Är Sweclockers en åsiktskorridor?

Permalänk
Medlem

Är Sweclockers en åsiktskorridor?

Så.. Har undvikit sweclockers sedan 2015 när de i samband med gamergate gick ihopp med fz. Fz eller åtminstånde dåtida fz (inte vart där på år) skrev in politiska åsikter i så gott som alla deras artiklar, ja, i min åsikt var de bland de värsta förövarna under gamergate tiden. Men som svensk media sajt har de ju inte så stort inflytande att de fick någon internationell betydelse.

Så, Ja. 2015 då, under gamergate kontroversen då jag personligen redan bojkottat fz gick swec ihopp med fz. Mm, så jag gjorde min åsikt hörd i tråden för denna nyhet. Vad som hände kort efter det var att jag blev avstängd med anledning just för att mina åsikter inte längre var i linje med vad jag såg som den nya politiska linjen på swec i samband med samarbetet med fz.

Så min fråga till swec är då, är detta utbyte nedanför här fortfarande representativt för swec? Notera att jag inte söker åsikter på den individuella moderering, det bryter mot §11.

Här är motivationerna som lämnades när jag blev avstängd under gamergate tiden;

Citat:

Implikationerna av att du säger att du kan "korrekt" könsbestämma personer baserat på utseenden är att du inte anser att transpersoner någonsin skulle kunna stämma överens med sin könsidentitet. Skydda "dessa få personer" det vill säga en minoritet, är något som Sveriges lag har värnat om länge. En minoritet har inte en lika stor röst som en majoritet, därav har det stiftats lagar som skyddar dessa. Att lägga till ett "lägg ner" för att du inte håller med ett argument är inte hur man resonerar. Ge istället mot argument på varför du tycker som du gör.

- "Hur jävla illa är det om någon tar fel på en han eller hon?"

Citat:

Det kan vara mycket illa. Slagsmål har brutit för mindre mellan män som måste påvisa sin maskulinitet och att kalla en kvinna för man brukar vara förolämpande gällande att personen inte ser feminin ut nog. Bara för att du inte har ett problem med någonting, betyder inte att problemet inte existerar.

- "Om man nu tillhör en grupp som faktiskt klär ut sig, klär ut sig till det andra könet, hur jävla illa kan denna person då möjligtvis ta om någon genuint säger fel? lägg av. Dags att vakna upp till den verkliga värden säger jag."

Citat:

Igen är det här en mening som attackerar personer för deras sexualitet och eller könsidentitet. Sveriges lagar om diskriminering är tydliga med att ingen ska bli särbehandlade negativt och därav ska det heller inte hända på vårt forum.

Citat:

Det andra inlägget som jag rensade innehåll stycken som: "Om de tar illa upp är inte mitt problem, det kallas att vara överkänslig." Det är ditt problem. Du har inte rätten att välja om någon är överkänslig eller inte, det är sunt förnuft att vara trevlig och inte försöka medvetet trycka ner andra.

- "de kommer alltid finnas intoleranta idioter som hatar bögar, svarta, transexuella och så vidare, ett nytt ord ändrar ca 0 av detta."

Citat:

Det kommer det förvisso alltid att vara, men du hjälper till att se till att dom fortfarande har fäste. Nya ord finns faktiskt till för att hjälpa till, samtidigt som ord kan användas för det motsatta. Till exempel är ordet "bög" något som anses vara ytterst otrevligt om det kommer från en heterosexuell person. Däremot är "hen" ett ord (som inte är till för att ta bort han och hon) ett komplement som lättar tillvaron av tusentals människor. Att du inte håller med är självklart, det är ju inte dig ordet är menat att hjälpa.

Här kan jag ju tillläga att i kontexten käns inte mitt användande av bög _helt_ rätt, men jag är motvilliga att lämna över ett enkelt ord som bög till h o m o s e x u e l, ingen har tid för det.

Visst är det alltid lite genant är gräva upp gamla argument, men oavsett vill jag minas då som nu att jag var något mer antagonistiskt än vad jag önskat. Över gränsen kanske. Men.. Det var inte vad jag blev avstängd eller varnad, eller fick mina inlägg "rensade" för. Det var åsikterna jag gav uttryck för. Det var för att jag "attackerade" individer som minsann kunde läst mitt inlägg av osanktionerat attack tänkande .

