Permalänk
Medlem

LG OLED55B7V är den värd 15 lök?

Är jävligt sugen men är också en snål jävel, är den värd ca 5k över led eller 65" led i samma prisklass.
Planen är att sätta den i sovrummet på väggen ca 3m , ljusmässigt är det perfekt för en oled.

Så ni som köpte den på BlackFriday är den värd priset?
Behöver jag en Chromecast ultra eller funkar "smart tv" funktionen plex netflix?
Måste jag dra en ethernet kabel?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag köpte den på black friday och är stört nöjd med min. Du kommer absolut inte bli besviken. Även ljudet är sjukt bra för att komma från tvn. Jag har dock min på fot och inte hängt upp den så det kan jag inte svara på.

Permalänk
Medlem

Självklart, haft min B modell i 1 år nu fortfarande kan jag säga till mig själv " fy fan va bra bilden är"

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Jag köpte den på black friday och är stört nöjd med min. Du kommer absolut inte bli besviken. Även ljudet är sjukt bra för att komma från tvn. Jag har dock min på fot och inte hängt upp den så det kan jag inte svara på.

Skrivet av StegeSWE:

Självklart, haft min B modell i 1 år nu fortfarande kan jag säga till mig själv " fy fan va bra bilden är"

Funkar Plex? Eller krävs det en Chromecast ultra eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Funkar Plex? Eller krävs det en Chromecast ultra eller liknande?

Inbyggda Plex och Netflix funkar utmärkt , och har inte haft några problem att köra trådlös heller. Så länge du har ett bra wifi så ska du inte behöva ethernet.
Jag kan tycka att 55" kan bli lite väl litet på 3 meter när du kommer upp i 4k, sitter själv 2 meter ifrån. Men annars älskar jag min 55B7. Väggmontering får du kolla upp vad som passar då den har lite annorlunda mindre 300x200 Vesa och att denkan hamna lite högre om du haft en annan TV där innan, med normalt VESA mer i mitten av TV.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

Är sjukt nöjd med min. Sitter på nästan tre meter och det är lite väl långt dock.

Permalänk
Medlem

Skaffa en fåtölj och flytta närmare. Sitter ca en meter ifrån min 55" 9002 men den är fortfarande för liten. Åh andra sidan sitter du en meter från 65" lcd så får du ingen vidare bild med problem med betraktningsvinklar och all möjlig skit lcd lider av så vet inte om foven nödvändigtvis blir bättre av att gå för 65" lcd. Sen kommer ju bildkvaliten ta en störtdykning.

Gäller bara att man har lite tur med panellotteriet och inte får för mycket vertikal banding annars är det otroligt svårt inte bli nöjd med OLED. Har få brister.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Självklart, haft min B modell i 1 år nu fortfarande kan jag säga till mig själv " fy fan va bra bilden är"

Har exakt samma känsla med min B6. Förvånad av bildkvaliteten varje gång jag slänger på en film.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

För en som inte har så stor koll på "tv-gamet". Måste man verkligen sitta ca 1-2 meter framför TVn för att man ska känna att det är bra bild?

Förklara gärna så bra som ni kan för jag är ute efter en tv, men det känns så konstigt att jag måste sitta så nära.

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem

Nej bra bild kan du nog känna även om du sitter 5 meter ifrån. De blir ju mer förlåtande då du ser mindre detaljer. Vill man ha större bild måste man flytta närmare dock och storleken har betydelse.

Är du inte ute efter immersion och en härlig film/spelupplevelse och bara tittar på rapport, bonde söker fru eller allmän dumtv så kan du med fördel sitta längre bort

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Köpte min 55B7V på Black Friday och är också väldigt nöjd.

På min gamla tv körde jag Netflix och Plex via Chromecast men nu kör jag apparna direkt i TV:n, allt annat (Viafree osv) kör jag fortfarande via Chromecast.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt sjuk att vissa sitter 1m från sin 55”, hade känt att jag hade tvn rakt i ansiktet jag sitter 4m från min 55” oled. Hade nog kunnat flytta fram max 1,5m, sen hade jag nog tyckt det blev för nära.

Enda gången jag suttit ca 1m från tvn var väll när Nintendo 8-bit kom och jag ville se den feta grafiken på min 14” tv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag köpte efter mycket vekande en B7 på Black Friday och efter ha fått upp den på väggen är jag grymt nöjd. Känns som den riktiga ersättaren till plasma, ingen clouding, grå svärta eller ojämn bakgrundsbelysning.
Tycker det känns som att det är så nära en perfekt bild man kan komma, blir förvånad varje gång jag startar den...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Funkar det att se icke HDTV på 55B7V, dvs typ marksänd TV4? Ser det väldigt pixlat ut eller skalar den upp bra?

