Hej!
Jag är en ny medlem som söker guidning i grafikkortsdjungeln. För första gången på många år har jag en stationär dator som jag vill spela på och streama filmer från. Brorsan spelar Overwatch, PUBG, Destiny 2 och jag vill kunna umgås med honom digitalt i 1080p med hjälp av datorn och spelen. Vi testade Overwatch igår vilket gick förvånansvärt bra på datorn (60 fps på medium i 1920*1080), men sedan försökte jag spela Just Cause 3 och det flöt inte alls.
Jag är kritisk till slit-, släng- och konsumtionssamhället och föredrar att köpa begagnade delar. Så min fråga är egentligen vad era hetaste tips skulle vara för ett begagnat grafikkort. Jag tänker mig någonstans mellan 1000 och 2000 kronor, och jag har inte bråttom.
Det finns ju så sjukt många olika kort och alternativ på vRam och snack om flaskhalsar så jag blir alldeles snurrig. Hur lyder domen?
Det här är komponenterna jag har för tillfället:
Chassi: Fractal design focus G
PSU: Evga 500w plus white
moderkort: Asus p8p67
Cpu: i5-2500k med corsair h100i-kylning (inte klockad men det tänkte jag väl ge mig på)
Kolla om du kan hitta ett begagnat GTX 970 Verkar ligga runt 2000:- om man kollar blocket, men kan ju dyka upp billigare
Har själv ett Asus GTX 970 Strix OC som jag fortfarande än idag är väldigt nöjd med. Tyst, energisnålt men ändå kraftfullt.
Står att det ska vara 4GB VRAM men i verkligheten är det bara 3.5GB av nån anledning dock.
Ett GTX 970 presterar ca 40% bättre och drar betydligt mindre ström. Så det handlar väl mest om vad det kostar och hur hög strömförbrukning du tycker är vettigt i förhållande till prestandan.