Apple TV 4K, få ljud från Spotify och bild från tv.

Permalänk
Medlem

Apple TV 4K, få ljud från Spotify och bild från tv.

Hej sweclockare! Hoppas inlägget hamnar i rätt tråd annars får någon flytta inlägget

Har ett litet dilemma, köpte Apple TV 4K här om dagen och nu undrar jag hur/om det ens är möjligt att få ljud via Spotify(airplay) och bild från någon stream(Viaplay tex) genom ATV samtidigt. Typ att ljudet från Spotify kommer genom förstärkaren och ljudet jag streamar kommer via tv-högtalarna eller att det bara är mutat med bilden igång.

Har följande:
Harman kardon 3490
LG 55UJ75 UHD tv 4K
Apple TV 4K

Det jag provat nu är att köra RCAA kabel från förstärkare till TVn, hdmi från TV till Apple TV, då funkar ljudet men kan endast lyssna på musik från Spotify och inte streama bild från något.

Optisk kabel från förstärkare till tv så får jag inget ljud alls, vet inte varför.

Känner mig lite låst och är inte så kunnig(men hoppas att bli). Läst runt lite men hittar ingen lösning. Ny förstärkare som gäller med Spotify connect så jag strömmar musiken från mobilen och ändrar ljudkällan i Apple tvn till tvns inbyggda högtalare?

Nya Apple tvn var tydligen inte lämpad för äldre förstärkare, synd att man inte läste på innan dum som man är :-). Långt och luddigt inlägg men hoppas någon begriper sig på mitt problem och har en smidig(helst billig) lösning

TLDR: vill kunna lyssna på musik från Spotify och kolla på tex fotboll från viaplay samtidigt med hjälp av Apple tvn/airplay.

Permalänk
Medlem

Är rätt säker på att du inte kommer få till det... Den är ju anpassad för 1 sak i taget.
Jag skulle satsa på något som kan köra spotify connect som finns i rätt billiga prylar som kommer lösa ditt problem!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av sireen:

Hej sweclockare! Hoppas inlägget hamnar i rätt tråd annars får någon flytta inlägget

Har ett litet dilemma, köpte Apple TV 4K här om dagen och nu undrar jag hur/om det ens är möjligt att få ljud via Spotify(airplay) och bild från någon stream(Viaplay tex) genom ATV samtidigt. Typ att ljudet från Spotify kommer genom förstärkaren och ljudet jag streamar kommer via tv-högtalarna eller att det bara är mutat med bilden igång.

Har följande:
Harman kardon 3490
LG 55UJ75 UHD tv 4K
Apple TV 4K

Det jag provat nu är att köra RCAA kabel från förstärkare till TVn, hdmi från TV till Apple TV, då funkar ljudet men kan endast lyssna på musik från Spotify och inte streama bild från något.

Optisk kabel från förstärkare till tv så får jag inget ljud alls, vet inte varför.

Känner mig lite låst och är inte så kunnig(men hoppas att bli). Läst runt lite men hittar ingen lösning. Ny förstärkare som gäller med Spotify connect så jag strömmar musiken från mobilen och ändrar ljudkällan i Apple tvn till tvns inbyggda högtalare?

Nya Apple tvn var tydligen inte lämpad för äldre förstärkare, synd att man inte läste på innan dum som man är :-). Långt och luddigt inlägg men hoppas någon begriper sig på mitt problem och har en smidig(helst billig) lösning

TLDR: vill kunna lyssna på musik från Spotify och kolla på tex fotboll från viaplay samtidigt med hjälp av Apple tvn/airplay.

Måste allt köras via AirPlay? En bluetooth-mottagare till förstärkaren, kör sedan videoström till ATV via AirPlay med ljud på 0%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Är rätt säker på att du inte kommer få till det... Den är ju anpassad för 1 sak i taget.
Jag skulle satsa på något som kan köra spotify connect som finns i rätt billiga prylar som kommer lösa ditt problem!

Så att köra en förstärkare med Spotify connect och spela musiken via den och ändra Apple tvns ljud till tvns inbyggda högtalare i de fallen man vill strömma musik och lyssna på musik borde fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Måste allt köras via AirPlay? En bluetooth-mottagare till förstärkaren, kör sedan videoström till ATV via AirPlay med ljud på 0%.

Nej allt behöver inte köras via AirPlay, det jag strömmar behöver inte det. Låter ju ganska smidigt men måste man inte kosta på bluetooth-mottagaren för att ljudkvalitén ska bli vettig?

Permalänk
Medlem

@sireen: Här är lösningen för dig, köp denna: Muzo Cobblestone
Kör Spotify via AirPlay och låt apple tv kopplas direkt till tv med hdmi så har du ljud och bild samtidigt.
Mycket bättre än Bluetooth mottagare.

EDIT:
Just det, finns Spotify Connect också.
Här finns ett test av denna: M3

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sireen:

Så att köra en förstärkare med Spotify connect och spela musiken via den och ändra Apple tvns ljud till tvns inbyggda högtalare i de fallen man vill strömma musik och lyssna på musik borde fungera?

Jepp! Kan göra så med min förstärkare, eller brukar köra med mobilen till förstärkaren oftast!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Maxizor: Ja precis, spotify i mobil -> Anslut till spotify connect -> Ljud genom förstärkare.
AppleTV-stream-> tvns inbyggda högtalare.

Och de gånger du vill kolla film etc med ljudet från förstärkaren slår du bara om inne i inställningar på Apple-TVn att köra med ljudet från förstärkaren?

Detta är så du kör och det funkar bra då med andra ord? Låter ju smidigt

Permalänk
Medlem

@Deejay_Alive: Så jag kopplar muzon -> förstärkare med hjälp av RCA-kabel och sedan ansluter jag min mobil till muzon med hjälp av appen?

har du en sådan "muzo cobblestone" själv? Fungerar det bra isåfall? Verkar väldigt intressant om det fungerar bra, helt ok prislapp. billigare än en ny förstärkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sireen:

Nej allt behöver inte köras via AirPlay, det jag strömmar behöver inte det. Låter ju ganska smidigt men måste man inte kosta på bluetooth-mottagaren för att ljudkvalitén ska bli vettig?

Så länge du har en mobiltelefon som stödjer AAC-codec (vet inte hur det är men räknar med att alla moderna Apple-enheter har det) och en AAC-mottagare. T.ex.: https://www.kjell.com/94298

Ljudkvalité är ju högst subjektivt, men enligt mitt tycke är det OK. Ifall du har en digitalingång på förstärkaren så rekkomenderar jag annars att köra en Chromecast Audio.

Permalänk
Medlem

@Marcuswb: Att jag inte sett en sådan förut! Ser ut att fungera som Muzo cobblestone som Deejay_alive länkade innan, fast billigare. Den har bra recensioner också. Verkar lite för bra och smidigt för att vara sant, får bli att åka och köpa en sådan imorgon tror jag.

Det funkar alltså som att man har bluetooth i sin förstärkare och sköter musiken ifrån mobilen/datorn så länge man är uppkopplad på samma nät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sireen:

@Maxizor: Ja precis, spotify i mobil -> Anslut till spotify connect -> Ljud genom förstärkare.
AppleTV-stream-> tvns inbyggda högtalare.

Och de gånger du vill kolla film etc med ljudet från förstärkaren slår du bara om inne i inställningar på Apple-TVn att köra med ljudet från förstärkaren?

Detta är så du kör och det funkar bra då med andra ord? Låter ju smidigt

Jag själv kör HTPC, men teorin är densamma ja

Visa signatur