Ser att Media Markt tänker sälja den för 14.990, men hoppas att det finns de som sätter mer aggressivt pris.

Permalänk
Medlem

Köpte min under black friday och tycker bildkvaliteten är fenomenal. Nu gick jag iofs från en 10 år gammal 720p apparat.
Av de inbyggda apparna så har jag bara testat Netflix, Amazon Prime Video och lite Youtube.
Netflix och Amazon fungerar fint än så länge. Man kan köra 4k HDR, något som jag inte tror går med Chromecast et al.?

Till det negativa; jag har en pixel som fastnat och lyser med en stark grön färg. Syns väldigt tydligt i mörka scener. Vet inte hur vanligt detta är. Jag hoppas att LG tar det på garanti, ska kontakta dem efter helgerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Funkar det att se icke HDTV på 55B7V, dvs typ marksänd TV4? Ser det väldigt pixlat ut eller skalar den upp bra?

Ser att Media Markt tänker sälja den för 14.990, men hoppas att det finns de som sätter mer aggressivt pris.

Jag tycker att TVn skalar upp lågupplöst väldigt bra. Full HD skalar den upp riktigt bra enligt mig. Svårt att se att du kan bli missnöjd med denna. Jag blir lika förvånad över bilden varje gång jag sätter mig vid TVn. Mitt bästa köp på länge när det gäller elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seyaro:

Köpte min under black friday och tycker bildkvaliteten är fenomenal. Nu gick jag iofs från en 10 år gammal 720p apparat.
Av de inbyggda apparna så har jag bara testat Netflix, Amazon Prime Video och lite Youtube.
Netflix och Amazon fungerar fint än så länge. Man kan köra 4k HDR, något som jag inte tror går med Chromecast et al.?

Till det negativa; jag har en pixel som fastnat och lyser med en stark grön färg. Syns väldigt tydligt i mörka scener. Vet inte hur vanligt detta är. Jag hoppas att LG tar det på garanti, ska kontakta dem efter helgerna.

Har du kört LGs program som "rensar" bilen eller vad det nu är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Har du kört LGs program som "rensar" bilen eller vad det nu är?

Yes, tre gånger eller nått. Tror den funktionen mest är till för att förhindra inbränning/ rensa image retention, inte pixlar som fastnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogerL:

Inbyggda Plex och Netflix funkar utmärkt , och har inte haft några problem att köra trådlös heller. Så länge du har ett bra wifi så ska du inte behöva ethernet.
Jag kan tycka att 55" kan bli lite väl litet på 3 meter när du kommer upp i 4k, sitter själv 2 meter ifrån. Men annars älskar jag min 55B7. Väggmontering får du kolla upp vad som passar då den har lite annorlunda mindre 300x200 Vesa och att denkan hamna lite högre om du haft en annan TV där innan, med normalt VESA mer i mitten av TV.

Perfekt, skippar jag Chromecasten till en början.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

…är den värd ca 5k över led eller 65" led i samma prisklass.

Ja, lätt. LCD kan gå hem.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Ja, lätt. LCD kan gå hem.

Köpt, 14 lakan på Netonnet.

Permalänk

Skulle gärna ta från NetOnNet. Men fattar inte varför jag inte får handla på kredit med Resurs Bank, aldrig haft en betalanmärkning i hela mitt liv, jag får alltid avslag när jag försökt det genom åren. visst har inte så hög årsinkomst, men ändå. Klarna och alla andra går ju bra.

Antar det inte kommer funka med NetOnNet-kortet heller? Det är väl också Resurs Bank. Sen tycker jag överlag inte om när man skriver 0% ränta och sen direkt efter 11.65% effektiv ränta. Hur kan det då vara 0%...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Tjena
Lånar tråden lite, läst lite i tråden men vet fortfarande inte vilken jag ska ha.
Tvn kommer användas till Vardagsrummet. 4k är egentligen inte målet men varför inte om man ändå ska köpa en ny tv. Vardagsrummet är väl 4m i bredd. Tvn vid ena sidan väggen sen soffgrupp runt. Oled har ju bra betraktningsvinkel har jag läst så det blir bättre här. Tvn bord som är ca 40cm djup där Tvn ska sitta samt soffan går väl ut en bit. Så säg att jag kommer sitta ungefär 3m från tvn. Har just nu en LCD på 42" från Samsung och själva storleken stör väl inte så mkt.

