Permalänk
Medlem

Värma upp uppblåsbar pool?

Hej!

Jag bor i en brf där vi har en gemensam taketerass dit jag köpte en uppblåsbar pool till i somras.
Som vinterbadtorsk slog det mig nu att det vore underbart att bada även när sommaren är över men då jag inte kan springa fram och tillbaka med hinkar med vatten så funderar jag nu på hur man kan värma upp poolens vatten från vattenslangen på taket
Är det någon som har något förslag?
Vore uppskattat!

Permalänk
Skrivet av X-ZoRe:

Hej!

Jag bor i en brf där vi har en gemensam taketerass dit jag köpte en uppblåsbar pool till i somras.
Som vinterbadtorsk slog det mig nu att det vore underbart att bada även när sommaren är över men då jag inte kan springa fram och tillbaka med hinkar med vatten så funderar jag nu på hur man kan värma upp poolens vatten från vattenslangen på taket
Är det någon som har något förslag?
Vore uppskattat!

Stål tunna, fyll med ved, sätt i polen, tänd på

Permalänk
Medlem

God idé! men tror du inte poolen "smälter" i botten?

Permalänk
Skrivet av X-ZoRe:

God idé! men tror du inte poolen "smälter" i botten?

Sätt en platta, trä skriva eller dylikt under Tror inte det är problem.

Permalänk
Medlem

@X-ZoRe: Vattnet kommer forsla bort all värme från tunnan, i alla fall i teorin.
Jag har kokat varmkorv i en PET-flaska i/jämte en lägereld.. Sen skulle jag kanske inte rekommendera det, men det gick!

Men för säkerhets skull, ställ tunnan/hinken på en träskiva eller stenplatta eller dylikt så är det tvärlungt.

Posta gärna en bild på spektaklet sen!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Tveksamt om du får effekten du önskar. Bara att värma upp en vedeldad badtunna på sommaren tar ju några timmar

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns eldrivna polvärmare som man cirkulerar vattnet igenom likt denna https://www.halsingebadtunnor.se/en/product/poolvarmare-el-2-... men en oisolerad pool ute på vintern lär kosta en del i energi att hålla varm.
Har du tillgång till värmesystemet i huset så kan man använda en värmeväxlare men det blir ju en lite mer omständig installation

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingen som kommer på en enklare idé?
Tänker liknande "grilljärn som man lägger i kolen" fast tål vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Ingen som kommer på en enklare idé?
Tänker liknande "grilljärn som man lägger i kolen" fast tål vatten?

Tyvärr är det allt för lite effekt på en sådan.
De brukar ligga på 300w och det kommer man inte långt med.

http://www.ebay.co.uk/itm/IMMERSION-HEATER-3kw-230V-POWERFUL-...

Finns sådana här, men räkna med låång uppvärmningstid och jag skulle INTE vara i närheten medans den ligger i vattnet, så mycket litar jag inte på den..
Du behöver även någon form av lock så inte all värme sticker direkt.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Kul idé, återkom med resultat om du lyckas!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av X-ZoRe:

Ingen som kommer på en enklare idé?
Tänker liknande "grilljärn som man lägger i kolen" fast tål vatten?

En sån lösning är alldeles för farlig men det närmaste du kommer sånt kanske är att ställa den på en plats du preparerat med golvvärme, du får tänka på att yttemperaturen på det som värmer inte ska kunna bränna någon person eller materialen i poolen och att lösningen måste vara vattensäker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har mycket svårt att tro att ni kan fixa det med en badtunna i plast. Du behöver en i stål med värme under eller exempelvis i trä och en kamin "inbyggd som man kan elda i."

Att öht hålla vattnet varmt i ett utebad är rätt svårt, även om den är hyffsat bra isolerad.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Ska poolen fyllas och tömmas mellan baden (mycket jobb)? Om inte så kommer du såklart behöva värma vattnet hela vintern så att det inte fryser vilket låter kostsamt även om du bara ska hålla det över 0-grader. Och att sedan värma upp vattnet till behaglig temperatur kommer säkert att ta 12h även om du eldar med ved.

Jag skulla nog nöja mig med med badkaret över vinterhalvåret alternativt åka till det kommunala badhuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spicy_mama:

Stål tunna, fyll med ved, sätt i polen, tänd på

Smidigaste och billigaste alternativet än så länge.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Lägg vattenslang med varmvatten i, låt kallt vatten rinna ut, profit

Permalänk
Medlem

Gå ihop i föreningen och köp ett spabad. Värma upp en barnpool på vintern är inget jag skulle rekommendera. Vattnet blir fort äckligt när det värms upp, så du åker på att byta varje gång du ska bada. Och att bygga ett renings och crikulationssystem till en barnpool känns som lite överkurs...

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.