Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt men har det C i slutet så har den 800 fsb.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

A=400 MHz B=533MHz C=800MHz ... för att man lättare ska kunna skilja dem åt utan att skriva FSBn

Visa signatur

Så frälst av den farliga branten - Jag liksom föll över kanten

Permalänk
Medlem

lol

THG hit och dit... favoriserar osv.. så? Använd källkritik. Skaffa bevis, och - vad är det som säger att en annan sida inte favoriserar/tycker bäst om AMD (rätt troligt)?

Problemet är väl också att de som "tycker bäst" om AMD, gärna målar fan på väggen när det inte "går deras väg".

Samma gäller det numer klassiska nVidia/ATI racet.

Kollar man dock över lag på test-sidorna - så får AMD pisk. Som vanligt.

Även i pris... som ska vara AMDs grej...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Haha pappy, men man kan ju inte jämföra 2 processorer som inte har samma pris
Ponera att vi skulle bencha barton 2500+ mot celeron 2400
Båda kostar 1129kr på tex datorbutiken. Vem skulle vinna då?

För övrigt tycker jag de e larvigt med denna debatten igen

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem

Jepp.... Larvigt... Folk köper väl den processor dom vill ha och har råd med...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk

Det var ju en stor diskussion när Toms byte ut en benchmark bild och ändrade till Intels fördel. Där hade dom ju bild bevis och massa annat.

Anyways så tar jag dom med en väldigt stor sypa salt.

Permalänk
Medlem

Psykologiskt försöker alla AMD-fans förneka att deras favoritprocessor är sämre genom att förkasta testerna. För ett år när AMD hade övertag refererade man till THG's test men nu går det visst inte lika bra längre. Känns inte som det kommer förändra något om man kastar skit på varandra utan grund, båda processorerna har sina fördelar och nackdelar och det vore trevligt om någon skrev en objektiv tråd i ämnet som blev klistrad för att dämpa den här debatten.

Pappy jämför antagligen bara XP 3200+ och P4 3.0C där AMD:n kostar några hundra mer.

Visa signatur

Så frälst av den farliga branten - Jag liksom föll över kanten

Permalänk
Medlem

Problemet med THG tycker jag är att de ibland drar slutsatser utan att tala om för läsarna hur resultatet har kommit till eller vad de igentligen har testat. De redogör aldrig för eller ens försöker förklara vad skillnaderna ibland kan bero på. Det gäller inte bara när de jämför cpu:er.
Siffrorna de visar är säkert riktiga men ibland jämför de igentligen bara äpplen med päron. Men det säger de aldrig och det är nästan omöjligt för en läsare som inte är speciellt insatt att kunna veta detta.
Ett exempel som jag såg för något halvår sedan var hur de jämförde en XP2400+ med en P4 2.4 mhz.
När de testade XP2400+ så körde de cpu:n med 133 mhz FSB och minnet i 166 mhz, alltså asynkront.
Alla som har AMD vet vad det innebär för resultatet att köra asynkront.
Självklart så förlorade AMD:n 8 tester av 10 eller nåt sådant.
Det hade gett bättre resultat för AMD:n om de istället hade sänkt minnet till 133 mhz och kört synkront. Då hade förmodligen resultatet blivit det omvända.
Det ser ju schysst ut på pappret för den oinvigde att höja hastigheten på minnet till 166 mhz men i praktiken så är det tvärt om men sådant säger aldrig THG.
Det gäller naturligtvis inte bara THG utan det finns även andra också tyvärr.
Med statistik kan man bevisa vad som helst och det gäller tyvärr också ofta tester av hårdvara till datorer.

Permalänk
Medlem

Det är alltid samma sak här på Swec så fort någon säger att intel piskar AMD så blir alla helt till sig, man börjar undra om AMD ägarna har nått att bevisa! Man köper väl den processor man tycker är bäst för sig själv och inte bara för att den heter AMD eller intel?

Visa signatur

Powered by Kimpan

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om AMD vs Intel, det är kanske inte så intressant. Åtminstonde tycker inte jag det. Det som är mera intressant är kvaliten av de reviewer man läser och det gäller inte bara tester av cpu:er utan all hårdvara.

