Permalänk

Kylare 8700 [löst]

Tja.
Beställde en montering med 8700 (ej K).
Vid testet så kontaktar ni mig för att köpa en bättre kylare då stock inte håller måttet?
Jag har inte ens ett grafikkort i datorn och chassiet är stort med gott om plats.
Vet Intel om detta och är det ens lagligt för dom att skicka med skit som i teorin skulle brinna upp om man satte i ett grafikkort?
Eller är det något som jag kan ha missat?

Mvh

Permalänk
Medlem

Kommer inte brinna upp men du kommer ligga på 95C vid 100% load under lång tid. Dock är deras argument att 100% load under längre tid inte är normalt (och dom har en poäng).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att du klarat dig fint med stock (men hittar inga test online på huruvida turbon throttlar med stock - sjukt). Blir som implor skrev nog 90+ under fullt ös.

Stora nedsidan, förutsatt att den inte throttlar, blir väl ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

Jag skulle gissa att du klarat dig fint med stock (men hittar inga test online på huruvida turbon throttlar med stock - sjukt). Blir som implor skrev nog 90+ under fullt ös.

Stora nedsidan, förutsatt att den inte throttlar, blir väl ljudet.

såg en reddit post där dom rapporterade 30-40c idle och 60-70c i spel med stock. Är ganska rimligt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Okej om det är Inet som är försiktiga, det uppskattas men man blir lite orolig.
Har samtliga som beställt från Inet fått rekommendationen att byta ut stocken?

Tycker ändå att Intel borde ha ägnat mer kärlek åt en kylare som ska vara stock.

Permalänk
Medlem

Valde du ett Asus-moderkort till ditt bygge?

Kan vara så att Inet inte stängt av Asus MCE i BIOS så att processorn därmed får onödigt mycket volt och blir för varm för stockkylaren.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Valde du ett Asus-moderkort till ditt bygge?

Kan vara så att Inet inte stängt av Asus MCE i BIOS så att processorn därmed får onödigt mycket volt och blir för varm för stockkylaren.

Nej, det blev ett MSI Z370 GAMING PRO CARBON AC.

Permalänk
Inet

@SoilBleed:

Hej,

Ja vi brukar generellt rekommendera att uppgradera från stockkylaren, inte för att det är farligt eller att det ska throttla, utan för en trevligare upplevelse med en tystare och svalare burk.

Anledningen att vi ofta hör av oss inför montering av kraftfullare processorer är för att dubbelkolla. Ibland missar den som bygger att lägga till en tredjepartskylare och andra är inte medvetna om att även kylare i de lägre priskategorierna går tystare än stock, så vi vill ge möjligheten att byta innan vi monterar och skickar den.

Mvh

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk

Jag skulle kunna förlänga tråden med att citera mejlet men jag nöjer mig med ett bra svar och kör på det. Toppen, tack.