Vinn nätagg från Seasonic

Custom cooling loop problem vid ihopplockning

Permalänk
Medlem

Custom cooling loop problem vid ihopplockning

Sitter och plockar ihop delar på https://www.ekwb.com/ då jag ska sätta igång med mitt första custom loop bygge. Ett problem som jag har stött på i deras konfigurator är att jag får aldrig upp möjligheten att kryssa i CPU kylning utan det enda som är valbart är ram och GPU kylning. Funkar det inte med custom loops på alla moderkort eller?
Moderkort och processor som jag sitter på nu:

MSI Z97s SLI Krait edition
I7 4790k

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Sitter och plockar ihop delar på https://www.ekwb.com/ då jag ska sätta igång med mitt första custom loop bygge. Ett problem som jag har stött på i deras konfigurator är att jag får aldrig upp möjligheten att kryssa i CPU kylning utan det enda som är valbart är ram och GPU kylning. Funkar det inte med custom loops på alla moderkort eller?
Moderkort och processor som jag sitter på nu:

MSI Z97s SLI Krait edition
I7 4790k

Självklart fungerar det! Fick inte heller upp CPU som alternativ inne på deras konfigurator nu när jag testade, men här har du block som passar din CPU.

EDIT: Några undantag passar kanske inte din CPU, men du har en vanlig socket (1150) och på de flesta block kan du läsa följande: Fits all modern CPU sockets and is equipped with a universal mounting mechanism that offers error-preventing, tool-less installation. Väl ett block du gillar och sen kolla om den är kompatibel med din CPU.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

@Crazy:

Aaa men precis Jag hade ju sett på de andra färdiga kiten att det passar på en 1150 sockel, tyckte det bara var så konstigt att man inte fick upp den under konfiguratorn. Jakten går vidare på delar

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jo det ska fungera. Kollade på det och något är konstigt med skit i det. Det är inte svårt att göra en lista med delar som man behöver för att vattenkyla.

Vad vill du vattenkyla både grafikkort och processor?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano:

Näh precis det är ganska så straight forward med vilka prylar som man ska ha, en annan sak som jag också tycker det är konstigt med är att Detta kit som jag funderar på att börja med blir billigare än när man kör med konfiguratorn och det skiljer inte särskilt mycket med de delarna.

Är jag fel ute om jag väljer det kitet jag länkar till ovan? Jag kommer köpa på mig lite i taget och börja med det kitet för att få grundstommen och sedan köpa kylarblocket till mitt Strix 1080Ti. Så ja jag ska kyla både processor samt gpu och vill därför ha en 360 radiator.

edit:
Backplate till GPU? Är det ett måste? Jag kan tänka mig att kylarblocket lägger till en hel del vikt så att en backplate ger gpu mer stadga så det inte saggar så mycket

Visa signatur

PC:

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Don_Tool:

@Vzano:

Näh precis det är ganska så straight forward med vilka prylar som man ska ha, en annan sak som jag också tycker det är konstigt med är att Detta kit som jag funderar på att börja med blir billigare än när man kör med konfiguratorn och det skiljer inte särskilt mycket med de delarna.

Är jag fel ute om jag väljer det kitet jag länkar till ovan? Jag kommer köpa på mig lite i taget och börja med det kitet för att få grundstommen och sedan köpa kylarblocket till mitt Strix 1080Ti. Så ja jag ska kyla både processor samt gpu och vill därför ha en 360 radiator.

edit:
Backplate till GPU? Är det ett måste? Jag kan tänka mig att kylarblocket lägger till en hel del vikt så att en backplate ger gpu mer stadga så det inte saggar så mycket

Det är ju ett kit som ger dig nästan allt du behöver utom vätska men du får ett koncentrerat, inget fel med det. Det är en bra början.

Backplate är inte ett måste men det kanske kan hjälpa, jay2cent snackade om hur man kunde fixa det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Don_Tool: Mitt råd är att du köper ett Kit och sedan GPU vattenblocket och några extra fittings och slang. Då har du i princip allting du behöver. Allt detta kan du beställa från en och samma sida, och även i samma veva.

Det enda som kan hända är att du får fel antal fittings/anslutningar och att du eventuellt behöver köpa fler för att du har räknat fel. Destillerat vatten eller rättare sagt, batterivatten, kan du hitta lite överallt som på bensinstationer och Biltema.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Don_Tool: Mitt råd är att du köper ett Kit och sedan GPU vattenblocket och några extra fittings och slang. Då har du i princip allting du behöver. Allt detta kan du beställa från en och samma sida, och även i samma veva.

Det enda som kan hända är att du får fel antal fittings/anslutningar och att du eventuellt behöver köpa fler för att du har räknat fel. Destillerat vatten eller rättare sagt, batterivatten, kan du hitta lite överallt som på bensinstationer och Biltema.