Permalänk
Hedersmedlem

Kimpan m.fl.: Det har under en längre tid varit så att Intels toppmodell spöat AMDs toppmodell. Ingen som hetsar upp sig över det. Denna diskussion handlar om sidors (främst Tom's Hardware) sätt att testa CPUer och hur det är möjligt att vinkla resultat (åt endera hållet) ifall de vill det.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

10 av 9 blir lurade av statestik.

Tänk efter lite och läs artikeln med ovanstående namn i Illustrerad Vetenskap.

Vilken sida som helst skulle kunna få fram resultat som får AMD/Intel att se bra ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Saxat från THG
For AMD, it appears that the emphasis on model numbering has created a fog around the reality.

Reagerade lite när jag läste detta "angrepp" på AMD's sätt att märka sina processorer. Är det inte lika "fel" av Intel att ändra antalet beräkningar/mhz?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xizten
Reagerade lite när jag läste detta "angrepp" på AMD's sätt att märka sina processorer. Är det inte lika "fel" av Intel att ändra antalet beräkningar/mhz?

Jag håller med om det. Har tänk en del på det när jag sett alla snacka om hur AMD "luras" med sina modellbeteckningar. De största bluffmakarna är ärligt talat Intel, som är de som "tvingat" fram användandet av dessa beteckningar. I och med att de lät marknadsföringsavdelningen styra designen av P4:an förlorade i alla fall jag en del förtroende för dem.

Kan väl tillägga att jag tycker 3200+ verkar vara bra. Dock skulle den kanske heta 3000+. Men som någon sa tidigare idag så kan ju inte AMD ändra sitt PR-system så fort Intel höjer FSB eller introducerar HT. Det spelar ingen större roll att processorerna har samma siffror (exempelvis 3000+ vs P4 3.06GHz) eftersom det enda sättet att veta hur de presterar är att kolla tester. Jag tycker egentligen bara numren (GHz, PR eller vad tusan som helst) duger till att se vilken processor från en och samma tillverkare som är snabbast...

Och, för Guds skull, var lite mogna nu och förvandla inte detta till något jäkla AMD-Intel-krig!

Permalänk

tom lär ju inte direkt fiffla med siffrorna. det fattar han ju själv att det inte skulle hålla. jag tror det här snacket om toms har gått lite överstyr.
det är lite poppis att tycka illa om den sajten. jag tycker många av hans recensioner är bra. proffsigare än de flesta. men det är klart att det är lite varnagel i ögat att han är sponsrad av företag.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
tom lär ju inte direkt fiffla med siffrorna. det fattar han ju själv att det inte skulle hålla. jag tror det här snacket om toms har gått lite överstyr.
det är lite poppis att tycka illa om den sajten. jag tycker många av hans recensioner är bra. proffsigare än de flesta. men det är klart att det är lite varnagel i ögat att han är sponsrad av företag.

Ändra sifror tror jag inte han gör, men att få siffror att se bra ut får en bestämd part (amd/intel) är inte allt för svårt om man verkligen vill.

Permalänk
Medlem

Jasså, då var Tom på tal igen... 3DMark säger jag bara...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Jasså, då var Tom på tal igen... 3DMark säger jag bara...

Förklara dig för oss som inte vet

Permalänk
Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte att en site som THG har råd att riskera sin trovärdighet med tanke på att besökarna på siten är extremt känsliga för sådant. Måste åter igen poängtera att man för sjutton måste kunna jämföra och diskutera processorer på samma sätt som man kan diskutera övrig hårdvara.

Visa signatur

---------------------------------------------
Antec Sonata II, Gigabyte 965-DS4,, Intel Core2Duo 6300, 2x1024mb DDR2, Samsung 250gb HD, Hyundai Q17s TFT, Sapphire 1900XT 256mb, Hauppage 150PVR

Permalänk
Medlem

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?s=&threadi...

Bra jämförelse inte 3200+ men 2500+ orginal och clockad till 2400MHz/200MHz fsb.