Ouppringningsbart nummer till swish?

Permalänk

Ouppringningsbart nummer till swish?

Har sett många streamers som har haft andra nummer länkade till sin swish, på så sätt kan de som kollar på streamen inte söka upp streamern osv. Det nummert går inte att ringa, utan bara att swisha till. Så, till min fråga... Vet någon här på sweC hur man gör det? Tacksam för svar!

Permalänk

Tänkte du börja scamma?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

Jag misstänker att det är företagsswish som används, vilket inte är gratis. Se t.ex. https://seb.se/foretag/digitala-tjanster/swish-foretag

Permalänk

@hunkaboy86: Nej. Men i lördags skulle jag sälja en sak via swish till en snubbe jag inte kände. Gav mitt riktiga nummer, o sen vare kört. Han id-kapade inte bara mig, utan hela min familj. Han beställde en massa saker i våra namn osv. Därför jag undrar om det går att fixa ett nummer som inte är mitt riktiga...

Permalänk
Medlem

Hur kapar man nån med ett telefonnummer? Känns som eniro lägger risigt till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av godzlindauu:

@hunkaboy86: Nej. Men i lördags skulle jag sälja en sak via swish till en snubbe jag inte kände. Gav mitt riktiga nummer, o sen vare kört. Han id-kapade inte bara mig, utan hela min familj. Han beställde en massa saker i våra namn osv. Därför jag undrar om det går att fixa ett nummer som inte är mitt riktiga...

Hur gjorde han det då? Låter som att han lika gärna kunde sätta sig med telefonkatalogen och börja ID-kapa i bokstavsordning i så fall?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

@Piece of Cake: Det är fullt möjligt. Helt sjukt att man kan få fram de sista 4 online osv. Det enda jag gav honom var mitt telefonnummer, o ja. Inte första gången det händer...

Permalänk

@guermantes: Ba o söka upp på en hemsida, så får du fram exakt all information. Hela personnummert, adress, stad allting. Helt sjukt

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av guermantes:

Hur kapar man nån med ett telefonnummer? Känns som eniro lägger risigt till...

Det gör man inte, TS glömde nog några steg i historien

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godzlindauu:

@guermantes: Ba o söka upp på en hemsida, så får du fram exakt all information. Hela personnummert, adress, stad allting. Helt sjukt

Vilken hemsida skulle det vara då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Om någon vill ID-kapa dig så finns det inte mycket du kan göra; ett swishnummer som inte är ditt vanliga telefonnummer skulle inte påverka någonting. Man behöver inte mobilnumret för att beställa någonting, och bara med hjälp av namn kan man få fram hela ditt personnummer (vilket dessutom inte kan användas till någonting, men folk tycker det är superläskigt att deras fyra sista finns på nätet).

@Stefflo: Exempelvis ratsit.se och upplysning.se har dessa funktioner.

Permalänk

@Dunder: Ni behöver inte tro mig, men ja. Vi har polisanmält alltihop. Det han hade var mitt nummer o min facebook där mitt namn och stad stod. Men det skulle egentligen inte behövts, han kunde bara ha sökt upp numret. Därför det är helt vrickat

Permalänk

@Saddl3r: Men jag tänker att, det nummert kanske inte är kopplat till mig, utan bara för att ta emot betalning. Vet inte om det går, men skulle behövt det då /:

Permalänk

@Stefflo: Finns olika, tex ratsit, upplysning osv

Permalänk
Medlem

Personnummer är offentlig information.

Det är lätt att plocka fram med ex. ratsit.se och merinfo.se

En sak man kan göra är att stoppa möjligheten för adressändring utan kontroll!
https://www.skatteverket.se/omoss/press/nyheter/2016/nyheter/...

Det hindrar ju dock inte någon från att beställa saker i ditt namn och gå & rota i din postlåda.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av godzlindauu:

@hunkaboy86: Nej. Men i lördags skulle jag sälja en sak via swish till en snubbe jag inte kände. Gav mitt riktiga nummer, o sen vare kört. Han id-kapade inte bara mig, utan hela min familj. Han beställde en massa saker i våra namn osv. Därför jag undrar om det går att fixa ett nummer som inte är mitt riktiga...