Citat:

Avslutningsvis går det bra att argumentera mot användningen av ordet "hen" och därav av majoriteten av tråden fortfarande intakt, däremot gick du för långt och började attackera personer som kan känna sig illa till mods av att läsa dina inlägg. På forumet följer vi både forumreglerna och Sveriges lagar. När nu avstängningen löper ut så går det inte bra att skapa en tråd om detta. Se regel §11 i http://www.sweclockers.com/forum/regler. Har du synpunkter på min moderering går det bra att skicka ett mejl via http://www.sweclockers.com/kontakt.

Notera att jag inte är intresserad av mitt individuella "fall" eller moderering utan nuvarande ethos på swec. Kan jag stödja swec med min trafik i fortsättningen utan att stödja min samhällsmässiga och politiska motsats?

Hejsvejs!

Bytt rubrik från "sweclockers efter gamergate" /mod
Permalänk
Medlem

Modereringen är sjukt vinklad vilket jag tycker är hemskt!

"Slagsmål har brutit för mindre mellan män som måste påvisa sin maskulinitet..."
På vilket sätt är dina åsikter relaterade till ilskna galningar med "small penis syndrome"????

Älskar din profilbild!

Permalänk
Medlem

Det finns ingen universal rättighet att få deltaga i forumet, det bestäms av de som driver sidan.På din sista fråga är det väl bara du själv som kan svara på den?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det finns ingen universal rättighet att få deltaga i forumet, det bestäms av de som driver sidan.På din sista fråga är det väl bara du själv som kan svara på den?

+1 på det, det är dom som driver sidan som bestämmer bara att gilla läget ingen som tvingar nån att vara här.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Oavsett sida så är det din rättighet att ändra epostadress, sätta extremt komplicerat lösenord, och gå ut i friska luften och få lite sol istället för att vara på en sajt du stör dig på?

Permalänk
Medlem

Hen är idiotiskt men det är väl inte det vi hänger på forumet för att diskutera?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Utbytet är troligen inte längre representativt för swec - eftersom jag tolkar det som att du inte postat här sedan 2015?

Har i vart fall inte läst sådan rappakalja under åren jag lurkat här.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hen är idiotiskt men det är väl inte det vi hänger på forumet för att diskutera?

Varför skulle hen vara idiotiskt?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Paragraf 1, som går ut på att "vara trevlig" är tyvärr nödvändig och öppnar för ett rätt jäkla stort godtycke. Det kan nog borde se ut som och i vissa fall ta sig uttryck som åsiktsmoderering.

Permalänk
Medlem

Förstår vad ni säger men nu är detta en tech sida, inte parti A eller ideologi A. Det framställer en skev samhällsbild om röster av oliktänkande tystas utan att de klargörs att så är fallet.

Jag gillar swec just för de har varit neutrala, man har haft möjlighet för lååånga diskussioner utan att sajten har tagit ställning, tystat eller annat. Det är en tech sida, de framställer sig som en tech sida. Tänk istället om de skulle tysta alla som säg inte är LGBTH vänner (jag är f.ö det även om jag inte normalt använder sådan retorik), Sveriges största tech sida(?). En besökare skulle kunna tro att det var ett representativt genomsnitt av sveriges tech befolkning.

Ja, det skulle få en påtaglig åverkan på vårt samhälle. Uppenbarligen är det en absurd jämförelse, men effekten är densamma vilken åsikt det än är. Människan är sociala varelser och vi rättar oss i leden baserat på vad våra gelikar tycker och tänker. En skev bild av samhället påverkar oss/besökare på ett väldigt lömskt vis.

Precis som ni säger så väljer jag att inte associera mig eller besöka sådana sajter där yttrandefrihet inte respekteras. Varav jag hålt mig bort från swec, av princip. Men jag gillar tech och övriga ämnen här på swec så jag vill såklart ha fel, eller att swec har blivit bättre. Vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Varför skulle hen vara idiotiskt?

För att vi redan har alldeles utmärkta ord för syftet.
Att det dessutom missbrukas något vansinnigt gör inte saken bättre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hen-henns-hennes <- varför jag inte gillar ordet. ett könsneutralt ord som har ett pronom i sig.

Men nu är detta inte flashback så skit i vad jag skrev. Detta är en tekniksida och teknik ska diskuteras, inte politik, det är helt OT för forumet. Din avstängning var helt ok.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Åsiktsfrihet har vi i sverige. Men åsiktsfrihet är inte samma sak som att du får skriva vadsomhelst på ett forum.

Och varför du önskar debattera just lgbtfrågan på ett techfora övergår mitt förstånd.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

För att vi redan har alldeles utmärkta ord för syftet.
Att det dessutom missbrukas något vansinnigt gör inte saken bättre.