En Ps4 Pro ska köpas med och där kommer väl 4k stödet in. Annars har jag massa Bluray filmer som ska kollas och då Bluray är i 1080 så antar jag att jag kommer få ändra upplösning eller är skalningen bra?

Hur som helst, är insatt på denna som kommer kosta 9.9 imorgon under rean.

Är det värt o gå på en B7 kanske? Som kommer gå ner nu under mellandags rean?
Hur är LG rent allmänt? Aldrig haft en LG Tv..

Tänkte att jag köper till en Soundbar kanske, något o rekommendera som inte är allt för dyr? Som ger lite bio feeling?
Kommer någon utav dessa o hacka eller lagga under spelade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Tjena
Lånar tråden lite, läst lite i tråden men vet fortfarande inte vilken jag ska ha.
Tvn kommer användas till Vardagsrummet. 4k är egentligen inte målet men varför inte om man ändå ska köpa en ny tv. Vardagsrummet är väl 4m i bredd. Tvn vid ena sidan väggen sen soffgrupp runt. Oled har ju bra betraktningsvinkel har jag läst så det blir bättre här. Tvn bord som är ca 40cm djup där Tvn ska sitta samt soffan går väl ut en bit. Så säg att jag kommer sitta ungefär 3m från tvn. Har just nu en LCD på 42" från Samsung och själva storleken stör väl inte så mkt.

En Ps4 Pro ska köpas med och där kommer väl 4k stödet in. Annars har jag massa Bluray filmer som ska kollas och då Bluray är i 1080 så antar jag att jag kommer få ändra upplösning eller är skalningen bra?

Hur som helst, är insatt på denna som kommer kosta 9.9 imorgon under rean.

Är det värt o gå på en B7 kanske? Som kommer gå ner nu under mellandags rean?
Hur är LG rent allmänt? Aldrig haft en LG Tv..

Tänkte att jag köper till en Soundbar kanske, något o rekommendera som inte är allt för dyr? Som ger lite bio feeling?
Kommer någon utav dessa o hacka eller lagga under spelade?

Vad kommer kosta 9,9 imorgon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Vad kommer kosta 9,9 imorgon?

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, fixat

Edit: Hur är det med burn ins? Täcks det av någon garanti eller försäkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Skulle gärna ta från NetOnNet. Men fattar inte varför jag inte får handla på kredit med Resurs Bank, aldrig haft en betalanmärkning i hela mitt liv, jag får alltid avslag när jag försökt det genom åren. visst har inte så hög årsinkomst, men ändå. Klarna och alla andra går ju bra.

Antar det inte kommer funka med NetOnNet-kortet heller? Det är väl också Resurs Bank. Sen tycker jag överlag inte om när man skriver 0% ränta och sen direkt efter 11.65% effektiv ränta. Hur kan det då vara 0%...

Resurs har alltid haft något emot mig också. Kan handla på alla andra ställlen utan problem. Har aldrig heller haft en anmärkning och har en ganska bra årsinkomst. Ändå har jag blivit rödflaggad när jag valt faktura hos Netonnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ZooN:

Resurs har alltid haft något emot mig också. Kan handla på alla andra ställlen utan problem. Har aldrig heller haft en anmärkning och har en ganska bra årsinkomst. Ändå har jag blivit rödflaggad när jag valt faktura hos Netonnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Blev intresserad varför det är så och skrev till NetOnNet om detta. får se om de svarar.

Hur som helst finns TV'n till samma pris på MediaMarkt och Elgiganten nu.. blev ett köp från MM

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Hur som helst, är insatt på denna som kommer kosta 9.9 imorgon under rean.

Är det värt o gå på en B7 kanske? Som kommer gå ner nu under mellandags rean?
Hur är LG rent allmänt? Aldrig haft en LG Tv..

Det ÄR skillnad på OLED och LCD, om du har ett hyfsat mörkt rum utan för mycket reflexer.
För mig personligen så är LG:s LCD skärmar helt ointressanta.

Beror lite på hur mycket pengar du har löst förstås.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZooN:

Resurs har alltid haft något emot mig också. Kan handla på alla andra ställlen utan problem. Har aldrig heller haft en anmärkning och har en ganska bra årsinkomst. Ändå har jag blivit rödflaggad när jag valt faktura hos Netonnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Resurs älsksr mig. De töntarna bara älskar att skicka brev stup o kvarten och erbjuda sms lån.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x