Jag är inte riktigt med. Vilket problem skulle lösas av att det inte går att ringa upp numret som är kopplat till swish?

Permalänk
Medlem
Skrivet av godzlindauu:

@Saddl3r: Men jag tänker att, det nummert kanske inte är kopplat till mig, utan bara för att ta emot betalning. Vet inte om det går, men skulle behövt det då /:

Förstår att det var riktigt jobbigt att vara med om och att det tar massa onödig energi, men vad jag vet finns det inte mycket du kan göra åt det. Räcker med att grannen läser på din brevlåda liksom.

Finns sidor som säger sig skydda mot ID-stöld, men har hört att det inte fungerar. Kan vara värt att kolla upp det om du är supernojjig.

Permalänk

@Shrimpey: Ne, vet. Men jag tänker om det kan vara ett nummer som inte är bundet till mig, utan bara till att ta emot betalningar. Ingen aning om det går dock :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av godzlindauu:

@Shrimpey: Ne, vet. Men jag tänker om det kan vara ett nummer som inte är bundet till mig, utan bara till att ta emot betalningar. Ingen aning om det går dock :/

Det är falsk säkerhet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Köp ett kontant simkort, plugga in i luren, logga in på din internetbank och koppla ditt mobilnr till swish, ta emot bekräftelsen via sms, plocka ut simkortet ur telefonen.

Så, nu kan du scamma folk, you're welcome.

Tänk på att banken vet vem som äger mobilnumret, så polisen lär hitta dig relativt enkelt.

(Förstår inte varför du måste komma med en snyfthistoria som svepskäl)

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

(Förstår inte varför du måste komma med en snyfthistoria som svepskäl)

Särskilt det där med att de sen kapade hela hans familj...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av godzlindauu:

@DunderKlumpen: Ni behöver inte tro mig, men ja. Vi har polisanmält alltihop. Det han hade var mitt nummer o min facebook där mitt namn och stad stod. Men det skulle egentligen inte behövts, han kunde bara ha sökt upp numret. Därför det är helt vrickat

Hade han ditt namn så hade han det som behövdes redan innan han hade ditt telefonnummer. Visst, det kanske blir enklare att hitta rätt om du har ett vanligt namn och du ger ut telefonnumret, men det jag ville ha sagt var att det inte är telefonnumret som var den avgörande faktorn.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det räcker väl endast med att registrera det på ett kontantkort som du endast tar fram vid behov?

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

@godzlindauu
Till din fråga så kontakta din bank så kan de hjälpa dig med Swish för företag. Min bank tar dock 500kr/år + 2,5 kr per överföring i betalning. Vem som helst kan dock ansluta.

Skulle tro som många andra här att köpa ett simkort bara för att få ett nummer och koppla det till Swish vore det enklaste och väldigt tryggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Skulle tro som många andra här att köpa ett simkort bara för att få ett nummer och koppla det till Swish vore det enklaste och väldigt tryggt.

Måste man inte hålla på och ladda kontantkort hela tiden för att de inte ska inaktiveras?

Permalänk

Men egentligen är swish inte så säkret, då man använder nummert knytet till mobilen. Man borde kunna få fram tex en kod som i BTC som man kan spåra om det krävs, men isåfall av polis eller någon annan myndighet. Tror jag bara skippar o använda min swish i framtiden, o hoppas på att han inte beställer fler saker.

Permalänk

Roligt att vissa tror att jag ska börja scamma ^^, väx upp snälla nån

Permalänk
Medlem

Men snälla. Det står ju alltid namn på vem det är i Swish/bankID oberoende om man har nummer eller ej.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guermantes:

Måste man inte hålla på och ladda kontantkort hela tiden för att de inte ska inaktiveras?

Med halebop räcker det att du ringer ett samtal eller skickar ett sms så förlängs giltigheten med ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Med halebop räcker det att du ringer ett samtal eller skickar ett sms så förlängs giltigheten med ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur hittade du hit efter så lång tid? Det roligaste var att jag uppenbarligen svarat på denna tråden redan xD

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!