Så vad använder du för ord för att beskriva en person du ej vet könet på?
Sen har vi personer som varken vill identifiera sig som han eller hon, vad vill du kalla dem om inte hen?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Kan det ligga nåt i det denna mannen berättar ?
https://www.youtube.com/watch?v=zCpjmvaIgNA

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Så vad använder du för ord för att beskriva en person du ej vet könet på?
Sen har vi personer som varken vill identifiera sig som han eller hon, vad vill du kalla dem om inte hen?

"Den", alternativt använda en persons (yrkes)titel?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@tomten51: Av den information som framgår har de ju inte stängt av dig p.g.a. dina åsikter, utan för hur du har framfört dem? Då är det ju bara att vara lite trevligare nästa gång så går det bra?

Det roliga med den här debatten är att det ofta är dem som anser att alla är så jäkla lättkränkta, skriker om "offermentalitet" och svamlar om åsiktskorridorer - som sen börjar gnälla om att de minsann blir så jävla attackerade, ser sig själv som offer och minsann ska ha upprättning medelst långs snyfthistorier - så fort folk inte håller med dem...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Gamerwhat?

Permalänk
Medlem

Ska jag vara gravallvarlig en kort stund så upplever jag att swec modereras med en något för hård hand men jag försöker anpassa mig eftersom jag värderar tillgången på den samlade kunskapen här miltals högre än mitt ego vad gäller det förra. Det är swecs sida, de moddar som de vill. Passar det inte mig är jag fri att vända mig nånannanstans.

Den här bilden brukar dyka upp på amerikanska forum titt som tätt:

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Hen-henns-hennes <- varför jag inte gillar ordet. ett könsneutralt ord som har ett pronom i sig.

Men nu är detta inte flashback så skit i vad jag skrev. Detta är en tekniksida och teknik ska diskuteras, inte politik, det är helt OT för forumet. Din avstängning var helt ok.

"Övriga ämnen".

Har svårt för flashback då från mina korta utflykter fått uppfattningen att det blåster lite mycket åt ett håll från användarna på forumet. Swec är mer balanserat. Sen var det väldigt praktiskt då jag ändå läste sidans artiklar och lurkade i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Så vad använder du för ord för att beskriva en person du ej vet könet på?
Sen har vi personer som varken vill identifiera sig som han eller hon, vad vill du kalla dem om inte hen?

Den.
Den/dem duger alldeles utmärkt för sådana personer också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jävla gnäll! Gör något roligt med livet i stället för att älta gammal skit.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Inaktiv

Problemet är att de är en forum/kanal där man diskuterar datorteknik, för att hålla lite liv i forumet tillåts annat. När detta annat börjar ta för stor plats och gör att folk med olika åsikter blir upprörda så får de ett problem.
Det kräver dessutom arbete och hålla på och rensa upp i trådar och jag begriper inte vem som ens vill göra sånt obetalt?

Permalänk
Medlem

Snälla... Uppdatera kalendern och inse att det är 2017, snart 2018. Livet och dess människor kanske inte är så svartvita som det/de var förr.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Den.
Den/dem duger alldeles utmärkt för sådana personer också.

Fast den kan ju också syfta på en sak, det kan inte hen. Som exempelvis om en MC kör om dig på motorvägen så kan du säga: "Vad fort han körde, vilken idiot" eller: "Vad fort hon körde, vilken idiot" men om du säger: "Vad fort den körde..." så syftar du ju på motorcykeln snarare än föraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@tomten51: Av den information som framgår har de ju inte stängt av dig p.g.a. dina åsikter, utan för hur du har framfört dem? Då är det ju bara att vara lite trevligare nästa gång så går det bra?

Det roliga med den här debatten är att det ofta är dem som anser att alla är så jäkla lättkränkta, skriker om "offermentalitet" och svamlar om åsiktskorridorer - som sen börjar gnälla om att de minsann blir så jävla attackerade, ser sig själv som offer och minsann ska ha upprättning medelst långs snyfthistorier - så fort folk inte håller med dem...

Håller med om att jag kunde varit trevligare, frustration över hela situationen från min sida. Men saken kvarstår att jag blev avstängd för mina åsikter inte i vilken grad otrevlighet jag uttryckte dem med. Läs tidigare inlägg varför jag tycker det är problematiskt.