Ajjemen det var planen
Tanken som sagt var att köpa det kitet som jag länkade innan och sedan gpu blocket. Jag skulle vilja sätta igång med det direkt och installera CPU kylaren och hela kitet men då måste jag ändå tömma och göra om en del av processen när jag väl köpt GPU blocket så det blir att hålla på grejjerna en månad innan jag installerar allt

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

@Don_Tool: Du kan faktiskt beställa alla grejerna från EKWB, Slovenien. Jag har köpt grejer direkt därifrån och de har de flesta saker i lager till skillnad från Inet och CoolerKit. Dessutom tar det också lika fort om inte lite snabbare ibland.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Crazy:

Fick precis mail från ekwb där dom berättade att det finnt inget vattenblock som stödjer de moderkortet? Det tycker jag låter väldigt konstigt då jag faktiskt kör vattenkylning redan nu (AIO cooler)
Har du någon aning om vad dom kan mena? Jag svarade på deras mail där dom fick förklara varför det inte skulle passa. Vill ju inte gärna behöva köpa nytt moderkort bara för det, för då kommer jag byta processorn samt ram också

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du frågade dem om block till moderkortet och inte CPU’n? Vilket de svarade på? För det är säkert så att det inte finns ett block till moderkortet. Men ett block för CPU’n bör funka oavsett vilket moderkort du har, det är ju sockeln som styr och är standardfästen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

@spawnstah:

Hmmm, nu när du säger det så låter det logiskt för jag fick ett svar tillbaka att det inte skulle vara stöd till det moderkortet pga kondensatorerna som sitter runt cpu och att det skulle skapa ofrivillig kontakt med moderkortet.

Kan nog vara så att vi pratar om två olika saker just nu jag och kundsupporten

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

@Crazy:

Fick precis mail från ekwb där dom berättade att det finnt inget vattenblock som stödjer de moderkortet? Det tycker jag låter väldigt konstigt då jag faktiskt kör vattenkylning redan nu (AIO cooler)
Har du någon aning om vad dom kan mena? Jag svarade på deras mail där dom fick förklara varför det inte skulle passa. Vill ju inte gärna behöva köpa nytt moderkort bara för det, för då kommer jag byta processorn samt ram också

Vad @spawnstah sa, haha. För de har ju även kylblock för själva moderkortet i sig också, dock oftast endast till ett visst antal modeller under en viss tid.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

@Don_Tool: Ja troligtvis så antog de att du undrade över ett monoblock till moderkortet. Men det du egentligen ska ha är ett CPU vattenblock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Vad @spawnstah sa, haha. För de har ju även kylblock för själva moderkortet i sig också, dock oftast endast till ett visst antal modeller under en viss tid.

Skrivet av Nephitis:

@Don_Tool: Ja troligtvis så antog de att du undrade över ett monoblock till moderkortet. Men det du egentligen ska ha är ett CPU vattenblock.

Hahaha ja så går det om man är svag i sina formuleringar Men det är ju så att när jag väll börjar slänga ner pengar i detta hål så vill jag att sakerna ska passa och att man inte köper fel. Kommer ju antagligen inte stanna kvar för evigt med denna setupen men man måste ju börja någonstans och just nu vill jag börja med att vattenkyla mitt nya fina chassie

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

@Don_Tool: En snabb titt på ditt chassi och jag hade definitivt planerat ett vattenbygge där man frontmonterar radiatorn. Dessutom hade jag satt pumpen på en bracket som man monterar på längst ner på exempelvis radiatorn eller radiatorn. Den tredje fläktplatsen, alternativt andra om inte en 360mm radiator får plats. Med denna typ av setup så kan du även lätt montera en dräneringsport längst ner efter pumpen.

Och vill du gardera dig så kan du även trycka dit en 240mm radiator i toppen om planen blir att även vattenkyla grafikkortet. Det behövs inte men det lämnar lite mer utrymme för att få en semi-passivt kylning som är mindre beroende av fläkthastighet och luftflöde. Vare sig du sätter en radiator här eller ej så kommer du troligtvis även kunna montera en bakfläkt om du ser det behovet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Nephitis:
Ja det finns gott om utrymme i fronten. Planen är att sätta en 360 radiator i fronten, jag har inte ännu bestämt mig var pump/reservoaren ska sitta. Det finns skruvhål förberett på botten av chassiet vilken är supernice men som du säger så kan jag även montera det på fläkten eller radiatorn. Det är i nuläget ca 14cm från fronten till grafikkortet samt 20cm från botten och upp till grafikkort vilket ger mig lite vingelmån och valmöjligheter. Det får absolut plats med en 240 i toppen men jag undrar om jag kommer behöva det? Kommer börja utan sen får vi se om det kommer behövas längre fram.

Visa signatur

PC: