Louqe Ghost S1 når Kickstarter-målet på 2 miljoner kronor

Permalänk
Melding Plague

Louqe Ghost S1 når Kickstarter-målet på 2 miljoner kronor

Åtta dagar efter att ha påbörjat sin Kickstarter-kampanj för chassit Ghost S1 når nu svenska Louqe finansieringsmålet, vilket ligger på 2 000 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Coolt, men alldeles för dyrt..för min smak, mindre plåt (Aluminium) ska inte kosta som ett överklassens full tower.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Coolt, men alldeles för dyrt..för min smak, mindre plåt (Aluminium) ska inte kosta som ett överklassens full tower.

Vem vill ha fulltower?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av VadSaDu:

Coolt, men alldeles för dyrt..för min smak, mindre plåt (Aluminium) ska inte kosta som ett överklassens full tower.

Riktigt kvalité fulltower får du betala långt över 2k.

Tro mig.
Sen betalar du för en kvalité riser och en grym design.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jippii! Grattis Loque! Välförtjänt! Hoppas det här är starten bara.

Permalänk
Medlem

Tycker också 2000kr är för dyrt, men inte för produkten i sig, utan för... "en låda" rent allmänt.

Men det är lite som med allt från bilar till Soffan/sängen. Det finns bra saker till vettigt pris. Smart design till lite dyrare pris, och över prisade saker. Vissa av oss vill ha billigt/prisvärt. Vissa vill ha det bästa vi kan få tag i.

Denna imho är inte överprisad, för det du får. Det är som ovan säger en grym design. Enda nackdelen jag har med den är jag vill ha ljuddämpning. Har hellre fulltower med massor med ljuddämpning, där denna kan stå i en hörna och inte störa mig, än ett litet chassi som pga sin öppna design (pga kylbehov) "låter mer".

Kul att de lyckades dock. Det finns uppenbarligen tillräckligt med folk som prioriterar små lådor

Permalänk
Medlem

Klart det är mycket pengar, det är en förhållandevis nischad produkt som därmed riskerar att hålla väldigt blygsamma tillverkningsvolymer. Det tillsammans med (som jag förstått det) tämligen omfattande produktutveckling och en position som ser ut att bli "bäst i klassen". Mycket pengar ja, dyrt nej, i min mening.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Coolt, men alldeles för dyrt..för min smak, mindre plåt (Aluminium) ska inte kosta som ett överklassens full tower.

Skrivet av tvelander:

Riktigt kvalité fulltower får du betala långt över 2k.

Tro mig.
Sen betalar du för en kvalité riser och en grym design.

Tycker det är superkul att de lyckades, men kan hålla med om att det är lite för dyrt. Visst, bra design kostar pengar men om man ser till Phanteks exempelvis med sitt Shift som kostar nästan hälften så mycket så börjar jag fråga mig vad jag får förutom en mindre dator.

1190-1390:- känns mer rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Denna imho är inte överprisad, för det du får. Det är som ovan säger en grym design. Enda nackdelen jag har med den är jag vill ha ljuddämpning. Har hellre fulltower med massor med ljuddämpning, där denna kan stå i en hörna och inte störa mig, än ett litet chassi som pga sin öppna design (pga kylbehov) "låter mer".

Precis, hade gärna byggt en åt en vän eller liknande men avstått själv av samma anledning, åtminstone tills jag kunnat utvärdera hur störigt det "extra" ljudet blir.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon193054:

Tycker det är superkul att de lyckades, men kan hålla med om att det är lite för dyrt. Visst, bra design kostar pengar men om man ser till Phanteks exempelvis med sitt Shift som kostar nästan hälften så mycket så börjar jag fråga mig vad jag får förutom en mindre dator.

1190-1390:- känns mer rimligt.

Kolla vad shift väger och riser priset

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Roligt med ett nytt SFF chassi, frågan är nu om man ska backa detta eller handla in ett från Dan cases

Visa signatur

Skicka PM eller citera för svar

Permalänk
Medlem

Man blir väldigt sugen på att bygga en mitx-burk när chassin som dessa lanseras. Känns konstigt att majoriteten bygger på atx och motiverar det med att man kanske behöver fler expansionskort i framtiden, för i 99% av fallen gör man ju inte det, iallafall inte i en dator tänkt för spel.

2000 kronor känns inte alls orimligt om byggkvalitén matchar förväntningarna för det priset. Kostar ju som ett Lian Li-chassi.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

April kan inte komma fort nog, längtar efter min S1:a!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellman.f:

Roligt med ett nytt SFF chassi, frågan är nu om man ska backa detta eller handla in ett från Dan cases

Det som talar för Ghost S1 är bland annat plats för högre cpu-kylare, alternativt möjligheten till placering av en AIO-kylare i en tophat av L-storlek ovanpå eller under huvudchassit. Dan C4 kommer ha stöd för det senare också (men ej flexibelt utan det är tänkt att en AIO-kylare ska placeras i botten och därmed basta), men så vitt jag vet är den fortfarande i utvecklingsfasen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det som talar för Ghost S1 är bland annat plats för högre cpu-kylare, alternativt möjligheten till placering av en AIO-kylare i en tophat av L-storlek ovanpå eller under huvudchassit. Dan C4 kommer ha stöd för det senare också (men ej flexibelt utan det är tänkt att en AIO-kylare ska placeras i botten och därmed basta), men så vitt jag vet är den fortfarande i utvecklingsfasen.

mm jag tänker också detta med expension till aio-kylare, alt en S topphatt för två smala fläktar för att få bättre genomflöde för GFX

Visa signatur

Skicka PM eller citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kolla vad shift väger och riser priset

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kostar en vettig riser?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Kolla vad shift väger och riser priset

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske är för jultrött men förstår inte vad du menar. Den väger mer men kostar mindre? Metall är dyrt
Ingår dessutom en skärmad riser av hög kvalitet.

Permalänk

Jag fick möjligheten att klämma på en på Dreamhack och blev minst sagt imponerad. Det är helt otroligt hur mycket prestanda man får plats med i en sån liten låda! Finns det några uppgifter om hur tillgängligheten blir i butik? Jag vill ha ett chassi, men december är inte bästa månaden att spendera pengar på en produkt man får ett halvår senare.

Permalänk
Medlem

1990 kr för ett chassi har jag inga problem med. Jag är dock fundersam på de snäva måtten kring kylningen för CPUn vilket med stor sannolikhet kommer att resultera i onödigt högt ljud, personligen är jag inget fan av vattenkylning.
Men vi får väl se.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storebror89:

Jag fick möjligheten att klämma på en på Dreamhack och blev minst sagt imponerad. Det är helt otroligt hur mycket prestanda man får plats med i en sån liten låda! Finns det några uppgifter om hur tillgängligheten blir i butik? Jag vill ha ett chassi, men december är inte bästa månaden att spendera pengar på en produkt man får ett halvår senare.

Samma här. Jag har aldrig varit så intresserad av kompakta chassin, det är alltid någonstans de brister stort (även om det ofta har att göra med att byggaren inte tagit rätt komponenter i beräkningarna). Men efter Jays2cents video om den samt min egna titt på den så är jag intresserad av att göra nästa bygge i denna. Vi får se!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellman.f:

mm jag tänker också detta med expension till aio-kylare, alt en S topphatt för två smala fläktar för att få bättre genomflöde för GFX

Detta är min plan för mitt Ghost S1, S topphatt med 2 st Noctua slim 120 mm i toppen för bättre genomflöde och en 92 mm i botten för insug av kalluft till båda kammare.

Gillade kammardesign på mitt Dan Cases men hela tiden varit skeptisk till den lilla Cpu kylare som ryms och valde bort 7700K för att dessa blev för varma med passande kylare och behövde delidas eller undervoltas för att ej throttla.

Nu får man massa möjligheter till bra kylning och bättre Cpu kylare så tvekar inte en sekund att byta ut mitt Dan A4

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Riktigt kvalité fulltower får du betala långt över 2k.

Tro mig.
Sen betalar du för en kvalité riser och en grym design.

Beroende på märke så kanske du får betala premium, men bra kvalité behöver inte vara så dyrt. Finns ett flertal billigare som är riktigt bra konstruerade. Likaså finns det väldigt dyra modeller med pinsamma brister, något som inte får finnas på de riktigt dyra modellerna.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Detta är min plan för mitt Ghost S1, S topphatt med 2 st Noctua slim 120 mm i toppen för bättre genomflöde och en 92 mm i botten för insug av kalluft till båda kammare.

Gillade kammardesign på mitt Dan Cases men hela tiden varit skeptisk till den lilla Cpu kylare som ryms och valde bort 7700K för att dessa blev för varma med passande kylare och behövde delidas eller undervoltas för att ej throttla.

Nu får man massa möjligheter till bra kylning och bättre Cpu kylare så tvekar inte en sekund att byta ut mitt Dan A4

Och här sitter jag själv med Ryzen 5 1600 med Vega56 referens så om du hade funderingar på värmeproblem i Dan a4 så bör mitt val vara Ghost S1 med S topphatt

Visa signatur

Skicka PM eller citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Man blir väldigt sugen på att bygga en mitx-burk när chassin som dessa lanseras. Känns konstigt att majoriteten bygger på atx och motiverar det med att man kanske behöver fler expansionskort i framtiden, för i 99% av fallen gör man ju inte det, iallafall inte i en dator tänkt för spel.

2000 kronor känns inte alls orimligt om byggkvalitén matchar förväntningarna för det priset. Kostar ju som ett Lian Li-chassi.

Bättre förutsättningar för ordentlig kylning samt ett större urval komponenter skulle jag personligen försvara "stora" chassin med. Priset brukar i regel bli lite högre för små byggen också.

Sedan om man har platsen för en större modell så tycker jag inte det har någon betydelse vad man använder.

Men visst är det riktigt najs med en liten kompakt dator på hyllan/skrivbordet t.ex. Det är det absolut.

Var själv intresserad av att bygga ihop en liten ITX-dator förut, men kände mig så inlåst och det är ju som sagt ett väldigt begränsat urval av t.ex. grafikkort man kan välja på beroende på hur litet chassi man väljer.

Permalänk
Inaktiv

Kul att de lyckades denna gången, får hoppas på smidig tillverkning och leverans med.

Sugen men lär nog inte byta från min Ncase M1. Intressant att se om mer påkostade modeller kommer med exempelvis dammfilter och andra lösningar. Hade kunnat vara riktigt trevligt med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är ointresserad av minichassin, men den här imponerar!
Om deras nästa projekt är en modulär tower med samma design så blir det köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellman.f:

Och här sitter jag själv med Ryzen 5 1600 med Vega56 referens så om du hade funderingar på värmeproblem i Dan a4 så bör mitt val vara Ghost S1 med S topphatt

Jag har nu en i7 7700 i original klock på 65 watt tdp i mitt Dan Cases A4 V.1 och detta funkar men blir fortfarande ganska varmt och räcker att det kommer lite damm i flänsarna på Cpu kylaren för att den ska gå varm och man får fps dropp i spel.

Då är jag en av få som har en ren koppar lösning via Cooltek LP53 + Noctua NF-A9x14 PWM.

78 grader som varmast i firestrike och blåste ren cpu kylaren idag.

http://www.cooltek.de/en/cpu-cooler/powered-by-thermolab/128/...

Så vill du vara säker att den går svalt skulle jag valt Ghost S1 när den ligger så nära i lanseringstid.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av slusk:

Vad kostar en vettig riser?

500-600kr kosta min.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Chassit är inte alls för dyrt. Produkten är unik och har en mycket mer tilltalande design och jämfört med resten av marknaden väldigt imponerande features. Ungefär som att säga att en Porsche är dyr när det går att köpa en Volkswagen Golf för mindre pengar.

Permalänk
Medlem

Den enda konkurrenten i den här formfaktorn är DAN Case A4-SFX. Den kostade 230 Euro på Kickstartern och kostar nu 275 Euro i webbutik.
CCD MI-6 är byggd med riser-kabel efter samma princip men har nätdelen flyttad till undersidan och är kortare så den stödjer bara grafikkort i "mITX-storlek". Storleken är bara sju liter. Den kostade $210-$235 USD i första rundan på 36 st som stängdes för nya ordrar nyligen.
NCase M1 är väl den mest kända lilla SFF-lådan: 13,5 liter, kostade en bit över $200 USD under Kickstartern och var nere i $185 USD i webbutiken ett tag men kostar nu $195 USD.

Observera dock att varor i USD från USA brukar vara exklusive moms och frakt medans priserna för DAN Case A4-SFX och Loque Ghost S1 är inkl. moms och de skulle skickas inom Europa.
Det gör Loque Ghost S1 till den billigaste som finns i den här formfaktorn.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.