OC av Radeon RX 480 Gaming X

Permalänk

OC av Radeon RX 480 Gaming X

Hejsan hoppsan och god jul!

Här sitter jag på självaste juldagen och försöker överklocka mitt grafikkort.

Original settings är
2000MHz Memclock
1303MHz GPUClock

Jag har satt upp det till som högst vad jag vet nu
2155MHz Memclock
1373MHz GPUClock

Core voltage 100+
Power limit % 50+

Men resultaten blir bara sämre och sämre ju mer jag benchmarkar och OCar. Innan OC när jag först fick kortet hadew jag kanske 170FPS som benchmark i något tillfälle på Heaven Benchmark. Nu toppar jag max 100. Även om jag återställer OC.

Är det något som händer. Varför blir det inte bättre? FPS kanske inte är allt som räknas här men det verkar ju gå neråt. Nu när jag benchar ligger den på typ 60-80

Något som flaskhalsar? Det bör det ju inte göra.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Ditt kort blir för varmt. Iaf jag får bättre prestanda om jag _sänker_ volten.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Ditt kort blir för varmt. Iaf jag får bättre prestanda om jag _sänker_ volten.

Det blir ju inte det enligt Wattman eller Afterburner. Det ligger på ca 72 stadigt. Oftast går den inte ens över 59.

Visa signatur

Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Hm. Skumt.

Permalänk
Medlem

Körde du en bench innan du började OCa? Det är generellt dåligt att använda MAX värdet som referenspunkt när man OCar. I slutet av heaven benchmark så får du ju AVG som tar i hänsyn till alla mätpunkter (och inte bara en). Jag skulle föreslå att använda den. Ta sedan i hänsyn till att om du kör ett tungt benchmark precis innan du kör ett nytt så kommer du förmodligen få ett sämre resultat då grafikkortet har en högre bastemperatur. Jag skulle också föreslå att testa enbart wattman om det skulle vara så att afterburner blandar sig i och stör. Dock så har det funnits buggar då wattman säger en sak, men är en annan i verkligheten (mest relaterat till Vegakorten).

Om du vill ha en förklaring på vad FattarNiInte menade så finns en här (ca 4min lång, AoTS exemplet) . Sannolikt så behöver du inte +100 mV. Men det är bara mina tankar kring det hela.

Om du kan säga vilka settings du kör med när du kör Heaven benchmark så kan jag kontrollera vad jag får för resultat med min ocklockade RX 480 8GB gaming X. Det kan ju vara så att MAX är mindre nu, men AVG blivit högre .

Permalänk
Skrivet av Radolov:

Körde du en bench innan du började OCa? Det är generellt dåligt att använda MAX värdet som referenspunkt när man OCar. I slutet av heaven benchmark så får du ju AVG som tar i hänsyn till alla mätpunkter (och inte bara en). Jag skulle föreslå att använda den. Ta sedan i hänsyn till att om du kör ett tungt benchmark precis innan du kör ett nytt så kommer du förmodligen få ett sämre resultat då grafikkortet har en högre bastemperatur. Jag skulle också föreslå att testa enbart wattman om det skulle vara så att afterburner blandar sig i och stör. Dock så har det funnits buggar då wattman säger en sak, men är en annan i verkligheten (mest relaterat till Vegakorten).

Om du vill ha en förklaring på vad FattarNiInte menade så finns en här (ca 4min lång, AoTS exemplet) . Sannolikt så behöver du inte +100 mV. Men det är bara mina tankar kring det hela.

Om du kan säga vilka settings du kör med när du kör Heaven benchmark så kan jag kontrollera vad jag får för resultat med min ocklockade RX 480 8GB gaming X. Det kan ju vara så att MAX är mindre nu, men AVG blivit högre .

Benchmark 1 Standard

Benchmark 2 OC

Jag testade benchmarka lite snabbt. Tog först standardklock sedan drog jag upp den till 1360GPU och 2150Mem bara för att se om det gör någon skillnad. Och liiiiite skillnad gör det ju men hur värt det faktiskt skulle vara är jag inte kvalificerad att svara på. Kanske hjälper mer på andra program.

Jag använder mig bara av Wattman. Afterburner har jag läst skulle inte vara så kompatibelt med mitt kort.

FYI Så har jag ett MSI RX480 Gaming X 8GB. Normala klockvärden på den är 1370 GPU och 2250 MEM

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har samma kort . Gjorde två test med:
Standardinställningar, men 1090mV tak

Som förra, men höjde minnet till 2150Mhz

Powertarget 0% och powertarget 50% gjorde ingen skillnad när jag höjde på minnet.

1170mV 1360Mhz(core) 2150Mhz(mem) 50% powertarget

1360Mhz klockan fick jag inte stabil med 1150mV eller 1160mV (kraschade) och vid 1070 så gick det igenom. Dock så behövs nog lite stabilitetstestning där.

Körde på driver 17.12.1.

Själv tycker jag inte så mycket om det. Fläkten går lite för högt för min smak.

