iPhone X skärmskydd frågor...

Permalänk
Medlem

iPhone X skärmskydd frågor...

Hej,
Köpte för några veckor sedan ett panzerglass skärmskydd till iphone X (https://www.teknikdelar.se/panzerglass-apple-iphone-x) och när jag fick det så täckte det inte hela skärmen utan det är nån mm som inte blir täckt. I början trodde jag inte att det spelade så stor roll för att det täckte själva OLED skärmen men sedan så finns det lite mer skärm som inte lyser upp (väldigt svårt att förklara) som det inte skärmskyddet täcker.

Idag så tappade jag mobilen och ett hörn som inte blev täckt av skärmskyddet spräckte. Har jag någon rättigheter att tex kräva något som att de betalar någon del av en reparation etc?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

https://panzerglass.com/warranty/

Citat:

No guarantee is provided for damages that are inflicted on the PanzerGlass or the telephone/tablet.

If you have a request concerning malfunctioning products, please contact our Customer Care Team.

Skulle nog inte vara en hållbar affärsmodell om man lagar upp skadade produkter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://panzerglass.com/warranty/

Skulle nog inte vara en hållbar affärsmodell om man lagar upp skadade produkter...

Okej tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Tror ni att det hjälper om jag kontaktar teknikdelar och panzerglass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Tror ni att det hjälper om jag kontaktar teknikdelar och panzerglass?

Nix

Och sådana här skärmskydd är inte tänkt att skydda mot fallskador, även om det kan hjälpa förstås.
Funktionen för dessa är att skydda displayen mot repor från tex nycklar osv.

Själv kör jag med ett plånboksforal i läder, det skyddar telefon väldigt bra + ett tunt displayskydd.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@Lennoz:

Precis som flera sagt så finns det ingen ”garanti” för detta. Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller alternativt köp Apple Care+

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför du tycker att dom ska betala något för dig alls. Av vilken anledning då? Vad får dig att tro att dom har något ansvar för att du tappade telefonen i golvet?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Förstår inte riktigt varför du tycker att dom ska betala något för dig alls. Av vilken anledning då? Vad får dig att tro att dom har något ansvar för att du tappade telefonen i golvet?

Det är att deras skärmskydd inte täckte hela skrämen. Utan lämnade några mm av skärm.

Permalänk
Medlem

Skärmskydd är för att skydda mot repor. Inte mot att man tappar telefonen i backen. Sånt har man föräkringar till. Det finns också fodral som dämpar, men jag tvivlar på att nåt fodral/skal på marknaden garanterar att telefonen håller om du tappar den i marken.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Nae, tyvärr kommer du inte få ut en krona från de som har gjort skyddet. Jag rekommenderar dig att kolla din hemförsäkring för där brukar det finnas någon typ av drulle man kan nyttja. Självrisken blir 1500 kronor men det är betydligt billigare än att byta skärmen på en iPhone X.

Själv kör jag Telias egna försäkring, (79 kronor månaden och 750 självrisk), och nyttjar varje gång jag gör sönder telefonen. Då behöver jag inte oroa mig för om jag klantar till mig, vilket är något jag väldigt ofta gör.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nae, tyvärr kommer du inte få ut en krona från de som har gjort skyddet. Jag rekommenderar dig att kolla din hemförsäkring för där brukar det finnas någon typ av drulle man kan nyttja. Självrisken blir 1500 kronor men det är betydligt billigare än att byta skärmen på en iPhone X.

Själv kör jag Telias egna försäkring, (79 kronor månaden och 750 självrisk), och nyttjar varje gång jag gör sönder telefonen. Då behöver jag inte oroa mig för om jag klantar till mig, vilket är något jag väldigt ofta gör.

Så du tappar oftare än 1gång per år?
Annars känns det som en väldans förlustaffär att ta den där försäkringen

79*12 + 750kr = 1698kr

Men tappar du 2ggr per år är det ju nice

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

@Lennoz: Spelar 0 roll om skärmskyddet inte täcker hela skärmen. De skulle kunnat skicka ett skärmskydd på 1x1 cm och du skulle inte kunna få någon som helst form av ersättning enl deras garanti. Men du skulle säkert kunna stämma dem för falsk marknadsföring om de nu skickade ett skärmskydd som var 1x1 cm, men det var inte riktigt poängen.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Medlem

@SunQ: Beror lite på, i år har jag inte tappat den men förra året tog jag ut två. Det du får ha i åtanke är att när jag tappade min iPhone 6 plus efter ungefär ett år och nyttjade min försäkring hos Telia så fick jag en iPhone 6s plus istället, (eftersom att jag får en telefon av samma grundvärde som den jag köpte innan).

Så egentligen har jag gått fruktansvärt mycket plus, eftersom att jag har fått en telefon för 11500 kronor för självrisk + årskostnad utan att behöva betala något extra, förlänga mitt abonnemang eller göra något annat.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Hej,
Köpte för några veckor sedan ett panzerglass skärmskydd till iphone X (https://www.teknikdelar.se/panzerglass-apple-iphone-x) och när jag fick det så täckte det inte hela skärmen utan det är nån mm som inte blir täckt. I början trodde jag inte att det spelade så stor roll för att det täckte själva OLED skärmen men sedan så finns det lite mer skärm som inte lyser upp (väldigt svårt att förklara) som det inte skärmskyddet täcker.

Idag så tappade jag mobilen och ett hörn som inte blev täckt av skärmskyddet spräckte. Har jag någon rättigheter att tex kräva något som att de betalar någon del av en reparation etc?

Tacksam för alla svar!

Anledningen varför pansarglas ej täcker hela ytan är att det måste finnas utrymme för fästa skalet. Ett skal som skyddar bra t ex Gear4 som har D3O material som absorberar smällar. Har ju en kantlist runt displayen som är typ 1mm hög. Så vid tapp så absorberar skalet smällen, istället för telefonen ska ramla platt. Har du pansarglas som täcker hela ytan så finns det inget utrymme för att skalet ska få bra fäste. Det krävs denna lilla yta tillgodo.

Varför gör inte tillverkarna av dom bra skalen, skal som är anpassade efter pansarglas som täcker hela skärmen?
Skulle tro det beror på produktionskostnaden och sen är det mer förvirrande för alla parter att ha dubbletter av alla skal för vissa är anpassade utan pansarglas och vissa med. Sen vill inte alla kunder ha pansarglas då vissa tycker det påverkar touchen.

Som andra redan påpekat så nej du kommer inte få någon ersättning. Då pansarglaset är ingen garanti på skydd, utan skapat för motverka skador, främst repor. Bilbältet är ingen garanti på att du överlever, men visst hjälper det i många fall att man kommer undan lindrigt. För att motverka tapp så ska du ha ett skal som absorberar smällen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem

Hej igen! Tack för alla svar, har nu fattat att det inte går.