Jag varken ser mig som offer eller söker upprättelse. Notera jag inte nämner namn eller söker någon form av ursäkt eller hexjakt. Jag vill bara kolla om jag kan komma tillbaka till ett forum och en sida jag uppskattat genom åren utan att stödja en agenda jag har starka åsikter mot, som strider mot mina principer. Hittills är jag positivt överraskad så du kanske får se mer av mig. Tycker du antingen läst fel eller skjuter snett.

Skrivet av RivianWolf:

Gamerwhat?

https://en.wikipedia.org/wiki/Gamergate_controversy

Lite av en röra det där men TL;DR visade sig att gaming journalister givit positiva recessioner till en bekant utan att klargöra relationen vilket skapade ett rätt stort drev som var lika delar om etik inom journalism som vad som nu kallas för "social justice" eller extrem vänster politik innom gaming. Det framkom att "alla" stora gaming sajter konspirerade för att främja en vis (social justice) agenda inom spel branschen, detta genom läkta mail och annat gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast den kan ju också syfta på en sak, det kan inte hen. Som exempelvis om en MC kör om dig på motorvägen så kan du säga: "Vad fort han körde, vilken idiot" eller: "Vad fort hon körde, vilken idiot" men om du säger: "Vad fort den körde..." så syftar du ju på motorcykeln snarare än föraren.

”Vad fort idioten körde” täcker gott alla möjligheter utan syfta på fordonet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast den kan ju också syfta på en sak, det kan inte hen. Som exempelvis om en MC kör om dig på motorvägen så kan du säga: "Vad fort han körde, vilken idiot" eller: "Vad fort hon körde, vilken idiot" men om du säger: "Vad fort den körde..." så syftar du ju på motorcykeln snarare än föraren.

Oftast menar man den personen, där 'personen' är outtalat. Jämför 'Den som hittade på det här är ....'.
Funkar alltså lika bra att använda de/dem/dom för att vara könsneutral, som hen.
Sen att språk och språkbruk utvecklas kommer man inte ifrån, orkar man uppröras över alla ord som tillkommer och försvinner över en livstid så har man ett kämpigt liv framför sig. Fast, har man tid/lust/ork att uppröras över ord som 'hen' så har man det kanske ganska bekvämt ändå.
Ingen kritik eller åsikt mot någon särskild här, utan mer en reflektion.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Livmodersbärare är kvinna, penisbärare är man. Oavsett om man är gay eller inte. Har man både livmoder och en penis så är man transgender. Dom som klär ut sig är inget mer en kläderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Håller med om att jag kunde varit trevligare, frustration över hela situationen från min sida. Men saken kvarstår att jag blev avstängd för mina åsikter inte i vilken grad otrevlighet jag uttryckte dem med. Läs tidigare inlägg varför jag tycker det är problematiskt.

Jag varken ser mig som offer eller söker upprättelse. Notera jag inte nämner namn eller söker någon form av ursäkt eller hexjakt. Jag vill bara kolla om jag kan komma tillbaka till ett forum och en sida jag uppskattat genom åren utan att stödja en agenda jag har starka åsikter mot, som strider mot mina principer. Hittills är jag positivt överraskad så du kanske får se mer av mig. Tycker du antingen läst fel eller skjuter snett.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gamergate_controversy

Lite av en röra det där men TL;DR visade sig att gaming journalister givit positiva recessioner till en bekant utan att klargöra relationen vilket skapade ett rätt stort drev som var lika delar om etik inom journalism som vad som nu kallas för "social justice" eller extrem vänster politik innom gaming. Det framkom att "alla" stora gaming sajter konspirerade för att främja en vis (social justice) agenda inom spel branschen, detta genom läkta mail och annat gott.

1. Känns supertydligt att du blev avstängd, inte för dina åsikter, utan för hur du spred dem. Se citat från din första post [citat från moderator] "Avslutningsvis går det bra att argumentera mot användningen av ordet "hen" och därav av majoriteten av tråden fortfarande intakt, däremot gick du för långt och började attackera personer som kan känna sig illa till mods av att läsa dina inlägg. På forumet följer vi både forumreglerna och Sveriges lagar. När nu avstängningen löper ut så går det inte bra att skapa en tråd om dett"

2. Oj! Vi har verkligen väsensskiljd uppfattning om vad gamergate var för något. Min tl:dr hade fokuserat på snorungarna som förstörde livet för ett antal journalister och kvinnor inom gamingbranschen. Men så gillar jag ju vad jason schrier och kirk hamilton gör på kotaku...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2