Permalänk
Medlem

Jag kör mining-memory-timings i bios på mitt sapphire och tycker att det ökar prestandan i spel utan att öka tempen/fläkten. Inget jag benchat.
Bästa flytet får man väl ändå med överklock + vsync.

Permalänk
Skrivet av Radolov:

Jag har samma kort . Gjorde två test med:
Standardinställningar, men 1090mV tak

Som förra, men höjde minnet till 2150Mhz

Powertarget 0% och powertarget 50% gjorde ingen skillnad när jag höjde på minnet.

1170mV 1360Mhz(core) 2150Mhz(mem) 50% powertarget

1360Mhz klockan fick jag inte stabil med 1150mV eller 1160mV (kraschade) och vid 1070 så gick det igenom. Dock så behövs nog lite stabilitetstestning där.

Körde på driver 17.12.1.

Själv tycker jag inte så mycket om det. Fläkten går lite för högt för min smak.

Du hade lite bättre resultat där utan någon OC än vad jag har.

Jag har hört att rx480 ska vara bra på undervolting. Men hittar inte en guide för det till mitt kort. Skulle vara trevligt att undervolta samtidigt som man GPUKlockar. Men vet inte hur det funkar med memklocken då.

Jag vet ungefärligt vart jag kan vara någonstans med gpu- och memklock men voltage har jag ingen aning om.

Känns typ som man gett upp på att överklocka min GPU då det inte riktigt ger märkbara resultat. Dock så har jag ju bara testat i Heaven Benchmark. Jag måste väl bara hitta the sweetspot kanske men fan har spenderat timmar och lekt med klockningen men hittar inget bra läge. Allt jag testat är stabilt men ingen värre performance boost

Skrivet av FattarNiInte:

Jag kör mining-memory-timings i bios på mitt sapphire och tycker att det ökar prestandan i spel utan att öka tempen/fläkten. Inget jag benchat.
Bästa flytet får man väl ändå med överklock + vsync.

Vsync? Det använder jag inte med tanke på 144hz skärm och freesync. Vad är fördelarna med MMT?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Det blir ju inte det enligt Wattman eller Afterburner. Det ligger på ca 72 stadigt. Oftast går den inte ens över 59.

Stadigt 72 men oftast inte ens över 59? Kan det vara så att du slår i temperaturgränsen och att kortet därefter klockar ner sig någonstans till stockklocks och att det är därför du inte ser någon större ökning? Öka på fläkthastigheten och se om resultaten blir bättre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Stadigt 72 men oftast inte ens över 59? Kan det vara så att du slår i temperaturgränsen och att kortet därefter klockar ner sig någonstans till stockklocks och att det är därför du inte ser någon större ökning? Öka på fläkthastigheten och se om resultaten blir bättre.

Fläkt 1750RPM
Powerlimit 50+
Memory 2150
GPU 1360

Voltage - Auto på allt.

Gjorde två benchmarks, det första kanske är ogiltigt, tabbade ut och in när jag benchade. Men samtidigt så blev FPS så hög och väldigt låg i en väldigt kort stund några scener efter att jag har tabbat.

1. https://gyazo.com/822dedfd34f17e840a9f04a889db669c
2. https://gyazo.com/ad4d074c84d463736b715383e732b1cf.

Score blev ju bättre overall i jämförelse med den första overklockade benchmarken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du hade lite bättre resultat där utan någon OC än vad jag har.

Det kan vara många olika faktorer som påverkar. Kör med liiiite snabbare RAM än vad du gör (3066mhz CL14).

Jag har hört att rx480 ska vara bra på undervolting. Men hittar inte en guide för det till mitt kort. Skulle vara trevligt att undervolta samtidigt som man GPUKlockar. Men vet inte hur det funkar med memklocken då.

De är bra på undervolting p.g.a att de kommer med för hög spänning.
Jag länkade en demostration på undervolting tidigare, men metoden går ungefär såhär:

1. Kör en intensiv grafisk applikation. Heaven funkar nog tillräckligt bra.
2. Sänk spänningen med typ 10 mV (du kan ta mer i början)
3. Kraschar du eller får artefakter? Gå till 4
4. Ta föregående spänning som fungerade och så är du färdig

Jag är inte heller säker på hur det med minnet fungerar, men då jag inte fick några problem (och högre resultat) så verkar det vara ok att göra så. Körde med samma 975mV som är i standardinställningarna.
The memory voltage actually only works on the controller, not the VRAM. The vram voltage is constant.

Du är dock inom 1% av mina värden, så jag tror det inte är något fel på ditt kort alls.

God fortsättning

Permalänk
Medlem

@tripletutorial:
Snabbare minne i gpu helt enkelt. Öka minnesfrekvensen gav lite i miningen. Fixa timingen gav mycket.
Har du dualbios på kortet skall du inte tveka å testa. Polaris bios editor heter programmet.
Glöm inte att sätta allt på default i wattman. Du kommer förmodligen inte upp i samma mhz på minnet med hårdare timings. Fast de blir snabbare iaf.

Påpeka att mhz borde sättas på default inför biosmod.