarna?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

Panellotteriet kommer nog alltid vara ett faktum...

Det sagt så under rean slog jag till på en 5990kr Acer XB271HU 27" 165hz ips g-syncare för att ersätta min Dell 21" 1080p ips vem-fan-brydde-sig-om-hz-på-den-tiden skärm. Helnöjd hittils. Inget "rangligt stativ" som jag hört talas om, ingen blb vad jag kan se (jag gamear dock inte i en kolsvart bunker), inga döda pixlar jag sett heller, uniform bild för mina ögon iaf, helt normal ips-glow (jag skulle egentligen behöva ha skärmen ca 15cm längre bort för att minimera det helt i kanterna men mitt bord är inte så djupt). Jag var också rädd att jag skulle behöva stöna o stånka med returer eller åberopa distansköplagen, men icke. Hoppas den tuggar på i 5+ år som Dellen.

Helt annan upplevelse än den Eizo 240hz va skärmen jag försökte med för några år sen med vansinnigt black crush och helt oacceptabel vänster-höger ljusskifte som gjorde filmer otittbara.

Permalänk

@murklor:

Tack för din intressanta recension. Själv tycker jag att den här verkar vara den mest optimala skärmen i dagsläget såvida man inte är väldigt prismedveten:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3968061

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

@murklor:

Tack för din intressanta recension. Själv tycker jag att den här verkar vara den mest optimala skärmen i dagsläget såvida man inte är väldigt prismedveten:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3968061

6000 från amazon co uk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

När jag läser recensioner om både välvda och vanliga spelskärmar så handlar det mycket om backlight bleeding och ghosting, pixeldöd och andra negativiteter så jag vågar inte betala mellan 7000-12000 på ren chansning. Är det ingen av bildskärmarna i det högre prisskiktet som faktiskt är väl värd pengarna?

Utnyttja returrätten om du inte är nöjd.
Skärmar är en av få saker jag tycker att det är OK att göra så med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

@murklor:

Tack för din intressanta recension. Själv tycker jag att den här verkar vara den mest optimala skärmen i dagsläget såvida man inte är väldigt prismedveten:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3968061

Vad vitt jag vet är det samma skärm som XB271HU och Asus PG279Q så att säga att den är den mest optimala är ju inte hela sanningen haha. Bara olika tillverkare med samma panellotteri. Som ovan sa, 8000kr+ skärmar är definitivt såna saker som jag också skulle lämna tillbaka om man inte är nöjd med dom.

Permalänk

@murklor:

Nja ViewSonic är ju särskilt kända för sina färger och svärta vilket inte Acer kan berömma sig av i samma utsträckning. Modellen du beställde har fått rejäl kritik av en del även om många även har berömt den. ViewSonics modell har såvitt jag har sett inte fått kritik av någon enda men det har säkert förekommit. Min tveksamhet handlar mest om den gröna nederdelen av skärmen men hoppas att den inte syns när det lyser från skärmen, typ som med fula loggor som också brukar "försvinna" då. Jag skulle helst även ha mindre latency än 4 ms så hur kommenterar du den detaljen?

En sak som är värd att känna till är att 1 till 2 ms latency sägs påverka färgåtergivningen och det kan vara skälet till att ViewSonic inte ville gå lägre.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk

Valde att ångra min beställning av ViewSonic XG2703-GS

Efter att ha läst mer och funderat lite så väljer jag att vänta med att beställa skärm tills det kommer 4K-versioner på marknaden. Eftersom det inte verkar dröja så värst länge till så vore det nog dumt att köpa en så pass dyr modell idag.
De som lanseras framöver blir förstås ännu dyrare men frågan är vad det blir för kvalitetsskillnad ifråga om skärpa m.m.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

@murklor:

Nja ViewSonic är ju särskilt kända för sina färger och svärta vilket inte Acer kan berömma sig av i samma utsträckning. Modellen du beställde har fått rejäl kritik av en del även om många även har berömt den. ViewSonics modell har såvitt jag har sett inte fått kritik av någon enda men det har säkert förekommit. Min tveksamhet handlar mest om den gröna nederdelen av skärmen men hoppas att den inte syns när det lyser från skärmen, typ som med fula loggor som också brukar "försvinna" då. Jag skulle helst även ha mindre latency än 4 ms så hur kommenterar du den detaljen?

En sak som är värd att känna till är att 1 till 2 ms latency sägs påverka färgåtergivningen och det kan vara skälet till att ViewSonic inte ville gå lägre.

Om det är samma panel (tror det bara finns en 165hz ips) så är det liknande svärta, att det är Viewsonic ändrar inte hårdvaran, möjligtvis annan ytbeläggning eller sånt. Orsaken till att dom inte kör 1-2ms är för att ips paneler har svårt att gå så lågt, det har inget med färger att göra om dom inte menar att dom måste köra tn för det. Min gamla dell hade nog typ 8ms så jag bryr mig inte direkt. Minns när jag satt på en 16ms tn, den hade bara problem med brunt i Battlefield Vietnam annars funka den prima lol.