Permalänk

Skärmen blir svart, sedan normal

Tja.

Byggde en ny dator för kanske 2-3 veckor sedan. Fungerade perfekt ända till för kanske 1 vecka sen. Allting började med att jag var i ett cs game, och mitt i allt frös allting, och kompisens röst hakade upp sig och sedan kom ett blue screen med ett meddelande. Minns inte mera vad det stod, men någonting med display. Provade att uppdatera grafikkortets drivrutiner och Windows, men samma saak hände nästa dag. Sen blev det en liten paus på någon dag, ända tills skärmen mitt i allt kunde bli totalt svart för 2-3 sekunder, och återgå till normalt igen. Medan jag skrev detta inlägg hände det 8-9 gånger. Fick bluescreen en annan gång också, och då var felmeddelandet: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED.

HAR GJORT:
-Uppdaterat Windows
-Uppdaterat BIOS
-Uppdaterat grafikkortets drivrutiner
-Cleanat drivrutinerna och installerat pånytt

-Idag cleanade jag hårddisken och installerade allting om pånytt, men är samma problem igen.

Otroligt, otroligt irriterande, eftersom jag spenderar mycket tid framför datorn, och blir ospelbart när det händer ofta.

Specs:
Ryzen 5 1500X (med stockcooler och inte överclockad)
ASRock B350M PRO 4
8GB DDR4 2400mhz (kommer att uppgradera senare i december)
RX 580 4GB (köpte begagnat)
Corsair VS 550W

Kan det vara fel på grafikkortet? Dåligt nätagg?

Permalänk
Medlem

@axelolzzz
Du kan prova grafikkortet i andra PCI-e porten för se om de är där de spökar eller testa kör memtest för se om det är minnena.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@axelolzzz
Du kan prova grafikkortet i andra PCI-e porten för se om de är där de spökar eller testa kör memtest för se om det är minnena.

Okej, ska börja med att pröva byta port!

Permalänk

@bärplockaren: Update: Körde på igår, och har surfat runt idag en stund. Problemet har inte uppstått ännu, efter att jag bytte port. Ska ännu testa i några dagar så jag faktiskt kan vara säkert på att det är fixat.

Permalänk
Medlem

@axelolzzz
Får hoppas de löser sig!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios, dom äldre hade mycket problem:
https://www.asrock.com/mb/AMD/AB350M%20Pro4/index.asp#BIOS
OBS, dubbelkolla så det är rätt model du skrev och den jag länkade.

Såg att du hade gjort det

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället